R1 och R6-tråden!

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Vad är det för felkod då varvräknaren ställer sig på 0 och sedan 7200 rpm :va

r1 -00

Jag fick det för övrigt när jag spolade av hojen (försiktigt som vanligt) :mad:



Ni som kör R1 98-99, har ni några tips (allmäna eller R1-specifika) om fjädringsinställningar?

Jag testade att ställa min enligt vad som ska vara original enligt mekboken, och det funkade väl ganska bra förutom att fjäderförspänningen fram kändes alldeles för mjuk, dvs. det blev rätt mycket "häng". Ändå väger jag inte mycket mer än 70, och trodde att grundinställningen skulle funka bra för mig. Alla tips är välkomna.


Häng uppmätt enligt gängse rekomendationer. Dock är den rätt mjuk, så jag får kompromissa lite mellan förspänning och häng..

Bak
komp 7 klick från stängd
retur 7 klick från stängd


/ Micke
 
Last edited:

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00
Några grejer jag funderar över...

Körde lite med hojen under dessa dagar, märker att det rasslar någonstans mellan 6k-7k varv, detta oavsett växel och även när den är frikopplad. Kan inte riktigt säga vart ljudet kommer ifrån, då det är lite otydligt, och fall av otränat öra:rolleyes: Hojen är en R1 -00. Någon som känner igen det där?

Sedan, så händer det att växeln hoppar ur när jag ska växla upp från 5:an till 6:an. Någon som känner igen det där också?:D

Sen så... Undrar jag om det finns någon slipon moto gp style till -00 R1? Vill ha ett riktigt vass ljud, tycker inte akrat leverar där. Sen så är moto gp looken
helt rätt med;)

Mvh hälsningar, Kraschkungen
 

Rookie nr1

Ne men duuu?
Gick med
11 Feb 2007
Ort
NT
Hoj
Zx9r -99
Jag var på Mcdonalds i Barkarby i tisdags där jag träffade på två stycken trevliga grabbar på en retta. Den ena killen var medlem här och hetter något med Cans?! Hittar inget på det :huvet. Han bodde vid Avamc, på skärholmen alltså. om någon vet så blir jag glad, annars hoppas jag att han kollar detta för det skulle va najs att åka i sommar...:yoparty
 

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Körde lite med hojen under dessa dagar, märker att det rasslar någonstans mellan 6k-7k varv, detta oavsett växel och även när den är frikopplad. Kan inte riktigt säga vart ljudet kommer ifrån, då det är lite otydligt, och fall av otränat öra:rolleyes: Hojen är en R1 -00. Någon som känner igen det där?

Sedan, så händer det att växeln hoppar ur när jag ska växla upp från 5:an till 6:an. Någon som känner igen det där också?:D

Sen så... Undrar jag om det finns någon slipon moto gp style till -00 R1? Vill ha ett riktigt vass ljud, tycker inte akrat leverar där. Sen så är moto gp looken
helt rätt med;)

Mvh hälsningar, Kraschkungen


Här har du ett grymt slipon gp style.
http://www.speedycom.co.uk/shop/home.php?cat=550

Är själv sugen på ett och det låter säkert jevla gött.
 

Anders J.

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Karlstad
Hoj
KTM 950 Superenduro
R1 originalljuddämpare

Nån som har plockat isär / rensat / förkortat originalblåset till en R1 -03 och har tips om hur det funkar?
/Anders
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En snabb fråga: Funkar Biltemas Racingolja bra i en R1-98, dvs. slipper man slirande koppling?
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Nån som har plockat isär / rensat / förkortat originalblåset till en R1 -03 och har tips om hur det funkar?
/Anders

Hur det funkar efteråt eller hur man går tillväga?

Borra ur nitarna längst bak, fram med kapen och kör av till önskad längd. Borra sen nya hål och popnita fast det.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Körde lite med hojen under dessa dagar, märker att det rasslar någonstans mellan 6k-7k varv, detta oavsett växel och även när den är frikopplad. Kan inte riktigt säga vart ljudet kommer ifrån, då det är lite otydligt, och fall av otränat öra:rolleyes: Hojen är en R1 -00. Någon som känner igen det där?

Sedan, så händer det att växeln hoppar ur när jag ska växla upp från 5:an till 6:an. Någon som känner igen det där också?:D

Sen så... Undrar jag om det finns någon slipon moto gp style till -00 R1? Vill ha ett riktigt vass ljud, tycker inte akrat leverar där. Sen så är moto gp looken
helt rätt med;)

Mvh hälsningar, Kraschkungen



ett liknande "rassel" har jag varit med om, det visade sig vara exupen som lät
om du misstänker att det är från motorn det kommer, låt någon erfaren titta på det. Annars är det enklast att du varvar upp motorn dit det låter, sedan
använder en skruvmejsel & sätter mot ställena du misstänker att det kommer ifrån. t.ex exupen. slutar oljudet/blir värre, så är du nog rätt på det.


att den hoppar ur kan vara 2 saker
1# klackarna/hålen (kan ej förklara bättre) på dreven i lådan är slitna & hoppa ur vid belastning.
2# ena växelgaffeln är krokig & gör att växeln hoppar ur
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Nån som har plockat isär / rensat / förkortat originalblåset till en R1 -03 och har tips om hur det funkar?
/Anders



jag har gjort det på en 99:A
funkade bra på min gamla fighter, sämre toppfart, men bättre vrid

dock så har du insprut på din & jag hade fuggar, vilket är stor skillnad
min gick fett innan jag kortade, men gick bättre efteråt.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Någon som kan hjälpa mig via pm, har köpt en tysk r1 -05 krachad som jag ska bygga om till race hoj...vill ha strömbrytare i stället för tändningslås vid ev vurpor så vill jag inte riskera att nyckeln går av och jag inte får igång hojen...så om någon kan hjälpa mig med detta ,alt. länka till sidor som säljer race ecu boxar // tacksam för svar
Att nyckeln skulle gå av vid en krasch var vääldigt långsökt. Du har alltså ingen originalnyckel och behöver komma förbi startspärren...
 

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Ort
Rotebro
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
problem med varvräknare

har en kompis som har en r1a-05 och han har problem med sin varvräknare. lampan som lyser när han ska växla börja redan lysa på 7000 varv. hur ändrar man detta och vilket varv är lagom att ställa in den på? hur mycket ska dom toppa? han har en -06 motor på den och devil magnum avgassystem på den och den toppar bara 283? är det någon inställing som behövs göras när man bytar avgassystemet?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
har en kompis som har en r1a-05 och han har problem med sin varvräknare. lampan som lyser när han ska växla börja redan lysa på 7000 varv. hur ändrar man detta och vilket varv är lagom att ställa in den på? hur mycket ska dom toppa? han har en -06 motor på den och devil magnum avgassystem på den och den toppar bara 283? är det någon inställing som behövs göras när man bytar avgassystemet?

Växelindikatorn är förinställd på detta varvtal för att man inte ska varva över detta vid inkörning. Efter inkörning kan man ställa den mellan 7-15000rpm efter eget tycke, eller avaktivera den om man så vill. Man kan även få den att blinka i stället för att lysa. Om den "bara" toppar 283 på mätaren så kanske den är omdrevad? Min gör iaf 299 på mätaren, det är lika med 265km/h i verklig fart.

Gör så här för att ändra:
http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2005/LIT-11626-18-51_1257.pdf

Står på sidan 3-9 & 3-10 hur man gör.

Någon som kan hjälpa mig via pm, har köpt en tysk r1 -05 krachad som jag ska bygga om till race hoj...vill ha strömbrytare i stället för tändningslås vid ev vurpor så vill jag inte riskera att nyckeln går av och jag inte får igång hojen...så om någon kan hjälpa mig med detta ,alt. länka till sidor som säljer race ecu boxar // tacksam för svar

Köp direkt av Yamaha: http://www.yamaha-motor.com/sport/accessories/acsubcontaineritems/5/6/183/15873/all/1.aspx
 
Last edited:

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Växelindikatorn är förinställd på detta varvtal för att man inte ska varva över detta vid inkörning. Efter inkörning kan man ställa den mellan 7-15000rpm efter eget tycke, eller avaktivera den om man så vill. Man kan även få den att blinka i stället för att lysa.


Har en fråga ang. växelindikator, köpte ju en ny R6:a, och min växelindikator började nog inte lysa förren vid ca: 14k varv, orginal.. Var den ändrad av yamahacenter eller är den inte ställd lägre orginal på R6:eek:r?

Robban
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top