R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej.
Hur många r6 ligger på 25 kw (om det ens finns några?) :gnissla
och hur svärt är de att få tag på dom?
Mvh Linus

Köp en R6 du gillar, sedan köper du en stypningsats av te x www.mc-kompaniet.se för ca 1500kr & monterar & ombesiktigar.

Hej hopp!
Jag har en -06:a R6 som känns hasig i kurvan i lite fart.
Äre nån som har erfarenhet från justering på fjädringen?

// Ragnar

Fjädringen är fabriksinställd för att passa "alla". I instruktionsboken står det hur många klick som är orginalläge. Det är bara att ändra på en parameter & ett till två klick i taget & se om det blir skillnad. Kompression, retur & förspänning. Vill du lära dig mer om fjädring så finns det bra material på www.ohlins.se
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena!

Jag gör ett litet inhopp i eran tråd, men säg inget till grabbarna i zx6r-tråden är ni snälla! :gnissla

Provkörde polarens R1 -98 för några veckor sedan och faktum är att det var rätt så skoj. Sedan dess har det gnagt i bakhuvudet om det inte vore dax att byta hoj ändå. Vågar man köpa en -98 (tänker på den förmånliga försäkringen på den årsmodellen, men även på att den gått hårt i nästan 10 säsonger) eller ska man slå på stort och köpa en -04 och köra halvförsäkrat? (Så jävla snygg juhe!)

Vad tror ni man får betala för dessa modeller i höst/vinter? Bryr mig inte så mycket om det kosmetiska skicket, bara inga vitala delar är trasiga och den går som den ska.


Har ägnat vintern åt att fixa min ninja med nya lager, servad bakdämpare, ny olja i gaffeln, blästrad och pulverlackad ram etc, etc, osv... Jag vågar mig alltså påstå att den är i rätt så bra skick (om man bortser från kåporna som e småflis) och därmed tar det emot att sälja den. Särskillt som den inte lär generera särskillt höga bud med sina trasiga kåpor. Så övertala mig nu tack! :)

edit: Kom på en sak till. Vad var det som hände till -00 modellen egentligen? Skröt inte yamaha om att den var uppdaterade på 150 punkter eller hur det nu var? Tänker på om det plus det förmodligen lägre miltalet jämfört med en -98 motiverar den högre försäkringspremien?

Tja!

R1 -98 till 01 är i princip samma modell. De 150 punkterna som uppdaterades är små förfiningar som te x annan form på bakdel, lite högre kåpglas, lite annorlunda utformning på tanken med mera. I övrigt är motor, chassie, bromsar likadana.

98-99 modellerna hade en fjäder i växellådan som lätt gick av & gjorde så 2:ans växel blev omöjlig. Detta var en garantiåtgärd och åtgärdade hojar fick en extra stjärna instansad före & efter ramnumret.

Eftersom många R1:eek:r fått leva ett hårt liv så dricker de mycket olja oftast, inget onormalt således men värt att kolla upp. Dricker den väldigt mycket är det läge för kolvringsbyte. Att hojen gått i snart 10 år är ingen fara så länge den servats omsorgsfullt.

Angående försäkringar så har de flesta försäkringsbolagen en tidsgräns på 5 år. Efter det blir premien på en motorcykel oftast betydligt billigare.

Om du är osäker på om du hellre vill ha en -04 så är rådet att du måste provköra för att själv bilda dig en egen uppfattning. Det skiljer dock 6 år och mängder av uppdateringar av motor & chassie mellan modellerna.

Lycka till!
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Om man stryper, ombesiktigar & då byter effekt, måste man ju omregistrera den ? (eller?)
Kostar inte det väldigt mycket? :gnissla

EDIT: Kallas registreringsbesiktning?


Kostar ca 2000 :- att fixa allt.
Registrera om ca 600 och strypningen runt 1500 skulle ja tro från mc-kompaniet.
 

jeppe79

Fan va snabbt det går ibland....
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Borås
Hoj
R1-07...R1-98 streetfighterbygge
Däcktryck??

Tjenare! Har funderat lite på däcktrycket...har en r1-98 med nya metzler z6 på. kanske inte det mest optrimala racedäcket men det funkar. Nu min fråga...väger ca. 90kg och jag upplever att framdäcket har en tendens att vilja glida lite i kurvor även efter när däcket är varmt, kan det bero på för högt tryck? eller har jag bara kass på kurvteknik :D
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Helst eftermarknad...
eller det beror på vilken som är snyggast!
vet du vart?

Hotbodies har grymt snygga undertails, men de är lite smådyra. Du kan även kolla i reklamlisten till vänster här på Sporthoj, både bikersneed & Bikeshop har undertails vill jag minnas...

Tjenare! Har funderat lite på däcktrycket...har en r1-98 med nya metzler z6 på. kanske inte det mest optrimala racedäcket men det funkar. Nu min fråga...väger ca. 90kg och jag upplever att framdäcket har en tendens att vilja glida lite i kurvor även efter när däcket är varmt, kan det bero på för högt tryck? eller har jag bara kass på kurvteknik :D

Metzeler Roadtec Z6? Om det är det däcket du menar så är det kanske inte däcket med mest grepp som du själv säger. Det är mer ett sport-touringdäck med bra prestanda för många sköna mil. Att du upplever det som halt kan bero på att det är lite hårdare gummiblandning, men även fjädringsinställning och givetvis lufttryck inverkar.

Antar att du är ute efter lufttryck vid gatkörning? Då är det 2.5 kilo både fram & bak som gäller om jag inte minns helt fel.

När man kör bana eller väldigt aktivt släpper man ut luft ur däcken för eftersom luften expanderar då den blir varm. Släpp ut 0.3 ur båda däcken & prova. Kör man med slicks så brukar många köra 2.1 i fram & 1.9 bak.
 
Last edited:

ruffrider_

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
Yamaha R6 -00
Hotbodies har grymt snygga undertails, men de är lite smådyra. Du kan även kolla i reklamlisten till vänster här på Sporthoj, både bikersneed & Bikeshop har undertails vill jag minnas...

Jag har kollat på bikersneed & Bikeshop men dom är inte så snygga och så måste man såga i original och det vill jag ju inte:näsblod
du vet ingen annan sida?:rolleyes:
 

Zeta84

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2007
Ort
Huddinge City
Hoj
05 Yamaha Yzf R6
upp till prov erfarna r6 ägare!!

min r6:a börjar hosta mellan 2 och 4 tusen varv, alla växlar!

vad kan detta bero på!?

help me now fan!!
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Tjena!

Ska köpa "ny" hoj i höst och sitter och spanar på försäkringar. Jag har fått tag på regnr på en R1 99:a men skulle vilja kolla priserna på 98:a och 00:a också.

Vore fint om någon vill låna ut sitt eller vet om någon firma som har.
PM funkar fint :kiss

edit: Fixat! :yoparty
 
Last edited:

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Ingen som behöver nytt Slipon ??
Verkar ju stendött på marknaden, visst de flesta har väl redan satt på slipon men ändå.. har sett flera annonser på Akra slipon där senast 1 var bucklad på den gick för 5.500!
Jag vill ha 7.000 kr och då är det med kattersättare + att dessa slipon är sprillans nya från Akrapovic med de nya hexslutändarna, Nypris 14.000 kr så det kan väl knappast vara ett överpris :va
 

Bifogat

  • 11.jpg
    11.jpg
    28.7 KB · Visningar: 91

Ric

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Går i köptankar på en R6 06 vad bör vara ett rimligt pris på en sådan. Vet att det generellt är väldigt svårt, men om man utgår från nuvarande marknads pris vart hamnar vi då någon som har ett humm?
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Gör en fuling, orkar inte skumma igenom hela tråden, detta har säkert behandlats tidigare...

Vad kör ni på för olja i era R1or? Tar gärna emot svar på maskiner från 99..., själv så kör jag på Castrol GPS och har ett litet problem som kanske kan bero på oljan. När jag växlar ner från 3an till 2an och drar på så hugger det till ibland, precis som att kopplingen slirar, växeln hoppar inte ur utan efter "hugget" så drar det iväg igen. Detta händer inte om jag drar på och växlar 1an, 2an.... Någon mer som har detta problem?
 

Chaneran

* Erica *
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Gävle och Ilsbo
Hoj
R1 -05
Ingen som behöver nytt Slipon ??

Jag vill ha 7.000 kr och då är det med kattersättare + att dessa slipon är sprillans nya från Akrapovic med de nya hexslutändarna, Nypris 14.000 kr så det kan väl knappast vara ett överpris :va

Jag behöver slipon till min ! Priset låter rätt ok, skulle man kunna få dem levererade och monterade under nästa vecka på Kinnekulle? :D
Inkluderat i priset? :) :tungan
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Gör en fuling, orkar inte skumma igenom hela tråden, detta har säkert behandlats tidigare...

Vad kör ni på för olja i era R1or? Tar gärna emot svar på maskiner från 99..., själv så kör jag på Castrol GPS och har ett litet problem som kanske kan bero på oljan. När jag växlar ner från 3an till 2an och drar på så hugger det till ibland, precis som att kopplingen slirar, växeln hoppar inte ur utan efter "hugget" så drar det iväg igen. Detta händer inte om jag drar på och växlar 1an, 2an.... Någon mer som har detta problem?

Castrol GPS är känt för att få kopplingar att slira på R1. Byt så ska du se att det blir bättre. ELF, Statoil & Motul vet jag fungerar.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top