R1 och R6-tråden!

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Varför dricker R1 så mycket olja för om man jämför med andra maskiner??
Jag Tog kort nu i oktober, och köpte hoj R1, men har ej provat den, ganska jobbigt, måste vänta tills våren kommer.

du menar väl september? Varför i glödheta åker du inte????Du bor söder om sthlm och jag var nyss ut i den härliga höstkvällen och smiskade...

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Hoj
Hojlös
Tänkte slänga in lite frågor här som troligtvis en blivande R6-ägare inom snar framtid.

Har kollat lite på R6 årsm. 00-02 - Skiljer dessa tre årsmodeller sig något speciellt?
Vet att ventiljustering är inprickat vid 2400 mil, vad kostar den servicen?

Finns det något speciellt man ska titta efter som är kända problem?

Tack på förhand

Persson

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Nu har jag tänkt färdigt:)
Det är ingen katalysator på R6 -05.

Så det är bara att byta!

Tänkte slänga in lite frågor här som troligtvis en blivande R6-ägare inom snar framtid.

Har kollat lite på R6 årsm. 00-02 - Skiljer dessa tre årsmodeller sig något speciellt?
Vet att ventiljustering är inprickat vid 2400 mil, vad kostar den servicen?

Finns det något speciellt man ska titta efter som är kända problem?

Tack på förhand

Persson

99-01 är samma modell men med lite olika färgsättningar & dekaler. Allt annat är samma. Inga barnsjukdomar på dessa modeller. -02 är i princip samma hoj men med lite kosmetiska ingrepp här & var. Bland annat ett annat tanklock och en betydligt snyggare undertray. För övrigt är motor, sving & kåpor desamma.

Kostnaden för 2400 mils servicen varierar i kostnad beroende på vilken firma du frågar. Men ligger kring ca 2.500:- Denna kostnad går att få ner om du byter te x oljan & filtret själv.

Ventiljusteringen sker inte förrän vid 4200 mil och denna service är dyr. Räkna med pris uppåt 6.000:-

Angående vad du ska titta efter generellt så finns det en lista att följa vid begagnatköp några sidor bakåt i tråden.

Lycka till!

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vilka kraschpuckar tycker ni att man ska köpa till en R1-00? Funktion går före form och helst ska det vara billigt också. :)

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
X-up skrev:
99-01 är samma modell men med lite olika färgsättningar & dekaler. Allt annat är samma. Inga barnsjukdomar på dessa modeller. -02 är i princip samma hoj men med lite kosmetiska ingrepp här & var. Bland annat ett annat tanklock och en betydligt snyggare undertray. För övrigt är motor, sving & kåpor desamma.

Kostnaden för 2400 mils servicen varierar i kostnad beroende på vilken firma du frågar. Men ligger kring ca 2.500:- Denna kostnad går att få ner om du byter te x oljan & filtret själv.

Ventiljusteringen sker inte förrän vid 4200 mil och denna service är dyr. Räkna med pris uppåt 6.000:-

Angående vad du ska titta efter generellt så finns det en lista att följa vid begagnatköp några sidor bakåt i tråden.

Lycka till!

För en gångs skull har du fel! :)
99-00 är samma modell, 01-02 är samma.
Dekaler och färgsättning skiljer mellan alla årsmodeller och -01 kom det snygga undertrayet samt att svingen tydligen ändrades något.
:tummenupp

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
För en gångs skull har du fel! :)
99-00 är samma modell, 01-02 är samma.
Dekaler och färgsättning skiljer mellan alla årsmodeller och -01 kom det snygga undertrayet samt att svingen tydligen ändrades något.
:tummenupp

o du har fel

98-99 en modell
00-01 en modell
02 kom insprut & en helt ny modell

men mellan 99 & 00 så ändrades

kutsen, lampor/undertailen, tanken, framlampa/toppkåpa & mätaren & säkert hen himla massa man INTE ser med blotta ögat

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
wonderwizard skrev:
02 kom insprut & en helt ny modell

Sorry, men nej jag har inte fel. :)
Det du säger gäller för R1an men inte för R6.
R6 kom 99..
Således med den obligatoriska uppdateringen varannat år: 99-00 samma; 01-02 samma; 03-04 samma; sen blir det lite diffust, tror att -05 också är uppdaterad i motorn iaf, o sen kom ju nuvarande -06.

Jag vet att R1an fick insprut -02 men R6an fick det ett år efter dvs -03.

Tro mig jag har kollat upp en hel del om R6an innan jag köpte den i våras :tummenupp

/paco

Ahono

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
R1 -00
R6 kom 99..
Således med den obligatoriska uppdateringen varannat år: 99-00 samma; 01-02 samma; 03-04 samma; sen blir det lite diffust, tror att -05 också är uppdaterad i motorn iaf, o sen kom ju nuvarande -06.

Tro mig jag har kollat upp en hel del om R6an innan jag köpte den i våras :tummenupp

/paco

-05 R6 fick också USD gaffel och radiella bromsok?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
R6 kom 99..

/paco

Ja du har rätt, jag ställer mig i skamvrån & skäms ett tag:)
Jag gjorde nog bort mig & blandade in R1 modellerna i leken när vi ju skrev om R6.:näsblod

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
R6 kom 99..

jaja.. .det var R6 det pratades om... det missade jag helt :näsblod :D

Ja du har rätt, jag ställer mig i skamvrån & skäms ett tag:)
Jag gjorde nog bort mig & blandade in R1 modellerna i leken när vi ju skrev om R6.:näsblod

du var inte den enda :D

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM