R1 och R6-tråden!

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Hey! Har en delikat lite fråga. Kör R1 -00 och har sedan köpet ett problem.

Skulle det vara varmt (över 20 grader) utomhus och jag ligger och småglider i stan eller åker igenom ett samhälle eller liknande så börjar min skithoj att koka.
På tempmätaren står det att tempen är typ 80 grader. Vet inte om det är min termostat eller om kylaren är sönder eller vad som har hänt. Ska säga med att den "kokat" 3 gånger... dvs kylarvätskan har runnit ut men alla dessa gånger har jag precis stannat och ställt in hojen så den går lika bra som tidigare (inga missljud eller något) Så den har aldrig kokat vid körning och har aldrig rullat en meter utan kylarvätska i behållaren..

Ja iaf till frågan. Vet ni vad som kan vara fel och isf hur man åtgärdar det?! Har ju en hel vinter på mig att fixa nu så det blir lite åka nästa sommar.

Tack på förhand -> Desperat och besviken hojägare.

MC Doktorn

Guest
Hey! Har en delikat lite fråga. Kör R1 -00 och har sedan köpet ett problem.

Skulle det vara varmt (över 20 grader) utomhus och jag ligger och småglider i stan eller åker igenom ett samhälle eller liknande så börjar min skithoj att koka.
På tempmätaren står det att tempen är typ 80 grader. Vet inte om det är min termostat eller om kylaren är sönder eller vad som har hänt. Ska säga med att den "kokat" 3 gånger... dvs kylarvätskan har runnit ut men alla dessa gånger har jag precis stannat och ställt in hojen så den går lika bra som tidigare (inga missljud eller något) Så den har aldrig kokat vid körning och har aldrig rullat en meter utan kylarvätska i behållaren..

Ja iaf till frågan. Vet ni vad som kan vara fel och isf hur man åtgärdar det?! Har ju en hel vinter på mig att fixa nu så det blir lite åka nästa sommar.

Tack på förhand -> Desperat och besviken hojägare.

Tyder på att det inte är överhettning som är problemet.
Kylsystemet är trycksatt och ska klara "120C" så kylarlocket kanske inte håller sätt??

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Tyder på att det inte är överhettning som är problemet.
Kylsystemet är trycksatt och ska klara "120C" så kylarlocket kanske inte håller sätt??

När jag vurpade min R6:a fick kylaren och påfyllningslocket sig en smäll så det blev ovalt. Men locket gick att få fast lite sådär halvdant så jag körde på den lösningen. Men varje gång jag stannade hojen tryckte kylaren ut vatten genom evakueringsslangen som löper ut strax under locket. Påfyllningslocket var helt enkelt inte längre tätt och vatten trycktes ut av det trycksatta systemet.

M.a.o precis det som MC Doktorn beskriver.

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Någon som vet vad det ska vara för typ av kedja/drev till R6 -07? Har fått för mig att det ska vara 525, men kikade i nån katalog jag hade hemma och i den ena står det 525 som jag trodde, men i en annan katalog står det 520 :confused: sen såg jag även att det finns 530 conversion kit.. Problemet är iaf att jag var in till en hojbutik i V-ås och beställde ett framdrev -1 kugg, och när jag fick det står det på förpackningen: Framdrev JT 580-15 C45 Kedja 50/530. Betyder detta att jag fått ett drev till en 530 kejda? Och passar alltså inte med min 520/525 kedja, vilket av dom jag nu har :confused: :tungan

Hjälp en förvirrad stackare i kättingdjungeln :tungan

/Robban

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
This is right out of the book oem
Drive chain
Type/manufacturer 525V8/DAIDO
Link quantity 114
Drive chain slack 35.0–45.0 mm (1.38–1.77 in)
15-link length limit 239.3 mm (9.42 in)

Hope this helps....

/Marc

Nicotin

Guest
ni som har nya -07 R1..
Har ni mappat om era med system/slipon och vad fick ni för siffror på bänkningen ?

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
Hoppar snaällt in i tråden o kanske avbryter en diskussion... Får ju lägga in ngt i tråden då man blev R1 ägare för cirkus 1,5 timme sedan...=) Har redan frågor som jag hoppas ngn kan hjälpa till med... Undertail vart hittar man snygg sådan till en rimlig peng?? måste man hosta upp 3 lakan eller?? Billig försäkring e 25 bor i gbg??? Köpte en 99i afton.. =) tackar mjukast!

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Hoppar snaällt in i tråden o kanske avbryter en diskussion... Får ju lägga in ngt i tråden då man blev R1 ägare för cirkus 1,5 timme sedan...=) Har redan frågor som jag hoppas ngn kan hjälpa till med... Undertail vart hittar man snygg sådan till en rimlig peng?? måste man hosta upp 3 lakan eller?? Billig försäkring e 25 bor i gbg??? Köpte en 99i afton.. =) tackar mjukast!

Undertails finns på http://www.bikersneed.se . Hotbodies är poppis men då blir det dyrare tror jag. Vad jag vet finns ingen återförsäljare i Sverige. http://www.hotbodiesracing.com/R199_ut_sbk.php4

Jag är också 25 och bor 2 mil utanför Linköping. Jag kör med SMC-försäkring genom Folksam och betalar ~5000 halv/hel, helt okej.

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Hoj
R1
Någon som vet vad det ska vara för typ av kedja/drev till R6 -07? Har fått för mig att det ska vara 525, men kikade i nån katalog jag hade hemma och i den ena står det 525 som jag trodde, men i en annan katalog står det 520 :confused: sen såg jag även att det finns 530 conversion kit.. Problemet är iaf att jag var in till en hojbutik i V-ås och beställde ett framdrev -1 kugg, och när jag fick det står det på förpackningen: Framdrev JT 580-15 C45 Kedja 50/530. Betyder detta att jag fått ett drev till en 530 kejda? Och passar alltså inte med min 520/525 kedja, vilket av dom jag nu har :confused: :tungan

Hjälp en förvirrad stackare i kättingdjungeln :tungan

/Robban

Grattis till ny hoj mannen!!!
Själv kan man ju inte åka längre...

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
CBR 929, R1 -04
Någon som har Serviceschem till R1 -04 -06?
Det står inte i min servicebok vid vilka intervaller den ska servas, är det vid 100/600/1200/1800/2400 osv som på dom flesta eller?

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Tjohosan, har en R1:a -99, ser inte ett skit i backspeglarna förutom mina egna armbågar. Är de längre på nån annan årsmodell?? sett att armen är smalare 01 och uppåt men är den längre då???

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Hojlös

Grattis till nya hojen!:tummenupp
Jag kör Folksam helförsäkrad, är 27, bor i Karlskrona och det kostar 32000:-:huvet . Men jag kan ställa av och på den som jag vill så det blir inte så dyrt.
Är du medlem i SMC får du 10% rabatt hos Folksam.

Tjohosan, har en R1:a -99, ser inte ett skit i backspeglarna förutom mina egna armbågar. Är de längre på nån annan årsmodell?? sett att armen är smalare 01 och uppåt men är den längre då???

På de hojar jag kört så e det likadant. Man får helt enkelt vika in armbågen om man ska se något.

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Hur kör ni igentligen om ni lyckas få armbågarna att täcka bägge backspeglarna.

För stora biceps eller vad är probset? *skaka på huvudetsmily*

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Grattis till ny hoj mannen!!!
Själv kan man ju inte åka längre...

Hehe Tackar, alltid kul med nya saker.. Läget annars då, det var ett tag sen?

Hörde nåt om en liten "buskörning" med R1:a i somras, därför du inte kan köra eller? Tråkigt i vilket fall som helst :gnissla

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
trevligt att Manolo verkar sitta som jag iallafall.....ni andra kanske inte tittar så mycket i speglarna??? Ang försäkring, jag har via SMC/Folksam deras sporthojsförsäkring hel/helår och betalar 7000:-!! 35 bast o bor i karlskoga. Krav på vidareutbildning men den är ju på gelleråsbanan och den var inte tråkig....

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Hojlös
trevligt att Manolo verkar sitta som jag iallafall.....ni andra kanske inte tittar så mycket i speglarna??? Ang försäkring, jag har via SMC/Folksam deras sporthojsförsäkring hel/helår och betalar 7000:-!! 35 bast o bor i karlskoga. Krav på vidareutbildning men den är ju på gelleråsbanan och den var inte tråkig....

Men det dumma med den försäkringen är att självrisken är så förbannat dyr, jag tror självrisken ligger på 25000 eller något sånt. Min självrisk är endast på 6000.
Gelleråsen är riktigt kul bana att köra på :yoparty , jag var där med SMC i maj på deras utbildning.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln