R1 och R6-tråden!

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Olja i R1 2005

Vad kör ni med för olja i era R1:eek:r av årsmodell 05? Nånn olja ni haft problem med och nånn som löst problem?

Helt jävla kluven, ska man spendera pengarna på motul 300v :confused:
Är den bättre så självklart, men om inte så :huvet

Helsyntet blir det i vilket fall som helst!

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Hojlös
Vad kör ni med för olja i era R1:eek:r av årsmodell 05? Nånn olja ni haft problem med och nånn som löst problem?

Jag har samma beslutsångest som du har, det ända jag har sett här i tråden är ju att Castrol kunde få kopplingen att slira. Detta skrev X-up: "Race R1:an har smakat på både Statoil Raceway, Elf, Motul, Shell Advance & gått fint. Däremot är det ganska vida känt att R1/R6 inte gillar Castrololja då denna gör att kopplingen slirar.". Vad kör ni andra med för olja?

NickNock

über
Gick med
24 Jul 2006
Hoj
CBR 929, R1 -04
Jag har samma beslutsångest som du har, det ända jag har sett här i tråden är ju att Castrol kunde få kopplingen att slira. Detta skrev X-up: "Race R1:an har smakat på både Statoil Raceway, Elf, Motul, Shell Advance & gått fint. Däremot är det ganska vida känt att R1/R6 inte gillar Castrololja då denna gör att kopplingen slirar.". Vad kör ni andra med för olja?

Yamaha service rekomenderade Quakerstate mineral olja 20w50

MrGoffe

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2006
Hoj
YZF R6
Hej på er =) måste kolla en sak. Har stött på ett litet probelm har en -99a R6 där jag stött på lite probelm fram gaffeln värkar inte vara orginal är det nån som vet nån annan model som passar till R6an har probelmet att jag inte har nån framskärm och vet nu inte vad det är för gaffel och vad som passar till den? Vet inte om det går att läga in bilder i forumet så kan jag lägg upp på hur framgaffeln ser ut.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

jag kör med Castrol olja i min R6a, hyffsat biligt sätt att hålla grejerna fräscha tycker jag.. vet inte om jag skulle hälla i en olja som är sämre medvetet...

Däremot är det ganska vida känt att R1/R6 inte gillar Castrololja då denna gör att kopplingen slirar.". Vad kör ni andra med för olja?

konstigt jag har aldrig vart med om att min R6a slirar på kopplingen under de 1000mil jag körde förra sommarn på Castrol olja,.

Last edited:

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Hoj
Yamaha R6
Med torr motor menas isärplockad, rengjord & återmonterad motor.
Prova att luta motorcykeln ordentligt åt alla möjliga håll nästa gång du byter så ska du se att det kommer ut mer olja än du anar.:)

då vet man :)

vad för olja är rekommenderad i R6? 10w40?

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
Hej på er =) måste kolla en sak. Har stött på ett litet probelm har en -99a R6 där jag stött på lite probelm fram gaffeln värkar inte vara orginal är det nån som vet nån annan model som passar till R6an har probelmet att jag inte har nån framskärm och vet nu inte vad det är för gaffel och vad som passar till den? Vet inte om det går att läga in bilder i forumet så kan jag lägg upp på hur framgaffeln ser ut.

Låter som du har blivit lurad...:klappar
det går att lägga upp bilder, se till att göra det nu så vi får se vad det är för grejer som sitter på?

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06

Ska inom en mycket snar framtid byta olja i min R6'a och undrar samma sak, vilken olja ska man hälla i? Är verkligen Motul 300v så otroligt bra? Vilken olja är mest prisvärd, är mycket bra till ett hel ok pris?

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Funderar lite kring miniblinkers till hojen... har hollat på dom här som är inbygda i baklampan(se länk), hur bra är dom uppfattar dom bakom att man ska svänga??
http://www.blocket.se/vi/15010578.htm?ca=11_s

Funderar även på integrerade diodblinkers fram, ser man dom bra framifrån???

funderar även på att köra utan skyltbelysning, är det fler som kör utan?

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
Funderar lite kring miniblinkers till hojen... har hollat på dom här som är inbygda i baklampan(se länk), hur bra är dom uppfattar dom bakom att man ska svänga??

på dagen så syns den med integrerad blinkers i baklampan inte så bra, man måste vara närmare än 10 meter för att se ordentligt vilket håll du avser att svänga. Dock så "syns" det att det blinkar på längra avstånd

ska du ha framblinkers som är helt släta med kåpan kommer dom inte synas ett skit framifrån, dock går detta att fixa, dvs man tar bort positionsljuset & sätter blinkers där med.. så syns det båda framåt & åt sidorna

själv har jag ett waltermoto skylthållare, som jag satt små vita miniblinkers
skyltbelysningen har jag skippat

9540143101.jpg

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Du kommer åka dit direkt fett hårt me massa böter o ombesiktning, om du har tur innan nån bilist kör in i dig när du ska svänga..

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Bakblinkersen är inte godkända o framblinkersena syns inte alls o utan skyltbelysning så kommer du åka fast på de meee... ska du inte ha skylten långt inne i hjulhuset oxå?

det blir nog vanliga gamla hedliga miniblinkers...nej jag ska inte ha skylten inne i hjulhuset tycker de e fult

Skylt belysning lär ju knappast synas att man inte har någon

läste jag inte i någon tråd att du höll på att instalera bakblinkers inbygda i bromslampan:va

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig

Jag kör enbart med Motul 300V Competition i min -05, varför? Ja den vill jag skämma bort helt enkelt.:) Går jättebra med många andra oljor, men enbart doften av denna oljan är ett skäl för min del :)

Men kör du inte maskinen riktigt hårt så går det jättebra med te x Motul 5100.

Dark_Messenger

Guest
Bakblinkersen är inte godkända o framblinkersena syns inte alls o utan skyltbelysning så kommer du åka fast på de meee... ska du inte ha skylten långt inne i hjulhuset oxå?

Men vad är det för attityd. Klart grabben ska ha infällt blink. Har man en r1 kör man ändå olaglig hela tiden, kan lika gärna göra det med stil. :yoparty

Min upplevelse är att snutten skiter i blinket men börjar man flytta in skylten och grejar med den så har man de snart snokande efter. Det syns ju lite mer.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
då vet man :)

vad för olja är rekommenderad i R6? 10w40?

20W40 eller 15W50. 10W40 lär du inte behöva så vida du inte tänkt köra när det är under nollan ute.

Ska inom en mycket snar framtid byta olja i min R6'a och undrar samma sak, vilken olja ska man hälla i? Är verkligen Motul 300v så otroligt bra? Vilken olja är mest prisvärd, är mycket bra till ett hel ok pris?

Som sagt, om du ofta ligger & bränner järnet med hojen så är te x Motul 300V ett bra alternativ, kör du mer "normalt" så är det mer ekonomiskt med te x Motul 5100. (Givetvis andra märken av oljor också, ville bara ge ett exempel mellan två olika typer inom samma märke).

Precis sådana har jag på både R6:an & R1:an. De syns ganska taskigt när det är en solig dag ute, men syns helt suveränt vid mulet/molnigt/kväll.

Har även integrerade blinkers i fram, syns inte alls bra är min erfarenhet.

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
det blir nog vanliga gamla hedliga miniblinkers...nej jag ska inte ha skylten inne i hjulhuset tycker de e fult

Skylt belysning lär ju knappast synas att man inte har någon

läste jag inte i någon tråd att du höll på att instalera bakblinkers inbygda i bromslampan:va

Jo jag körde själv helt utan blinkers förra säsongen men köpte integrerade tills i år.. o fram har ja infällda, o skylten sitter i hjulhuset utan skyltbelysning.. backspeglar har ja inte heller..
MEEEN, även om jag har så så tycker ju faktiskt ändå inte polisen om det :D

:tungan

DoubleR

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Letar äldre 600rr
Jag kör enbart med Motul 300V Competition i min -05, varför? Ja den vill jag skämma bort helt enkelt.:) Går jättebra med många andra oljor, men enbart doften av denna oljan är ett skäl för min del :)

Men kör du inte maskinen riktigt hårt så går det jättebra med te x Motul 5100.

Jag kan inget om olja och så. Så jag måste bara fråga. Vad gör tex motul med sin olja efter att dom fått oljan för att den ska bli bättre än andra oljor?, Har motul egen oljeplattform dom pupmar upp superolja? om inte hur vet man då att deras olja inte kommer från samma ställe som biltema oljan?:va

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...