R1 och R6-tråden!

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nu börjar det närma sig... Det blev ju lite tidigarelagt... På lördag ska jag hämta MIN r1'a!
Det blir kanske som så att jag kör min hoj ner dit lämnar över den och kör den nya hem, en kort liten dagstur på 72mil, lär kännas i röven.
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
hej....undrar om någon har en motor till en retta 00-01 i bra skick liggandes? kanske behöver byta spis i min.beror på hur mycke det kostar o laga min.har fått ett tråkigt växlelådsras o kanske oljepumpen har tagit skada med.kanske ändå mer som måste bytas. så tanken va o kolla runt om det finns en motor i bra skick till en bra peng till salu om jag skulle behöva.

// zuckan
 

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1
Har sökt igenom denna tråden tusen gånger nu och försökt hitta serviceintervaller på Yamaha R6 -00...Jag vet att det är liten service var 600 mil, och mellan var 1200 mil. Kan inte trådskaparen uppdatera sitt första inlägg med info om detta? Det jag är ute efter är när ventiljusteringarna ska göras. Jag har hittat olika, en del säger vid 2400/2500 mil, andra menar att det är först vid 4000 mil...Är det kanske både och? Vore grymt att samla den här informationen på ett ställe, kanske i första inlägget?

EDIT:
Jag ringde Oves Motor i Olofström precis. Enligt dom ska ventiljustering göras vid 4200 mil på en Yamaha R6 2000.

Tjo
 
Last edited:

SwedeAce

There is no spoon
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Örebro
Hoj
Meanstreak 1600 - 02
Motor...

hej....undrar om någon har en motor till en retta 00-01 i bra skick liggandes? kanske behöver byta spis i min.beror på hur mycke det kostar o laga min.har fått ett tråkigt växlelådsras o kanske oljepumpen har tagit skada med.kanske ändå mer som måste bytas. så tanken va o kolla runt om det finns en motor i bra skick till en bra peng till salu om jag skulle behöva.

// zuckan

Tja,

Jag hade tidigare en 99 -r1 och den här killen "2meter" som nick hade iaf en trimmad motor till salu kanske han har till 00 - 01 också. Du kan ju kolla med han iaf.
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
Ingen som har ett slip on till R1 06 som ligger och skräpar??
Bara de låter som fan är jag nöjd...eller lite snyggt får de också va.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Har sökt igenom denna tråden tusen gånger nu och försökt hitta serviceintervaller på Yamaha R6 -00...Jag vet att det är liten service var 600 mil, och mellan var 1200 mil. Kan inte trådskaparen uppdatera sitt första inlägg med info om detta? Det jag är ute efter är när ventiljusteringarna ska göras. Jag har hittat olika, en del säger vid 2400/2500 mil, andra menar att det är först vid 4000 mil...Är det kanske både och? Vore grymt att samla den här informationen på ett ställe, kanske i första inlägget?

EDIT:
Jag ringde Oves Motor i Olofström precis. Enligt dom ska ventiljustering göras vid 4200 mil på en Yamaha R6 2000.

Tjo

4200mil är korrekt. Läs sida 6-3 i manualen genom att klicka på följande länk:Manual R6-2000

Under punkt 1 står det "Valve Clearance: Every 26,600 miles (42,000km)".
 
Last edited:

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Ny i tråden.

Då har man äntligen köpt sig en riktig hoj,
en R1 -01.

Behöver byta fjädrar och packboxar fram.
Verkar inte så svårt eller?
"Flyger" fjädern ur när man demonterar?
Och i så fall är det svårt att få ner den nya?

Vill även vända på växellägena,
finns det någon sniklösning?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Då har man äntligen köpt sig en riktig hoj,
en R1 -01.

Behöver byta fjädrar och packboxar fram.
Verkar inte så svårt eller?
"Flyger" fjädern ur när man demonterar?
Och i så fall är det svårt att få ner den nya?

Vill även vända på växellägena,
finns det någon sniklösning?

Grattis!

Köp en Haynes rep. bok så står det precis hur du ska göra. De är riktigt bra.
Men skruva ut kompression, förspänning & retur till max så att det är minimalt med tryck & se till att ha framgaffeln fritt upphängd så ska det gå bra.

Växelstaget är enkelt fixat, lossa på växelväljarstaget som löper genom ramen från växelspaken. Ta ut den ur ramen & tillverka en ny i samma dimension fast som är bockad så att staget löper utanför ramen i stället för genom.

Vänd sedan 180grader på den lilla armen som sitter monterad på utgående axel och skruva samman med ditt nya stag. - Klart!
 

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Grattis!

Köp en Haynes rep. bok så står det precis hur du ska göra. De är riktigt bra.
Men skruva ut kompression, förspänning & retur till max så att det är minimalt med tryck & se till att ha framgaffeln fritt upphängd så ska det gå bra.

Växelstaget är enkelt fixat, lossa på växelväljarstaget som löper genom ramen från växelspaken. Ta ut den ur ramen & tillverka en ny i samma dimension fast som är bockad så att staget löper utanför ramen i stället för genom.

Vänd sedan 180grader på den lilla armen som sitter monterad på utgående axel och skruva samman med ditt nya stag. - Klart!


Tusen tack.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Då har man äntligen köpt sig en riktig hoj,
en R1 -01.

Behöver byta fjädrar och packboxar fram.
Verkar inte så svårt eller?
"Flyger" fjädern ur när man demonterar?
Och i så fall är det svårt att få ner den nya?

Vill även vända på växellägena,
finns det någon sniklösning?


kolla in wiki för R1:eek:rna på http://www.sporthoj.com/wiki/index.php?do=sida&id=24

där hittar du användarmanualer & service manualer (dock ingen service manual för 00-01)

men 98-99 har en länk till en service manual, där hittar du info du behöver för att fixa gaffeltätningarna

kolla även in Dr.Bike's Byta gaffeltätningar för dummies!
 

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Mariefred
Hoj
Hojlös
Detta kanske borde ligga i mek hörnan men jag provar här då det är modellspecifikt problem. :)

Har märkt att det börjat låta om min R6:a. Ljudet tror jag kommer från framhjulslagret men är inte säker. Jag har provat att både köra rakt fram och rullat i nerförsbacke med motorn avstängd med samma resultat. Så det är alltså inte bara motorn som låter. Ljudet uppstår när man kommer över 10kmh och sen upp till ca 90kmh. Vet inte om ljudet försvinner då men det kanske dränks av andra ljud i de hastigheterna.

I alla fall så låter det lite som att något ligger och skrapar emot. Typ som att det skulle kunna vara bromsen som ligger på. Man känner även i styret att något ligger på och skaver nånstans. Tror dock inte att det är något med bromsarna.

Tyvärr har jag ingen möjlighet att palla upp framhjulet där jag bor utan måste ta mig antingen till en verkstad eller hem till föräldrarna för att meka. Men det är väl kanske dumt att köra om det nu skulle vara lagrena eller? Kan man på något enkelt sätt kontrollera om det är lagret eller vågar man köra en bit ändå? eller kan man kanske rent av pressa in lite fett i lagren med en sån fettspruta utan att montera av däcket?

Alla tips är välkomna :)
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
I alla fall så låter det lite som att något ligger och skrapar emot. Typ som att det skulle kunna vara bromsen som ligger på. Man känner även i styret att något ligger på och skaver nånstans. Tror dock inte att det är något med bromsarna.
Har samma ljud på min R1, än så länge har ja varit för lat för att undersöka det närmare. Bara hoppas att det inte skiter sig när man är ute och kör ;)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Choken

Jag får ingen som helst reaktion från choken. Motorvarvet påverkas inte när jag drar i den, samtidigt som hojen alltid startar utan chok. (bara att trycka på knappen så går den fint på tomgång, även om den stått ute)

Ska det vara så? Blir lite rädd att min choke ligger på hela tiden :unsure:
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag får ingen som helst reaktion från choken. Motorvarvet påverkas inte när jag drar i den, samtidigt som hojen alltid startar utan chok. (bara att trycka på knappen så går den fint på tomgång, även om den stått ute)

Ska det vara så? Blir lite rädd att min choke ligger på hela tiden :unsure:

Det borde definitivt hända något när du rör på choke-reglaget. Jag hade plockat av tank och luftburk, och kollat vajern och hela länkaget där. :)
 

Ride

Det löser sig
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
H-D
Nya R6:an

Alla ni piloter som styr R6 av senaste årsmodellerna. Hur e den att köra på gata (jag kör inte bana)? Körställning? Motorkaraktär?
Jag har tidigare haft en R6 -03, och den tyckte jag var helt ok.

Jag ska försöka få tag i en att provköra, för att bilda mig en egen uppfattning. Men tills dess, vad tycker ni egentligen?
 

christian84

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Strängnäs
Hoj
Kawasaki ZX-10R, Akrapovic slipon, Valtermoto crashpuckar
halloj...na har jag fått problem med mina angel eyes det är så att 2 st har slutat att fungera....funderar på om dom får för mycket ström då hojjen är igång och dom bränns eller vad man ska säga.. någon som har något förslag på vad det kan vara?

lamporna är kopplade till omvandlaren sen en av o på switch sen direkt till batteriets + resp. - pol. utan någon separat säkring eller resistor...
 

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -06
En fråga, hur är det tänkt att pasageraren ska sitta på en R6'a -06??

Nu har tjejen åkt med några gånger men ett problem uppstår. Jag väger 75kg och inte 200kg som förarsadeln tydligen är gjord för. När tjejen sitter på bönpallen så är det 20-30 cm mellanrum mellan oss. inte speciellt smidigt då hon knappt når att få ett bra grepp runt mig och ännu mindre knipa med benen. Är det såhär för alla? Vill ju ha henne som klistrad på min rygg så hon slipper fara fram och tillbaka.

Kom på en annan fråga åxå, kan man göra nått åt nya skinnstället (alpinestars octane) för att det inte ska va så jävla "glatt"? Glider fram-och-tillbaka vid acceleration och broms. Spelar ingen roll hur mycket jag kniper med benen. Ville helst inte gå lös med ett sandpapper i röven men snart blir de det :p

Over and out....
//Jocke
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top