R1 och R6-tråden!

Lassvegas

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05
Tack så mkt X-up!! Du är verkligen en klippa här inne!
Men vet du hur många sidor det är att söka igenom?? :D

Oj, det var mej en dyr service...jorå, har hört talas om Yamaha Center i Gbg, men hoppades det skulle finnas någon med tips om en bra och billigare verkstad =)

Nu ska jag ta fram ficklampan och söka efter ditt berömda inlägg :p

Tack!
/Johan aka Lassvegas

Hej He rik, tack för ditt svar!
Japp det var ett bra tips, ska kika på kvitton, dom lär avslöja en hel del. Killen som säljer hojen har bara haft den någon vecka, men ägaren innan säger sej ha servat den själv (egen firma eller vad det var) och det ska finnas papper på allt det där. Även en ventiljustering/service, men vågar man lita på det? Och hur bra gjort det är?

Men visst, det ser ut som jag får ett bra pris på den tack vare detta, så då kan jag väl kosta på den en service, det är så jag resonerar.

/Johan
 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Det är ingen som råkar ha en höger backspegel till en r1 99:a liggandes?
98-01 är samma om jag fattat rätt?
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
Lassvegas skrev:
haha...ja visst var du först, men du vill ha en R6 och jag vill ha R1 ju!!
Jag kanske har en på gång förresten. Hur går det för dej då?

Mjo jag har ringt på några hojar man blvit nojjig när jag pratat med säljaren. Går på första intrycket och får jag ingen bra "vibb" av säljaren så väljer jag hellre att vänta då R6:an inte på ngt sätt är en unik hoj utan det kommer dyka upp fler...lägger mina pengar på hög under tiden =)

Ha det!!
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Ang: R6.

Hörrö Lassvegas, jag var föööörst!!! :p

Jag har en jättefin. -00. Allt i slitageväg är bytt ink gaffelolja. Har även renoverat bottendelen av motorn(vxllådan och koppling samt oljepump) i vår. Mkt bra skick på allt och går som precis som den skall, vxllådan vxlar som smör , inga hårdheter eller kärva lägen.

Svart "dubbel" glas , aluminiumslipon (org finns).

Är du intresserad kan du maila mig.

Anders.Gustafsson1@comhem.se
 

Walden

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Vadstena
Hoj
Harley Davidson Street Bob 2008
milarte...hade inte din hoj gått ganska långt?

Aja jag mailar dig så kan vi ta det där.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Igår började min vad jag trodde helt friska R1 -98 plötsligt att pissa kylarvätska när jag hade kört en stund inne i stan. Vätskan verkade rinna ut genom det stora hålet mitt i underkåpan, men så fort jag stannade och kollade efter var det egentligen hade läckt så kunde jag se att det låg kylarvätska på däcket, men inte ett spår av vätska någonstans på motorn.

Jag plockade av underkåpa och tank för att se bättre, men inte heller då såg jag var det kan ha kommit vätska ifrån.

En stund senare körde jag försiktigt hemåt och då var det inga problem alls.

Nån som har någon idé om vad det kan vara? Kan vätskan ha kokat och släppt ur sig övertrycket genom någon slang, eller hur funkar det?
 

meshboy

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Katrineholm
Hoj
R1-04
Bromsolja till min Baby!

En R6:a 00. Fattas bromsolja i den undre behållaren, vilken bromsolja ska jag köra på? och kan man hitta den på macken?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tycker min R1a är lite kinkig att starta.. Är dom det eller är det bara jag? Med kinkig menar jag att jag får hålla in startknappen lite och gärna ge lite gas, motorn går runt några varv innan den hoppar igång. Ganska nybliven r1 ägare.. så ska dom va så? :)
 

-KiRRE-

d^_^b
Gick med
1 May 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
954
Hallå! Någon som har en aning om mitt problem?

Det är nåt vajsing med min koppling tro jag. Det låter precis som ett kasst uttrampningslager på en bil. alltså jag står stilla och håller in kopplingen, då låter det inget men när jag släpper ut den så rasslar/skramlar den, eller vad man nu ska säga. varm som kall. och när jag växlar ner och motorbromsar så slår det till och sedan är det lite skrammel och sedan försvinner skramlet under ett visst varvtal.
Den slirar inte eller nåt sånt.

sen undra jag hur mycke olja det ska vara i glaset när man kollar den? =)

Tacksam för svar.
 

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Johanneshov
Hoj
CBR1000RR -06
Hej på er.. La ut en tråd på mekforumet.. men det är ju här kunskapen finns!



Bestycka förgasare med Mivv pipa på R1

--------------------------------------------------------------------------------

Tjena.

Min hoj skuter grymmt mycket när jag slår av på gas..

Mivv pipan är väldigt öppen och kort.. Ska det vara nödvändigt att bestycka om fuggarna.

Org filter sitter i..

Mvh

// Mapa
Uppladdade bilder
 

Bifogat

  • SANY0978.JPG
    SANY0978.JPG
    128.6 KB · Visningar: 67

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Det är ingen som råkar ha en höger backspegel till en r1 99:a liggandes?
98-01 är samma om jag fattat rätt?
Jag har en liggandes :)
Hallå! Någon som har en aning om mitt problem?
Det är nåt vajsing med min koppling tro jag
sen undra jag hur mycke olja det ska vara i glaset när man kollar den? =)
Kopplingskorgen, kolla lite längre tillbaka i tråden så står de om garanti ärenden/barnsjukdomar och hur man kollar ifall ens hoj är åtgärdad.

Det finns 2 strek i glaset, det ena är max och det andra minimum, eftersom R1an dricker rätt mycket olja skulle ja råda dig att ligga på max. Jag har lite mer ändå just pga att den dricker olja.
Tycker min R1a är lite kinkig att starta..
Dom flesta R1 98-03 som jag provkört har varit lite kinkiga kalla och kräver som du säger lite gas, vid varm motor har jag iaf inte upplevt nåt problem.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Dom flesta R1 98-03 som jag provkört har varit lite kinkiga kalla och kräver som du säger lite gas, vid varm motor har jag iaf inte upplevt nåt problem.

Tack! :) låter precis som min.. Vissa hojjar har ju lite egenheter bara skönt att veta att det ska va så :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej på er.. La ut en tråd på mekforumet.. men det är ju här kunskapen finns!



Bestycka förgasare med Mivv pipa på R1

--------------------------------------------------------------------------------

Tjena.

Min hoj skuter grymmt mycket när jag slår av på gas..

Mivv pipan är väldigt öppen och kort.. Ska det vara nödvändigt att bestycka om fuggarna.

Org filter sitter i..

Mvh

// Mapa
Uppladdade bilder

Nej du ska inte behöva bestycka om så länge det inte rör sig om ett helsystem. Min R6:a med Akrapovic skjuter massor också vid avslag på gasen. Den kan gå aningen "bättre" efter att förgasarna har synkats vid nästa service.

Jag har en liggandes :)

Då bryr jag mig inte att kolla efter min om du har en du vill bli av med!

Det finns 2 strek i glaset, det ena är max och det andra minimum, eftersom R1an dricker rätt mycket olja skulle ja råda dig att ligga på max. Jag har lite mer ändå just pga att den dricker olja.

Passa dig för att ha i för mycket olja, du riskerar att trycka ut olja genom vevhusventilationen.:mattias

Hallå! Någon som har en aning om mitt problem?

Det är nåt vajsing med min koppling tro jag. Det låter precis som ett kasst uttrampningslager på en bil. alltså jag står stilla och håller in kopplingen, då låter det inget men när jag släpper ut den så rasslar/skramlar den, eller vad man nu ska säga. varm som kall. och när jag växlar ner och motorbromsar så slår det till och sedan är det lite skrammel och sedan försvinner skramlet under ett visst varvtal.
Den slirar inte eller nåt sånt.

sen undra jag hur mycke olja det ska vara i glaset när man kollar den? =)

Tacksam för svar.

Slappa har rätt, det låter som att det är kopplinskorgen som har lämnat in. Plocka isär & inspektera, med en Haynes manual kan du göra allt själv.

Någon som vet vad 2000mila servicen kostar?

Räkna med ca 2-2.500kr beroende på var servicen utförs.

Igår började min vad jag trodde helt friska R1 -98 plötsligt att pissa kylarvätska när jag hade kört en stund inne i stan. Vätskan verkade rinna ut genom det stora hålet mitt i underkåpan, men så fort jag stannade och kollade efter var det egentligen hade läckt så kunde jag se att det låg kylarvätska på däcket, men inte ett spår av vätska någonstans på motorn.

Jag plockade av underkåpa och tank för att se bättre, men inte heller då såg jag var det kan ha kommit vätska ifrån.

En stund senare körde jag försiktigt hemåt och då var det inga problem alls.

Nån som har någon idé om vad det kan vara? Kan vätskan ha kokat och släppt ur sig övertrycket genom någon slang, eller hur funkar det?

Du har ett expansionskärl på sidan av hojen, kolla vad nivån är i den om du råkar ut för problemet igen. Det kan mycket väl vara så att ditt "fis-åkande" i stan har gjort att kylarvattnet har blivit väldigt varmt & tryckts ut i expansionskärlet. När expansionskärlet är fullt så leds överskjutande vätska ut i en avrinningsslang som går ned på sidan av hojen, vid stödet.
Känn med ett finger i änden på dessa slangar & se om du får vätska på fingret, då vet du att det med största sannolikhet kommer därifrån!
 
Last edited:

Rignell

Guest
Tjenare!
Köpte en R6 -00 igår... riktigt fin faktiskt!
Fast det låter en aning från kamkedjan, normalt?

Verkar vara kamkedjan iaf.
Tacksam för svar// Phil
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Då bryr jag mig inte att kolla efter min om du har en du vill bli av med!

Passa dig för att ha i för mycket olja, du riskerar att trycka ut olja genom vevhusventilationen.:mattias
Vill och vill, tänkte mer om de var kris liksom :tungan

Stuntfolket har ju i way för mycket oljan om dom inte har byggt om tråget och de verkar ju funka fint. Nu har jag bara aningens över max sträcket så de ska inte vara nån fara.
 

-KiRRE-

d^_^b
Gick med
1 May 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
954
Tack för svaren!

Jag är ju inte överdrivet duktig när det gäller o meka direkt!!

kopplingskorgen säger ni.. detta är vad då? Nån som har en aning vad detta kan kosta o fixa till på verkstad ?

vad kan hända om man kör med hojen för länge när detta är trasigt?!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top