R1 och R6-tråden!

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Byter du blås vill du ev byte munstycke i förgasaren, inge större problem och finns säkert folk i tråden som vet va du ska göra :tummenupp

Vad menar du med svår att få upp på slangen? Bara gas på tvåan borde ju funka!

nä d är jö d som är lite drygt...han flyger inte upp alls som han borde...känns inte som om d går o gasa upp den på 2:an...fan ka n d bero på ...suck:huvet
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Vars finns det att köpa passagerar fotpinnar till R6 -03?
Är bara ute efter själva fotpinnarna, inte fästet!
Original eller inte spelar ingen roll, helst så billigt som möjligt :tungan'

hittade ett par för hyffsat pris, men passar pinnarna från 99-02 även på 03an? :)
 
Last edited:

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Vad jämnför du med för hojar då om du tycker att R1an är slö?:va

Haft turbobusa innan eller?

ha väl aldrig sagt att ALLA R1 är slöa...MIN är d nåt konstigt med...går inte mätarn ut ...o svår att gasa upp på slangen på 2:an...men låter bra i motor o växlar!?:va :confused: kanske måsta kolla igenom förgasarn eller nått...retar mig iaf...nyss köpt den!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Idag blev jag lycklig ägare till en R1 -07!

Men det är ett problemas; det sitter 16 kuggs drev fram och jag vill byta tillbaka till original 17 kugg. Men jag får inte av det dj**la drevet som sitter på plats, muttern vill inte gå runt. Vad gör jag för fel, eller rättare sagt; hur ska jag göra? Är det både Locktite och "vikt kant" på muttern? Åt vilket håll ska den skruvas loss (motsols som vanligt)?

Btw; om det är någon som vill ha drevet (gått ca 30-40 mil) så får ni det om ni blockar väck det. Hojjen finns i (/kan köras inom en 5 mils radie från) Västerås.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Idag blev jag lycklig ägare till en R1 -07!

Men det är ett problemas; det sitter 16 kuggs drev fram och jag vill byta tillbaka till original 17 kugg. Men jag får inte av det dj**la drevet som sitter på plats, muttern vill inte gå runt. Vad gör jag för fel, eller rättare sagt; hur ska jag göra? Är det både Locktite och "vikt kant" på muttern? Åt vilket håll ska den skruvas loss (motsols som vanligt)?

Btw; om det är någon som vill ha drevet (gått ca 30-40 mil) så får ni det om ni blockar väck det. Hojjen finns i (/kan köras inom en 5 mils radie från) Västerås.

Kan inte svara åt vilket håll med säkerhet men med tanke på vilket håll drevet går så skulle jag säga motsols.
Som sagt tidigare,ställ dig på bromsen och fram med släggan.

På med en fast nyckel och dra till med släggan,inget lossar trilskande muttrar som ett kraftigt slag.
Är det locktite så brukar det lossna ändå om det får en kraftig smäll,alternativt så värmer du med varmluftpistol eller gasolbrännare innan du slår till den.

För tydlighetens skull så ska du slå på den fasta nyckeln och inte ge muttern en smäll,så du inte missuppfattar mig och skadar axeln,och spänn upp först så det inte blir ett glapp för då kommer bara nyckeln vrida sig och skada muttern.

Henrik
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Idag blev jag lycklig ägare till en R1 -07!

Men det är ett problemas; det sitter 16 kuggs drev fram och jag vill byta tillbaka till original 17 kugg. Men jag får inte av det dj**la drevet....

Har inte haft loss det själv än så jag vet inte åt vilket håll du ska dra men om det är gjort riktigt så ska det sitta: mutter - låsbricka - framdrev.
Låsbrickan har ofta en tunga som är vikt runt sidan på muttern för att låsa det hela, kolla efter detta först.
Orginal sitter det locktite också men det ska inte vara något som gör det svårare att få bort muttern.
Ta hjälp av en kompis som kan stå på bromsen, underlättar en hel del.
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Hej! Va ska en R1 01- topppa på mätaren orginal,då min ba går till 270?? Finns nån strypning som kan ta lite effekt,min R1 är inte så "pigg" som den borde vara...ska väll endå kunna gasa upp den på bakis på 1an 2an utan problem? 1an går bra men d är nått som gör att den inte är som den ska! Orginal blåset är på men den ska väl inte stjäla effekt? synka förgasarn kanske?
 

Dark_Messenger

Guest
Hej! Va ska en R1 01- topppa på mätaren orginal,då min ba går till 270?? Finns nån strypning som kan ta lite effekt,min R1 är inte så "pigg" som den borde vara...ska väll endå kunna gasa upp den på bakis på 1an 2an utan problem? 1an går bra men d är nått som gör att den inte är som den ska! Orginal blåset är på men den ska väl inte stjäla effekt? synka förgasarn kanske?

Toppfarten låter som att det kan stämma. Rettorna har inget dunderklipp på toppen direkt. Har man sen drevat går de ju ännu långsammare i verklig hastighet men vem bryr sig i ärlighetens namn om hojen gör 270 eller 299km/h?? Ang bakhjul osv så är det din teknik som är fel. R1an går lätt att gasa upp på 1 o 2an.

Som parantes kan jag nämna att min 05a med nöd och näppe går att dra mätaren ut på. Den är nerdrevad en kugg fram. Den är riktigt pigg upp till 270 ungefär sen får man pressa lite för att komma upp i de sista km/h.. På mätaren alltså och den visar ju mer än verklig fart pga drevningen.
 

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Vafan, en R1a borde väl göra mer än 270 på mätaren? :va

Om jag piskar min R6a ordentligt så har jag också 270 på mätaren. Visserligen blir den rätt seg efter 255 typ men det går.
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Toppfarten låter som att det kan stämma. Rettorna har inget dunderklipp på toppen direkt. Har man sen drevat går de ju ännu långsammare i verklig hastighet men vem bryr sig i ärlighetens namn om hojen gör 270 eller 299km/h?? Ang bakhjul osv så är det din teknik som är fel. R1an går lätt att gasa upp på 1 o 2an.

Som parantes kan jag nämna att min 05a med nöd och näppe går att dra mätaren ut på. Den är nerdrevad en kugg fram. Den är riktigt pigg upp till 270 ungefär sen får man pressa lite för att komma upp i de sista km/h.. På mätaren alltså och den visar ju mer än verklig fart pga drevningen.

Ja men den gick inte mycke högre innan ja drevade ner den!? Ja men denna är lite seg asså...o d säger jö polarna mä att den är...o visst ja vet att d är tekniken som fela oxå...men den Går inte att får upp ba på gasen på 2an nästa...känns som d felar nårra hk i den...men ja får väll be nån bänka den o kolal effekten på den...om ja säger så här: aå är d ingen risk att man slår runt med den om ja ger fullgas på 1an...man får nästan "gunga" upp den...o d känns jö inte som man man ska behöva!?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
aå är d ingen risk att man slår runt med den om ja ger fullgas på 1an...man får nästan "gunga" upp den...o d känns jö inte som man man ska behöva!?

Då låter det som det är något fel på den, för fullgas på ettan borde vara lite mer spännande än så.
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Då låter det som det är något fel på den, för fullgas på ettan borde vara lite mer spännande än så.

Ja d är d ja tycker...känns som d fattas lite effekt lixom...hmm...får bänka den o kolla...men d suger jö nu när d är säsong o allt..går jö o köra med den o den går jö inte "illa" men...trist!:huvet
 

Dark_Messenger

Guest
Ja men den gick inte mycke högre innan ja drevade ner den!? Ja men denna är lite seg asså...o d säger jö polarna mä att den är...o visst ja vet att d är tekniken som fela oxå...men den Går inte att får upp ba på gasen på 2an nästa...känns som d felar nårra hk i den...men ja får väll be nån bänka den o kolal effekten på den...om ja säger så här: aå är d ingen risk att man slår runt med den om ja ger fullgas på 1an...man får nästan "gunga" upp den...o d känns jö inte som man man ska behöva!?

Så länge du inte bokstavligt talat ligger på tanken och smeker gashantaget varligt till max så ska den hojen flyga upp på slangen. Antingen är din hoj riktigt konstig eller så är det din teknik. Jag gissar på tekniken. Observera att på tvåan behövs ett litet knyck på gasen om du ska dra upp den på gas men det går, trust me.

De sporthojar jag har kört har varit snarlika när det kommer till toppfart. Det går lätt upp till 250 ungefär men sen beroende på hur vinden ligger på, hur mycket man kryper ihop som förare osv så är det högst osäkert om mätaren går att dra "fullt ut". Min gamla 1000RR -06 med originaldrevning drog jag aldrig till 299 kan jag säga. Med r1an är det inget problem, den fortsätter dessutom att dra efter att mätaren stannar. Men som sagt toppfart är ganska ointressant. Så länge den går i 250+ så är jag nöjd. :)
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Så länge du inte bokstavligt talat ligger på tanken och smeker gashantaget varligt till max så ska den hojen flyga upp på slangen. Antingen är din hoj riktigt konstig eller så är det din teknik. Jag gissar på tekniken. Observera att på tvåan behövs ett litet knyck på gasen om du ska dra upp den på gas men det går, trust me.

De sporthojar jag har kört har varit snarlika när det kommer till toppfart. Det går lätt upp till 250 ungefär men sen beroende på hur vinden ligger på, hur mycket man kryper ihop som förare osv så är det högst osäkert om mätaren går att dra "fullt ut". Min gamla 1000RR -06 med originaldrevning drog jag aldrig till 299 kan jag säga. Med r1an är det inget problem, den fortsätter dessutom att dra efter att mätaren stannar. Men som sagt toppfart är ganska ointressant. Så länge den går i 250+ så är jag nöjd. :)

ja presic...den fortsätter att dra,men d gör inte min! Haha! Ska inte klaga mer på den för då tröttnar ni väll...men jka är allt lite less...nyss köpt den! =/ Nått är d som inte stämmer med den...o visst är så..ja skiter jö i om den går i 270 eööer 299...men vetskapen av att den "ska" ¨gå bättre än va min gör retar mig som fan! men som sagt,ja får väl bänka den o c va effeten säger! Orginalsystemet ska jö inte ha nån betydlese att d är på...tycker den borde flyga upp ´lätt som fan med en 70kg kille som mig på! hehe! men som sagt ...d gör den inte!:huvet
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top