R1 och R6-tråden!

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
har fått strul med hastighetsmätarn på min r6 -00, visar fel hastighet och 0km/h ibland.
kan komma efter en halvtimmes körning lite till och från.
har någon vart med om liknande, eller vet vart givaren sitter?

//micke

Lossa kontakterna och spraya kontaktspray eller 5-56 eller liknande. Både den i mätaren och delning vid v clipon (kontakten mellen huvudstam och främre stammen)
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Bakgrund : Byte till ny stålomspunnen bromsslang i bak, det är således tomt på bromsvätska. Hojjen är en R1-98.

Problem : Bygger inte upp tryck i bromssystemet hur än jag pumpar med bromscylindern och luftar. :confused:
Använder ny DOT 4 bromsvätska skall tilläggas.


Någon som har något tips ?

/Peter
 
Last edited:

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Bakgrund : Byte till ny stålomspunnen bromsslang i bak, det är således tomt på bromsvätska.

Problem : Bygger inte upp tryck i bromssystemet hur än jag pumpar med bromscylindern och luftar. :confused:
Använder ny DOT 4 bromsvätska skall tilläggas.
Knarren är en R1-98.

Någon som har något tips ?

/Peter

Låter som du fått en luftficka som inte vill ge med sig. Du kan prova med att hälla i bromsvätska i en ren oljekanna och trycka det bakifrån. Öppna luftventilen på oket och pumpa in vätska sakta till du ser att det stiger i burken, sen luftar du som vanligt. Kan vara ett mindre h-vete att få ur luften ibland men trägen vinner.
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Låter som du fått en luftficka som inte vill ge med sig. Du kan prova med att hälla i bromsvätska i en ren oljekanna och trycka det bakifrån. Öppna luftventilen på oket och pumpa in vätska sakta till du ser att det stiger i burken, sen luftar du som vanligt. Kan vara ett mindre h-vete att få ur luften ibland men trägen vinner.

Jag provar ditt sätt i morgon. Tack för tipset :tummenupp

/Peter
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Bakgrund : Byte till ny stålomspunnen bromsslang i bak, det är således tomt på bromsvätska. Hojjen är en R1-98.

Problem : Bygger inte upp tryck i bromssystemet hur än jag pumpar med bromscylindern och luftar. :confused:
Använder ny DOT 4 bromsvätska skall tilläggas.


Någon som har något tips ?

/Peter

Som dofilus säger, tryck bakifrån.
Men av ren nyfikenhet, varför sätta stålomspunnet bak?
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Som dofilus säger, tryck bakifrån.
Men av ren nyfikenhet, varför sätta stålomspunnet bak?

Visst får du fråga !

Jag har byggt en sving med justerbar hjulbas, 1390-1500 mm. Fullt utjusterad så behövdes det en längre bromsslang då orginalslangen blev för kort.

Det enklaste blev att åka till Hydraulservice i Gävle där dem fixade en stålomspunnen som var 100mm längre.
Om det är intressant så finns det bilder på svingen i min byggtråd.

Yamaha yzf 1000 r1-98

/Peter
 

Heartbeach

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Örebro
Hoj
Harley Davidson Sportster 883, Yamaha R6 -99
Vart fyller man på växellådspljan o hur mycket ska det finnas i den?

Är nämligen så att jag skulle tappa motorn på motorolja o tappade fel o antagligen så var det växellådsoljan jag tappade ut, Men det var bara typ 0,5 deciliter, Nån som vet var man fyller på o hur mycket?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vart fyller man på växellådspljan o hur mycket ska det finnas i den?

Är nämligen så att jag skulle tappa motorn på motorolja o tappade fel o antagligen så var det växellådsoljan jag tappade ut, Men det var bara typ 0,5 deciliter, Nån som vet var man fyller på o hur mycket?

Finns ingen växellådsolja :)
Motoroljan smörjer både motor & växellåda.
 

Jonne-J

Misshandlar R6!
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Kalix
Hoj
Yamaha R6
Någon som har något bra sätt att lufta frambromsar? :va

Luftade på gammalt hederligt vis och började med det bortersta oket, tills det bara kom bomsvätska, sedan luftade jag det närmsta oket

Problemet är att jag fortfarande har liiiite luft kvar, har luftat i TIMMAR och det blir inte bättre :huvet

Bromsen funkar utmärkt för det mesta, ibland kan den vara lite svampig och kräva några pump för att få fullt tryck, men vill ha ut all luft :)
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Funkar inte

Som dofilus säger, tryck bakifrån.
Men av ren nyfikenhet, varför sätta stålomspunnet bak?

att trycka bakifrån med olja, ialla fall inte på mc´n

Vad ni behöver är envaccumpumpav något slag. Vad man gör är att man suger ur luften ur systemet.
 

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Vart fyller man på växellådspljan o hur mycket ska det finnas i den?

Är nämligen så att jag skulle tappa motorn på motorolja o tappade fel o antagligen så var det växellådsoljan jag tappade ut, Men det var bara typ 0,5 deciliter, Nån som vet var man fyller på o hur mycket?

Kan du beskriva vilken plugg du lossade, för växellådsolja borde det inte va, för i så fall har du kört med på toooook förlite olja i :gnissla borde va lite över 2,5 liter

Visst får du fråga !

Jag har byggt en sving med justerbar hjulbas

/Peter

Det var ju en riktigt jekla bra anledning :)
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Fjädrar 5PW gaffel...02-03.

Vet att det är svårt som fanken att säga men mellan tummen och armbågen kanske??

Ni som bytt till Race tech/K-tech m.fl. fjädrar och väger runt 90 pannor, vad för spring rate för "aktiv gatkörning & en bandag då o då"

Eller finns det någon bra regel att gå efter....1,2KG/mm är bra för....bla bla...

:va
 

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Ort
Någonstans
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
en fråga på G, jag har en r6 08 och när jag är ute o kör så går växlandet bra men när jag kommer fram till ett stopp o ska växla ner så funkar det ner till tvåan innan jag ska stanna helt, sedan när jag står stilla o ska växla ner i 1 så brukar den inte vilja gå i växel varken i ettan eller neutral, vad kan det bero på, och ja jag trycker in kopplingen
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top