R1 och R6-tråden!

Andre001

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -02
Du behöver bara lossa på sadeln, & därefter lossa på gummistroppen som håller batteriet på plats. Sedan är det bara lyfta batteriet rakt upp, börja med att lyfta det lite i bakkant.

Jag klarade de nu tack för hjälpen. Jag har lutat den åt fel håll innan när jag testat :huvet haha
 

pirrecop

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2008
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha xt660r -04
Hej på er!
Jag tänkte införskaffa en R1:a. Vad skall jag tänka på barnsjukdomar eller så. Jag har hört att modellerna innan -00 eller -01 skall man akta sig för, stämmer det ni som vet!
-Pirre
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Hej på er!
Jag tänkte införskaffa en R1:a. Vad skall jag tänka på barnsjukdomar eller så. Jag har hört att modellerna innan -00 eller -01 skall man akta sig för, stämmer det ni som vet!
-Pirre

Det stämmer inte. Kolla så tvåan inte hoppar ur under snabb acceleration bara.
Det är kanonhojar. Jag hade en 99:a i några år.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej på er!
Jag tänkte införskaffa en R1:a. Vad skall jag tänka på barnsjukdomar eller så. Jag har hört att modellerna innan -00 eller -01 skall man akta sig för, stämmer det ni som vet!
-Pirre

Det är inga större barnsjukdomar. En enkel fjäder i växellådan som går av och som kostar ca 20kr att byta.

Hade en -98 som gick 6500 problemfria mil, varav 6000 av dessa var på bana. :) (Dock inte enbart körd av mig).

Vad jag vet så rullar den i trafik just nu.
Så du kan nog känna dig relativt lugn.
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Hur byter man luftfilter, oljefilter samt bränslefilter?
Något man bör tänka på under tiden? Förklara gärna grundligt och förstårligt då man är en drömmare som önskar att man kunde mer inom området=) Luftfiltret sitter i den där svarta luftburken under tanken vad jag förstått bör man rengöra det, hur?

Kollade lite på framdrevet som var riktigt kladdigt med olja från kedjan som jag rengjorde men så blev jag lite fundersam på om drevet satt fast bra, ser detta bra ut eller bör det ses över? Isf vad bör man göra?

Hojen det gäller är en Yamaha R1- 99 årsmodell.

Tack på förhand!

PB190079.jpg
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur byter man luftfilter, oljefilter samt bränslefilter?
Något man bör tänka på under tiden? Förklara gärna grundligt och förstårligt då man är en drömmare som önskar att man kunde mer inom området=) Luftfiltret sitter i den där svarta luftburken under tanken vad jag förstått bör man rengöra det, hur?

Kollade lite på framdrevet som var riktigt kladdigt med olja från kedjan som jag rengjorde men så blev jag lite fundersam på om drevet satt fast bra, ser detta bra ut eller bör det ses över? Isf vad bör man göra?

Hojen det gäller är en Yamaha R1- 99 årsmodell.

Tack på förhand!

View attachment 293645

Luftfilter
1. Lossa tanken i framkant genom att slöppa på insexskruven (Storlek 4 vill jag minnas)
2. Ta bort sadeln & lossa tanken i bakkant, lossa alla slangar & stäng av bränslekranen.

Alternativt palla upp tanken i upprätt läge så att du kommer åt luftburken.

3. Ta en stjärnmejsel och lossa på samtliga skruvar på ovansidan av luftburken. Lyft av locket.
4. Byt filter, gör rent insidan av luftburken och upprepa stegen innan i omvänd ordning.

5. Ska du byta bränslefilter så krävs det att du lossar tanken helt. Då ser du bränslefiltret. Det är då bara att lossa klämmorna i varje ände och sedan byta.


Oljefilter
1. Starta hojen och låt den gå ordentligt varm. Minst 5 minuter.
2. Lossa nedre kåporna även kallade magkåporna.
3. Skruva av oljepåfyllningslocket för att få luftgenomströmning vid oljebytet.
4. Lossa oljepluggen i botten av oljetråget.
5. Lossa oljefiltret med en oljefiltertång, oljefilterhylsa, för hand eller genom att i nödfall köra en mejsel genom filtret.
6. Låt all olja rinna ut från både oljeplugg & oljefilter.
7. Vinkla upp hojen i olika riktningar så att all olja rinner ut.
8. Gör rent runt anliggsytan för oljefiltret.
9. Smeta ut lite ny olja på o-ringen av det nya oljefiltret.
10. Skruva fast det nya filtret och dra det så hårt du kan för handkraft, eller använd filtertång, filterhylsa. Oljefiltret skall dras fast med 14Nm enligt boken. Handkraft brukar räcka.
11. Gör rent runt bottenpluggshålet.
12. Skruva tillbaka bottenpluggen tills det börjar ta emot.
13. Dra åt med momentnyckel, 44Nm. Drar du för hand, passa dig för att dra för hårt, eller för löst.
12. Fyll på 3,1 liter olja av valfritt märke (undvik dock Castrol) Viskositet 15W50 är lämplig. Mineral eller syntet spelar ingen större roll.
13. Skruva tillbaka påfyllningslocket.
14. Starta hojen & varmkör ordentligt, kontrollera runt oljefilter och bottenplugg för läckage.
15. Ställ hojen plant och helt upprätt och låt stå i 10 minuter så att oljan hinner rinna ner ordentligt.
16. Kontrollera så att oljenivån ligger mitt i inspektionsglaset. Efterfyll om nödvändigt.

Framdrev / drivpaket
Vad gäller framdrevet så sitter det fast ordentligt. Om du kollar på bilden så ser du två stycken nedvikna flänsar. Dessa flänsar är en säkerhetslåsning så att inte framdrevet ska lossna, innanför drevet sitter ett låsbleck med dessa två öron som man alltså viker ned över muttern.

Däremot ser din kedja allt annat än rolig ut, kontrollera så att alla rullarna kan rotera lätt och utan att det går trögt eller knastrar.

Spraya på ordentligt med WD40, låt verka 5 minuter och gå sedan loss med en tandborste på länkar och rullar. Torka sedan av med en trasa. Spola av med vatten & bilschampo, torka rent & torrt och avsluta med att spraya på kedjespray på insidan av kedjan.

Lycka till med vinterterapin!:tummenupp:)
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Luftfilter
1. Lossa tanken i framkant genom att slöppa på insexskruven (Storlek 4 vill jag minnas)
2. Ta bort sadeln & lossa tanken i bakkant, lossa alla slangar & stäng av bränslekranen.

Alternativt palla upp tanken i upprätt läge så att du kommer åt luftburken.

3. Ta en stjärnmejsel och lossa på samtliga skruvar på ovansidan av luftburken. Lyft av locket.
4. Byt filter, gör rent insidan av luftburken och upprepa stegen innan i omvänd ordning.

5. Ska du byta bränslefilter så krävs det att du lossar tanken helt. Då ser du bränslefiltret. Det är då bara att lossa klämmorna i varje ände och sedan byta.


Oljefilter
1. Starta hojen och låt den gå ordentligt varm. Minst 5 minuter.
2. Lossa nedre kåporna även kallade magkåporna.
3. Skruva av oljepåfyllningslocket för att få luftgenomströmning vid oljebytet.
4. Lossa oljepluggen i botten av oljetråget.
5. Lossa oljefiltret med en oljefiltertång, oljefilterhylsa, för hand eller genom att i nödfall köra en mejsel genom filtret.
6. Låt all olja rinna ut från både oljeplugg & oljefilter.
7. Vinkla upp hojen i olika riktningar så att all olja rinner ut.
8. Gör rent runt anliggsytan för oljefiltret.
9. Smeta ut lite ny olja på o-ringen av det nya oljefiltret.
10. Skruva fast det nya filtret och dra det så hårt du kan för handkraft, eller använd filtertång, filterhylsa. Oljefiltret skall dras fast med 14Nm enligt boken. Handkraft brukar räcka.
11. Gör rent runt bottenpluggshålet.
12. Skruva tillbaka bottenpluggen tills det börjar ta emot.
13. Dra åt med momentnyckel, 44Nm. Drar du för hand, passa dig för att dra för hårt, eller för löst.
12. Fyll på 3,1 liter olja av valfritt märke (undvik dock Castrol) Viskositet 15W50 är lämplig. Mineral eller syntet spelar ingen större roll.
13. Skruva tillbaka påfyllningslocket.
14. Starta hojen & varmkör ordentligt, kontrollera runt oljefilter och bottenplugg för läckage.
15. Ställ hojen plant och helt upprätt och låt stå i 10 minuter så att oljan hinner rinna ner ordentligt.
16. Kontrollera så att oljenivån ligger mitt i inspektionsglaset. Efterfyll om nödvändigt.

Framdrev / drivpaket
Vad gäller framdrevet så sitter det fast ordentligt. Om du kollar på bilden så ser du två stycken nedvikna flänsar. Dessa flänsar är en säkerhetslåsning så att inte framdrevet ska lossna, innanför drevet sitter ett låsbleck med dessa två öron som man alltså viker ned över muttern.

Däremot ser din kedja allt annat än rolig ut, kontrollera så att alla rullarna kan rotera lätt och utan att det går trögt eller knastrar.

Spraya på ordentligt med WD40, låt verka 5 minuter och gå sedan loss med en tandborste på länkar och rullar. Torka sedan av med en trasa. Spola av med vatten & bilschampo, torka rent & torrt och avsluta med att spraya på kedjespray på insidan av kedjan.

Lycka till med vinterterapin!:tummenupp:)


Fan vilken kille!
En lista i punktform var precis det jag ville ha men inte riktigt tyckte det va idé att fråga om.

Tack så jätte mycket!!!=)
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Stolt ägare :)

Ja, då är det väl bl.a. denna tråden jag får lusläsa under vintern i väntan på att hämta ut min nyinförskaffade R6'a :banana
Längtar så till våren!

Precis sålt min sv och köpt en R6 (-08) SÅ lycklig!!
Wish me luck!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ja, då är det väl bl.a. denna tråden jag får lusläsa under vintern i väntan på att hämta ut min nyinförskaffade R6'a :banana
Längtar så till våren!

Precis sålt min sv och köpt en R6 (-08) SÅ lycklig!!
Wish me luck!

Kul! Välkommen hit & grattis till en mycket bra hoj!:tummenupp

Står din hoj fortfarande inne på Yamaha-Center i Gbg? I så fall klämde jag lite på den idag :)
 

Hera

Just idag är jag stark
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -08
Kul! Välkommen hit & grattis till en mycket bra hoj!:tummenupp

Står din hoj fortfarande inne på Yamaha-Center i Gbg? I så fall klämde jag lite på den idag :)

Jo, det var nog min du klämde på, även om den nog inte var min då för var där och knep den precis innan stängning :)
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Luftfilter
1. Lossa tanken i framkant genom att slöppa på insexskruven (Storlek 4 vill jag minnas)
2. Ta bort sadeln & lossa tanken i bakkant, lossa alla slangar & stäng av bränslekranen.

Alternativt palla upp tanken i upprätt läge så att du kommer åt luftburken.

3. Ta en stjärnmejsel och lossa på samtliga skruvar på ovansidan av luftburken. Lyft av locket.
4. Byt filter, gör rent insidan av luftburken och upprepa stegen innan i omvänd ordning.

5. Ska du byta bränslefilter så krävs det att du lossar tanken helt. Då ser du bränslefiltret. Det är då bara att lossa klämmorna i varje ände och sedan byta.


Oljefilter
1. Starta hojen och låt den gå ordentligt varm. Minst 5 minuter.
2. Lossa nedre kåporna även kallade magkåporna.
3. Skruva av oljepåfyllningslocket för att få luftgenomströmning vid oljebytet.
4. Lossa oljepluggen i botten av oljetråget.
5. Lossa oljefiltret med en oljefiltertång, oljefilterhylsa, för hand eller genom att i nödfall köra en mejsel genom filtret.
6. Låt all olja rinna ut från både oljeplugg & oljefilter.
7. Vinkla upp hojen i olika riktningar så att all olja rinner ut.
8. Gör rent runt anliggsytan för oljefiltret.
9. Smeta ut lite ny olja på o-ringen av det nya oljefiltret.
10. Skruva fast det nya filtret och dra det så hårt du kan för handkraft, eller använd filtertång, filterhylsa. Oljefiltret skall dras fast med 14Nm enligt boken. Handkraft brukar räcka.
11. Gör rent runt bottenpluggshålet.
12. Skruva tillbaka bottenpluggen tills det börjar ta emot.
13. Dra åt med momentnyckel, 44Nm. Drar du för hand, passa dig för att dra för hårt, eller för löst.
12. Fyll på 3,1 liter olja av valfritt märke (undvik dock Castrol) Viskositet 15W50 är lämplig. Mineral eller syntet spelar ingen större roll.
13. Skruva tillbaka påfyllningslocket.
14. Starta hojen & varmkör ordentligt, kontrollera runt oljefilter och bottenplugg för läckage.
15. Ställ hojen plant och helt upprätt och låt stå i 10 minuter så att oljan hinner rinna ner ordentligt.
16. Kontrollera så att oljenivån ligger mitt i inspektionsglaset. Efterfyll om nödvändigt.

Framdrev / drivpaket
Vad gäller framdrevet så sitter det fast ordentligt. Om du kollar på bilden så ser du två stycken nedvikna flänsar. Dessa flänsar är en säkerhetslåsning så att inte framdrevet ska lossna, innanför drevet sitter ett låsbleck med dessa två öron som man alltså viker ned över muttern.

Däremot ser din kedja allt annat än rolig ut, kontrollera så att alla rullarna kan rotera lätt och utan att det går trögt eller knastrar.

Spraya på ordentligt med WD40, låt verka 5 minuter och gå sedan loss med en tandborste på länkar och rullar. Torka sedan av med en trasa. Spola av med vatten & bilschampo, torka rent & torrt och avsluta med att spraya på kedjespray på insidan av kedjan.

Lycka till med vinterterapin!:tummenupp:)

Det va en manual som heter duga. Tackar ska också använda mig av den när det snart ska bytas olja:)
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Tjena igen. Sitter o funderar hur jag ska göra med framtida service. Jag har som sagt köpt en R1:a -02:a. När det gäller service så tänkte jag fråga er, hur skulle ni ha gjort. Jag tycker det känns onödigt att lämna in en hoj som snart är åtta år gammal bara för att få en stämpel i boken. Byta olja, justera ventilspel, serva den i allmänhet kan jag göra själv. Har haft en Ktm 525:a innan så det har allt blivit en del meckande. Tycker ni att det är värt att lämna in hojjen för att ha en komplett servicebok??
 

Raginaharjar

Fan ska man skriva här då??
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
CRF450 -02
Tjena igen. Sitter o funderar hur jag ska göra med framtida service. Jag har som sagt köpt en R1:a -02:a. När det gäller service så tänkte jag fråga er, hur skulle ni ha gjort. Jag tycker det känns onödigt att lämna in en hoj som snart är åtta år gammal bara för att få en stämpel i boken. Byta olja, justera ventilspel, serva den i allmänhet kan jag göra själv. Har haft en Ktm 525:a innan så det har allt blivit en del meckande. Tycker ni att det är värt att lämna in hojjen för att ha en komplett servicebok??

Jag skulle inte göra det. Om man har kunskapen så anser jag att man gör det minst lika bra själv eftersom man är nogrannare. När du väl ska sälja så skiljer det kanske 5k för att du servat själv. Lämnar du in den hela tiden så har du lagt bra mkt mer pengar på service än vad du "förlorar" på att serva den själv.
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Jag skulle inte göra det. Om man har kunskapen så anser jag att man gör det minst lika bra själv eftersom man är nogrannare. När du väl ska sälja så skiljer det kanske 5k för att du servat själv. Lämnar du in den hela tiden så har du lagt bra mkt mer pengar på service än vad du "förlorar" på att serva den själv.

Precis, tycker det känns bortkastat, då jag ändå har tänkt att behålla denna ett tag. Värdeminskningen av att inte serviceboken ör ifylld är nog mindre än pengarna man lägger ut på service.
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Angående växlarna på en Yamaha r1 - 99:a!

När man petar i 1:an så bankar det till ganska kraftigt, ska det vara så?
Man petar i 2:an ganska kort därefter utan problem sen när man ska ha i 3:an och ligger i ca 40 km/h så är det nästintill omöjligt. Det kanske inte går att få i den eftersom man inte kör allt för fort. Men när man dra på lite och kommer över 50 sträcket så går det ganska lätt att peta i den?

Är detta normalt?

Skratta inte!!!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Angående växlarna på en Yamaha r1 - 99:a!

När man petar i 1:an så bankar det till ganska kraftigt, ska det vara så?
Man petar i 2:an ganska kort därefter utan problem sen när man ska ha i 3:an och ligger i ca 40 km/h så är det nästintill omöjligt. Det kanske inte går att få i den eftersom man inte kör allt för fort. Men när man dra på lite och kommer över 50 sträcket så går det ganska lätt att peta i den?

Är detta normalt?

Skratta inte!!!

Det du beskriver om första växeln är helt normalt, dock är det inte bra i längden, så försök att starta hojen med ettan ilagd & kopplingen inne.

Det du beskriver om tredje växeln låter precis som symptomen för krökt/sliten växelväljargaffel. Ett ganska vanligt fel på en del R1:eek:r.
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Det du beskriver om första växeln är helt normalt, dock är det inte bra i längden, så försök att starta hojen med ettan ilagd & kopplingen inne.

Det du beskriver om tredje växeln låter precis som symptomen för krökt/sliten växelväljargaffel. Ett ganska vanligt fel på en del R1:eek:r.

Okej, så det ska alltså gå att peta in 3:an även om man bara kör i 40kmh?
Det är även ganska svårt att växla igenom alla växlarna stillastående.

Är det dyrt att laga? Lätt att göra sj osv...?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Okej, så det ska alltså gå att peta in 3:an även om man bara kör i 40kmh?
Det är även ganska svårt att växla igenom alla växlarna stillastående.

Är det dyrt att laga? Lätt att göra sj osv...?

Ja du ska kunna växla igenom alla växlarna utan större problem oavsett om du står stilla eller om du kör i 40km/h.

För att åtgärda växelgaffeln krävs det att du plockar ur växellådan och detta görs lättast med motorn urplockad.

Lämnar du in det så räkna med 10.000-15.000kr för det.
Gör du det själv så kan du komma undan med 3.000-5.000kr ungefär.

Har du en Haynes-handbok, gott om verktyg & allmänt kunnande om att skruva med hojar så kan du säkerligen göra detta själv.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top