Luftfilter
1. Lossa tanken i framkant genom att slöppa på insexskruven (Storlek 4 vill jag minnas)
2. Ta bort sadeln & lossa tanken i bakkant, lossa alla slangar & stäng av bränslekranen.
Alternativt palla upp tanken i upprätt läge så att du kommer åt luftburken.
3. Ta en stjärnmejsel och lossa på samtliga skruvar på ovansidan av luftburken. Lyft av locket.
4. Byt filter, gör rent insidan av luftburken och upprepa stegen innan i omvänd ordning.
5. Ska du byta bränslefilter så krävs det att du lossar tanken helt. Då ser du bränslefiltret. Det är då bara att lossa klämmorna i varje ände och sedan byta.
Oljefilter
1. Starta hojen och låt den gå ordentligt varm. Minst 5 minuter.
2. Lossa nedre kåporna även kallade magkåporna.
3. Skruva av oljepåfyllningslocket för att få luftgenomströmning vid oljebytet.
4. Lossa oljepluggen i botten av oljetråget.
5. Lossa oljefiltret med en oljefiltertång, oljefilterhylsa, för hand eller genom att i nödfall köra en mejsel genom filtret.
6. Låt all olja rinna ut från både oljeplugg & oljefilter.
7. Vinkla upp hojen i olika riktningar så att all olja rinner ut.
8. Gör rent runt anliggsytan för oljefiltret.
9. Smeta ut lite ny olja på o-ringen av det nya oljefiltret.
10. Skruva fast det nya filtret och dra det så hårt du kan för handkraft, eller använd filtertång, filterhylsa. Oljefiltret skall dras fast med 14Nm enligt boken. Handkraft brukar räcka.
11. Gör rent runt bottenpluggshålet.
12. Skruva tillbaka bottenpluggen tills det börjar ta emot.
13. Dra åt med momentnyckel, 44Nm. Drar du för hand, passa dig för att dra för hårt, eller för löst.
12. Fyll på 3,1 liter olja av valfritt märke (undvik dock Castrol) Viskositet 15W50 är lämplig. Mineral eller syntet spelar ingen större roll.
13. Skruva tillbaka påfyllningslocket.
14. Starta hojen & varmkör ordentligt, kontrollera runt oljefilter och bottenplugg för läckage.
15. Ställ hojen plant och helt upprätt och låt stå i 10 minuter så att oljan hinner rinna ner ordentligt.
16. Kontrollera så att oljenivån ligger mitt i inspektionsglaset. Efterfyll om nödvändigt.
Framdrev / drivpaket
Vad gäller framdrevet så sitter det fast ordentligt. Om du kollar på bilden så ser du två stycken nedvikna flänsar. Dessa flänsar är en säkerhetslåsning så att inte framdrevet ska lossna, innanför drevet sitter ett låsbleck med dessa två öron som man alltså viker ned över muttern.
Däremot ser din kedja allt annat än rolig ut, kontrollera så att alla rullarna kan rotera lätt och utan att det går trögt eller knastrar.
Spraya på ordentligt med WD40, låt verka 5 minuter och gå sedan loss med en tandborste på länkar och rullar. Torka sedan av med en trasa. Spola av med vatten & bilschampo, torka rent & torrt och avsluta med att spraya på kedjespray på insidan av kedjan.
Lycka till med vinterterapin!