R1 och R6-tråden!

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Ja du ska kunna växla igenom alla växlarna utan större problem oavsett om du står stilla eller om du kör i 40km/h.

För att åtgärda växelgaffeln krävs det att du plockar ur växellådan och detta görs lättast med motorn urplockad.

Lämnar du in det så räkna med 10.000-15.000kr för det.
Gör du det själv så kan du komma undan med 3.000-5.000kr ungefär.

Har du en Haynes-handbok, gott om verktyg & allmänt kunnande om att skruva med hojar så kan du säkerligen göra detta själv.

Oh satan va dyrt då!

Har inget av det du nämde och har verkligen ingen lust och kunskap att börja plocka bort motorn m.m. Har plockat bort alla kåpor samt tanken och små pulat lite med den och detta är jag stolt över:)

Han jag köpte den av sa att han hade haft isär växellådan och då bytte han nån fjäder då 2:an hoppade sa han. Borde han inte märkt detta då? Det låter ju inte så dyrt att köpa en växelggaffel vad är det som kostar så mycket om man gör det sj?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Oh satan va dyrt då!

Har inget av det du nämde och har verkligen ingen lust och kunskap att börja plocka bort motorn m.m. Har plockat bort alla kåpor samt tanken och små pulat lite med den och detta är jag stolt över:)

Han jag köpte den av sa att han hade haft isär växellådan och då bytte han nån fjäder då 2:an hoppade sa han. Borde han inte märkt detta då? Det låter ju inte så dyrt att köpa en växelggaffel vad är det som kostar så mycket om man gör det sj?

Är det den "beryktade" fjädern han har bytt så borde hans problem vara att han inte fick i 2:an alls. Om växeln hoppar ur så beror det på slitna gafflar och / eller drev.

Det som kostar om du gör det själv är förutom själva gaffeln som kostar ca 1.000kr uppskattningsvis är diverse packningar, olja, låsbrickor med mera.

Jag kanske tog i lite grand, men när du ändå river lådan så kan du passa på att kolla status på de andra dreven & gafflarna. Troligtvis är fler än en gaffel sliten.
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Är det den "beryktade" fjädern han har bytt så borde hans problem vara att han inte fick i 2:an alls. Om växeln hoppar ur så beror det på slitna gafflar och / eller drev.

Det som kostar om du gör det själv är förutom själva gaffeln som kostar ca 1.000kr uppskattningsvis är diverse packningar, olja, låsbrickor med mera.

Jag kanske tog i lite grand, men när du ändå river lådan så kan du passa på att kolla status på de andra dreven & gafflarna. Troligtvis är fler än en gaffel sliten.

Det är bara det att jag tror inte jag kommer ens försöka mig på att plocka ner motorn. Har aldrig mekat med värken bil el mc innan. Det jag kan är filterbyte, byta glödlampa och plocka dän kåpor.:va

Tror du att det måste vara den gaffeln då?:tungan

Jag får väl helt enkelt lämna in den isf för jag vill verkligen ha en fungerande hoj till våren då jag är extremt sugen redan nu!

Kollade lite gammla mejl från killen jag köpte den av och där står det att han bytte gafflar och drev för att han hade haft problem med 2:ans växel. Kom ihåg att han sa att det kunde vara lite trögt ett tag pga att det dröjer ett tag innan man sliter in grejerna. Kan det stämma tro?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tror du att det måste vara den gaffeln då?:tungan

Jag får väl helt enkelt lämna in den isf för jag vill verkligen ha en fungerande hoj till våren då jag är extremt sugen redan nu!

Kollade lite gammla mejl från killen jag köpte den av och där står det att han bytte gafflar och drev för att han hade haft problem med 2:ans växel. Kom ihåg att han sa att det kunde vara lite trögt ett tag pga att det dröjer ett tag innan man sliter in grejerna. Kan det stämma tro?

Ja, du kanske kan få en annan åsikt av någon mer medlem här inne & se vad de säger?

Det är klart att om han har bytt gafflar & drev så finns det ju en viss tröghet i början, men inte så pass mycket att du inte kan få i växeln.

Har han kvitto på att det är utfört? Just nu är jag skeptisk till att det verkligen har utförts. Men jag kan givetvis ha helt fel!
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nån som har nå bra tips på var man får tag på ett par air ducts (race) till hyffsad peng? Via eBay hittar jag bara kolfiber eller butiker som vägrar skicka till Svea.
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Ja, du kanske kan få en annan åsikt av någon mer medlem här inne & se vad de säger?

Det är klart att om han har bytt gafflar & drev så finns det ju en viss tröghet i början, men inte så pass mycket att du inte kan få i växeln.

Har han kvitto på att det är utfört? Just nu är jag skeptisk till att det verkligen har utförts. Men jag kan givetvis ha helt fel!


Han hade utfört jobbet själv sa han. Men han verkar vara en pålitlig kille då vi fortfarande håller viss kontakt så tro inte att han är så dum så att han ljuger rakt upp i aniktet. Men han visade också delarna han hde bytt i lådan men det kommer ju inte jag ihåg hur de såg ut.

1:an och tvåan är väldigt lätta att få i stillastående men sen får man snurra lite på hjulet för att 3:an ska gå i och sen snurra lite igen och peta i 4:an osv.

Tack för all hjälp sålänge!:tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Han hade utfört jobbet själv sa han. Men han verkar vara en pålitlig kille då vi fortfarande håller viss kontakt så tro inte att han är så dum så att han ljuger rakt upp i aniktet. Men han visade också delarna han hde bytt i lådan men det kommer ju inte jag ihåg hur de såg ut.

1:an och tvåan är väldigt lätta att få i stillastående men sen får man snurra lite på hjulet för att 3:an ska gå i och sen snurra lite igen och peta i 4:an osv.

Tack för all hjälp sålänge!:tummenupp

Växla stillastående genom lådan utan problem brukar inte gå på någon hojlåda.

Har exempelvis alltid på de hojar jag haft varit tvungen att växla ner på väg in mot ett stopp annnars får man rulla lite fram och tillbaka samtidigt som man växlar ner,mellan ettan och tvåan brukar det gå fint stillastående sen kör det sig.

Skulle inte oroa mig mer om jag var dig om det är enda problemet,är det problem att få i växlarna när du kör och kopplingen frikopplar ordentligt så är det läge att börja leta orsaker.

Henrik
 

Jonteprissen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2009
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha R1 - 99:a
Växla stillastående genom lådan utan problem brukar inte gå på någon hojlåda.

Har exempelvis alltid på de hojar jag haft varit tvungen att växla ner på väg in mot ett stopp annnars får man rulla lite fram och tillbaka samtidigt som man växlar ner,mellan ettan och tvåan brukar det gå fint stillastående sen kör det sig.

Skulle inte oroa mig mer om jag var dig om det är enda problemet,är det problem att få i växlarna när du kör och kopplingen frikopplar ordentligt så är det läge att börja leta orsaker.

Henrik

Jahaja, killen i fråga säger ju att han har renoverat växellådan och han verkar vara av den pålitliga typen.

Jag upplever det som lite problem att få i 3:an när man ligger i sådär 40kmh men så har jag ju inget att jämföra med. Är på lärlingstadiet fortfarande. Jag får väl ta ut den sen när jag ställer på den och blåsa ur den på motorvägen och växla igenom alla växlar:)

Tack för svaret!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jahaja, killen i fråga säger ju att han har renoverat växellådan och han verkar vara av den pålitliga typen.

Jag upplever det som lite problem att få i 3:an när man ligger i sådär 40kmh men så har jag ju inget att jämföra med. Är på lärlingstadiet fortfarande. Jag får väl ta ut den sen när jag ställer på den och blåsa ur den på motorvägen och växla igenom alla växlar:)

Tack för svaret!

Bara ut och testa i morgon,är ju nästan svenskt sommarväder nu ändå!

Henrik
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Någon med R6 -99-02 som hittat kraschpuckar som inte kräver åverkan på kåporna för montering?
 

SweeT

Lånar hellre ut flickvännen än hojjen !
Gick med
20 Feb 2009
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha yzf R6 -00
Någon med R6 -99-02 som hittat kraschpuckar som inte kräver åverkan på kåporna för montering?


Letar också efter puckar så man slipper borra i kåporna alternativt letar jag efter krashkåpor som jag inte heller har hittat ( har inte ansträngt mig så mkt) :crash
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon med R6 -99-02 som hittat kraschpuckar som inte kräver åverkan på kåporna för montering?

Nej de är extremt sällsynta, men ett fungerade tips är att köpa valfria kraschpuckar och sedan kapa till en bit plattjärn i rätt längd, borra hål för motorskruven och hål för kraschpuck.

Köp en ny motorskruv som är lika lång som orginalet + tjockleken på plattjärnet.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tack för svaret, var det jag misstänkte.

Kan passa på att fråga en sak till. Har en överbliven Walter moto skylthållare till min K7:a som ligger och skräpar. Någon som har en janne om den kan passa på, återigen, en R6 -99?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det du beskriver om första växeln är helt normalt, dock är det inte bra i längden, så försök att starta hojen med ettan ilagd & kopplingen inne.
Va, skulle det inte vara bra att peta i 1:an i längden???
Klart det klonkar till lite, det gör det både på min R1:a och min XJR.
Yamaha specifikt eller? Det är nog inget att bry sig om.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Va, skulle det inte vara bra att peta i 1:an i längden???
Klart det klonkar till lite, det gör det både på min R1:a och min XJR.
Yamaha specifikt eller? Det är nog inget att bry sig om.

Nej det är inte Yamaha-specifikt utan de flesta av dagens & många av gårdagens motorcyklar har det fenomenet.

Faktum är att du sparar på drevet genom att starta med ettan ilagd & kopplingen inne. Definitivt på racehojar som ofta(st) har högre ställd tomgång.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Faktum är att du sparar på drevet genom att starta med ettan ilagd & kopplingen inne. Definitivt på racehojar som ofta(st) har högre ställd tomgång.
Vadå de är väl jättenyttigt för motorn att stampa i växeln i 3500 rpm, sen låter de tufft i depån med ;) :rolleyes:

Är svårsålt nu tycker jag, folk prutar som galningar utan att ens ha sett grejerna :huvet:mad:
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jädrar så dåligt samvete jag har att mitt vintermek står HELT still. :gnissla

Snart är det väl vår, och då står jag där med skiten i molekyler. :mad:
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top