Läs detta om ni är sugna på Velocity Stacks till R1 04-06!!!
Nu under vintern så har jag i brist på annat roligt, ägnat mig åt att leta trimdelar och att surfa fram vad man bör köpa och inte etc. Planen är att BPU-trimma på bästa sätt (dvs utan att öppna motorn).
Detta har resulterat i en mängd timmar på Ebay och olika trimdels-siter samt inköp av:
PC III, PC Ignition module (råder lite delade meningar om nyttan med denna, men jag vill testa), Akrapovic Y-rör utan kat och K&N-filter. Jag hade Akra slip on sedan i somras.
Jag trodde att det var allt som var någon vits med att köpa. De velocity stacks som jag sett (Pro Factory) gillade jag inte designen på eftersom de rent teoretiskt borde tappa toppeffekt jämfört med original. Graves verkade dock ge lite mer krut och sådana var jag sugen på, men osäker på varför de har olika längd på sina runners (långa i mitten och kortare på yttercylindrarna). För att få reda på mer sökte jag på R1-forum.com och hittade då en tråd av en kille som själv svarvat velocity stacks och provat sig fram med olika längder på sin egen hoj tills han hittade optimum. Dessa tillverkar han i aluminium och säljer för samma pris som Graves tar för sina plastbitar!
Jag läser alla superpositiva kommentarer i tråden och övertygas.
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=242753
Jag la en beställning, fick genast ett automatsvar och tog kontakt med säljaren för att kolla att allt var OK för att skicka till Sverige. Här sitter jag nu mer bitarna i handen en vecka efter lagd beställning (trots det Isländska vulkanmolnet som hållit flygfrakten i schack)! Det är våldsamt fin kvalitet på bitarna, och jag vill påstå att de är finare än något massproducerat jag sett. Men det kan ju bero på att han svarvar dem själv också
Jag fick ge 162$ inklusive frakt till Sverige (sedan tillkommer väl tull och moms på detta), men det känns ändå som ett kap!
Jag kan verkligen rekommendera Josh Roth's velocity stacks!!!
Här är ett par bilder jag tog på bitarna.