R1 och R6-tråden!

ochbilengårbra

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Vasastan
Hoj
Den lilla gröna rackaren..
Var precis och kollade på en r6a 2003. Den var helsvart och alla dekaler på men enligt vägverket grå. Är det så att vägverket kallar den grå eller är den helt enkelt omlackad? Kollar man på en r6a i silver så är den också grå enligt vägverket därför blir man lite misstänksam...




Var det den i bromma för 55loppor på blocket?

Hur såg den ut?
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
På lunchen köptes ett 80-814 på Feltema istället. Måtten lirar inte riktigt lika bra med batterilådan, men med mina engineering skills får jag väl bygga något flashigt (silvertejp?) för att få gel-paketet att ligga still.

Återkommer med intressant dokumentation på detta. Dock inte idag. Idag blir det tvättstugan. :mad:
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Läs detta om ni är sugna på Velocity Stacks till R1 04-06!!!

Nu under vintern så har jag i brist på annat roligt, ägnat mig åt att leta trimdelar och att surfa fram vad man bör köpa och inte etc. Planen är att BPU-trimma på bästa sätt (dvs utan att öppna motorn).
Detta har resulterat i en mängd timmar på Ebay och olika trimdels-siter samt inköp av:
PC III, PC Ignition module (råder lite delade meningar om nyttan med denna, men jag vill testa), Akrapovic Y-rör utan kat och K&N-filter. Jag hade Akra slip on sedan i somras.

Jag trodde att det var allt som var någon vits med att köpa. De velocity stacks som jag sett (Pro Factory) gillade jag inte designen på eftersom de rent teoretiskt borde tappa toppeffekt jämfört med original. Graves verkade dock ge lite mer krut och sådana var jag sugen på, men osäker på varför de har olika längd på sina runners (långa i mitten och kortare på yttercylindrarna). För att få reda på mer sökte jag på R1-forum.com och hittade då en tråd av en kille som själv svarvat velocity stacks och provat sig fram med olika längder på sin egen hoj tills han hittade optimum. Dessa tillverkar han i aluminium och säljer för samma pris som Graves tar för sina plastbitar!

Jag läser alla superpositiva kommentarer i tråden och övertygas.
http://www.r1-forum.com/forums/showthread.php?t=242753

Jag la en beställning, fick genast ett automatsvar och tog kontakt med säljaren för att kolla att allt var OK för att skicka till Sverige. Här sitter jag nu mer bitarna i handen en vecka efter lagd beställning (trots det Isländska vulkanmolnet som hållit flygfrakten i schack)! Det är våldsamt fin kvalitet på bitarna, och jag vill påstå att de är finare än något massproducerat jag sett. Men det kan ju bero på att han svarvar dem själv också :)
Jag fick ge 162$ inklusive frakt till Sverige (sedan tillkommer väl tull och moms på detta), men det känns ändå som ett kap!

Jag kan verkligen rekommendera Josh Roth's velocity stacks!!!
Här är ett par bilder jag tog på bitarna.
 

Bifogat

  • P4212684.jpg
    P4212684.jpg
    242.3 KB · Visningar: 66
  • P4212683.jpg
    P4212683.jpg
    243.5 KB · Visningar: 63
  • P4212682.jpg
    P4212682.jpg
    242.5 KB · Visningar: 69

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
en kort fråga bara.. är det någon skillnad mellan R1 04 och 05 dem borde vara samma väl:va
 

Mr John

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
fndnf
Hoj
Bobber snart
Två små frågor bara. Klarar man besiktningen med racebafflar? Och bör jag byta till ett öppnare luftfilter när jag byter bafflarna?

Mvh
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Två små frågor bara. Klarar man besiktningen med racebafflar? Och bör jag byta till ett öppnare luftfilter när jag byter bafflarna?

Mvh

Har du tur så klarar du dig, men rent generellt så är det alldeles för högt ljud.

Det skadar inte att byta till ett öppnare luftfilter, men då ska du helst ta bort / rensa katalysatorn också och komplettera med en PCIII.
 

benny74

v-twin power....
Gick med
11 Nov 2009
Ort
luleå
Hoj
00 aprilia falco fighter
hej är det någon som sitter med r1 kulören från 01 den blåa ska lacka en skärm åt en polare
 

Mr John

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
fndnf
Hoj
Bobber snart
Har du tur så klarar du dig, men rent generellt så är det alldeles för högt ljud.

Det skadar inte att byta till ett öppnare luftfilter, men då ska du helst ta bort / rensa katalysatorn också och komplettera med en PCIII.


Rensa katalysatorn, hur gör man det då? Eller om man tar bort den, ska man då ersätta med nått?

Mvh
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
På lunchen köptes ett 80-814 på Feltema istället. Måtten lirar inte riktigt lika bra med batterilådan, men med mina engineering skills får jag väl bygga något flashigt (silvertejp?) för att få gel-paketet att ligga still.

Återkommer med intressant dokumentation på detta. Dock inte idag. Idag blir det tvättstugan. :mad:

JÄVLA =(/& =?)("&¤=)(&"¤=)(& R-VPUNG!

För er information. Måtten på ovanstående feltemabatteri funkar bra i batterilådan. Däremot är polerna helt fel (och helt tvärtom mot det första batteriet jag köpte på feltema). Därför passar det inte alls, heller, överhuvudtaget. Iaf inte utan att byta batterikablar, och det orkar jag inte.

Borde väl kollat det i butik, men varför ska det vara olika, liksom? :rolleyes:

Seså, någon som har bra tips på var jag hittar ett batteri, Yuasa, Uggibuggi, Tudor, Duracell, Warta eller whattevver? Bara det har rätt size, inte kostar 20000£ plus åtta veckors ledtid samt vara totalt plug and play?
 

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Lund
Hoj
R1
Helt identiska frånsett lackering & dekaler.

okej där ser man, tack ska du ha :)

eftersom 04 var den första i den serien undrar jag om det finns några kända fel med? jag brukar aldrig köpa första modelen.. men 04 kanske saknar "barnsjukdomar" ?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Re: R1/R6-tråden!

jeber skrev:
okej där ser man, tack ska du ha :)

eftersom 04 var den första i den serien undrar jag om det finns några kända fel med? jag brukar aldrig köpa första modelen.. men 04 kanske saknar "barnsjukdomar" ?

Den är i princip helt förskonad. Det enda är en garantiåtgärd gällande utbyte av felaktig TPS. Om det är gjort så har du en extra stjärna stämplad i början av ramnumret.

Felet drabbade dock inte alla hojar så om den inte är bytt så är det inte hela världen.
 

( Bassen )

Proud Member
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Västmanland
Hoj
Ingen hoj den här sommaren heller...
Äntligen! R1 i garaget och tänkte mest säga "Hello" till andra "Yamma"-bröder och systrar...! :banana
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Rensa katalysatorn, hur gör man det då? Eller om man tar bort den, ska man då ersätta med nått?

Mvh

Antingen plockar du av din befintliga katalysator & slår sönder innanmätet som består av ett keramiskt material. Men det är lite dumt vid besiktning eller vid försäljning.

Eller så köper du en begagnad som antingen är rensad eller orensad. De brukar kunna köpas för ca 500kr.

Det sista alternativet är att köpa en eftermarknads Y-pipa från te x Akrapovic, men då blir det betydligt dyrare.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top