R1 och R6-tråden!

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Anden skrev:
Någon jävel har puttat ner bågen på högersida idag Skulle behöva nya främre micro blinkers och handbroms/koppling (endast handbroms men antar att det är lika bra att byta bägge)

Har kikat runt lite men är urkass på att hitta bra grejer. Någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig med detta? Så billigt som möjligt samt så snyggt som möjligt.

Tack på förhand


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217530&highlight=led+blinkers

Där har du en tråd med massa länkar till olika sidor som säljer schyssta blinkers. Tyckte Nilssons och nccr hade bäst sortiment. Beställde från Nilssons. (Blev dock lite småirriterad på frakten för 99:-, när grejerna kom i ett brev med två frimärken)
 

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Småland
Hoj
K5
Tja,

orkar inte plöja igenom alla 450+ sidor för att få svar på mina frågor...


R1 -00, vad ska man titta extra efter på denna modell? några svaga punkter?

Tackar för svar
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tänkte ta och byta däck på R1:an.. bakhjulet har jag demonterat tidigare, så det är inga problem. Det som slog mig nu är att jag faktiskt aldrig plockat loss framhjulet.

Lär ju knappast vara någon raketforskning, men tänkte mest kolla om man behöver något specialverktyg? (sitter på jobbet nu, så kan inte kolla på hojen). Och om man ska tänka på något. (förutom att hojen ska va ordentligt uppställd) :)

Inga specialverktyg, endast en 19"-hylsa & en 6-ans insexnyckel.
Lossa bromsoken & dra undan dem från fälgen.
Lossa de två stoppskruvarna på gaffelbenet, lossa sedan hjulaxeln.

När du sedan återmonterar hjulet, alltså satt i hjulaxeln & hängt på bromsoken, glöm då inte att snurra ordentlig fart på hjulet & bromsa till med frambromsen. Upprepa ett par gånger. Detta för att ställa gaffelbenen "rätt" innan du drar åt de två stoppskruvarna.

Glöm inte smörja in hjulaxeln med konsistensfett om behov finns!
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
skall ha fast lite kolfiberskydd på motorn samt en tankkåpa på Gammel R6:an....

Hur gör man bäst ??

PL400 ??
det skall ju sitta fast, men tankskyddet vill man kanske kunna ta av någon gång.... med lacken under i behåll....

tips, hur gör ni racegubbar ??

kom igen, ingen som vet ?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Någon som vet om orginalslutburken frånR1 98-01 även passar 02/03:an?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Någon som vet om orginalslutburken frånR1 98-01 även passar 02/03:an?

Anslutningsmässigt ja, men det är en helt annan böjning på rören vilket medför att fästet vid skjutspinnen hamnar helt fel. Det är iofs ganska lätt åtgärdat med en distans.

Jag har själv monterat en 02:as avgasrör på min gamla -98 racehoj.
 

Hopper

Fd Raceway
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Lund
Hoj
-06 R6
Nån som vet hur mycket olja som skall hällas i vid oljebyte på r6-06? Står ju 2,4 liter på kåpan men räcker det verkligen?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jo, jag undrar.. Är det ngn som vet exakt vad det är som gäller för att garantin skall gälla? Då menar jag just servicegarantin.
Det är så att jag har en R1 08 och enl den verkstaden jag lämnade in min förra hoj på (R1 00) så behöver inte en verkstad alls vara auktoriserad för ett visst märke för att garantin skall gälla. Verkstaden menar enbart att servicen skall vara fackmannamässigt utförd. Ngn som vet om det stämmer?
 

Mr John

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
fndnf
Hoj
Bobber snart
Tjena!

Funderar på köpa racing bafflar från A&R till min 06-R1. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur står sig dessa mot vanliga slipon? Och finns de att köpa på hemmaplan månne?

Mvh
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena!

Funderar på köpa racing bafflar från A&R till min 06-R1. Någon som har erfarenhet av dessa? Hur står sig dessa mot vanliga slipon? Och finns de att köpa på hemmaplan månne?

Mvh

Kompisen har dessa på sin R1 -06 & jag har köpt till min R1 -05. De låter jävligt gött tycker jag. Speciellt i förhållande till priset :)

Har dock aldrig sett dessa till försäljning inom Sverige.
 

Mr John

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2010
Ort
fndnf
Hoj
Bobber snart
Kompisen har dessa på sin R1 -06 & jag har köpt till min R1 -05. De låter jävligt gött tycker jag. Speciellt i förhållande till priset :)

Har dock aldrig sett dessa till försäljning inom Sverige.

Låter bra det. Ja det är just priset som känns rätt:tummenupp. Köpte ni från A&R? Isåfall, hur mycket låg frakten på och hur lång tid tog det att få hem det?
 

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Jo, jag undrar.. Är det ngn som vet exakt vad det är som gäller för att garantin skall gälla? Då menar jag just servicegarantin.
Det är så att jag har en R1 08 och enl den verkstaden jag lämnade in min förra hoj på (R1 00) så behöver inte en verkstad alls vara auktoriserad för ett visst märke för att garantin skall gälla. Verkstaden menar enbart att servicen skall vara fackmannamässigt utförd. Ngn som vet om det stämmer?

Det stämmer, jobbar i bilbranschen och sedan nåra år tebax så gäller nya regler. Det ska vara fackmannamässigt utfört och det åligger tex yamaha att bevisa att den verkstaden du använt dig inte är kunnig. Oftast för mycket jobb för generalagenten så de skiter i det, men mitt råd är att välja en seriös firma ingen liten skutt på hörnet för då kan det bli diskussioner....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det stämmer, jobbar i bilbranschen och sedan nåra år tebax så gäller nya regler. Det ska vara fackmannamässigt utfört och det åligger tex yamaha att bevisa att den verkstaden du använt dig inte är kunnig. Oftast för mycket jobb för generalagenten så de skiter i det, men mitt råd är att välja en seriös firma ingen liten skutt på hörnet för då kan det bli diskussioner....

Men gäller den förlängda motor och elektronikgarantin då?

Det är väl mer en typ försäkring som yamaha kräver att servicen görs på auktoriserad verkstad.


Fabriksgarantin på 2år ska gälla bara det är fackmannamässigt utfört men de 3 sista?

Henrik
 

Davve23

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Sandviken
Hoj
Snart en R1
Tja. köpte mig nyligen en R6 från -07 och undra lite över EXUP-systemet. de är nämligen så att de sitter en acrapovits slipon på den nu, men jag funderar på hur mycket efektkurvan förändras, om man tappar mycket botten på att köra utan orginal grejerna och ventilen? har letat bromspaper på nätet men inte hittat något. någon som vet lite om de här? :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Låter bra det. Ja det är just priset som känns rätt:tummenupp. Köpte ni från A&R? Isåfall, hur mycket låg frakten på och hur lång tid tog det att få hem det?

Frakten blev 30 USD + 7 USD för ett extra par. Så alltså 37 USD för två par. Det tar ca 2 veckor för dem att komma till Sverige.
 

SteMej

Återfallsknutte
Gick med
11 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2000, Yamaha R1
Packboxen till kopplingsarmen läcker

Jag blev äntligen klar med cykeln i helgen (R1 -00).:yoparty
Efter en försiktig premiärtur på tre mil observerar jag oljedroppar på marken.
Det ser ut som att det kommer fråm kopplingsarmen.

Kan packboxen packa ihop under vintern?
Går det att byta den utan att plocka av kåpan?
Är det en special Yamaha eller finns det en motsvarande standardpackbox?
Någon som vet dimensionerna?

/Stefan
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tja. köpte mig nyligen en R6 från -07 och undra lite över EXUP-systemet. de är nämligen så att de sitter en acrapovits slipon på den nu, men jag funderar på hur mycket efektkurvan förändras, om man tappar mycket botten på att köra utan orginal grejerna och ventilen? har letat bromspaper på nätet men inte hittat något. någon som vet lite om de här? :)

Om du inte har en PCIII & inte har bänkat hojen så kommer den att vara lite bluddrig på låga varv, nästan lite nervös kan upplevas på vissa exemplar. Men det förutsätter att även katalysatorn är bortplockad.

Skulle du uppleva hojen som ryckig eller bluddrig så kan det nog vara värt att investera i en PCIII & ett öppet luftfilter & sedan bänka hojen.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag blev äntligen klar med cykeln i helgen (R1 -00).:yoparty
Efter en försiktig premiärtur på tre mil observerar jag oljedroppar på marken.
Det ser ut som att det kommer fråm kopplingsarmen.

Kan packboxen packa ihop under vintern?
Går det att byta den utan att plocka av kåpan?
Är det en special Yamaha eller finns det en motsvarande standardpackbox?
Någon som vet dimensionerna?

/Stefan

Förmodligen denna som gett upp då, Art nr: 93102-15212-00 OIL SEAL.

Se Nr 27 på bilden.
 

Bifogat

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    19.3 KB · Visningar: 57

-FJ-

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki GSX-R750 2002
Var precis och kollade på en r6a 2003. Den var helsvart och alla dekaler på men enligt vägverket grå. Är det så att vägverket kallar den grå eller är den helt enkelt omlackad? Kollar man på en r6a i silver så är den också grå enligt vägverket därför blir man lite misstänksam...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top