Vänta tills Mr R1/R6-tråd läser (X-up). Han kan säkert hjälpa dig bättre än jag.
Behövdes ju inte med det utförliga & bra inlägget från Wonderwizard!
Jag lät den stå på tomgång 15min innan jag ryckte pluggen och filtret. Det rann ur direkt och sen var det bara pyttelite smådropp kvar när nya pluggen och filtret åkte på. Slog i precis 3.1L som jag googla fram att det skulle vara, sen 10min på tomgång igen. Jag har en mekbänk i garaget så den står helt plant när jag kollar, dock var glaset fullt även 5min efter jag stängt av den. På tomgång är det däremot mitt i glaset
Vad är oljemängden vid min- och maxsträcket vid kall motor, kan nån det? Samt utvidgningskoefficienten för varm resp. kall olja? Har jag tur så är den nere på minsträcket imorgon när den är helt kall och då kan man ju helt sonika räkna ut hur mycket som låg kvar i motorn, när jag trodde den var "tömd". Är det 1dl för mycket så får det nya luftfiltret kladda ner sig lite, men är det mer så köper jag hellre en pump än att sabba nån packning i onödan.
Som sagts tidigare så ska du köra motorn varm & sedan låta hojen stå avstängd och låta oljan rinna ner. Ställ därefter hojen plant & upprätt. Då ska nivån ligga mitt i glaset.
När oljan är kall ligger den strax under nivåglaset.
Kladda inte med någon oljesug utan lossa bara på oljepluggen så att det får rinna ut lite olja, dra sedan åt igen. (44Nm).
Last edited: