R1 och R6-tråden!

Keno

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2008
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha R6 -01
Smörja gaswiren på R6-01

Jag måste smörja min gaswire eftersom den har en tendens att hänga sej... Har redan försökt, öppnade plastburken så man ser wiren/ana. Försökte få loss en i taget för att sedan hålla dom rakt upp och hälla ner olja längs hela wiren. MEN jag fick inte loss wiren alls, bände och slet, försökte med våld och list, men inget gick :huvet. Dom sitter som bärget och rädslan för att ha sönder något finns givetvis där.

Några trix och knep man ska ta till på min envisa Yamaha R6 -01 ??
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Testar igen :)
Finns det någon som vet ifall Dynojets tändmodul funkar till min 06a? Jag hittar lite olika när jag kollar på nätet. Ibland står det 04-06 i annonsen och ibland 04-05. jag vet ju att det är en annan PC3 till 06an. Är det förresten någon som kör med tändmodulen och som kan ge mig lite feedback på huruvida det är värt att investera i en sådan eller ej.

Är det någon som vet ifall man behöver en O2-sim om man kör med katersättare?
 
Last edited:

bluerider

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2010
Ort
skaaane
Hoj
yamaha r6
Hur uppträder en strypt r6? alltså en riktigt strypning och inget gasvajer lås..

varvar den ur helt ?
varvar den mindre?
blir den extremt seg upp till max varv ?

har ett stryp kit hemma som den ska besiktias med men funderart på att bara korta gasvajern. Men måste veta hur den uppträder.
 

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Hämtade den här ikväll! Mycket trevlig!

Vad gör jag åt skylthållaren? Funkar biltemas bra?

Mvh, N
 

Bifogat

  • bild(2).jpg
    bild(2).jpg
    154.2 KB · Visningar: 105
  • bild(3).jpg
    bild(3).jpg
    167.4 KB · Visningar: 91
  • Gilla
Reaktioner: B89

nill0w

p3n15 xt3nd3r
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Stockholm!
Hoj
HRC RC213V
Mycket nice! Hade en precis likadan 2008. Däremot hann :va jag aldrig fixa nummerplåtshållaren men s-racing har helt ok såna. Låter gött med Akra kan jag tänka mig! :tummenupp

Den låter helt brutalt! Får kolla sracing då, men det låter dyrt..
Vi får se!

B-temas funkar kanon, dock lär du behöva fixa lite plåt/vinkeljärn för att kunna fästa den.

Får kolla det också då! Vågar man köpa blinkers på biltema också lr?

Mvh, n
 
Last edited:

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Får kolla det också då! Vågar man köpa blinkers på biltema också lr?

Mvh, n

Jag har själv B-temas på min, något moddad så att blinkersen går längre in. Sen har jag nu 2st vinkeljärn som ska lackas och finas till lite att fästa den i. Höj och sänkbar beroende på hur synlig man vill ha den så att säga :)

Blinkersen ska också vara bra men du behöver ett motstånd till dem.
Själv köpte jag från bröderna nilssons mc till ett bra pris.
 

ipren_400mg

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Hojlös
Min R1 hugger vid gaspådrag vid 2:a växeln?

Tjena!

Undrar om någon kund ehjälpe mig med hojens konstiga ryck. r1,a 98 hugger i andra växeln när jag gasar

varför?
 

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Stenungsund
Hoj
Har hittat den Retta:)
Troligen lite sliten växlel, tyvärr.
Brukar vara 2:a växeln som ger upp först.
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Hur ska man kolla oljan på en R1 07? Varm, kall? Ståendes på stöd eller plant? Tomgång eller avstängd?
Tror jag lyckades pyttsa i lite för mycket nyss och vill inte kladda ner det nya luftfiltret det första jag gör. Misstänker att det blir till att köpa en oljesug på Biltema då jag har rätt nivå med varm olja, motorn igång och cykeln plant. Stänger jag av den så är fönstret helt fullt :huvet
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Hur ska man kolla oljan på en R1 07? Varm, kall? Ståendes på stöd eller plant? Tomgång eller avstängd?
Tror jag lyckades pyttsa i lite för mycket nyss och vill inte kladda ner det nya luftfiltret det första jag gör. Misstänker att det blir till att köpa en oljesug på Biltema då jag har rätt nivå med varm olja, motorn igång och cykeln plant. Stänger jag av den så är fönstret helt fullt :huvet

Starta och låt den komma upp i lite temp. Stäng av och låt den vila några minuter och sen håll hojen upprätt.

Hur mycket extra olja blev det?
 
Last edited:

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Starta och låt den komma upp i lite temp. Stäng av och låt den vila några minuter och sen be nån hålla hojen rakt om du inte kan själv.

Hur mycket extra olja blev det?

Jag lät den stå på tomgång 15min innan jag ryckte pluggen och filtret. Det rann ur direkt och sen var det bara pyttelite smådropp kvar när nya pluggen och filtret åkte på. Slog i precis 3.1L som jag googla fram att det skulle vara, sen 10min på tomgång igen. Jag har en mekbänk i garaget så den står helt plant när jag kollar, dock var glaset fullt även 5min efter jag stängt av den. På tomgång är det däremot mitt i glaset :huvet

Vad är oljemängden vid min- och maxsträcket vid kall motor, kan nån det? Samt utvidgningskoefficienten för varm resp. kall olja? Har jag tur så är den nere på minsträcket imorgon när den är helt kall och då kan man ju helt sonika räkna ut hur mycket som låg kvar i motorn, när jag trodde den var "tömd". Är det 1dl för mycket så får det nya luftfiltret kladda ner sig lite, men är det mer så köper jag hellre en pump än att sabba nån packning i onödan.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Tjena!

Undrar om någon kund ehjälpe mig med hojens konstiga ryck. r1,a 98 hugger i andra växeln när jag gasar

varför?


hugger den när du gasar, eller hoppar den ur när du släpper gasen i 2:an ?


hoppar den ur växel när du släpper gasen i 2:an ... så är det med all sannolikhet drevets klackar/hål som e slitna/ovala "geardogs" på denna bilden
AE6BA62.gif



alt. att om den hackar & inte vill in i 2:an, så är det en växelgaffel "shift fork" som är böjd

en renovering på yamahacenter med 2 drev, shiftforks, packningar, olja mm ... kostar runt 16 tusen

kommer du med motorn löst, så räkna med betydligt mindre
köper du delarna själv, runt 4 lappar
 

ipren_400mg

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Hojlös
hugger den när du gasar, eller hoppar den ur när du släpper gasen i 2:an ?


hoppar den ur växel när du släpper gasen i 2:an ... så är det med all sannolikhet drevets klackar/hål som e slitna/ovala "geardogs" på denna bilden
AE6BA62.gif



alt. att om den hackar & inte vill in i 2:an, så är det en växelgaffel "shift fork" som är böjd

en renovering på yamahacenter med 2 drev, shiftforks, packningar, olja mm ... kostar runt 16 tusen

kommer du med motorn löst, så räkna med betydligt mindre
köper du delarna själv, runt 4 lappar

Nej den hackar bara när jag sätter i 2 an o gasar men inte alltid, så slutsatsen är att det komme bli en dyr historia
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top