R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
hej! någon som vet var man får tag på baklysena med integreradeblinkers? har sett några fåtal annonser för en tid sedan, men ittar inga nu, man måste ju på tag på dessa någonstans..tacksam för svar! hojsäsongen är ju snart här:)

Har för mig att jag sett annonser från både Br. Nilsson & Yamaha-Center i Helsingborg som har de baklamprna.

Annars köper du direkt från www.clearalternatives.com

Jag tänkte köpa olja till hojen (R1 -01) Jag skall en sväng förbi Gekås/Ullared och vet att de har en del oljor där (kanske till bra pris) kanske bara har till bilar men det kan ju vara värt att kolla.
Någon som vet om man kan köpa olja till min hoj där?

Vilken olja/märke hade ni rekommenderat till min hoj?
Är verkligen biltemas olja bra?

Valfri olja för MC och i rätt viskositet (Se graf i ett tidigare inlägg från mig lite längre upp). Är bara oljan märkt med Api/Jaso klassificering så kan du använda den.

Men som nämnts ett antal gånger har en del Yamaha-ägare problem med slirande koppling vid användande av Castrol-olja. Så ett tips är att inte välja Castrol i första hand.

Biltemas olja har rätt klassificering och kommer från samma raffinaderi som bl a Statoil eller om det var Q8 vill jag minnas att den gode Dr. Bike (r.i.p) har nämnt i en tidigare debatt.

Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Alla trehundrafemtioelva gånger jag har bytt filter har jag behövt ta till det ena eller det andra verktyget. Mestadels kötta en mejsel eller annat rätt igenom det gamla filtret och dra loss.

Har alltid dragit med handkraft (efter att fuktat det nya filtret) och det har funkat bra so far.

Vad blev det för olja/filter?

Ädit: Herrejösses, 52 gubbar för en nôhletta?

Jag va innne på Yamahacenter i Göteborg och köpte "Yamalube" helsysntet, märkesolja vad jag förstod. Filtret kom jag inte ihåg, men köpte det som sagt av Yamaha-återförsäljare. Fin skit eller???

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jag va innne på Yamahacenter i Göteborg och köpte "Yamalube" helsysntet, märkesolja vad jag förstod. Filtret kom jag inte ihåg, men köpte det som sagt av Yamaha-återförsäljare. Fin skit eller???

Ja då, det är bra grejer. Möjligtvis något dyrare då det står Yamaha på produkterna men inte många kronor.

Hade du köpt ett 3:e partsfilter så hade du köpt ett Hiflo-Filtro, HF 303 för ca 90kr medan det du köpte hos Yamaha kostade ca 120kr om jag inte minns fel?

Glöm inte att stryka lite ny motorolja runt O-ringen på filtret innan du monterar det!

Edit: Ser att du redan bytt. Tänk bara på att inte dra oljepluggen för hårt, för då kommer du att förstöra gängan eller i värsta fall spräcka tråget runt gängan.

Många slarvar med att byta "säkerhetsbrickan" som jag kallar den vid oljebytet. Den kostar bara några kronor och hjälper till att förhindra att man drar för hårt.

Ett tips är att investera i en momentnyckel. Finns 2 olika varianter på Biltema runt 500kr.

Last edited:

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Ja då, det är bra grejer. Möjligtvis något dyrare då det står Yamaha på produkterna men inte många kronor.

Hade du köpt ett 3:e partsfilter så hade du köpt ett Hiflo-Filtro, HF 303 för ca 90kr medan det du köpte hos Yamaha kostade ca 120kr om jag inte minns fel?

Glöm inte att stryka lite ny motorolja runt O-ringen på filtret innan du monterar det!

Edit: Ser att du redan bytt. Tänk bara på att inte dra oljepluggen för hårt, för då kommer du att förstöra gängan eller i värsta fall spräcka tråget runt gängan.

Många slarvar med att byta "säkerhetsbrickan" som jag kallar den vid oljebytet. Den kostar bara några kronor och hjälper till att förhindra att man drar för hårt.

Ett tips är att investera i en momentnyckel. Finns 2 olika varianter på Biltema runt 500kr.

Jepp, bytte det på förmiddagen idag. Men jag gjorde som du sa. Strök lite motorolja på O-ringen och passade mig för att dra pluggen för hårt. Drog tills det tajtade till + ett litet extra känn så den satt:) Såg det med brickan efteråt men jag får ta och investera en sån vid nästa oljebyte.

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Jepp, bytte det på förmiddagen idag. Men jag gjorde som du sa. Strök lite motorolja på O-ringen och passade mig för att dra pluggen för hårt. Drog tills det tajtade till + ett litet extra känn så den satt:) Såg det med brickan efteråt men jag får ta och investera en sån vid nästa oljebyte.

Ja då så, då är det säkerligen alldeles lagom! :)

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Ja då så, då är det säkerligen alldeles lagom! :)

Har läst dina tidigare inlägg i tråden, det va en bra hjälp:)

Kommer mer frågor senare till hösten, då skall det ventiljusteras. Har gjort det ett otal gånger på ktm 525. Har inte bestämt mig om jag ska lämna in den eller göra det själv. Skulle vara kul att kunna göra det på en sporthoj också.
Ny hoj, nya möjligheter.

Last edited:

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Om nu vissa R1or har problem med slirande koppling vid användande av Castrols oljor, varför använder då vissa Yamahaåterförsäljare Castrol vid service? Gjorde just 1000-mila hos en stor återförsäljare i närheten och Castrol GPS 10W40 Delsyntet hälldes i? Och delsyntet förresten, är det inte vettigare med helsyntet?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Om nu vissa R1or har problem med slirande koppling vid användande av Castrols oljor, varför använder då vissa Yamahaåterförsäljare Castrol vid service? Gjorde just 1000-mila hos en stor återförsäljare i närheten och Castrol GPS 10W40 Delsyntet hälldes i? Och delsyntet förresten, är det inte vettigare med helsyntet?

Bra fråga. Yamaha är nog inte medvetna om problemet, eller, ser inte att det är ett problem.

Huruvida man ska ha mineral, helsyntet eller delsyntet beror ju mest på hur man brukar sitt fordon. Kör man hårt & belastar motorn under längre perioder, typ en varm bandag, så kan ju en helsyntetsolja vara att föredra framför en mineralolja som inte pallar värmepåfrestningen lika bra.

Men vid allround-körning / blandad körning som de flesta av oss utövar så duger det gott med vilket som egentligen. Då är det viktigare att man byter olja ofta hellre än att hälla i den dyraste helsynteten.

Det är nu man saknar Dr.Bike med sina oljekunskaper. Mina kunskaper inom ämnet känns tämligen bleka i jämförelse. :(

Tricku

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
Mt07-15
Är lite sugen på att beställa nya broms-kopplingshandtag. Hittar bara dyra pazzo till 09an, hitar dock till 08a, vet någon om det passar o är samma?

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
Astrimmad R1-06
Bra fråga. Yamaha är nog inte medvetna om problemet, eller, ser inte att det är ett problem.

Huruvida man ska ha mineral, helsyntet eller delsyntet beror ju mest på hur man brukar sitt fordon. Kör man hårt & belastar motorn under längre perioder, typ en varm bandag, så kan ju en helsyntetsolja vara att föredra framför en mineralolja som inte pallar värmepåfrestningen lika bra.

Men vid allround-körning / blandad körning som de flesta av oss utövar så duger det gott med vilket som egentligen. Då är det viktigare att man byter olja ofta hellre än att hälla i den dyraste helsynteten.

Det är nu man saknar Dr.Bike med sina oljekunskaper. Mina kunskaper inom ämnet känns tämligen bleka i jämförelse. :(

Dr.Bikes excellenta oljetrådar finns kvar... Där står en hel del matnyttig info om oljor!:Bugar

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Vad för olja och hur mycket ska man ha i gaffeln på en R1 -07:a?

Ngn som har en verkstadsbok i pappers eller elektronisk form att bjuda på eller sälja?

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Jag tänkte köpa olja till hojen (R1 -01) Jag skall en sväng förbi Gekås/Ullared och vet att de har en del oljor där (kanske till bra pris) kanske bara har till bilar men det kan ju vara värt att kolla.
Någon som vet om man kan köpa olja till min hoj där?

Vilken olja/märke hade ni rekommenderat till min hoj?
Är verkligen biltemas olja bra?
Jag har pytsat i Biltemas helsyntet i bägge mina 2 hojar.
Ett lagom pris för en vettig olja.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag har pytsat i Biltemas helsyntet i bägge mina 2 hojar.
Ett lagom pris för en vettig olja.
Har kört med B-tema i mina hojar de senaste 4-5 åren också. Varav två gått hårt på bana.

Visserligen dog den gamla anustrimmade SSR6an i ett moln på Geléåsen för några år sedan, men om det var oljan eller hålet i blocket som gjorde det, det låter jag andra svara på. :tungan :rolleyes:

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har en fråga till någon som vet mycket om WSB.

Jag håller på att renovera/skruva sönder min gamla rejs-R1'a.

På baksidan av Braking-bromsskivorna så står det instansat "Team Yamaha Belgarda" och massa siffror.

Jag vet inget om min R1'as historia förutom att den registrerades någon gång 1999 i Sverige men aldrig varit i trafik.

Team Yamaha Belgarda är Yamahas factory team och dom rejsade i WSB fram till 2000 (och tog upp det igen 2005). Dock så har jag inte kunnat läsa mig till om dom kört R1.

Det skulle vara kul om det visade sig vara en gammal WSB-hoj, eller att åtminstone bromsskivorna har varit med i WSB :)

Eller är det bara så tråkigt att "Braking" sålde bromsskivor som dom stansade in "Team Yamaha Belgarda" på?

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Re: R1/R6-tråden!

H Svensson skrev:
Jag har en fråga till någon som vet mycket om WSB.

Jag håller på att renovera/skruva sönder min gamla rejs-R1'a.

På baksidan av Braking-bromsskivorna så står det instansat "Team Yamaha Belgarda" och massa siffror.

Jag vet inget om min R1'as historia förutom att den registrerades någon gång 1999 i Sverige men aldrig varit i trafik.

Team Yamaha Belgarda är Yamahas factory team och dom rejsade i WSB fram till 2000 (och tog upp det igen 2005). Dock så har jag inte kunnat läsa mig till om dom kört R1.

Det skulle vara kul om det visade sig vara en gammal WSB-hoj, eller att åtminstone bromsskivorna har varit med i WSB :)

Eller är det bara så tråkigt att "Braking" sålde bromsskivor som dom stansade in "Team Yamaha Belgarda" på?

Hej!

Ja det stämmer att Yamahas fabriksteam i WSBK hette Belgarda. Det är samma team som nu fast nu heter de Yamaha Motor Italia.

Dock tävlades det aldrig med R1 i WSBK förrän 2005 då det blev tillåtet med 1000cc på radfyrorna.

På Belgarda-tiden kördes det med YZF 750 R (OW01) som sedan ersattes av R7:an år 2000. (OW02).

Så jag skulle gissa att dina skivor kommer från en av deras R7:eek:r då bromsskivorna hade samma delning mellan R1, R6 & R7 åren 98-01 på R1 & 99-02 på R6.

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Hej!

Ja det stämmer att Yamahas fabriksteam i WSBK hette Belgarda. Det är samma team som nu fast nu heter de Yamaha Motor Italia.

Dock tävlades det aldrig med R1 i WSBK förrän 2005 då det blev tillåtet med 1000cc på radfyrorna.

På Belgarda-tiden kördes det med YZF 750 R (OW01) som sedan ersattes av R7:an år 2000. (OW02).

Så jag skulle gissa att dina skivor kommer från en av deras R7:eek:r då bromsskivorna hade samma delning mellan R1, R6 & R7 åren 98-01 på R1 & 99-02 på R6.

Va kul, undrar hur fasen resan gick från en WSB R7 till min R1?

Jag ska bromsa med andakt i sommar :gnissla

Phoenix69

Wheelie-Trainee
Gick med
21 Jul 2006
Hoj
Den Retta -09
Är lite sugen på att beställa nya broms-kopplingshandtag. Hittar bara dyra pazzo till 09an, hitar dock till 08a, vet någon om det passar o är samma?

Jag beställde just ett paket med båda Pazzo-handtagen för runt 1500:- hos motomummy....tog typ 2 dar innan dom skickade. Kanske värt att kolla?
http://www.motomummy.com/store/product.php?productid=16137&cat=357&page=1

Annars ska det inte vara nån skillnad på infästningen mellan 08 & 09 enligt min lokala dealer

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Vad för olja och hur mycket ska man ha i gaffeln på en R1 -07:a?

Ngn som har en verkstadsbok i pappers eller elektronisk form att bjuda på eller sälja?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha