Köptips, R1
Hej,
Äntligen börjar det närma sig köp av en R1a som jag längtat efter ett bra tag! Ekonomin gör dock att det lutar åt en lite äldre årsmodell (00-02) och jag undrar därför om ni har några tips på vad jag ska kolla lite extra på vid köpet, dvs finns det välkända problem eller något annat jag ska vara noga med att kolla upp på en R1a från de åren?
Har skummat igenom forumen här på sporthoj och hittat en del bra saker att tänka på, en del självklara och en del nya saker. Har kommit fram till nedan beskrivna saker, men vore mycket tacksamma om ni kunde fylla i om jag missat något!
Kolla det allmänna skicket, lyssna efter missljud, kolla att växlarna samt neutralen går i lätt. Känn efter att kopplingen känns bra. Kolla igenom hojen efter läckage vid speciellt framgaffeln, broms och motor. Var uppmärksam för allt som känns onormalt under provkörningen. Kolla styr-, sving- och hjullager. Någon som har tips på hur man kollar dessa på ett smidigt sätt på en R1a, har bara kollat på hojar med centralstöd vilket underlättar eftersom hjulen då är i luften.
Som sagt är väl rätt självklara saker att kolla men har jag glömt något väsentligt?
Tacksam för svar!
Tony