R1 och R6-tråden!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
När man låter motorn driva bakhjulet helt utan motstånd så är det inte så konstigt om det hoppar en del. Det gör så helt enkelt. Lägg handen med en handske på mot bakhjulet och bromsa däcket lite försiktigt så försvinner säkert "hoppen".
För slak kedja gör att det blir värre, så det kan vara värt att kolla upp förstås.
men jag tror som X-up, att det som orsakar den dåliga gången är dålig synkning i första hand. Gammal soppa, eller gammalt luftfilter i andra hand och dåliga tändstift i tredje hand

Halloj!

Bakdäcket bytt, gick ganska smidigt förutom att jag välte hojen på bilen och spräckte framkåpan samt satte en redig buckla i bilen.

Men men, det var iaf sista gången jag använde Biltemas depåstöd som glider och sätter sig ivägen för hjulaxeln.

Nu ska jag prova att byta framdäck och förhoppningsvis inte tappa hojen den här gången.

Måste man ha en "spindelsocket" för att låsa hjulaxeln för att kunna dra bort bulten?

Tips?

Jag tog bort framhjulet på min i vintras och hade inget annat än vanliga verktyg och en liten hammare att knacka lite med. OBS knacka med en hylsa mellan axeln och hammaren så du inte gör märken.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tog bort framhjulet på min i vintras och hade inget annat än vanliga verktyg och en liten hammare att knacka lite med. OBS knacka med en hylsa mellan axeln och hammaren så du inte gör märken.

Jag har en gummiklubba att knacka med, borde funka. Men vilket verktyg satte du i den "urholkade" bulten på vänster sida?

Jag måste väl låsa den för att kunna skruva upp på andra sidan?
 

nooob

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
uddevalla
Hoj
Yamaha R1 00
slirar på lamellerna



hej..


jag har kopplat ljuset provisoriskt så det låser bak o fram,ska gå igenom elsystemet i vinter(pust...)


men jag har en ny fråga till dig,min hoj slirar på lamellerna,kan det vara att det ligger kvar lite billig delsyntet i motorn som gör att den slirar,

jag hade problem med toppen,så istället för att hälla i olja för 550 spänn hela tiden tills jag hade kommit på att toppen hade vridit sig så köpte en billig delsysntet,när jag bytte olja måste det legat kvar lite...tror jag...

kan detta vara problemet eller är lamellbyte det ända rätta i detta läget?

mvh
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro

:hej:hej :brynad

jag har kopplat ljuset provisoriskt så det låser bak o fram,ska gå igenom elsystemet i vinter(pust...)

Skönt att du fått igång det på något vis :tummenupp


men jag har en ny fråga till dig,min hoj slirar på lamellerna,kan det vara att det ligger kvar lite billig delsyntet i motorn som gör att den slirar,

jag hade problem med toppen,så istället för att hälla i olja för 550 spänn hela tiden tills jag hade kommit på att toppen hade vridit sig så köpte en billig delsysntet,när jag bytte olja måste det legat kvar lite...tror jag...

kan detta vara problemet eller är lamellbyte det ända rätta i detta läget?

mvh

om den billiga delsyntetoljan var en bilolja så kan du ha felet där.... (biloljorna saknar ju tillsatser för våtkoppling...)

vet att en den säger att gamla R6 & R1:eek:r inte gillar Castrol.
Min tycker att det är gottigottgott dock :D

vad hällde du i för olja ??

kan ju vara värt att skölja igenom motorn med biltema olja... (för MC !!)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har en gummiklubba att knacka med, borde funka. Men vilket verktyg satte du i den "urholkade" bulten på vänster sida?

Jag måste väl låsa den för att kunna skruva upp på andra sidan?

Du lossar ju muttern först sen lossar du båda insektskruvarna på varje gaffel o sen äre bara att knacka ut insektsrkuvarna låser ju fast axeln så det ska inte vara några problem !
 

nooob

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
uddevalla
Hoj
Yamaha R1 00
:hej:hej :brynad



Skönt att du fått igång det på något vis :tummenupp




om den billiga delsyntetoljan var en bilolja så kan du ha felet där.... (biloljorna saknar ju tillsatser för våtkoppling...)

vet att en den säger att gamla R6 & R1:eek:r inte gillar Castrol.
Min tycker att det är gottigottgott dock :D

vad hällde du i för olja ??

kan ju vara värt att skölja igenom motorn med biltema olja... (för MC !!)

märket är "STARTA" motorolja 10w-40

det står så här= specifikationer

ACEA A3/B3/B4, API SL/CF,

VW 500.00/505.00,MB 229.1,

VOLVO STD 97464-14

"högkvalitativ semisyntetisk motorolja
för året-runt bruk i personbilar lätta
lastbilar med bensin-eller dieselmotor
med eller utan turbo,blandbar med andra
motoroljor."

det är vad jag vet om denna billiga olja.

kan jag ha förstört lamellerna?

jag har kört 20 mil ca,10 mil lugn körning och 10 mil lite press.

mvh

ps.. skölja igenom motorn?exakt hur länge ska man köra motorn med biltemas olja isåfall...bara så det rensas ur?men är biltemas racing-olja nåt man kan köra på?hur är kvaliten på den?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur många här inne skulle vara intresserade av en "Yamaha-dag" motsvarande den som KTM har på Gelleråsen nästa tisdag där man som ägare av en KTM får köra bana med sin egen hoj samt prova valfri hoj ur KTM´s sortiment?

Tänkte att om vi får ihop ett större antal så kan det kanske gå att ordna med Yamaha Motor Scandinavias hjälp. Förmodligen inte kostnadsfritt men hur som helst så skulle jag tycka att det vore fenomenalt roligt att få till en renodlad Yamaha-träff.

Finns det intresse hos oss så ska jag se om det går att få Yamaha Motor Scandinavia intresserade också.

Du lossar ju muttern först sen lossar du båda insektskruvarna på varje gaffel o sen äre bara att knacka ut insektsrkuvarna låser ju fast axeln så det ska inte vara några problem !

"Insektsskruvar" :hihi
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur många här inne skulle vara intresserade av en "Yamaha-dag" motsvarande den som KTM har på Gelleråsen nästa tisdag där man som ägare av en KTM får köra bana med sin egen hoj samt prova valfri hoj ur KTM´s sortiment?

Tänkte att om vi får ihop ett större antal så kan det kanske gå att ordna med Yamaha Motor Scandinavias hjälp. Förmodligen inte kostnadsfritt men hur som helst så skulle jag tycka att det vore fenomenalt roligt att få till en renodlad Yamaha-träff.

Finns det intresse hos oss så ska jag se om det går att få Yamaha Motor Scandinavia intresserade också.



"Insektsskruvar" :hihi

Sätt mig på listan!

Helt klart kommer jag på en sådan dag,får kanske med tjejen med om hon inte jobbar.

Lägg en tråd i bandagar/kurserforumet med,iaf. om det blir något,vet att en del brukar kolla in där om det finns någon bandag att åka på som inte kollar övriga forumet så mycket.

Henrik
Edit. Vi blir 2 härifrån då tjejen är ledig nästa tisdag.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Du lossar ju muttern först sen lossar du båda insektskruvarna på varje gaffel o sen äre bara att knacka ut insektsrkuvarna låser ju fast axeln så det ska inte vara några problem !

Ah tusen tack!

Behöver ytterligare snabb hjälp!

När jag använder ett depåstöd fram, måste man innan ha lyft upp hojen på det bakre stödet?

Jag provade lite lätt med att bara försöka lyfta upp hojen på framstödet men det fanns inte en chans i helvete att den skulle stå stabilt på bara främre depåstödet.

Jag har biltemas stöd och tycker än så länge att det är världens sämsta skit och ångrar att jag inte köpte bättre grejor redan från början. Nu har jag tappat hojen en gång och ska försöka att inte göra det igen...

Någon av er som lyft upp med biltemas stöd fram och även bytt framdäck? Jag tror nästan jag hoppar det i nuläget, känns så jävla ostabilt.
 

nooob

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
uddevalla
Hoj
Yamaha R1 00
Hur många här inne skulle vara intresserade av en "Yamaha-dag" motsvarande den som KTM har på Gelleråsen nästa tisdag där man som ägare av en KTM får köra bana med sin egen hoj samt prova valfri hoj ur KTM´s sortiment?

Tänkte att om vi får ihop ett större antal så kan det kanske gå att ordna med Yamaha Motor Scandinavias hjälp. Förmodligen inte kostnadsfritt men hur som helst så skulle jag tycka att det vore fenomenalt roligt att få till en renodlad Yamaha-träff.

Finns det intresse hos oss så ska jag se om det går att få Yamaha Motor Scandinavia intresserade också.



"Insektsskruvar" :hihi


låter coolt :tummenupp ,föressten...är det nån som hört om det ska bli en ny bana mellan höksäter och bäckefors? ,14-15 mil norr om göteborg.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ah tusen tack!

Behöver ytterligare snabb hjälp!

När jag använder ett depåstöd fram, måste man innan ha lyft upp hojen på det bakre stödet?

Jag provade lite lätt med att bara försöka lyfta upp hojen på framstödet men det fanns inte en chans i helvete att den skulle stå stabilt på bara främre depåstödet.

Jag har biltemas stöd och tycker än så länge att det är världens sämsta skit och ångrar att jag inte köpte bättre grejor redan från början. Nu har jag tappat hojen en gång och ska försöka att inte göra det igen...

Någon av er som lyft upp med biltemas stöd fram och även bytt framdäck? Jag tror nästan jag hoppar det i nuläget, känns så jävla ostabilt.

Du "måste" inte använda depåstöd i bak vid lyft i fram, men det är helt klart rekommenderat eftersom hojen blir väldigt instabilt. Så svaret blir: Använd alltid depåstöd i bak då du ska lyfta i fram. :)

När du tappade hojen, var det ett depåstöd med bobiner eller var det varianten med plattor? Var det det sistnämnda så kan jag förstå att hojen gled omkull eftersom din R1:a har en upp-och-ned-vänd sving. Det innebär att hojen glider bakåt på depåstödet om du lyfter med plattor.

Köp i så fall kitet med klykor för bobiner på Biltema och montera på ditt befintliga depåstöd. Köp sedan bobiner till hojen så ska du se att hojen står stabilt.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Som så många gånger tidigare, tusen tack för din hjälp! :tummenupp

Visst hade jag bara plattorna och det hela började med att "plattorna" skymde axelhålet i svingen efter att jag monterat bort bakhjulet och axeln. För att jag skulle få dit axeln igen när nya däcket skulle på så var det i princis kört efter att jag försökt lyfta hojen och putta in stödet. Då hängde svingen på med ca 2-3cm och jag kastade mig och pallade upp svingen med två vinterdäck. Som tur var så landade svingen på gummit, men hojen välte på min bil och framkåpan sprack samt buckla i bilen. På en skala 1/10 hur förbannad jag var så skulle jag nog säga en 13,5.
Men nu har man lärt sig iaf.

Ska dra till biltema igen och köpa klykor samt bobbin, aldrig att jag ställer upp hojen på plattorna igen.

Men jag hoppas verkligen att det blir stabilare med bobbiner till bakstödet, annars kommer jag inte våga använda framstödet mer. Fyy fan vad det svajade när jag försökte utan bakstödet.

Vet du om biltema har själva skruvarna (bobiner) som man skruvar i svingen?


Du "måste" inte använda depåstöd i bak vid lyft i fram, men det är helt klart rekommenderat eftersom hojen blir väldigt instabilt. Så svaret blir: Använd alltid depåstöd i bak då du ska lyfta i fram. :)

När du tappade hojen, var det ett depåstöd med bobiner eller var det varianten med plattor? Var det det sistnämnda så kan jag förstå att hojen gled omkull eftersom din R1:a har en upp-och-ned-vänd sving. Det innebär att hojen glider bakåt på depåstödet om du lyfter med plattor.

Köp i så fall kitet med klykor för bobiner på Biltema och montera på ditt befintliga depåstöd. Köp sedan bobiner till hojen så ska du se att hojen står stabilt.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Som så många gånger tidigare, tusen tack för din hjälp! :tummenupp

Visst hade jag bara plattorna och det hela började med att "plattorna" skymde axelhålet i svingen efter att jag monterat bort bakhjulet och axeln. För att jag skulle få dit axeln igen när nya däcket skulle på så var det i princis kört efter att jag försökt lyfta hojen och putta in stödet. Då hängde svingen på med ca 2-3cm och jag kastade mig och pallade upp svingen med två vinterdäck. Som tur var så landade svingen på gummit, men hojen välte på min bil och framkåpan sprack samt buckla i bilen. På en skala 1/10 hur förbannad jag var så skulle jag nog säga en 13,5.
Men nu har man lärt sig iaf.

Ska dra till biltema igen och köpa klykor samt bobbin, aldrig att jag ställer upp hojen på plattorna igen.

Men jag hoppas verkligen att det blir stabilare med bobbiner för framstödet, annars kommer jag inte våga använda det mer. Fyy fan vad det svajade när jag försökte utan bakstödet.

Vet du om biltema har själva skruvarna (bobiner) som man skruvar i svingen?

Bobiner finns på biltema med,70spänn har jag för mig.

Fick kapa bakre klykan på bobinhållarna från biltema för att få fritt för hjulaxeln men det kanske bara gäller min hoj.

Henrik
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Bobiner finns på biltema med,70spänn har jag för mig.

Fick kapa bakre klykan på bobinhållarna från biltema för att få fritt för hjulaxeln men det kanske bara gäller min hoj.

Henrik

Tack!

Om hojen står bra och stabilt på bakre stödet kommer jag nog våga lyfta upp där fram.

Fan vad bråttom allt börjar bli, Gotland Ring på fre, åka på tors. Måste köpa ramp till pickupen, spännband och byta framdäck...

Att man alltid ska vara ute i sån god tid...
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Självklart intressant. Nu behövs det bara hitta en ny R1 07-08 i stället för den nuvarande som blir inlöst :huvet

Hur många här inne skulle vara intresserade av en "Yamaha-dag" motsvarande den som KTM har på Gelleråsen nästa tisdag där man som ägare av en KTM får köra bana med sin egen hoj samt prova valfri hoj ur KTM´s sortiment?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack!

Om hojen står bra och stabilt på bakre stödet kommer jag nog våga lyfta upp där fram.

Fan vad bråttom allt börjar bli, Gotland Ring på fre, åka på tors. Måste köpa ramp till pickupen, spännband och byta framdäck...

Att man alltid ska vara ute i sån god tid...


He he,känner igen det där...:)

Brukar stå vid 16-tiden dagen innan jag ska köra och komma på att jag visst var tvungen att byta däck med. :D
Tur man gjort det några gånger nu så det går hyfsat snabbt.

Henrik
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tack!

Om hojen står bra och stabilt på bakre stödet kommer jag nog våga lyfta upp där fram.

Fan vad bråttom allt börjar bli, Gotland Ring på fre, åka på tors. Måste köpa ramp till pickupen, spännband och byta framdäck...

Att man alltid ska vara ute i sån god tid...

Äh det är lugnt, du hinner!
2008 hade jag min R1:a nedplockad på varenda kåpa inklusive tank när jag höll på och gjorde om den till Haga's race replica. Dagen innan avfärd höll jag fortfarande på med dekaler och lackning. Men det gick fin-fint! :)

Kör en omväg förbi Skövde så kan jag hjälpa dig med att låna spännband, ramp & byta däck. ;)
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Bromsgrepp

Någon som köpt bromsgrepp som klacken är för lång till bromscylindern?
Gjorde en sådan tabbe idag, köpte en ny "ekonomi" istället för org.

Sluta med att framhjulet låste sig efter 1 mil, på blöt väg.Eftersom den låg minimalt på och bromsarna blev överhettade. inget hände,
men kunde gått illa om man kommit upp i fart!

Ska man behöva slipa ner tryckklacken på bromsgreppet på en ny som man köpt på en av sveriges störta mc firmor?

Det handla om ca: 2-3mm längre klack än org.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Äh det är lugnt, du hinner!
2008 hade jag min R1:a nedplockad på varenda kåpa inklusive tank när jag höll på och gjorde om den till Haga's race replica. Dagen innan avfärd höll jag fortfarande på med dekaler och lackning. Men det gick fin-fint! :)

Kör en omväg förbi Skövde så kan jag hjälpa dig med att låna spännband, ramp & byta däck. ;)

Skillnaden mellan dig och mig är att inte du är en klåpare på att meka! :D
Det tog mig en hel helg att byta till mina nuvarande hongkong kåpor (som nu är trasig i framskärmen) ändå behövde jag ringa en viss person på forumet flera gånger! :tummenupp

Hade gärna tagit en sväng förbi, men jag ska jobba stenhårt på att förhoppningsvis få mitt tidschema att funka.:)

Förresten kommer jag lägga upp en bild på hojen när jag har spänt fast den på pickupen så du får kolla om det är riktigt gjort.

Inte kul att ligga i 120 blås och titta i backspegeln och upptäcka att det är ett tomt flak istället för en vit r1:a hehehe
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Skillnaden mellan dig och mig är att inte du är en klåpare på att meka! :D
Det tog mig en hel helg att byta till mina nuvarande hongkong kåpor (som nu är trasig i framskärmen) ändå behövde jag ringa en viss person på forumet flera gånger! :tummenupp

Hade gärna tagit en sväng förbi, men jag ska jobba stenhårt på att förhoppningsvis få mitt tidschema att funka.:)

Förresten kommer jag lägga upp en bild på hojen när jag har spänt fast den på pickupen så du får kolla om det är riktigt gjort.

Inte kul att ligga i 120 blås och titta i backspegeln och upptäcka att det är ett tomt flak istället för en vit r1:a hehehe

Hehe, nej det vore ju synd på en fin hoj! Lägg upp en bild du så ska vi se, men du grejar det galant ska du se!:tummenupp

Någon som köpt bromsgrepp som klacken är för lång till bromscylindern?
Gjorde en sådan tabbe idag, köpte en ny "ekonomi" istället för org.

Sluta med att framhjulet låste sig efter 1 mil, på blöt väg.Eftersom den låg minimalt på och bromsarna blev överhettade. inget hände,
men kunde gått illa om man kommit upp i fart!

Ska man behöva slipa ner tryckklacken på bromsgreppet på en ny som man köpt på en av sveriges störta mc firmor?

Det handla om ca: 2-3mm längre klack än org.

Ja det är fler än du som råkat ur för detta. Det händer inte så ofta (som tur är) men det händer. Det finns folk som lagt upp trådar om det här på SH, prova att se om du kan hitta dem för mer info.

Bytte du även själva friktionsrullen i hålet? I så fall, prova att montera tillbaka den gamla och se om det fungerar. Jag råkade ut för det på racehojen och bytte rulle till den gamla och då fungerade det bra igen.

Vet att det låter sjukt att den lilla rullen kan påverka men i mitt fall verkade det som att hålet i rullen inte var riktigt centrerat så när man skruvade åt greppet så lade det an mot tryckplattan.
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top