R1 och R6-tråden!

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Hehe, nej det vore ju synd på en fin hoj! Lägg upp en bild du så ska vi se, men du grejar det galant ska du se!:tummenupp



Ja det är fler än du som råkat ur för detta. Det händer inte så ofta (som tur är) men det händer. Det finns folk som lagt upp trådar om det här på SH, prova att se om du kan hitta dem för mer info.

Bytte du även själva friktionsrullen i hålet? I så fall, prova att montera tillbaka den gamla och se om det fungerar. Jag råkade ut för det på racehojen och bytte rulle till den gamla och då fungerade det bra igen.

Vet att det låter sjukt att den lilla rullen kan påverka men i mitt fall verkade det som att hålet i rullen inte var riktigt centrerat så när man skruvade åt greppet så lade det an mot tryckplattan.


Jasså? så de var vanligt alltså. trodde jag var ett måndags ex. nästan. Lite värre för dig kanske med tanke på racehojen. Som tur var låg jag bara på en 50 sträcka när den låste sig.

Mm kanske kan kolla de, jag blev så förbannad och ville fixa de snabbt så jag tog och starta upp rondellslipen och slipa ner klacken. Har dock ett extra grepp som jag kan testa byta rullen på. Tack för hjälpen.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
märket är "STARTA" motorolja 10w-40

ps.. skölja igenom motorn?exakt hur länge ska man köra motorn med biltemas olja isåfall...bara så det rensas ur?men är biltemas racing-olja nåt man kan köra på?hur är kvaliten på den?

dedär tolkar jag som en bil-olja...... tyvärr......

köp biltemas raceolja du, det finns ganska många som kör just racing med den :tummenupp

byt filter och häll på tema-oljan.
varmkör (även med lite driv på hjulet) och byt olja och filter igen, slirar det ff så repetera.
sen är det ju upp till dig vilken olja du kör på i framtiden. låt bli biloljan bara :tungan
det finns nog dock en risk att lamellerna blir tagit stryk.

Hur många här inne skulle vara intresserade av en "Yamaha-dag" motsvarande den som KTM har på Gelleråsen nästa tisdag där man som ägare av en KTM får köra bana med sin egen hoj samt prova valfri hoj ur KTM´s sortiment?

Tänkte att om vi får ihop ett större antal så kan det kanske gå att ordna med Yamaha Motor Scandinavias hjälp. Förmodligen inte kostnadsfritt men hur som helst så skulle jag tycka att det vore fenomenalt roligt att få till en renodlad Yamaha-träff.

Finns det intresse hos oss så ska jag se om det går att få Yamaha Motor Scandinavia intresserade också.



"Insektsskruvar" :hihi

Klart intressant, som på GR på lelleträffen kanske (Suzuki på plats), man pröjsar för körningen (gärna lire rabaterad :tummenupp) och det finns möjlighet att prova nya modeller under dagen for free :)

lite beroende på var en sådan dag blir såklart !!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Byte framdäck, försök 2

Jahap, Då köptes det bobiner och klykor vilket gör att hojen står mycket stadigt! Främre depåstöd funkar rätt bra, inte stabilt som ett berg men ändå stabilt.

Nu har jag lossat på bromsoken fram höger+vänster och lossat de 4 skruvarna som håller åt axeln (höger vänster). Bultskruven på vänster sida gick ju fint och sen det sista momentet... INGEN "Spindlesocket" i min verktygslåda inte. Inte heller i Verktygskittet som kommer med hojen. Fan att man alltid skall snubbla på målsnöret...

Jag antar att OM jag hade haft en sådan socket skulle jag bara skruva ut axeln sedan eller gör man på något annat vis?

Vad heter "spindelsocket bult" på svenska så jag vet vad jag ska leta efter på clas ohlssons imorgon?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jahap, Då köptes det bobiner och klykor vilket gör att hojen står mycket stadigt! Främre depåstöd funkar rätt bra, inte stabilt som ett berg men ändå stabilt.

Nu har jag lossat på bromsoken fram höger+vänster och lossat de 4 skruvarna som håller åt axeln (höger vänster). Bultskruven på vänster sida gick ju fint och sen det sista momentet... INGEN "Spindlesocket" i min verktygslåda inte. Inte heller i Verktygskittet som kommer med hojen. Fan att man alltid skall snubbla på målsnöret...

Jag antar att OM jag hade haft en sådan socket skulle jag bara skruva ut axeln sedan eller gör man på något annat vis?

Vad heter "spindelsocket bult" på svenska så jag vet vad jag ska leta efter på clas ohlssons imorgon?

Förmodar det är som på min,ta och skruva i bulten igen ett par varv och tryck ut axeln,den är inte gängad utan bara intryckt.

Går det inte att trycka ut den så ta hjälp av en gummiklubba eller liknande(träbit och hammare ex.).

Henrik
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Förmodar det är som på min,ta och skruva i bulten igen ett par varv och tryck ut axeln,den är inte gängad utan bara intryckt.

Går det inte att trycka ut den så ta hjälp av en gummiklubba eller liknande(träbit och hammare ex.).

Henrik

Tack!

Okej, så där jag trodde att jag skulle behöva min spindlesocket behövs alltså inte för den inte är gängad, stämmer antagligen när jag tittar på sprängskissen.

Jag har en gummiklubba, det är alltså bara att skruva i den högra bulten och "knacka" bort axeln försiktigt.

En sista fråga bara, hur drar jag åt axeln så den sitter enligt 91nm på momentyckeln? Då måste jag väl ha en spindelsocket?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tack!

Okej, så där jag trodde att jag skulle behöva min spindlesocket behövs alltså inte för den inte är gängad, stämmer antagligen när jag tittar på sprängskissen.

Jag har en gummiklubba, det är alltså bara att skruva i den högra bulten och "knacka" bort axeln försiktigt.

En sista fråga bara, hur drar jag åt axeln så den sitter enligt 91nm på momentyckeln? Då måste jag väl ha en spindelsocket?

Nope,jag gör som så att jag drar bulten med det moment den ska dras med(90 på min)sen drar jag klämbulten enligt schema(23nm och ytter vänster,inner vänster inner höger,ytter höger bakifrån,sen efterdrar jag alla till 23)funkar!

Lycka till. :)

Henrik
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Hur många här inne skulle vara intresserade av en "Yamaha-dag" motsvarande den som KTM har på Gelleråsen nästa tisdag där man som ägare av en KTM får köra bana med sin egen hoj samt prova valfri hoj ur KTM´s sortiment?

Tänkte att om vi får ihop ett större antal så kan det kanske gå att ordna med Yamaha Motor Scandinavias hjälp. Förmodligen inte kostnadsfritt men hur som helst så skulle jag tycka att det vore fenomenalt roligt att få till en renodlad Yamaha-träff.

Finns det intresse hos oss så ska jag se om det går att få Yamaha Motor Scandinavia intresserade också.



"Insektsskruvar" :hihi

Skiter björnar i skogen? Har påven ful hatt? Klart som fan man är intresserad av en Yamaha-dag (om den skulle vara på en helgdag :gnissla)!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nope,jag gör som så att jag drar bulten med det moment den ska dras med(90 på min)sen drar jag klämbulten enligt schema(23nm och ytter vänster,inner vänster inner höger,ytter höger bakifrån,sen efterdrar jag alla till 23)funkar!

Lycka till. :)

Henrik


Allright, då kan jag iaf då ut axeln så kan jag köpa en spindelbult eller vad fan det nu heter imorgon? Viktiga är att jag får bort hjulet ikväll och kan köra iväg med däck och fälg imorgon bitti!

Gotland-Schema vs Kurt-Olsson 0-1


TUSEN TACK! :tummenupp:tummenupp
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Någon som köpt bromsgrepp som klacken är för lång till bromscylindern?
Gjorde en sådan tabbe idag, köpte en ny "ekonomi" istället för org.

Sluta med att framhjulet låste sig efter 1 mil, på blöt väg.Eftersom den låg minimalt på och bromsarna blev överhettade. inget hände,
men kunde gått illa om man kommit upp i fart!

Ska man behöva slipa ner tryckklacken på bromsgreppet på en ny som man köpt på en av sveriges störta mc firmor?

Det handla om ca: 2-3mm längre klack än org.


jag gissar att du har en 98-99 & har köpt bromsgreppet till en 00-01
detta var samma fenomen jag fick på gamla 99:a & köpte lackade "pirat" grepp som jag i min enfald trodde var samma 98-01
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Allright, då kan jag iaf då ut axeln så kan jag köpa en spindelbult eller vad fan det nu heter imorgon? Viktiga är att jag får bort hjulet ikväll och kan köra iväg med däck och fälg imorgon bitti!

Gotland-Schema vs Kurt-Olsson 0-1


TUSEN TACK! :tummenupp:tummenupp

Behöver inte handlas något då det bara är att dra åt bulten utan annat än momentnyckel(dom flesta skiter i det med och drar på känn)skulle det inte gå så dra lite lätt på en klämbult på andra sidan av gaffeln och släpp den efter bulten är dragen.

Jag brukar sätta snurr på hjulet efter bulten är dragen och bromsa upp ett par gånger innan jag drar klämbulten sen,bara för att få gaffelbenen att ligga helt rätt innan jag skruvar åt dom.

Henrik
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Behöver inte handlas något då det bara är att dra åt bulten utan annat än momentnyckel(dom flesta skiter i det med och drar på känn)skulle det inte gå så dra lite lätt på en klämbult på andra sidan av gaffeln och släpp den efter bulten är dragen.

Jag brukar sätta snurr på hjulet efter bulten är dragen och bromsa upp ett par gånger innan jag drar klämbulten sen,bara för att få gaffelbenen att ligga helt rätt innan jag skruvar åt dom.

Henrik

Kom precis från garaget, fälgen är nu avtagen! :tummenupp

Bara att göra som du sa, skruva ut bulten lite och knacka på den så åkte axeln ut. Fan vad gött att jag bara kan dra med momentnyckeln när det ska tillbaka sen!

Ska även göra som du och rulla samt bromsa innan jag spänner de fyra klämbultarna. Alltså när jag sätter tillbaka däcket

1, in med axeln
2, dra axelbulten till 91nm
3, rulla däcket och bromsa ett par gånger
4, spänn de fyra klämbultarna (20nm tror jag det är på min)
5, åk till Gotland

Tack för hjälpen!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kom precis från garaget, fälgen är nu avtagen! :tummenupp

Bara att göra som du sa, skruva ut bulten lite och knacka på den så åkte axeln ut. Fan vad gött att jag bara kan dra med momentnyckeln när det ska tillbaka sen!

Ska även göra som du och rulla samt bromsa innan jag spänner de fyra klämbultarna. Alltså när jag sätter tillbaka däcket

1, in med axeln
2, dra axelbulten till 91nm
3, rulla däcket och bromsa ett par gånger
4, spänn de fyra klämbultarna (20nm tror jag det är på min)
5, åk till Gotland

Tack för hjälpen!


Nu kan du ju det här! :)

Nästa steg är att du,lixom jag gjort,knallar in på biltema och handlar däckbytarutrustning så klarar du dig själv.

Grejorna funkar,har bytt 12 däck med dom,billigt om man kör mycket och byter ofta.

Henrik
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nu kan du ju det här! :)

Nästa steg är att du,lixom jag gjort,knallar in på biltema och handlar däckbytarutrustning så klarar du dig själv.

Grejorna funkar,har bytt 12 däck med dom,billigt om man kör mycket och byter ofta.

Henrik

Haha yepp! Haft hoj i fyra säsonger och idag tog jag bort ett framhjul för första gången!

Att lära mig byta däck sen själv är nog ett måste till nästa säsong. Jag tänkte jag skulle be någon som skall byta på någon bandag att ge mig instruktioner. De som har fått upp tempot byter ju typ ett däck på tio minuter om inte mindre! :Bugar

Till och med ett enkelt däckbyte idag börjar ju kosta skjortan på firma, jag fick ge 300:- för byta bakdäck inklusive balansering. Det blir ju en slant om man byter däck en 3-4 gånger / säsong vilket jag hoppas att jag behöver göra om jag bara kunde få fart på grejorna på bandagarna! :D

Tusen tack för hjälpen iaf, mycket uppskattat! :tummenupp

mvh

Peter
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Haha yepp! Haft hoj i fyra säsonger och idag tog jag bort ett framhjul för första gången!

Att lära mig byta däck sen själv är nog ett måste till nästa säsong. Jag tänkte jag skulle be någon som skall byta på någon bandag att ge mig instruktioner. De som har fått upp tempot byter ju typ ett däck på tio minuter om inte mindre! :Bugar

Till och med ett enkelt däckbyte idag börjar ju kosta skjortan på firma, jag fick ge 300:- för byta bakdäck inklusive balansering. Det blir ju en slant om man byter däck en 3-4 gånger / säsong vilket jag hoppas att jag behöver göra om jag bara kunde få fart på grejorna på bandagarna! :D

Tusen tack för hjälpen iaf, mycket uppskattat! :tummenupp

mvh

Peter

Kom till en bandag jag är på så får du låna mitt feltemakit och jag ska peka med hela handen medans du byter själv,sen vet du hur man gör. :)

Tar mig en 25minuter men då är jag rädd om fälgen och tar det lugnt,skulle nog fixa det på en kvart om det var bråttom och repor inte fanns.....

Henrik
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Kom till en bandag jag är på så får du låna mitt feltemakit och jag ska peka med hela handen medans du byter själv,sen vet du hur man gör. :)
Henrik

Absolut, hade varit kanon att få personlig däckbytar-coachning! :) En redig roadräjserpilot ska reda sig själv utan en massa däckfirmor! hehe

Återigen tack för all hjälp! :Bugar
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
jag gissar att du har en 98-99 & har köpt bromsgreppet till en 00-01
detta var samma fenomen jag fick på gamla 99:a & köpte lackade "pirat" grepp som jag i min enfald trodde var samma 98-01

Nja lackade är dom inte. Alu. som org.
Kan tänkas vara så att jag fick fel. Men ska "klacken" vara längre på 00-01?
 

nooob

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
uddevalla
Hoj
Yamaha R1 00
tack

dedär tolkar jag som en bil-olja...... tyvärr......

köp biltemas raceolja du, det finns ganska många som kör just racing med den :tummenupp

byt filter och häll på tema-oljan.
varmkör (även med lite driv på hjulet) och byt olja och filter igen, slirar det ff så repetera.
sen är det ju upp till dig vilken olja du kör på i framtiden. låt bli biloljan bara :tungan
det finns nog dock en risk att lamellerna blir tagit stryk.





ska prova göra så :banana

Tack för hjälpen.

kör du på bana?
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Håller på att bygga en YZR500 "replika" baserad på en RD500 och är på jakt efter en lämplig framgaffel med fälg.
Det står i princip mellan en UD-gaffel från en R6 eller R1 då båda två är hyfsat enkla att passa in i mitt chassi.
Håller på att modifiera en R6-sving med den femekrade fälgen (06:a) och vill såklart ha en matchande framfälg.
Frågan jag då har är om den nyare femekrade fälgen på R1:n (2004+?) passar utan några modifikationer i ett par äldre R1-gafflar? Är det möjligtvis samma fälg på R6 som på R1 så jag kan plocka vilken som helst beroende på vad som dyker upp?
Behöver veta vad jag kan leta efter i min jakt på delar.

Tack på förhand.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Håller på att bygga en YZR500 "replika" baserad på en RD500 och är på jakt efter en lämplig framgaffel med fälg.
Det står i princip mellan en UD-gaffel från en R6 eller R1 då båda två är hyfsat enkla att passa in i mitt chassi.
Håller på att modifiera en R6-sving med den femekrade fälgen (06:a) och vill såklart ha en matchande framfälg.
Frågan jag då har är om den nyare femekrade fälgen på R1:n (2004+?) passar utan några modifikationer i ett par äldre R1-gafflar? Är det möjligtvis samma fälg på R6 som på R1 så jag kan plocka vilken som helst beroende på vad som dyker upp?
Behöver veta vad jag kan leta efter i min jakt på delar.

Tack på förhand.

Coolt bygge!

R6 2006-2010 framfälg är identisk med R1 2004-2010.

Däremot är jag osäker till att äldre (före 2004) passar utan att du behöver byta distanser.

Upp med bilder när bygget kommit igång!
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Tack för svaret! Nu vet jag vad jag skall hålla ögonen öppna efter.
Hojta gärna till om ni råkar springa på/ha något passande liggandes för en vettig peng.

Har inte kommit särskilt långt, men en komplett R6-sving är som sagt inköpt och håller just nu på att modifieras av en kille i Florida av alla ställen.. Bör ha den om cirkus en månad.

Har haft den enorma turen att träffa en kille som skall göra det samma som jag med sin 500, och han hade redan lagt vantarna på en uppsättning YZR-kåpor som jag fått låna för att se hur de passar.
RD500_YZRkapor_02.jpg


Kåporna hänger bara löst på cykeln på bilden, ville bara få en uppfattning om hur passformen är. Som ni ser så passar de förvånansvärt bra. Var rädd att min lilla 500 skulle drunkna i kåporna, men GP-cyklarna är rätt små de med som synes. Magkåpan kommer direkt från Laconis YZR, resten är kolfiberavgjutningar. Kommer sannolikt slänga på en sätesenhet från en -96:a istället för nuvarande 99:a då den är mer klassisk YZR från 500-erans glansdagar för mig. Som en bonus skall dessutom piporna som jag redan har passa bättre under den äldre varianten. Frontkåporna ändrades inte mellan dessa årtal så vitt jag kan se så de matchar fortfarande varandra. Har kommit i kontakt med en kille i England som har en avgjutning av den bakdelen.
Det är ju inte direkt så att man kan kontakta närmsta återförsäljare för kraschkåpor och be om en uppsättning YZR-kåpor så jag får anse mig haft en enorm tur än så länge med mitt lilla projekt, även om det som sagt knappt ens kommit igång.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top