R1 och R6-tråden!

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
En följdfråga på R1/R6-kompatibiliteten dök nyss upp hos mig.
Skall troligtvis hämta en R6-gaffel fråm -06 till mitt bygge imorgon, men jag behöver ju bromsar till den också.
Blir inte riktigt klok på artikelnumren på bromsdetaljerna. De är snarlika på R6 och R1 från -06, men inte exakt samma. Om jag inte är fel på det så har de lite olika färger, avspeglas detta i artikelnumret eller är det mer än så som skiljer?

Med andra ord, kan jag hålla ögonen öppna efter R1-delar från -04 och framåt i min jakt på frambromsdetaljer till R6-gaffeln? Isådana fall, kan man blanda hej vilt. Ex.vis huvudbromscylinder från en R6 i kombination med ok från en R1 osv.

Tack på förhand
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En följdfråga på R1/R6-kompatibiliteten dök nyss upp hos mig.
Skall troligtvis hämta en R6-gaffel fråm -06 till mitt bygge imorgon, men jag behöver ju bromsar till den också.
Blir inte riktigt klok på artikelnumren på bromsdetaljerna. De är snarlika på R6 och R1 från -06, men inte exakt samma. Om jag inte är fel på det så har de lite olika färger, avspeglas detta i artikelnumret eller är det mer än så som skiljer?

Med andra ord, kan jag hålla ögonen öppna efter R1-delar från -04 och framåt i min jakt på frambromsdetaljer till R6-gaffeln? Isådana fall, kan man blanda hej vilt. Ex.vis huvudbromscylinder från en R6 i kombination med ok från en R1 osv.

Tack på förhand


Går inte med hjälp av art.nr. uttyda om det passar eller inte enligt min erfarenhet.

På min,som heter 13S-xxxxxx-xx(tror jag) är de tre första det enda som skiljer i art.nr mot tidigare modell 2C0-xxxxxx-xx,det kan få en att tro att det är samma produkt men med annat gruppnr. för att avse min modell enbart i märkningen men så enkelt är det inte,det kan vara en helt ny del.

Vissa prylar funkar mellan modellerna medans andra inte,vad jag kunnat gissa mig till är att de 2 sista efter det andra strecket avser färgkod om det skiljer medans mittsiffrorna i art.nr. avser detaljen(ex. en baklampa)

Det numret är förutom de 3 första bokstäver/siffrorna exakt samma mellan -06 och -08 men förutom att det är just en baklampa så är det 2olika modeller på lampa.

Så,art.nr. går inte att använda som hjälpmedel i sökandet efter kompatibla delar annat än att det är samma detalj som jag har upplevt det,inte om detaljen har samma storlek/passform eller infästning.

Henrik
 

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Någon som har en hugger till 04-06 liggandes som man kan tänkas få köpa? ett kedjeskydd också hade varit fint. :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
lägger upp lite bilder på wheel lights,blev helt sålt på detta :D ,så det blir till att bygga en egen power-puc :D eller någon som vet om det finns färdiga power-puc till yamaha r1 ...? troligtvis inte :rolleyes:


mvh

:banana

Fy för den lede! :zpy
Nog för att smaken liksom baken är delad (& tur är väl det) men äcklig bilstyling hör INTE hemma på en sporthoj! :)

Någon som har en hugger till 04-06 liggandes som man kan tänkas få köpa? ett kedjeskydd också hade varit fint. :)

Beställ hem nytt i orginal så blir det nog billigast. Just de delarna är inte så dyra som man kan tro.

Jag vill minnas att kedjeskyddet kostar ca 350kr och huggern någon hundralapp dyrare.

Annars så kan du nog hitta både eftermarknads & orginal på ebay.de, eBay.co.uk eller ebay.com.
 
Last edited:

serenada

käbbel
Gick med
6 May 2010
Ort
sthlm
Hoj
babsan <3
Fy för den lede! :zpy
Nog för att smaken liksom baken är delad (& tur är väl det) men äcklig bilstyling hör INTE hemma på en sporthoj! :)



Beställ hem nytt i orginal så blir det nog billigast. Just de delarna är inte så dyra som man kan tro.

Jag vill minnas att kedjeskyddet kostar ca 350kr och huggern någon hundralapp dyrare.

Annars så kan du nog hitta både eftermarknads & orginal på ebay.de, eBay.co.uk eller ebay.com.



ah, kanske...tänkte bara om man slapp en massa budgivningar och strunt, kanske någon som pimpat sin och ville bli av med orgnial :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
ah, kanske...tänkte bara om man slapp en massa budgivningar och strunt, kanske någon som pimpat sin och ville bli av med orgnial :)

Min är tyvärr pimpad med nån alu R1 kedjeskydd men jag vill oxo ha original i plast istället... Nån som vill ha en alu dito alt vill byta mot sin original "felfri" så kontakta mig!
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
någon som har koll på hur man ställer in/justerar styrdämparen på R1 04-06?

det finns ju en skruv, är denna för justering?
byta olja?
byta styrdämpare till öhlins?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Detta skulle jag med vilja veta då den känns klen...

Styrdämparen är inte justerbar öht. Skruven som finns är för att byta den lilla skvätt olja som finns därinne. Jag har läst att en del bytt till en trögare olja för att styva upp den lite, men då tycker jag att det är bättre att investera i en riktig fullt justerbar styrdämpare.

Tilläggas bör, att den orginalmonterade styrdämparen i första fall är till för lite inspirerad gatkörning, inte hårdkörning med fullgasaccelerationer ut ur kurvor.
 

MGT

Game over MC
Gick med
4 Apr 2005
Ort
Uppsala
Hoj
2st Cbr1000rr-08
Någon här kanske vet vad som hänt min hoj då yamaha center efter 2v inte hittat felet som ska gå på garanti.
Yamaha R1-2008, 1700mil, all service enligt bok, orginal förutom slipon.

Hojen har funkat hur fint som helst men så en dag för 2v sen så vred ja ur den på 2an,3,4 och 5an och kom väl upp i ca 240 blås, så börjar motorn låta illa. Jag stannar och på tomgång låter det inget men när man gasar och kommer över ca 4000rpm så rasslar det i motorn, låter som kamkedjan tar i nått. stänger av hojen o kollar om ja kan se nått spec runt motorn, oljenivån är bra! startar den igen och den går igång fint o på tomgång låter den bra men samma sak igen när ja gasar på lite, spelar inge roll om ja håller in kopplingen heller, samma ljud, åker en liten snutt, samma ljud på alla växlar oxå. Yamaha har hittils rivit toppen och säger att det inte är kamkedje sträckaren iaf.
Vad kan det vara? nån som vart me liknande?


Vevlager ras på 3:e cyl va det fick ja veta igår om nån e intresserad :brinnerup samma dom som många andra ägare till 07-08or tyvärr...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vevlager ras på 3:e cyl va det fick ja veta igår om nån e intresserad :brinnerup samma dom som många andra ägare till 07-08or tyvärr...



läste om ditt problem tidigare, men gav fan i i "gissa" på just detta, då vevlagerras på 3:e vevstaken var ett problem på 07:eek:rna på grund av trånga oljekanaler & att det var fixar till 08:a


detta är första 08:an jag hört som rasat på 3:an


men oavsett, blir det rep eller byta av motor ? garantijobb ?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag har enkel fråga bara.. Jag skall snart byta mitt bakdäck, så nu undrar jag med hur många Nm skall man dra åt muttern på den bakre hjulaxeln med? Det gäller min R1 08. Antar att det är samma på alla rettor, men jag minns inte antalet Nm.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Vevlager ras på 3:e cyl va det fick ja veta igår om nån e intresserad :brinnerup samma dom som många andra ägare till 07-08or tyvärr...

Trist värre att gissa rätt den här gången :(
Hoppas inget skit åkt runt i motorn och att det inte är värre än att det går att ordna med nya lager.

En stilla undran är om dessa motorer med trånga smörjkanaler skulle klara sig bättre med lite tunnare olja... typ 5w-30 eller rent av 0w-30 (om det ens finns att få tag på till hojmotorer).

En stilla undran. Hade du varmkört motorn ordentligt eller var hände det ganska kort efter start? Även om vattentempen är rätt så behöver det inte betyda att oljan blivit varm och lättflytande. Jag menar absolut inte att du gjort något fel, eftersom en motor ska klara att varvas när vattentempen är rätt. Men om motorn lider av trånga oljekanaler så blir ju smörjningen sämre om oljan inte slyter lätt (varm).
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Jag har enkel fråga bara.. Jag skall snart byta mitt bakdäck, så nu undrar jag med hur många Nm skall man dra åt muttern på den bakre hjulaxeln med? Det gäller min R1 08. Antar att det är samma på alla rettor, men jag minns inte antalet Nm.

15 om jag kommer ihåg rätt
 

Perreh

Gas gas GAAAAAS
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
Trampmoppe....
yamaha r6 -99 går kass på fullgas går bättre utan luftfilter (ny tvättat k&n ) men fortfarande inte 100% var kan man justera så den får mindre soppa utan att byta munstycke?

// Jonas
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
yamaha r6 -99 går kass på fullgas går bättre utan luftfilter (ny tvättat k&n ) men fortfarande inte 100% var kan man justera så den får mindre soppa utan att byta munstycke?

// Jonas

Sitter de ett helsystem på hojen?
Om man monterar grövre system utan att ändra blandningen så brukar hojen bete sig så som du beskriver.
 

Perreh

Gas gas GAAAAAS
Gick med
28 Jun 2009
Ort
Kungsbacka
Hoj
Trampmoppe....
Sitter de ett helsystem på hojen?
Om man monterar grövre system utan att ändra blandningen så brukar hojen bete sig så som du beskriver.

tror det är ett helsystem och orginalbestyckning i förgasare.

men problemen började när jag lämna in till yamahacenter här i göteborg för en ventiljustering/ koll där dom ställde kammarna fel och börja skruva på förgasare för att sedan upptäcka att kammarna stog fel, och dom vill inte erkänna att dom gjort fel, jag har vart i kontakt med konsumentverket och en massa personer och nu tänkte jag fixa det själv.

men den gick bra innan med helsystem(som jag tror de är iaf ljuddämpare) och ett k&n filter
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top