R1 och R6-tråden!

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag har en fråga angående Yamaha R6 2007.

Min R6 är lite seg i början vid gaspådrag. Den är lite seg i början innan den ger "allt" och går igång för fullt. Är detta normalt på dessa hojjar?

Hur upplever ni era r6:eek:r?

Tack på förhand!

inget inget inget inget inget ALLT

mao över 10k rpm då händer det grejjer....
 

Thompax

Got symaskin?
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC!
Tjenna alla goa människor! Vi är 3st som köpt varsin hoj, 2x R6 och en Retta.
Själv tog jag en R6:a! Hojarna plockas fram nästa vår...
Jag har en stark fundering ifall man borde dreva ner hojen?
Är det någon av er som har gjort det?
Mina ändamål med hojen är Landsväg samt Bana för skojskull lite då och då.
 

Fredrik-R

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2010
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamaha YZF-R1
Köpte mig en R1-98 som gått 3400mil för några veckor sedan, hojen hade vält över stödet och ena sidokåpan är spräckt och såklart lite små repor, men det plastas ihop och hojen kommer ut med ny lack tills nästa år, samt 00-01ans dekaler.
Men tanken är att köra en del bana nästa år(på amatörnivå), vad tycker ni man ska införskaffa ? Tänkte sätta dit kraschpuckar på framgaffel, rampuckar samt svingpuckar/bobiner, gör styrändar någon som helst skillnad om man lägger hojen eller är det mest för utseendets skull ? Vad mer bör jag införskaffa utöver depåstöd och fräscha däck ? MVH Fredrik
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tjenna alla goa människor! Vi är 3st som köpt varsin hoj, 2x R6 och en Retta.
Själv tog jag en R6:a! Hojarna plockas fram nästa vår...
Jag har en stark fundering ifall man borde dreva ner hojen?
Är det någon av er som har gjort det?
Mina ändamål med hojen är Landsväg samt Bana för skojskull lite då och då.

Nackdelen är ju att inte hastighetsmätaren stämmer efter att du drevat. Jag tycker min R6a va precis lagom, möjligen om jag velat köra mer på bakhjulet att jag hade drevat men det gick rätt bra med originaldrevningen med...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Köpte mig en R1-98 som gått 3400mil för några veckor sedan, hojen hade vält över stödet och ena sidokåpan är spräckt och såklart lite små repor, men det plastas ihop och hojen kommer ut med ny lack tills nästa år, samt 00-01ans dekaler.
Men tanken är att köra en del bana nästa år(på amatörnivå), vad tycker ni man ska införskaffa ? Tänkte sätta dit kraschpuckar på framgaffel, rampuckar samt svingpuckar/bobiner, gör styrändar någon som helst skillnad om man lägger hojen eller är det mest för utseendets skull ? Vad mer bör jag införskaffa utöver depåstöd och fräscha däck ? MVH Fredrik

Jag vet inte om det är något vanligt problem att sving och gaffel blir skrapade. Tycker det verkar som dessa delar ofta inte tar i om hojen ligger och glider på sidan, eller så var det i alla fall när jag lade omkull vår race-R1:a. Styrändar räddar ju clip-on:et om det inte är någon jättesmäll, men det är tveksamt om man behöver något mer exlusivt än original.
 

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
R1
nybliven ägaren till R1 -02, har dock ingen handbok/instruktionsbok. Ngn som vet vart man kan få tag i det?
 

R5+1

Guest
Mäta upp ram R6 -00

Klotade med min R6 -00 förra veckan. Det enda direkt synliga är en lite krokig framgaffel (obs! fullt styrutslag åt vänster på bilden!), några törnar och skrapmärken runt om på cykeln samt att baklyset lossnat (var lite löst innan också). Ingen kåpa har trasats sönder nämnvärt.
Jag minns ej mycket från själva olyckan och hade inga vittnen, så jag vet inte på vilket sätt den kraschade / landade.
Jag har sökt på denna tråd nu men inte hittat nåt som hjälper mig.

Hur säkerställer jag att cykeln i övrigt är rak / inte ramsned?

Jag vill naturligtvis försäkra mig om detta innan jag börjar köpa på mig delar. (Hade halvförsäkring så det blir egen "verkstad".)

Stort tack på förhand från trasiga små oss!
 

Bifogat

  • Krokig.JPG
    Krokig.JPG
    45.1 KB · Visningar: 100

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Klotade med min R6 -00 förra veckan. !

Tjo !

trist, känner tyvärr igen sådana bilder från mitt eget album...

hoppas att du själv sitter ihopa och kan titta rakt fram utan att vrida huvudet fullt åt vänster :gnissla

med tanke på skadorna på kåpor som minst sagt verkar ha klarat sig skitbra, så hade jag nog plockat av gafflarna och mätt upp dem.
den monterat ihop hojen igen, fått allt rakt framtill och provkört....
har alla handtag mm klarat sig ??
mitt clipon har knäckts rakt av på gas-sidan båda gångerna jag har lagt min... :gnissla
 

R5+1

Guest
hoppas att du själv sitter ihopa och kan titta rakt fram utan att vrida huvudet fullt åt vänster :gnissla
Haaaahahahahaha!! :hihi:hihi:hihi:hihi Tänkte inte på det! Men jo, det kan jag, tacksamt! :tummenupp
med tanke på skadorna på kåpor som minst sagt verkar ha klarat sig skitbra, så hade jag nog plockat av gafflarna och mätt upp dem.
den monterat ihop hojen igen, fått allt rakt framtill och provkört....
har alla handtag mm klarat sig ??
mitt clipon har knäckts rakt av på gas-sidan båda gångerna jag har lagt min... :gnissla
Den kan ha vridit (inte böjt) nåt handtag. Men som du skriver, han verkar ha klarat sig skitbra (peppar peppar, ta i trä!) in alles. Och vrider man framhjulet rakt framåt ser han ut att spåra fint. Kanske ska köpa ny framgaffel då, och bara rätta till allt annat och testköra?

Låter för bra för att vara sant. Det blir nog lite aber på vägen nånstans. Men slipper jag alltför dyra utlägg är det ändå helt okej.

Vilka "gafflar" menar du ska mätas upp?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
det är inte säkert att du behöver köpa nya gafflar, demontera dem och kolla att de är raka.
det kan vara så att de bara vridit sig i förhållande till varandra (övre och undre styrkrona sitter inte 100% lika längre)

har aldrig mätt upp gafflar så jag vet inte precis hur man gör. men borde att kontrollera ihop med en lång stålskala/linjal. :gnissla
vill du inte ge dig på det själv så demontera dem och de firma kolla upp dem i samband med packbox+oljebyte i gafflarna, det är ändå säkert dags ;)
 

SMNineFifty

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Ekerö
Hoj
Yamaha R1 99:a
Gi Pro växellägesindikator

Hej
Nån som monterat en GI Pro växlings- och växellägesindikator?
Har en R1, 99:a som den skall monteras på. Det följer med en instruktion med nånstans på vägen blir det obegripligt ...
 

Erivo

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skara
Hoj
R1 -03, Ktm 450 -04
-

Ska ge min r1 -03 ett facelift till en r6 -07. Har kåpsett, strålkastare, baklampa och ruta liggande i garaget nu. Det som fattas just nu är skjuts kuts samt bakram. Om någon har det liggande kan ni väll snälla pm:a mig. Det ska vara till en R6 06-07:krama.
Lenny
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top