R1 och R6-tråden!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det spelar mindre roll vilket märke på olja du använder. Jag har aldrig hört talas om att en motor skulle må illa av att man häller i ett annat märke. Så länge man följer specningen på olja som står i handboken, eller kör med högre specning så är det inga problem.
10w-40 olja av sjysst kvalitet funka finfint. Men det är ju väldigt viktigt att den är anpassad för motorer med våtkoppling, för annars har du en koppling som är obrukbar efter ett litet tag och måste byta.

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Det spelar mindre roll vilket märke på olja du använder. Jag har aldrig hört talas om att en motor skulle må illa av att man häller i ett annat märke. Så länge man följer specningen på olja som står i handboken, eller kör med högre specning så är det inga problem.
10w-40 olja av sjysst kvalitet funka finfint. Men det är ju väldigt viktigt att den är anpassad för motorer med våtkoppling, för annars har du en koppling som är obrukbar efter ett litet tag och måste byta.

Där har vi hörnet där den skon klämmer :) Det svaret jag sökte :)

TobbeR1

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
08 yamaha r1
När jag ska lämna in hojen på service har jag för mig att dom sa att dom häller i yamalube olja tror ja den heter..T.ex om jag servar hojen själv och gör ett enkelt oljebyte bara fast jag häller i motul olja istället för yamalube skulle det kunna skada motorn på något sätt..även om båda oljorna heter 10w/40..

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
När jag ska lämna in hojen på service har jag för mig att dom sa att dom häller i yamalube olja tror ja den heter..T.ex om jag servar hojen själv och gör ett enkelt oljebyte bara fast jag häller i motul olja istället för yamalube skulle det kunna skada motorn på något sätt..även om båda oljorna heter 10w/40..

Det var det dummaste jag hört! Antar att det är Yamaha Center i Gbg som sagt det? Vad säger då den firman om alla de andra auktoriserade Yamaha verkstäder som använder annan olja än Yamalube? För sådana finns det flera av.

Ett tips är att du skall läsa oljetrådarna här på forumet. Om du har ett service-schema från ngt annat tillfälle, så titta på det. Där står bara att du skall använda dig av "SAE 10W-40 SG" enl Yamaha´s eget service-schema. Med andra ord står inget om märke.
Jag vet inte hur mkt du kan om oljor och klassningar, men "SG" är den minimumklassning du skall använda. Sedan skall det även minst stå ngt av följande JASO MA, JASO MA1 alt JASO MA2 på flaskan. Detta är de japanska tillverkarnas klassning för motorcyklar med våtkoppling.
"10W-40" är viskositetsspannet på oljan dvs hur lättflytande den är vid olika utomhustemperaturer (10W-40 = 0-40 grader ca). Det andra vanligaste viskositetsspannet för ivf gatcyklar är 15W-50. Du kan använda dig av båda, men jag rekommenderar ändå 10W-40, så inte Yamaha gnäller om ngt skulle hända. 15W-50 är alltså lite mer trögflytande vid kallare temperaturer, men klarar högre utetemparatur än 10W-40. Så varma dagar har vi ytterst sällan i Sverige att inte 10W-40 skulle räcka. 15W-50 gör däremot att hojen är svårare att få upp i temp om utetemperaturen är runt 0 grader och lägre. Detta är min erfarenhet ivf. Det kan ju kanske påverka smörjningen vid så kall väderlek.

Märke på olja spelar som sagt ingen som helst roll, bara den följer rekomendationerna enl yamaha. Ngn Yamalube behövs alltså inte, men den fungerar bra den med. Oavsett vilket märke du använder dig av, så bör du använda helsyntet.

Lycka till!:)

Last edited:

TobbeR1

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2010
Hoj
08 yamaha r1
Det var det dummaste jag hört! Antar att det är Yamaha Center i Gbg som sagt det? Vad säger då den firman om alla de andra auktoriserade Yamaha verkstäder som använder annan olja än Yamalube? För sådana finns det flera av.

Ett tips är att du skall läsa oljetrådarna här på forumet. Om du har ett service-schema från ngt annat tillfälle, så titta på det. Där står bara att du skall använda dig av "SAE 10W-40 SG" enl Yamaha´s eget service-schema. Med andra ord står inget om märke.
Jag vet inte hur mkt du kan om oljor och klassningar, men "SG" är den minimumklassning du skall använda. Sedan skall det även minst stå ngt av följande JASO MA, JASO MA1 alt JASO MA2 på flaskan. Detta är de japanska tillverkarnas klassning för motorcyklar med våtkoppling.
"10W-40" är viskositetsspannet på oljan dvs hur lättflytande den är vid olika utomhustemperaturer (10W-40 = 0-40 grader ca). Det andra vanligaste viskositetsspannet för ivf gatcyklar är 15W-50. Du kan använda dig av båda, men jag rekommenderar ändå 10W-40, så inte Yamaha gnäller om ngt skulle hända. 15W-50 är alltså lite mer trögflytande vid kallare temperaturer, men klarar högre utetemparatur än 10W-40. Så varma dagar har vi ytterst sällan i Sverige att inte 10W-40 skulle räcka. 15W-50 gör däremot att hojen är svårare att få upp i temp om utetemperaturen är runt 0 grader och lägre. Detta är min erfarenhet ivf. Det kan ju kanske påverka smörjningen vid så kall väderlek.

Märke på olja spelar som sagt ingen som helst roll, bara den följer rekomendationerna enl yamaha. Ngn Yamalube behövs alltså inte, men den fungerar bra den med. Oavsett vilket märke du använder dig av, så bör du använda helsyntet.

Tack så jätte mycke för svaret..

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Yamaha R1-99

Tjena! bra beskrivet, men har hört att folk vill att man har minst "SG" hur ser skalan ut? Vilken rangordning på bokstäverna?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena! bra beskrivet, men har hört att folk vill att man har minst "SG" hur ser skalan ut? Vilken rangordning på bokstäverna?

Vanliga bokstavsordning på andra bokstaven tror jag, alltså t.ex. SJ är bättre än SG.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Vanliga bokstavsordning på andra bokstaven tror jag, alltså t.ex. SJ är bättre än SG.

Ja, precis. Första bokstaven dvs "S" är alltid densamma, men sedan skiftar det. "G" är lägsta klassificeringen som man bör ha på en modern MC. Sedan går det uppåt fram till "M" i dagsläget. Ju högre den andra bokstaven kommer i alfabetet, desto nyare klassificering. Med andra ord kan kombinationerna SG, SJ, SL, SM användas.
Det betyder kanske inte att en "SG" olja skulle vara mindre bra än en "SM" olja exempelvis, utan en SG olja klassificerades då när den kom ut på marknaden och då fanns bara den kombinationen. Så det där vågar jag inte svara på mer ingående, tyvärr.

Biltemas racingolja tex har klassificeringen "SM" dvs den senaste, men den har också "T903:2006 4T", vilket är den senaste standarden för MC med våtkoppling som kom år 2006.

Det finns alltså många bra oljor om man lär sig klassificeringarna, tom på Biltema:)

Last edited:

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
RSV4 R
Ja, precis. Första bokstaven dvs "S" är alltid densamma, men sedan skiftar det. "G" är lägsta klassificeringen som man bör ha på en modern MC. Sedan går det uppåt fram till "M" i dagsläget. Ju högre den andra bokstaven kommer i alfabetet, desto nyare klassificering. Med andra ord kan kombinationerna SG, SJ, SL, SM användas.
Det betyder kanske inte att en "SG" olja skulle vara mindre bra än en "SM" olja exempelvis, utan en SG olja klassificerades då när den kom ut på marknaden och då fanns bara den kombinationen. Så det där vågar jag inte svara på mer ingående, tyvärr.

Biltemas racingolja tex har klassificeringen "SM" dvs den senaste, men den har också "T903:2006 4T", vilket är den senaste standarden för MC med våtkoppling som kom år 2006.

Det finns alltså många bra oljor om man lär sig klassificeringarna, tom på Biltema:)

Hittade en guide på nätet som förklarar det ganska bra. Vet inte hur aktuell den är bara. Kör själv på OKQ8 SBK olja som har Klassificeringen SL A3.

Bifogat

• klicka_bensinmotoroljor_allman_beskrivning[1].pdf
    161.2 KB · Visningar: 1,145
Last edited:

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Yamaha R1-99
Hittade en guide på nätet som förklarar det ganska bra. Vet inte hur aktuell den är bara. Kör själv på OKQ8 SBK olja som har Klassificeringen SL A3.

Nu kör jag med texacos semisyntet olja
- JASO MA
- API SL
- ACEA A3-02

Har all klassning som hojen ska ha, hoppas den funkar fint.
(Billig som satan oxå 180:-/4L personalpris)

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Nu kör jag med texacos semisyntet olja
- JASO MA
- API SL
- ACEA A3-02

Har all klassning som hojen ska ha, hoppas den funkar fint.
(Billig som satan oxå 180:-/4L personalpris)

Nackdelen med semisyntetolja är ju att tillverkarna sällan anger hur mkt mineral respektive helsyntetolja de har i varje sådan produkt. Det står bara semisyntet, men man vet ju inte hur blandningen ser ut.
Det kan ju betyda att tex merparten av innehållet är mineral vilket inte är ngt vidare i den bemärkelsen.

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Hoj
Yamaha R1-99
Nackdelen med semisyntetolja är ju att tillverkarna sällan anger hur mkt mineral respektive helsyntetolja de har i varje sådan produkt. Det står bara semisyntet, men man vet ju inte hur blandningen ser ut.
Det kan ju betyda att tex merparten av innehållet är mineral vilket inte är ngt vidare i den bemärkelsen.
Det har du nog rätt i, men dock så är yamahalube som yamaha center enbart anväder vid service semisyntet.!? vet man hur stor procent mineral/hel dom har då?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Skönt att jag inte har oljeproblem.... Jag lämnar in min på mascot lånar deras demo R1a -10 och sen när jag hämtar min egen så är allt klart =)

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Hej!

Är det någon som har nå mått till krashpuckar till en -01 r1? En polare ska svarva åt mig och vill veta lite mått.

Mvh tomasbjork

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Ta bort pasagerar fotpinnarna Yamaha 09,hur mycket jobb
Svårt kommma åt bultarna.Någon som har en bra bild

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
ingen
Håller på och ska beställa lite delar till skönheten inför 2011,
och har några funderingar, som följer..

1. Jag ska byta lameller och solfjäderbricka tänkte jag,
blir det som nedan eller är det nått mer som behövs/bör bytas?
1st 36Y-16334-00-00
1st 4XV-16331-00-00
7st 341-16321-13-00

2. Var hittar man drivpaket till vettigt pris?
Sett att lelles har 530 kedja och båda dreven för drygt 2000.-,
dock inte säker på om dreven är så slitna.

3. Ska byta olja i gaffeln, när jag ändå håller på byter jag väl
packningarna i den, nått speciellt att tänka på där eller?

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Håller på och ska beställa lite delar till skönheten inför 2011,
och har några funderingar, som följer..

2. Var hittar man drivpaket till vettigt pris?
Sett att lelles har 530 kedja och båda dreven för drygt 2000.-,
dock inte säker på om dreven är så slitna.

3. Ska byta olja i gaffeln, när jag ändå håller på byter jag väl
packningarna i den, nått speciellt att tänka på där eller?

Addemoto i Lund. ( www.addemoto.se )

kan vara ide att byta dammskydden med, beror på hur dem ser ut......
oftast går dem dock att rädda.
även detta har addemoto !

Tommet

SFSMC
Gick med
8 Sep 2006
Hoj
Gixxer tysen
Hastighet och tempmätare ur funktion, Tips?

--------------------------------------------------------------------------------

Har en R6:a -05:a där varken Hastighetsmätaren eller tempmätaren funkar.
Tempmätaren visar HI (High) så fort jag slår på tändningen, blir ingen skillnad vi start eller färd. Har för mig att det ska stå LO eller _ _ _ tills den blir ca 45 grader. Kyl Fläktarna funkar som dom ska.

Hastighetsmätaren visar 0. Blir ingen skillnad där heller vid tändning på/av eller under färd.

Har under säsongensgång helt plötsligt fått det att funka 2 - 3 ggr.
Stopat nyckeln i t-låset och vridit om som vanligt och helt plötsligt har det hoppat igång. Funkade ända tills jag stängde av hojen.
Och då funkade både hastighetsmätaren och tempmätaren.

Har provat att byta: Kabelhärva, motorstyrdon (ECU), instrumentpanel, tempgivare. varvtalsgivare.
Och har inte gjort någon skillnad.

Felet/felen Värkar ha ett samanband.

Iderna börjar ta slut och tålamodet oxå

Tacksam för svar

Last edited:

R1-T

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
BMW R nine T/5 2020
Jul Klapp