Det var det dummaste jag hört! Antar att det är Yamaha Center i Gbg som sagt det? Vad säger då den firman om alla de andra auktoriserade Yamaha verkstäder som använder annan olja än Yamalube? För sådana finns det flera av.
Ett tips är att du skall läsa oljetrådarna här på forumet. Om du har ett service-schema från ngt annat tillfälle, så titta på det. Där står bara att du skall använda dig av "SAE 10W-40 SG" enl Yamaha´s eget service-schema. Med andra ord står inget om märke.
Jag vet inte hur mkt du kan om oljor och klassningar, men "SG" är den minimumklassning du skall använda. Sedan skall det även minst stå ngt av följande JASO MA, JASO MA1 alt JASO MA2 på flaskan. Detta är de japanska tillverkarnas klassning för motorcyklar med våtkoppling.
"10W-40" är viskositetsspannet på oljan dvs hur lättflytande den är vid olika utomhustemperaturer (10W-40 = 0-40 grader ca). Det andra vanligaste viskositetsspannet för ivf gatcyklar är 15W-50. Du kan använda dig av båda, men jag rekommenderar ändå 10W-40, så inte Yamaha gnäller om ngt skulle hända. 15W-50 är alltså lite mer trögflytande vid kallare temperaturer, men klarar högre utetemparatur än 10W-40. Så varma dagar har vi ytterst sällan i Sverige att inte 10W-40 skulle räcka. 15W-50 gör däremot att hojen är svårare att få upp i temp om utetemperaturen är runt 0 grader och lägre. Detta är min erfarenhet ivf. Det kan ju kanske påverka smörjningen vid så kall väderlek.
Märke på olja spelar som sagt ingen som helst roll, bara den följer rekomendationerna enl yamaha. Ngn Yamalube behövs alltså inte, men den fungerar bra den med. Oavsett vilket märke du använder dig av, så bör du använda helsyntet.
Lycka till!