R1 och R6-tråden!

R5+1

Guest
Gällande skylten jag länkade så kom jag att tänka på ifall svenska skyltar ens passar? Kan någon se att det är grönt?
Har du provat att borra?:D

Ärligt alltså, en borrmaskin har väl även du hållit i?
Se bara till att borren är till för stål och att maskinen inte är inställd på slagfunktion. Sen borrar du hål i skylten där de behövs så passar den ju.
 

Tmy.

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
R6
Tjena alllihopa!

Tänkte höra med er om det är normalt att en R6a -03 får lite avgassmällar med svaga "eldklot"?

Det upptstår när jag släpper av från höga varv oftast..

Har ej haft cykeln så länge men det sitter ett yoshimura ovalt slipon utan insats.. vet ej ifall det är helsystem men det tror jag inte.
Cykeln går för övrigt som en dröm..

EDIT: Eldklot kanske är att ta i men de som ligger bakom ser att det lyser upp i röret..

Mvh Timmy
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Tjena alllihopa!

Tänkte höra med er om det är normalt att en R6a -03 får lite avgassmällar med svaga "eldklot"?

Det upptstår när jag släpper av från höga varv oftast..

Har ej haft cykeln så länge men det sitter ett yoshimura ovalt slipon utan insats.. vet ej ifall det är helsystem men det tror jag inte.
Cykeln går för övrigt som en dröm..

EDIT: Eldklot kanske är att ta i men de som ligger bakom ser att det lyser upp i röret..

Mvh Timmy

Om hojen är rätt inställd så gör den inte så. Är man petig så bör du ju köra den i bänk och ställa in den korrekt.

\Masonit
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
ok några frågor då från en som inte har haft hoj på 7 år :)

kattersättare till R1-05 vart hittar man sånna?
gör dom nån skillnad på ljudet och effekten?

jag undrar även vart man får tag på db killers till ett Akrapovic Slip-On till R1 -05 ?

Db-killers till Akra hittade jag på Ebay för en struntsumma (ej Akra original). Kolla så att du får rätt diameter bara.
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Start/laddproblem

Tjena

tänkte höra med er här om någon vet om det är ett förkommande problem att hojen är svår startad, men går igång efter att ha nött något på startmotorn. MEN tappar styrka om man har lysena på och orkar inte spec länge.

Batteriet är nytt, och har ström, dock klickar det ovanligt länge vid tändnings på slag (låter som de kommer från något relä under sadeln)

Kan de vara så helt enkelt att generator inte är helt kry att den inte orkar ladda under färd?

En polares R1-01 beter sig på just detta sett.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är ganska stor skillnad ja. Men jag sökte av Ebay nu och det ser mörkt ut. Det finns något rör där som jag tycker ser ut som junk. Den säljaren jag köpte av heter bs-motorsports (tysk snubbe) men han verkar inaktiv nu och jag hittade inget liknande.

Sitter på mobilen och surfar så jag är lite handikappad. Men kolla min lilla projekttråd (Modest R1-förädling) så hittar du nog bilder på hur mina dB-killers ser ut.

Edit* Nej jag hade visst missat att lägga upp en bild på dem ser jag nu :(

Såg förresten att du letade efter kat-ersättare också.

Denna hittade jag på Ebay när jag letade efter dB-killers... http://cgi.ebay.com/Akrapovic-Y-LIN...rcycles_Parts_Accessories&hash=item5189023bd8
 
Last edited:

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Tjena

tänkte höra med er här om någon vet om det är ett förkommande problem att hojen är svår startad, men går igång efter att ha nött något på startmotorn. MEN tappar styrka om man har lysena på och orkar inte spec länge.

Batteriet är nytt, och har ström, dock klickar det ovanligt länge vid tändnings på slag (låter som de kommer från något relä under sadeln)

Kan de vara så helt enkelt att generator inte är helt kry att den inte orkar ladda under färd?

En polares R1-01 beter sig på just detta sett.

Ingen som har någon fundering på vad detta kan vara?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ingen som har någon fundering på vad detta kan vara?

Kolla upp likriktaren/laddningsregulatorn så den ger tillräckligt med kräm.
Annars så låter det som att själva startmotorn behöver ses över.

Kollat konditionen på tändstiften, samt elektrodavståndet? När rengjordes förgasarna senast och synkroniserades?
 

Jonsson-R6

Yamaha
Gick med
10 Dec 2009
Ort
Lidköping
Hoj
2006 Yamaha yzf R6
Fick tillbaka hojen från mappning idag och det slutade på 112 hk vid 14300 rpm på bakhjulet.
är det någon som vet vad det är orginal på bakhjulet på en R6 -06?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
131.15 HP på veven.. enligt all info endel skiver 133 också. 110- 120 kan det verkligen stämma.
satte ju i PC III, pipercross filter, och slip-on

Det kan nog stämma, du har ju 15-20% förlust till bakhjulet genom motor & transmission.

Sedan är alla motorer individer och vissa har mer effekt vissa mindre. Många gånger hänger det ihop med hur hårt/snällt de kördes in.

Med helsystem/slip-on, PCIII och Sportfilter brukar man få ca 3-7hk mer. Varierar som sagt då motorer är individer, men även en sådan sak som en slak kedja påverkar ju negativt.
 

mc_vw

Ny medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha R1-99
Kolla upp likriktaren/laddningsregulatorn så den ger tillräckligt med kräm.
Annars så låter det som att själva startmotorn behöver ses över.

Kollat konditionen på tändstiften, samt elektrodavståndet? När rengjordes förgasarna senast och synkroniserades?

kan tillägga att den möjligen går cirka 50-60 mil med ett batteri, med parkeringsljus annars orkar den inte gå, därefter måste batteriet laddas.

Vilket för mig låter då konstigt att de skall vara startmotorn eller tändstiften!? eller?

Den är dynojet kittad för drygt 2-3 år sedan, vet inte om man gått igenom något efter det. Vart sitter laddningsregulatorn på dessa?

Mvh
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
kan tillägga att den möjligen går cirka 50-60 mil med ett batteri, med parkeringsljus annars orkar den inte gå, därefter måste batteriet laddas.

Vilket för mig låter då konstigt att de skall vara startmotorn eller tändstiften!? eller?

Den är dynojet kittad för drygt 2-3 år sedan, vet inte om man gått igenom något efter det. Vart sitter laddningsregulatorn på dessa?

Mvh

Ah, då tycker jag att det låter som lilla laddningsregulatorn som gett upp. Batteriet får med andra ord ingen laddning tillbaka!

Du hittar den under sadeln, intill batterilådan. En liten svart fyrkantig sak med en kontakt. Kolla kontakten & spraya med lite elektronikspray om du har tillgängligt.

I värsta fall är den trasig och då är det bara att slanta upp för en ny eller leta efter en begagnad. Du kan säkert hitta en på ebay för 5-600kr med lite tur.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Det är ganska stor skillnad ja.
Såg förresten att du letade efter kat-ersättare också.

ok bra
det kan ju vara skoj att köra lite tystare ibland så folk inte hör hur mycket man gasar ;)

kattersättare struntar jag i.
jag trodde det skulle bli mer sång i ljudet men det tycks inte göra sån stor skillnad som på bilar.

bytte olja och oljefilter idag föresten
Castrol R4 Superbike 10W-50 var det jag fick tag på.
dyr jäklar.

är det den oljan som rekomenderas?
köpte den på mekonomen och dom är ju lite rookies när det gäller olja och filter till hojar.

jäkla tight det var att komma åt oljefiltret.
slog väl i skruvmejseln på 4 olika ställen på filtret innan det gav sig :)
 
Last edited:

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Svängradie

Postade en ny tråd ang svängradie på min R1a nyss, men kom på att det är ju här alla med kunskap sitter, för att undvika dubbelpost länkar jag till min tråd och hoppas någon sitter inne med svar.

Tråd ang svängradie

EDIT: Inte ska det behövas en öppning på 3,4m för att komma runt ett hörn och in i en "korridor" som är 136cm bred och 345cm lång. (se min tråd för bild).

Minimum turning radius R1: 3,400 mm
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top