R1 och R6-tråden!

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Hej har bytit olja&oljefilter men problemet är att oljelampan lyser ibland och slocknar, och mc:n dricker olja eller så läcker de vid oljefiltrer. För de är ganska olljigt vid oljefiltret, de finns 2 slangar där me som har sprutat ut olja tror jag, vad kan detta bero på?

Är det för att ja har satt dit oljefiltret fel eller?

mvh
 

holeshot666

SV1000S
Gick med
23 Feb 2009
Ort
hunnebostrand
Hoj
2003 YAMAHA R1
Tjenare Alla.
Har precis köpt en r1 03a men dock ett rasslande ljud som jag upptäckte efter jag kört den ett tag. Hmm Fick tipset att byta olja vilket jag hade tänkt ändå, bytade olja (MOTUL 5100) + filter för den oljan som va på va castrol den va görtunn när jag tappade av den.
Startade hojen efter oljebytet men men ljudet verkar vara kvar (har dock inte kört med hojen sen oljebytet)
Nån som vet vad detta kan va???
Pm mig om nån tror sig veta felet...
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Gött o höra :tummenupp

Återkommer med resultat :)



Har nu mekat lite med hojjen. Skruvade bort delarna vid EXUP:en och smörjde och rengjorde. Märkte oxå att en mutter satt lite löst. Efter de så skruvade jag ihop allt och startade, ingen felkod 18! :tummenupp:tummenupp

För övrigt så har jag hållit igång hela Lördagen åt att komma åt o rengöra kedjan. Kedjeskyddet är ju nästintill omöjligt o få väck utan att man skruvar bort däck eller drev :va Sanslöst!

Min hoj kommer uppleva en total förvandling inom kort..har nämligen beställt lite delar från Ebay. Återkommer med lite bilder :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjenare Alla.
Har precis köpt en r1 03a men dock ett rasslande ljud som jag upptäckte efter jag kört den ett tag. Hmm Fick tipset att byta olja vilket jag hade tänkt ändå, bytade olja (MOTUL 5100) + filter för den oljan som va på va castrol den va görtunn när jag tappade av den.
Startade hojen efter oljebytet men men ljudet verkar vara kvar (har dock inte kört med hojen sen oljebytet)
Nån som vet vad detta kan va???
Pm mig om nån tror sig veta felet...

Kan vara kamkedjesträckaren eller ventilslammer. Mycket svårt att ställa diagnos via inlägg på nätet, man behöver lyssna på det live för att kunna avgöra om det är normalt eller onormalt.

Hej har bytit olja&oljefilter men problemet är att oljelampan lyser ibland och slocknar, och mc:n dricker olja eller så läcker de vid oljefiltrer. För de är ganska olljigt vid oljefiltret, de finns 2 slangar där me som har sprutat ut olja tror jag, vad kan detta bero på?

Är det för att ja har satt dit oljefiltret fel eller?

mvh

Du har nog inte satt dit oljefiltret fel, möjligtvis för löst. Eller så är O-ringen på oljefiltret skadad. Slangarna du talar om är troligtvis dräneringsslangar för bensin, kylvätska & olja.

Det mest troliga är att du kanske inte fått helt rent kring oljefiltret och att du behöver fylla på 1 eller 2dl olja till. Prova slå på lite olja och se vad som händer.

Har nu mekat lite med hojjen. Skruvade bort delarna vid EXUP:en och smörjde och rengjorde. Märkte oxå att en mutter satt lite löst. Efter de så skruvade jag ihop allt och startade, ingen felkod 18! :tummenupp:tummenupp

För övrigt så har jag hållit igång hela Lördagen åt att komma åt o rengöra kedjan. Kedjeskyddet är ju nästintill omöjligt o få väck utan att man skruvar bort däck eller drev :va Sanslöst!

Min hoj kommer uppleva en total förvandling inom kort..har nämligen beställt lite delar från Ebay. Återkommer med lite bilder :)

Bra jobbat!:tummenupp
 
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Så nu är man nybliven ägare till R6. Köpte den med försört batteri så fick starta den med bilen och sedan när jag åkte uppförde sig varvräknaren/instrumentbelysningen som om de hade epilepsi, hela den 15mil långa färden hem. Så passar på att fråga om någon vet vilket Biltema-batteri som passar till årsmodell -03?

Måste också säga att den är helt annorlunda jämfört med min före detta hoj (er6). Mycket jämnare acceleration, mindre vibrationer... MER acceleration och fart, förstås :D Det känns också som om jag behöver luta hojen mycket mindre för att ta samma kurva, jämfört med er6:an, kanske beror på den annorlunda körställningen? Stör mig lite att vid u-svängar och liknande så kläms min hand mot tanken... men allt som allt känns hojen helt underbar :tummenupp

Ska ta den till en bankörning så fort det bara går :yoparty
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Så nu är man nybliven ägare till R6. Köpte den med försört batteri så fick starta den med bilen och sedan när jag åkte uppförde sig varvräknaren/instrumentbelysningen som om de hade epilepsi, hela den 15mil långa färden hem. Så passar på att fråga om någon vet vilket Biltema-batteri som passar till årsmodell -03?

Måste också säga att den är helt annorlunda jämfört med min före detta hoj (er6). Mycket jämnare acceleration, mindre vibrationer... MER acceleration och fart, förstås :D Det känns också som om jag behöver luta hojen mycket mindre för att ta samma kurva, jämfört med er6:an, kanske beror på den annorlunda körställningen? Stör mig lite att vid u-svängar och liknande så kläms min hand mot tanken... men allt som allt känns hojen helt underbar :tummenupp

Ska ta den till en bankörning så fort det bara går :yoparty

Grattis & välkommen in i Yamaha-familjen :)
Men, du ska ALDRIG hjälpstarta en motorcykel från ett bilbatteri! Du hade tur som inte grillade säkringarna, likriktaren eller värre...

ER6:an är en bra hoj. En bra nybörjarhoj. Men den är långväga från en sporthoj så det är klart du märker en stor skillnad. Och att handen kläms mellan tanken är inget att oroa dig för eftersom det är mycket sällan man utnyttjar så stor svängradie.

Kör lugnt!:)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Grattis & välkommen in i Yamaha-familjen :)
Men, du ska ALDRIG hjälpstarta en motorcykel från ett bilbatteri! Du hade tur som inte grillade säkringarna, likriktaren eller värre...

Kör lugnt!:)

Attans! och jag som gjorde det 5 ggr :huvet Ja, hoppas det inte hände nå't ...
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Kan vara kamkedjesträckaren eller ventilslammer. Mycket svårt att ställa diagnos via inlägg på nätet, man behöver lyssna på det live för att kunna avgöra om det är normalt eller onormalt.



Du har nog inte satt dit oljefiltret fel, möjligtvis för löst. Eller så är O-ringen på oljefiltret skadad. Slangarna du talar om är troligtvis dräneringsslangar för bensin, kylvätska & olja.

Det mest troliga är att du kanske inte fått helt rent kring oljefiltret och att du behöver fylla på 1 eller 2dl olja till. Prova slå på lite olja och se vad som händer.



Bra jobbat!:tummenupp





Hej :)

Jaha så jag måste alltså ta väck oljefiltret och spänna fast den igen och kolla om ringen är skadad?

Har lagt till exra olja men den "drack" upp det med:(

Får väl köpa olja och oljefilter igen och göra om allt, eller får ja lämna in den i verkstaden, va tar dem för de tror du?
Är de värt det eller ska ja byta själv? mvh

Har nu mekat lite med hojjen. Skruvade bort delarna vid EXUP:en och smörjde och rengjorde. Märkte oxå att en mutter satt lite löst. Efter de så skruvade jag ihop allt och startade, ingen felkod 18! :tummenupp:tummenupp

För övrigt så har jag hållit igång hela Lördagen åt att komma åt o rengöra kedjan. Kedjeskyddet är ju nästintill omöjligt o få väck utan att man skruvar bort däck eller drev :va Sanslöst!

Min hoj kommer uppleva en total förvandling inom kort..har nämligen beställt lite delar från Ebay. Återkommer med lite bilder :)



Hej du! fixade du de till slut?

Vilka kåpor fick du ta väck för att komma åt exupventilen?

Jag tror inte jag har sladdarna pga att jag har fullsystem på min (akrapovic) vad tror du är felet då?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej :)

Jaha så jag måste alltså ta väck oljefiltret och spänna fast den igen och kolla om ringen är skadad?

Har lagt till exra olja men den "drack" upp det med:(

Får väl köpa olja och oljefilter igen och göra om allt, eller får ja lämna in den i verkstaden, va tar dem för de tror du?
Är de värt det eller ska ja byta själv? mvh





Hej du! fixade du de till slut?

Vilka kåpor fick du ta väck för att komma åt exupventilen?

Jag tror inte jag har sladdarna pga att jag har fullsystem på min (akrapovic) vad tror du är felet då?

Nja, du kan ju börja med att göra rent ordentligt runt oljefiltret och sedan starta hojen och försöka se om / var det läcker någonstans, för så mycket olja ska en hoj inte dra normalt, inte ens gamla R1:eek:r med slitna kolvringar.

Lossar du på oljefiltret så kommer en massa olja rinna ur, ställ ett uppsamlingskärl under, kontrollera filtrets o-ring och montera därefter tillbaka om det ser bra ut eller byt till ett nytt (120kr för ett nytt Yamaha orginal eller 99kr för ett Hiflo-filtro).

Häll den uppsamlade oljan i ett måttkärl så du ser hur mycket som har runnit ut, sedan fyller du i ny olja med motsvarande mängd i hojen.

Byta olja + filter är varken svårt eller jobbigt, möjligtvis lite söligt, så det kan du gott göra själv istället för att låta en verkstad göra det åt dig. Om inte annat för att träning ger färdighet! ;)

Att din EXUP-felkod lyser beror på att du måste låsa spjället i konstant öppet läge. Se Goffens eminenta inlägg tidigare i tråden (vill jag minnas att det var).
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Så tog ut batteriet idag och upptäckte till min förskräckelse den här..... saken som låg mellan mina batteripoler ...

Vad gör den för något, är den viktig? Det går kanske att koppla något till det där uttaget, typ iphone :confused:

Någon som vet var man kan köpa owners manual till R6 som förklarar alla dessa underligheter?
 

Bifogat

  • DSCF0453.jpg
    DSCF0453.jpg
    230.9 KB · Visningar: 87

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Så tog ut batteriet idag och upptäckte till min förskräckelse den här..... saken som låg mellan mina batteripoler ...

Vad gör den för något, är den viktig? Det går kanske att koppla något till det där uttaget, typ iphone :confused:

Någon som vet var man kan köpa owners manual till R6 som förklarar alla dessa underligheter?

Haha lugn va lugn...det är en sån där avancerad sladd som går till den otroliga underhållsladdaren för batteriet :yoparty :D
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Så tog ut batteriet idag och upptäckte till min förskräckelse den här..... saken som låg mellan mina batteripoler ...

Vad gör den för något, är den viktig? Det går kanske att koppla något till det där uttaget, typ iphone :confused:

Någon som vet var man kan köpa owners manual till R6 som förklarar alla dessa underligheter?

Precis som tidigare skribent så är det ett snabbuttag till en CTEK batteriladdare.

Gällande ägarmanual så kan du klicka i länken i min signatur och ladda ned en på engelska. De finns även på svenska om du går till www.yamaha-motor.se och sedan klickar dig fram i den övre menyn.
 

cr9

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
kristianstad
Hoj
06 yamaha r6
Nja, du kan ju börja med att göra rent ordentligt runt oljefiltret och sedan starta hojen och försöka se om / var det läcker någonstans, för så mycket olja ska en hoj inte dra normalt, inte ens gamla R1:eek:r med slitna kolvringar.

Lossar du på oljefiltret så kommer en massa olja rinna ur, ställ ett uppsamlingskärl under, kontrollera filtrets o-ring och montera därefter tillbaka om det ser bra ut eller byt till ett nytt (120kr för ett nytt Yamaha orginal eller 99kr för ett Hiflo-filtro).

Häll den uppsamlade oljan i ett måttkärl så du ser hur mycket som har runnit ut, sedan fyller du i ny olja med motsvarande mängd i hojen.

Byta olja + filter är varken svårt eller jobbigt, möjligtvis lite söligt, så det kan du gott göra själv istället för att låta en verkstad göra det åt dig. Om inte annat för att träning ger färdighet! ;)

Att din EXUP-felkod lyser beror på att du måste låsa spjället i konstant öppet läge. Se Goffens eminenta inlägg tidigare i tråden (vill jag minnas att det var).




Får väl testa imorgon om ja klarar det och köpa olja:) vilka verktyg behövs för oljefiltret?

om du menar den här länken http://www.r6messagenet.com/forums/...aust-r6-2006-sensor-exup-another-version.html så förstog jag inte så mycket då ja inte hittar mina kablar:(


mvh
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
hej allihopa!

Jag har lite problem med min växling...Trodde att de var kopplingensvajern först men problemet kvarstår...

jag har inga problem (nästan) med nedväxlingen utan enbart upp mellan ettan och tvåan, trodde först att de var jag som gjorde nått kosntigt med foten, men de är konstaterat att den hakar upp sig mellan ettan och tvåan då den hamnar på neutrallt i stället.

ÄR inga problem vid låga varv typ stads eller parkeringskörning. Utan problemet kommer om man varvar och ska lägga i tvåan.. Problemet verkar bli värre vid längre körningar (eller om jag innbillar mig) alltså när den blivit varm...När detta hänt så klångkar även ettan när jag ska lägga i den.. (mer än vanligt alltså typ bmw klonk)

När jag skruvar på vajern så blir de bättre för en stund.. men återkommer nästan direkt..

Vad kan de vara? E de bara oljan som behövs bytas (eftersom de blir värre vid värme) Eller så har jag hört om nån gaffel(?) som de kan bli problem med...

ÄR en R1 2000/01
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
vilka verktyg behövs för oljefiltret?

det finns oljefilteravdragare
annars går det bra med ett bälte att vira runt och dra åt med
för att ta bort utan avdragare så slå hål i filtret med en skruvmejsel.

det låter lite bonningt men det är ganska simpelt.
du drar fast det med handkraft inget mer.

annars är det 17Nm som gäller för oljefiltret

har du ingen manual till hojen?
allt står där
 
Last edited:

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
hej allihopa!

Jag har lite problem med min växling...Trodde att de var kopplingensvajern först men problemet kvarstår...

jag har inga problem (nästan) med nedväxlingen utan enbart upp mellan ettan och tvåan, trodde först att de var jag som gjorde nått kosntigt med foten, men de är konstaterat att den hakar upp sig mellan ettan och tvåan då den hamnar på neutrallt i stället.

ÄR inga problem vid låga varv typ stads eller parkeringskörning. Utan problemet kommer om man varvar och ska lägga i tvåan.. Problemet verkar bli värre vid längre körningar (eller om jag innbillar mig) alltså när den blivit varm...När detta hänt så klångkar även ettan när jag ska lägga i den.. (mer än vanligt alltså typ bmw klonk)

När jag skruvar på vajern så blir de bättre för en stund.. men återkommer nästan direkt..

Vad kan de vara? E de bara oljan som behövs bytas (eftersom de blir värre vid värme) Eller så har jag hört om nån gaffel(?) som de kan bli problem med...

ÄR en R1 2000/01


Enkelt förklarat, att när skiftgafflarna ("som flyttar och för in växellådans drev in i varandra") blir slitna kan det visa sig genom att växlarna hamnar i friläge/neutral medans du växlar. Det vill säga att dreven inte åker i varandra som de ska. Men börjar dreven (eller "knockarna på dreven som gör att de hakar i varandra") bli slitna brukar ofta det visa sig genom att vid högre varv eller vid större påfrestning på motorn göra att växlarna hoppar i friläge/neutral medans du gasar eller släpper av på gasen vid lite högre varvtal.

Men att byta olja är de många som rekommenderar när vissa tråkiga symtom i växellådan börjar titta fram. Kan säkert hjälpa. Dock något ja själv har erfarat inte brukar hjälpa så jätte mycket utan att det då är dags för lådrenovering. Men testa, mycket billigare än att renovera ;)

Men jag är varken expert eller anser mig själv duktig jämfört med många som hålls här på forumet. Så är enbart min enkla "basic" förklaring om vad de kan vara. Så finns säkert någon som kan förklara eller spekulera mer i vad det kan bero på och hjälpa dig. Men försök överdriva att försöka få i 2'an lite extra när du växlar så du slipper hamna i friläge allt för mycket, då det finns risk att det slits mer i lådan för var gång :)

Lycka till! :krama
Li_G
 

Freddaz

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Kolmården
Hoj
Yamaha XT660r -05
Färgkod

Någon som har eller vet vart jag kan få tag på färgkoden till den röda tanken på min R1 från 2001?
 

Bifogat

  • untitled R1.jpg
    untitled R1.jpg
    21.4 KB · Visningar: 53

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Enkelt förklarat, att när skiftgafflarna ("som flyttar och för in växellådans drev in i varandra") blir slitna kan det visa sig genom att växlarna hamnar i friläge/neutral medans du växlar. Det vill säga att dreven inte åker i varandra som de ska. Men börjar dreven (eller "knockarna på dreven som gör att de hakar i varandra") bli slitna brukar ofta det visa sig genom att vid högre varv eller vid större påfrestning på motorn göra att växlarna hoppar i friläge/neutral medans du gasar eller släpper av på gasen vid lite högre varvtal.

Men att byta olja är de många som rekommenderar när vissa tråkiga symtom i växellådan börjar titta fram. Kan säkert hjälpa. Dock något ja själv har erfarat inte brukar hjälpa så jätte mycket utan att det då är dags för lådrenovering. Men testa, mycket billigare än att renovera ;)

Men jag är varken expert eller anser mig själv duktig jämfört med många som hålls här på forumet. Så är enbart min enkla "basic" förklaring om vad de kan vara. Så finns säkert någon som kan förklara eller spekulera mer i vad det kan bero på och hjälpa dig. Men försök överdriva att försöka få i 2'an lite extra när du växlar så du slipper hamna i friläge allt för mycket, då det finns risk att det slits mer i lådan för var gång :)

Lycka till! :krama
Li_G

tack för svar, då är de säkert den där gaffeln som spökar.. (låter så jävla roligt en gaffel i lådan haha...)
Måste man plocka bort motorn för att komma åt?
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
tack för svar, då är de säkert den där gaffeln som spökar.. (låter så jävla roligt en gaffel i lådan haha...)
Måste man plocka bort motorn för att komma åt?

I värsta fall om det är nån av skiftgafflarna som är sne så måste man riva ner hela motorn, klyva blocken för att komma åt växellådan. Men som sagt, måste ju inte vara det som är felet. Men låter som att det är på g om inte annat :(

Edit: här ser du hur en skiftgaffel ser ur, den som sitter i är ny. Den ja håller i är gammal (så ska den absolut inte se ut!!1). men det ser man nog :D
 

Bifogat

  • IMG050omg.JPG
    IMG050omg.JPG
    46.8 KB · Visningar: 75
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top