Nja, du kan ju börja med att göra rent ordentligt runt oljefiltret och sedan starta hojen och försöka se om / var det läcker någonstans, för så mycket olja ska en hoj inte dra normalt, inte ens gamla R1
r med slitna kolvringar.
Lossar du på oljefiltret så kommer en massa olja rinna ur, ställ ett uppsamlingskärl under, kontrollera filtrets o-ring och montera därefter tillbaka om det ser bra ut eller byt till ett nytt (120kr för ett nytt Yamaha orginal eller 99kr för ett Hiflo-filtro).
Häll den uppsamlade oljan i ett måttkärl så du ser hur mycket som har runnit ut, sedan fyller du i ny olja med motsvarande mängd i hojen.
Byta olja + filter är varken svårt eller jobbigt, möjligtvis lite söligt, så det kan du gott göra själv istället för att låta en verkstad göra det åt dig. Om inte annat för att träning ger färdighet!
Att din EXUP-felkod lyser beror på att du måste låsa spjället i konstant öppet läge. Se Goffens eminenta inlägg tidigare i tråden (vill jag minnas att det var).