R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Goddag i stugan! Är ny på forumet och ny i MC-världen och tänkte att denna site alldeles säkerligen kan bidra med en hel del kul och nyttigt :) Hoppas på att få mitt kort inom någon månad, tog min tredje och sista lektion idag efter att läraren tyckte att jag skulle avboka den sista jag hade skrivit upp mig på (har aldrig kört hoj innan, är galet stolt :D). Så efter tre körlektioner väntar nu risk1/risk2, teori och uppkörning som givetvis har kötider på en massa dagar :( Därav kommer jag inte ha kortet förrn slutet på juli tidigast.

Dock så hindrar inte detta mig från att spana efter och ev. köpa hoj. Anledningen till att jag valde just denna tråd heter givetvis Yamaha YZF-R6. Min fråga till er här är om det är värt att lägga ner extra pengar på en -08 som bekant har YCCI eller kommer jag inte ens tänkbart känna skillnaden mellan en -08a och en -06a. Har någon erfarenhet av skillnaderna mellan att ha eller inte ha YCCI?

Hej & välkommen!

Du kommer inte att känna någon skillnad mellan en -06/-07:a och en -08:a på gata. För att känna skillnad så får du köra med dem ordentligt på bana. YCC-I gör förvisso att insugstrattarna ändrar läge efter varvtal och på så vis optimerar effektkurvan, men den lilla skillnaden kommer du förmodligen kunna leva med.

Men försök provkör båda årsmodellerna hos någon handlare så får du avgöra själv!

Lycka till med hoj & kort! :)
 

Ayen

Ny medlem
Gick med
28 May 2010
Ort
Norrland
Hoj
R1
Kopplingskorg

Går det att få tag på en icke orginal kopplingskorg eller finns det bara Yamahatillverkade? Behöver en korg till en R1 -06.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Går det att få tag på en icke orginal kopplingskorg eller finns det bara Yamahatillverkade? Behöver en korg till en R1 -06.


Det finns ett gäng aftermarkettillverkare som har korgar som skruvas/nitas fast på original drev. Ett exempel är Hinson som tillverkas till R1. Inte särskilt billiga utan mer raceinriktade...
 

King Kong

Ibland har jag 150 hk mellan benen...
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha R1 98
Är det någon som vet ifall mellankåporna på 98ans R1 är likadana fast spegelvänt? För på min vänsterkåpa jag köpt viker inte plasten in lika långt som på högerkåpan i hålet mitt på, ska det vara så eller har jag fått kåpa till fel årsmodell?
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hej.

Har precis köpt mig en R6 -08:a. Har lite funderingar på att byta ut katalysatorn till ett ersättnings rör istället (en Y-Pipe). Om jag gör detta kommer jag då behöva sätta dit en Powercommander eller liknande? Antar att det finns lite effekt att hämta om man plockar bort katalysatorn? Är det någon som har provat?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej.

Har precis köpt mig en R6 -08:a. Har lite funderingar på att byta ut katalysatorn till ett ersättnings rör istället (en Y-Pipe). Om jag gör detta kommer jag då behöva sätta dit en Powercommander eller liknande? Antar att det finns lite effekt att hämta om man plockar bort katalysatorn? Är det någon som har provat?

Helt riktigt så är det en god idé att installera en Power Commander om du plockar bort katalysatorn och har slip-on. Mest för att hojen kommer att gå snålt iom att du har betydligt mindre avgasmotstånd. Har du tur kan du vinna 1-3hk på det hela. Mycket mer blir det inte, däremot kommer hojen att mullra dessto härligare. :)
 

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Hej & välkommen!

Du kommer inte att känna någon skillnad mellan en -06/-07:a och en -08:a på gata. För att känna skillnad så får du köra med dem ordentligt på bana. YCC-I gör förvisso att insugstrattarna ändrar läge efter varvtal och på så vis optimerar effektkurvan, men den lilla skillnaden kommer du förmodligen kunna leva med.

Men försök provkör båda årsmodellerna hos någon handlare så får du avgöra själv!

Lycka till med hoj & kort! :)



Tackar och bockar för svaret! :D Blir nog att spara de extra slantarna till en sjysst MC-semester och vidareutbildningar då!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
hur många här har bytt upp sig från R1 2004-2006, till R1 2009 eller nyare ?


vad tycker ni ?

körställningen, motorn, bromsarna, chassi, fjädring mm ?


är någon missnöjd ?

Jag har provat en kompis R1 -09, med en jävla massa gjort
funderar på att byta upp mig, men kommer jag bli nöjd ?
kommer den vara så bra som jag vill tro att den är ?
är den mer för gata än bana ?

den är ju inte den snyggaste R1:an...

svårt val
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Helt riktigt så är det en god idé att installera en Power Commander om du plockar bort katalysatorn och har slip-on. Mest för att hojen kommer att gå snålt iom att du har betydligt mindre avgasmotstånd. Har du tur kan du vinna 1-3hk på det hela. Mycket mer blir det inte, däremot kommer hojen att mullra dessto härligare. :)

Antalet hästar antar jag inte kan bli så otroligt mycket mer. Men den kanske kommer gå lite "renare". Inga mager ryck. Hojen är rätt fri från ryck redan nu men dom finns ju där. Sedan är ju byte av avgassystem en rätt liten kostnad. Kollade på ebay och ett akra inkl en y-pipe kan man komma undan med under 3k. Såg dock ett annat rör som jag gillade, det var mer som ett motogp rör. Ett kort, uppdraget lite på sidan. Där fick man lägga till någon tusenlapp. Då gäller det bara att hitta en powercommander för bra pris :)
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Någon som vill köpa en ensitts cuts till en R6 06-07:a. Svart i ok skick.

Jag letar även efter dekal kitt alla Rossis Fiat. Någon som vet var man kan hitta det?
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
*div funderingar om R1 04 vs 09

svårt val

Jag hade en 04a för några år sedan och körde 1600 mil den sommaren och trivdes superbra på den. Blå med guldlackade fälgar, supersnygg :tummenupp och jag satt jättebra på den. Jag sitter jättebra på 09an också, det enda klatret är att knäna tar i sidokåpornas övre del, de sticker nämligen ut rätt mycket. Detta är när jag har skinnstället på alltså, så jag har väl precis några cm för långa lår :tungan
Chassi och bromsar får någon annan svara på, det är för många år sen jag körde 04an men jag har inte märkt något dåligt, jag tycker bromsarna nyper förträffligt.
Motorn däremot, är GRYM. Man bara tänker på gasen så har varvet skuttat iväg mot rödmarkeringen. Nu har jag dessutom gått ner en kugg fram (16/47) och hehe, jädrar vad rapp den är. Men jag tycker den var riktigt rapp även med 17 tänder fram.
Ljudet är i mina öron hur läckert som helst. Med originalburkarna låter den läckert men lite för lite bara. Utseendet på originalljuddämparna kan man ju diskutera däremot, men vikten på dem är det inget fel på. Både Yoshimura och Arrow väger mer!
Jag är supernöjd, och okej, den kanske inte är den SNYGGASTE R1an men nog tusan är den snygg. Jag kom på mig själv när jag gick genom garaget igår (har bilen på en ruta längre bort så jag passerar hojen när jag går tillbaka) att jag fick ett brett leende när jag såg hojen snett framifrån där den står och ser ut som en svart vakthund som vill hoppa på dig...
Jag minns även när jag testade en gyrm BMW-modell som kom för något år sedan som har mer pulver, är lättare osv, men när jag klev på R1an och drog iväg hemåt så var jag verkligen hemma :yoparty
Där har du iaf mina tankar :)
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Någon som vill köpa en ensitts cuts till en R6 06-07:a. Svart i ok skick.

Jag letar även efter dekal kitt alla Rossis Fiat. Någon som vet var man kan hitta det?



Är de OEM-cuts?

/Iman

Antalet hästar antar jag inte kan bli så otroligt mycket mer. Men den kanske kommer gå lite "renare". Inga mager ryck. Hojen är rätt fri från ryck redan nu men dom finns ju där. Sedan är ju byte av avgassystem en rätt liten kostnad. Kollade på ebay och ett akra inkl en y-pipe kan man komma undan med under 3k. Såg dock ett annat rör som jag gillade, det var mer som ett motogp rör. Ett kort, uppdraget lite på sidan. Där fick man lägga till någon tusenlapp. Då gäller det bara att hitta en powercommander för bra pris :)



Du menar slip-on nu va?

/Iman
 
Last edited:

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Funderar på o köpa ett helt nytt drivpaket till min hoj. Kollat lite på Ebay och hittade denna. :) "This is a Driven 520 Conversion Kit for the 06-10 Yamaha R6 with a STEEL REAR SPROCKET. This kit includes both front and rear Driven sprockets and a XSO RK chain to unleash the power within your bike."

Kan någon förklara kortfattat vad som menas med detta?:
This kit is available in 15-45 gearing ( down 1 on the front and stock rear) or 15-47 gearing ( down 1 on the front and up 2 on the rear).These kits come with the Black STEEL Rear Driven sprocket and the GOLD RK XSO chain. Steel rear sprockets offer longer life that aluminum sprockets but way slightly more. Between the 520 conversion and the gearing offered with this kit you will notice vastly improved acceleration over your stock set up!

mvh Iman
 

Bifogat

  • !B3vYqWgBmk~$(KGrHqZ,!j!E)r9Dew84BMnV57Er5!~~_12.jpg
    !B3vYqWgBmk~$(KGrHqZ,!j!E)r9Dew84BMnV57Er5!~~_12.jpg
    31 KB · Visningar: 43

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tjacka inte detta......

520 kit rullar lite lättare men ffa så väger de mindre. Att då köpa en sunkig tungrullad o-ring kedja och tunga ståldrev är bara puckat.....

Skall du handla något annat än original så är det en riktig kvalitetskedja och drev av något häftigare än kinesiskt mjukjärn som gäller.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Tjacka inte detta......

520 kit rullar lite lättare men ffa så väger de mindre. Att då köpa en sunkig tungrullad o-ring kedja och tunga ståldrev är bara puckat.....

Skall du handla något annat än original så är det en riktig kvalitetskedja och drev av något häftigare än kinesiskt mjukjärn som gäller.

Kan du rekommendera något? :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top