R1 och R6-tråden!

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Säsongen är inte över ännu ;)

311856_10150438550995498_621960497_10558414_1457984866_n.jpg
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nä, nu får det vara nog med Yamaha.

Någon som är intresserad av att köpa en livsstil med Yamahaprylar i form av kläder, väskor, jackor, skinnställ, inrett garage samt R1 och R6? :)








Eller inte..... ;)
Får husera denna inkräktare i mitt Yamaha-garage i vinter, hoppas nu att man inte fattar tycke...:gnissla
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Galnaste hojen jag testat X-up... Den fick alla radfyror jag kört att kännas som trimmade mopeder. Inte för att den går så in i helvete snabbt (min är nog snabbare på rakorna), men för att den svarar något så in i bomben snabbt på gasen. Vrid på rullen på 4000 varv och hojen skenar som en besatt direkt. Väldigt häftig upplevelse!

Jag vill ha en Ducce och en crossplane-R1 samt en RSV4 och som komplement till världens snyggaste hoj (som jag redan äger). Om jag hade varit snuskigt rik, så hade jag inte tvekat.
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Igår när jag bytte tändstift för första gången så passade jag även på att tvätta luftfiltret.
När jag hade sköljt av filtret med tvål o vatten så hade jag hela handfatet fullt med dom där små gula hårstråna som sitter på ovansidan av filtret.

Nu när det är torrt och jag skakar det så lossnar massa sånna där små strån...ska det vara så eller ska jag köpa nytt? Har inte oljat in det än så det kanske e lugnt när oljefilmen ligger på filtret?

Om jag köper ett k&n filter, måste jag ställa om förgasarna då?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Igår när jag bytte tändstift för första gången så passade jag även på att tvätta luftfiltret.
När jag hade sköljt av filtret med tvål o vatten så hade jag hela handfatet fullt med dom där små gula hårstråna som sitter på ovansidan av filtret.

Nu när det är torrt och jag skakar det så lossnar massa sånna där små strån...ska det vara så eller ska jag köpa nytt? Har inte oljat in det än så det kanske e lugnt när oljefilmen ligger på filtret?

Om jag köper ett k&n filter, måste jag ställa om förgasarna då?

är det ett tvättbart/återanvändbart filter du har ?

"vanliga" filter slänger man, tvättas EJ !

med tvättbara filter typ K&N och liknande kan det mycket väl blir bäst med en ombestyckning.
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
är det ett tvättbart/återanvändbart filter du har ?

"vanliga" filter slänger man, tvättas EJ !

med tvättbara filter typ K&N och liknande kan det mycket väl blir bäst med en ombestyckning.

I Haynesboken så utgår dom väl ifrån att man har originalgrejer?

Där står det att man ska tvätta och återanvända.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Igår när jag bytte tändstift för första gången så passade jag även på att tvätta luftfiltret.
När jag hade sköljt av filtret med tvål o vatten så hade jag hela handfatet fullt med dom där små gula hårstråna som sitter på ovansidan av filtret.

Nu när det är torrt och jag skakar det så lossnar massa sånna där små strån...ska det vara så eller ska jag köpa nytt? Har inte oljat in det än så det kanske e lugnt när oljefilmen ligger på filtret?

Om jag köper ett k&n filter, måste jag ställa om förgasarna då?

Gula hårstrån?
Är du säker på att det är ett tvättbart filter du har?

Edit: Shit vad seg jag var! Missade sista sidan i tråden...
Originalfilter är mig veteligen aldrig tvättbara ifall de inte är gjorda av skumgummi. Men ett veckat filter (gulaktiga eller vita oftast) brukar vara pappersfilter. De blir helt sabbade om du tvättar dem.
Köp ett K&N-filter så kan du göra rent det efter varje säsong.
 
Last edited:

hakka86

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha R1 -02
Nybliven r1 ägare!

Tänkte kolla om det finns något särskilt man bör göra/tänka på med sin R1:a

Stylingtips o allmänt!?

Är VÄLDIGT grön på ämnet :D
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Gula hårstrån?
Är du säker på att det är ett tvättbart filter du har?

Ja små gula hårstrån på ovansidan. Njae jag TROR att det är ett original, ser ut som det iaf.

Och i haynesboken så står det att man ska tvätta o olja in sen sätta tillbaka men jag har redan beställt ett nytt =)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja små gula hårstrån på ovansidan. Njae jag TROR att det är ett original, ser ut som det iaf.

Och i haynesboken så står det att man ska tvätta o olja in sen sätta tillbaka men jag har redan beställt ett nytt =)

Se även mitt svar ovan...
Märkligt att Haynesboken rekommenderar tvättning ifall det sitter pappersfilter i burken original, men i det här fallet verkar det ju inte bättre. Du ser lätt skillnaden på ett pappersfilter, ett bomullsfilter (som också är veckat, men har tydliga bommulsfibrer istället för de täta papperfibrerna) och ett skumgummifilter som är helt slätt och gjort av just skumgummi :).
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ja små gula hårstrån på ovansidan. Njae jag TROR att det är ett original, ser ut som det iaf.

Och i haynesboken så står det att man ska tvätta o olja in sen sätta tillbaka men jag har redan beställt ett nytt =)

Jag surfade lite på det världsomspännande nätet och hittar en del trådar som säger att R6 01 ska ha skumgummifilter (foam) original. I så fall förklarar det varför Haynes menar att det ska tvättas. Nu handlar detta om amerikanska sidor. Kan det vara så att R6:an fick pappersfilter här i Europa, eller har du månne inte originalfilter i din?
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Jag surfade lite på det världsomspännande nätet och hittar en del trådar som säger att R6 01 ska ha skumgummifilter (foam) original. I så fall förklarar det varför Haynes menar att det ska tvättas. Nu handlar detta om amerikanska sidor. Kan det vara så att R6:an fick pappersfilter här i Europa, eller har du månne inte originalfilter i din?

Det är exakt ett sånt här filter jag har http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-YZ...35?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5ae22d1e4f

Det är dom gula "hårstråna" (ser ut som det iaf) som släpper som faan. Om du drar handen på den så får du hela näven full.

Så jag chansar inte. Redan beställt ett nytt =)
tack för alla svar!
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det är exakt ett sånt här filter jag har http://www.ebay.co.uk/itm/YAMAHA-YZ...35?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item5ae22d1e4f

Det är dom gula "hårstråna" (ser ut som det iaf) som släpper som faan. Om du drar handen på den så får du hela näven full.

Så jag chansar inte. Redan beställt ett nytt =)
tack för alla svar!

Det där var något nytt för mig som ändå har sett relativt många luftfilter genom åren! Ser ut som någon typ av mjukare nålfilt. Då förstår jag var du menar.
Nytt filter verkar smartast. Om du vill göra rent och hålla efter det själv istället för att byta så kan du ju köpa ett BMC eller K&N bumullsfilter.
http://www.ebay.co.uk/itm/K-N-AIR-F...rcycles_Parts_Accessories&hash=item20bd69ff08
 

Tanjos

Tanjos in da house bounce!
Gick med
13 Oct 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Yamaha yzf R6
Tjabba !

Går ej att starta min Hoj (R6 2008)

el starten får ingen kraft. får putta igång den !

känns weird. ska dra köpa en c-tek mxs 5.0

finns det några andra råd?
Help me Liksom

någon som har ett nytt R6 Batteri över till salu kanske isf ?


Mvh Tanjos
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tjabba !

Går ej att starta min Hoj (R6 2008)

el starten får ingen kraft. får putta igång den !

känns weird. ska dra köpa en c-tek mxs 5.0

finns det några andra råd?
Help me Liksom

någon som har ett nytt R6 Batteri över till salu kanske isf ?


Mvh Tanjos

Jag har ett till salu för 400:- som är fräscht, kolla under säljesannonserna.
Enligt vad jag kunde hitta på nätet så ska det vara samma batteri som sitter original på R6 08.

Saxat från nätet"
Brand Yuasa
Price $148.46
Battery Number YTZ10S
Battery Acid Comes with pre-measured acid tubes


Component - Machine
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XS R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XL R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XBC R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XLC R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XB R6
Electrical - 2008 Yamaha YZFR6XSC R6"
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top