R1 och R6-tråden!

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Jaha, då var säsongen i pauseläge då..
Brutet nyckelben och fyra reveben (2-5) på högersidan efter en lowspeed
highsider i måndags. Mer om hur det gick till står i min blogg här på SH.

Så, jag söker nu lite delar till hojen, se lista nedan.
Allt från höger sida.. R1 1998-99
Fotpinne, orginal.
Plast, ju mer desstå bättre, så länge infästningarna är ok duger allt!
Kopplingskåpa.
Det är vad jag såg vid första kollen, men återkommer om det är nått mer
så fort jag plockat isär grejorna. Skicka gärna pm om du har nått..
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
hej!
kopplingsproblem r1 -99
bytte olja till biltemas racing olja, kopplingen började slira, köpte helt nytt kopplingskit och monterade men kopplingen slirar ändå, bytte till motul olja men kopplingen slirar ändå.... slirar mindre när den är kall och mer när den är varm...

tips mottages tacksamt.
/erik

Det beror på vad som ingick i ditt nya kopplingskit.
Var det bara nya lameller? I så fall är tipset stålplattorna i första hand, och möjligen dåliga fjädrar i andra hand (men det borde inte göra någon direkt skillnad mellan varm och kall motor.
Var det hela kitet med fjädrar, plattor och lameller så sätter jag en slant på att din kopplingskorg är nersliten så att lamellerna hakar i nedslitna spår och inte riktigt löper som de ska.

Vid närmare eftertanke så ligger nog kopplingskorgen ganska nära till hands även som första tips...
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
Det beror på vad som ingick i ditt nya kopplingskit.
Var det bara nya lameller? I så fall är tipset stålplattorna i första hand, och möjligen dåliga fjädrar i andra hand (men det borde inte göra någon direkt skillnad mellan varm och kall motor.
Var det hela kitet med fjädrar, plattor och lameller så sätter jag en slant på att din kopplingskorg är nersliten så att lamellerna hakar i nedslitna spår och inte riktigt löper som de ska.

Vid närmare eftertanke så ligger nog kopplingskorgen ganska nära till hands även som första tips...

kopplingskitet var komplett med lameller stålskivor och solfjädern.
såg när jag monterade att det var gropar i korgen efter lamellerna.
kan man fila till det så det funkar eller ska man försöka få tag i en ny kopplingskorg?
kan leta fram en bild och lägga upp senare ikväll.

det skumma är ju att kopplingen funkar perfekt så länge hojen inte har kommit upp i temp.
/erik
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
då ska vi se om det funkar me bilden på kopplingskorgen
bild18.jpg
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jaha, då var säsongen i pauseläge då..
Brutet nyckelben och fyra reveben (2-5) på högersidan efter en lowspeed
highsider i måndags. Mer om hur det gick till står i min blogg här på SH.

Så, jag söker nu lite delar till hojen, se lista nedan.
Allt från höger sida.. R1 1998-99
Fotpinne, orginal.
Plast, ju mer desstå bättre, så länge infästningarna är ok duger allt!
Kopplingskåpa.
Det är vad jag såg vid första kollen, men återkommer om det är nått mer
så fort jag plockat isär grejorna. Skicka gärna pm om du har nått..

Jag har en komplett kåpset original till salu, lite olika färger på de olika deklarna. Men allt är helt, enda är att höger magkåpa har en skrapad ställe som det skrapades hål i men det är lagat ordenligt.
Du får säga vad du vill ge för det om du är intresserad.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
då ska vi se om det funkar me bilden på kopplingskorgen


först o främst.
har du bytt alla lameller ? även den lilla, som sitter längst in ? bort med ståltråden, bort med stålplattan & där sitter en lamell till.

sedan är din kopplingskorg riktigt dålig, men den skall inte slira för det, kanske vara lite ryckig när du skall iväg.

kolla bilderna vad jag menar

har du solfjäder eller lösa fjädrar & skruvar ? byt till lösa fjädrar om du inte har det

castol gps skall du INTE byta till, som jag läste tidigare att du ville, funkar 9 gg av 10 INTE på R1

bild18.jpg
 

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Kungshamn
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
först o främst.
har du bytt alla lameller ? även den lilla, som sitter längst in ? bort med ståltråden, bort med stålplattan & där sitter en lamell till.

sedan är din kopplingskorg riktigt dålig, men den skall inte slira för det, kanske vara lite ryckig när du skall iväg.

kolla bilderna vad jag menar

har du solfjäder eller lösa fjädrar & skruvar ? byt till lösa fjädrar om du inte har det

castol gps skall du INTE byta till, som jag läste tidigare att du ville, funkar 9 gg av 10 INTE på R1

View attachment 361835

har bytt alla lamellerna, även den lilla längst in, nya stålskivor och ny solfjäder...kittet kommer från EBC brakes. Hur gör man för att byta till lösa fjädrar? Kan man ta från någon annan modell?
Fan, ja vill ut å köra bakhjul nu... e så jävla trött på detta slirandet...
/erik
 

BiNi

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Ort
Alunda
Hoj
Ktm 300 EXC 2012
Tjenare har precis köpt mig en R1a -01 som är omgjord till streetfighter. Och har väldiga problem med varvräknaren :S
Har sökt och läst på alla möjliga forum och sett att det inte är helt ovanligt. Den hoppar och far precis som den vill, men det är inga felmeddelanden. Ingen som vet av någon som kan kolla upp sånt eller har en billig liggandes?
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Tjenare har precis köpt mig en R1a -01 som är omgjord till streetfighter. Och har väldiga problem med varvräknaren :S
Har sökt och läst på alla möjliga forum och sett att det inte är helt ovanligt. Den hoppar och far precis som den vill, men det är inga felmeddelanden. Ingen som vet av någon som kan kolla upp sånt eller har en billig liggandes?

hoppar och far med motorn av och tändning till = felmedelanden (0-8000 rpm t.ex.)

lever helt eget liv vid körning (typ visar rätt men tappar signalen och trillar ner mot 0) tror jag nästan att du skall gå över kablaget ?
kanske lite ihopknycklat kablage för att få det snyggt framme vid styret och någon kabel som ligget i kläm eller kontakt som glappar !

ingen annat som strular ?

man kan ju mäta upp givare och sådant.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tack för länken, återkom gärna med resultat efter det att du bänkat din hoj!

Nu har jag pratat runt lite om PC5 och R1 09-framåt. Kristian på MotoSpeed är den som kan mappa med orginal ECU och PC5, och en till som jag inte vet om han vill bli omnämd här.

Ser ut som du ska till Rudskogen på fredag, jag ska dit.:)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Jag har problem med vibrationer i frambromsarna på min -98:a. För några år sedan var det samma problem, och då bytte jag klossar så blev allt bra. Men allteftersom klossarna blivit lite slitna har problemet återkommit. Nu satte jag på andra klossar igen (begagnade, men väl avslipade) och det blev inte bättre.

Känns som att de pulserar i handtaget vid lätt bomsning, men eftersom problemet kommit och gått känns det inte som att skivorna är boven (skall låna utrustning för att mäta upp dem i veckan)

Någon som haft problemet på en R1 och löst det?
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Ingen som ligger på en komplett fotpinne och växelspak till en R1a 04-05 felfri "vänster sida alltså" hela paketet som man skruvar i ramen!?
 

Tmy.

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
R6
Tjena!

vad är det egentligen för skillnad mellan de olika R6orna? ja sitter och läser om R6s 2009(orange/raven) och R6 2009, där R6S (raven, blue/white) har annan specs.. kompression, bore o stroke, 600cc vs 599cc etc..

När man letar hoj hur vet man om det är en S eller inte?

och 2006 vs 2009 som har längre sving o annan camber(?) varför ändrade man detta? hur märks detta i körningen för ngn som kan hojen ut o in och kan använda hojens fulla potential?
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
I sverige såldes väl inga S som är den gamla modellen innan 2006 den säljs bara i usa "tror jag" Jag hade en 2008 R6a och det är jättestor skillnad på den mot 2006 och 2007ans modell för det gjordes en massa ändringar till 2008... trodde inte själv att det va nån vidare skillnad tills jag provkört båda och allt va till 2008ans fördel.
 

Tmy.

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2009
Ort
Stockholm
Hoj
R6
ah okey, lite det jag tänkte, tror jag läste det nånstnas efter att jag postat oxå.. tack!

kan du förklara lite hur skillnaden kändes? har bara kört 09an..
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Kändes som ett helt annat register på 06an, den va klenare och inte lika mycket effektpuckel som på 8an-, har för mig att 06an inte har ställbara insugningsrör bla.. körställningen va oxo bättre på 8an jämfört med 6an även om dom flesta tycker att det är marginellt. Men jämför man inte hojjarna rakt av märker man inte skillnaden och blir nog rätt nöjd med en 06a med.
 

|ZooT

Medlem
Gick med
19 May 2008
Ort
Västerås
Hoj
ingen
Så, då har jag fått fram de flesta delarna att nyttja för att plocka ihop rettan igen.
Meeeeen, nu har jag kommit ner till dom här roliga, skitsmå sakerna..
4xv-2836E-00-00
Mounting bracket. Fotpinnfäste höger, fotpinne och bromspedal har jag redan, bara fästet.
4xv-27443-00-00
Fairing to frame bracket. Sitter på ramen, höger sida, och håller fast kåpan precis ovanför kylaren.

Släng gärna över ett pm om ni har nått godis liggandes åt mig, ska kolla runt på några
skrotar under förmiddan imorrn.. men unnar hellre er gubbs en slant än firmor.
Gräv i lådorna gubbar, så ska jag påbörja arbetet inför omlackering..
(slipa o fejja med knasigt nyckelben och fyra revben blir nice.. tur man har roliga piller..)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top