R1 och R6-tråden!

kimma_lkpg

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2011
Ort
linköping
Hoj
r6 -07
Hej!
En nybörjarfråga för mig som inte är så insatt i alla termer (men försöker lära mig!).. :gnissla

Har sett många trådar, inklusive denna, som snackar om "slirande" koppling. Exakt vad är detta och hur vet jag om jag har det på min hojj eller ej? :glömdet

Haha ursäkta men frågar man får man heller inga svar har jag lärt mig :fakta

för att avgöra om du har "slirande koppling" ,belasta hojen i en hög växel (ex. full gas på 6ans växel) rör sig varvräknaren mer än hastighetsmätern borde göra så slirar den.. tror det går att göra så iaf :)
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Låter som att du tänker mer på SLIRkoppling än slirande koppling vilket i så fall inte kom förrens 07 på R1an "rätta mig om jag har fel" det betyder i princip att du skulle kunna slå ner från 6an till 2an jättefort och då kommer inte bakhjulet att låsa sig när du släpper ut kopplingen och sen kommer den ta tag igen när du lägger på gas i rätt hastighet.
 

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
Hmmm jag vet inte riktigt :smasha
T.ex. i denna tråden har jag läst att man bör undvika Castrol motorolja just pga. att den gör att koppling slirar på nåt sätt..? Det är detta jag inte riktigt fattar vad som menas med och hur man upptäcker om man själv har det på sin egen hoj :va
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
EXUP Eliminator Plug

Kör nu utan Exup-ventilen och det funkar utmärkt. Men då kan jag lika gärna ta bort servomotorn, någon som vet om det går att få tag i en "EXUP eliminator plug" här i Sverige?
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Nybörjare behöver hjälp..

Har nyligen tagit A obegränsat och såklart skit sugen på egen hoj .
Tankarna har vart på en r6 00-04 ungefär men efter mycket sökande så verkar folk rekommendera r1 före r6 även som första hoj ? Borde man satsa på 1000cc på en gång?

Den kommer användas på gatan men vill gärna testa bana någon gång.
Jag fattar de som att man måste varva så mycket med en 600 för det ska hända nåt?

Tacksam för svar :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Nybörjare behöver hjälp..

Har nyligen tagit A obegränsat och såklart skit sugen på egen hoj .
Tankarna har vart på en r6 00-04 ungefär men efter mycket sökande så verkar folk rekommendera r1 före r6 även som första hoj ? Borde man satsa på 1000cc på en gång?

Den kommer användas på gatan men vill gärna testa bana någon gång.
Jag fattar de som att man måste varva så mycket med en 600 för det ska hända nåt?

Tacksam för svar :)

skulle inte rekommendera varken R6 eller R1 som förstahoj....

Det skiljer lite i körstil när det skiljer 30-70 hk beroende på vilka modeller man jämför, ja det stämmer....

Jag förespråkar övning på nakenhoj först, t.ex. en CB600 Hornet eller FZ6 t.ex.
 

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1 -98
När jag kör min hoj i låga hastigheter på speciellt 1an så typ tickar den?
Vet inte vad det är som låter :va

Är det så på alla hojar eller något fel på min tro? Är det ventiljustering som måste göras?
Den har gått typ 3700mil och justeringen ska väl inte göras förens 4200mil om jag minns rätt?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Min tickar också och har gjort det i 1000mil nästan. Har gått drygt 3500mil. Inbillar mig att det är lugnt då ventilspelet är ok.

När jag kör min hoj i låga hastigheter på speciellt 1an så typ tickar den?
Vet inte vad det är som låter :va

Är det så på alla hojar eller något fel på min tro? Är det ventiljustering som måste göras?
Den har gått typ 3700mil och justeringen ska väl inte göras förens 4200mil om jag minns rätt?
 

tomasbjork

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Piteå
Hoj
2x Yamaha r1 -01 banhoj
Alltså vet någon ett alternativ till originalbatteri till -01 r1. Ett nytt kostar 1800kr och det kändes jeffligt dyrt. Jag har kollat på biltema men inte hittat något som passar, inte ens ett mindre som har nå Ah att tala om. Så om någon vet ett alternativ så sjung ut!

Mvh Tomas
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Kan säga redan nu att det kommer bli en sporthoj men frågan är vilken?
Kolla försäkring innan du bestämmer dig bara det är inte gratis i dina trakter och i din ålder..... Jag tror nog man kan börja sin karriär på sporthoj men man får va jävligt medveten om att dödligheten är betydligt högre % i din ålder på dyl hoj. Jag tycker ju att Dannes hoj hade varit jäkligt lämplig till dig fint skick och lagom med effekt.... Enda felet med den är att det är en honda.... =)
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Alltså vet någon ett alternativ till originalbatteri till -01 r1. Ett nytt kostar 1800kr och det kändes jeffligt dyrt. Jag har kollat på biltema men inte hittat något som passar, inte ens ett mindre som har nå Ah att tala om. Så om någon vet ett alternativ så sjung ut!

Mvh Tomas

Är du säker på att du kollat ordentligt hos Biltema?

Jag köpte mitt där för 695;- till min 03:a. Du bör hitta ett där..
Funkade perfekt och startade hur bra som helst.
 

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Någon här som vet hur man ställer om hastighetsmätaren från mph till km/h på en 06:a R1. USA import och besiktningen tyckte inte om det. Har lyckats ställa om det förut men glömt bort hur man gjorde.
 

Sampppaa

Medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
Larsmo
Hoj
Superduke - 09
Var har ni köpt kraschpuckar till era rettor? Har en -08 själv... Finns det andra alternativ än ebay, har kollat lite där men inte hittat några vidare snygga...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top