R1 och R6-tråden!

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tänkt byta luftfilter samt batteri på min r6a -04. Vart ska jag köpa det till vettig peng?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tänkt byta luftfilter samt batteri på min r6a -04. Vart ska jag köpa det till vettig peng?

Tjena!

Vad sitter det för filter i nu, och vad är orsaken till att du vill byta? Om det bara är skitigt är ju de flesta luftfilter tvättbara, det är därför jag undrar. Att tvätta är ju absolut billigast, menar jag.

På avd. 3.30 står hur Gud och Yamaha vill att orginalfilterna ska bli omhändertagna.
http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/03-04R6_service_manual.pdf
 

jompa25

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
under en sten i skogen
Hoj
ingen
Hallå, jag har precis köpt en Englandsreggad R1:a årsmodell 2000 som jag ska fixa iordning, regga och sen fixa iordning igen fast lite roligare :). Jag har läst på lite om reggningen och förstår det här med helfordonsgodkänd att allt måste vara original .


Nej regbesiktningen är bara massa papper och kontroller mot register och om den är anmäld stulen
Första kontrollen som dom gör när du skickar in pappren är bara en tillfällig
Bäst är att ringa till opus eller svenskbilpovning och fråga hur en regbesiktningen går till på just din
Hoj. Om den är helhetsgodkänd osv. Reg besiktningen kan du göra direkt när du fått tbx papperna från
Transportstyrelsen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok så de är inte så petiga med utbytta delar och så då? Färgen är ju inte original bl.a.
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tjena!

Vad sitter det för filter i nu, och vad är orsaken till att du vill byta? Om det bara är skitigt är ju de flesta luftfilter tvättbara, det är därför jag undrar. Att tvätta är ju absolut billigast, menar jag.

På avd. 3.30 står hur Gud och Yamaha vill att orginalfilterna ska bli omhändertagna.
http://www.r6messagenet.com/forums/pdf/03-04R6_service_manual.pdf

Faktiskt inte haft av tanken på hojen än så jag vet inte men skulle tro att det är orginal och aldrig bytt därav byta. (Kör ju här på ön och en del på GR vilket är en del kalkdamm men ska lyfta av tanken och kolla innnan jag bestämmer mig).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Faktiskt inte haft av tanken på hojen än så jag vet inte men skulle tro att det är orginal och aldrig bytt därav byta. (Kör ju här på ön och en del på GR vilket är en del kalkdamm men ska lyfta av tanken och kolla innnan jag bestämmer mig).

Visar det sig att det är orginalfilter (skumgummi) är det bara att tvätta med avfettning, diskmedel eller nåt, och sen olja in det efteråt. I manualen står det "engine oil", och det kanske funkar, annars finns det särskild luftfilterolja.
Lägg (det torra) filtret i en plastpåse och drutta i lite olja, knåda nu runt ordentligt så det blir olja överallt. Ta inte så mycket olja att det droppar om filtret, isf får du torka med nåt.

Ber om ursäkt om jag skrivit dig på näsan. :Bugar

Kör hårt!
 

Twinlab

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2013
Ort
Göteborg
Hoj
R1 - 10
Tjena, satte mig och skulle montera originalkåporna på hojen och stöter på detta problemet att det har gått av en bit på frontkåpan:huvet Någon som har något tips om hur jag ska laga detta på bästa sätt?
IMG_1854.jpg
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Visar det sig att det är orginalfilter (skumgummi) är det bara att tvätta med avfettning, diskmedel eller nåt, och sen olja in det efteråt. I manualen står det "engine oil", och det kanske funkar, annars finns det särskild luftfilterolja.
Lägg (det torra) filtret i en plastpåse och drutta i lite olja, knåda nu runt ordentligt så det blir olja överallt. Ta inte så mycket olja att det droppar om filtret, isf får du torka med nåt.

Ber om ursäkt om jag skrivit dig på näsan. :Bugar

Kör hårt!

Tackar för infon och det låter lysande!

GOD JUL på er alla!!
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tjena, satte mig och skulle montera originalkåporna på hojen och stöter på detta problemet att det har gått av en bit på frontkåpan:huvet Någon som har något tips om hur jag ska laga detta på bästa sätt?
View attachment 396840

Om du vill att det ska bli snyggt så är det bara byta hela toppkåpan som gäller. Man kan göra som de gjort på min annars vilken blir dugligt, sätt dit biten och sätt lite vinyl över för att dölja den fula skarven som blir. Men det är en del jobb med att laga plastkåpor så det håller. Man måste förstärka plasten, antingen med väv eller med stavar som man smälter in i plasten, annars går det bara av igen. Limma funkar inte så bra.
Jag hade bytt kåpan.
 

Twinlab

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2013
Ort
Göteborg
Hoj
R1 - 10
Om du vill att det ska bli snyggt så är det bara byta hela toppkåpan som gäller. Man kan göra som de gjort på min annars vilken blir dugligt, sätt dit biten och sätt lite vinyl över för att dölja den fula skarven som blir. Men det är en del jobb med att laga plastkåpor så det håller. Man måste förstärka plasten, antingen med väv eller med stavar som man smälter in i plasten, annars går det bara av igen. Limma funkar inte så bra.
Jag hade bytt kåpan.

Okejokej, hade tänkt att slippa köpa en bit plast för 4k men får testa först att smälta ihop det först å se hur det blir. Tack för tipset iaf:)
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
När du kollat kan du ju berätta vad det var för filter, och vad du gjorde åt saken! :)

Det var skumgummi fiter så jag har tvättat och sen köpt filterolja på sprayflaska för att spraya in och återmontera.

God fortsättning på nya året!!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var skumgummi fiter så jag har tvättat och sen köpt filterolja på sprayflaska för att spraya in och återmontera.

God fortsättning på nya året!!

Tack detsamma, och kul att få uppföljningen på "Projekt filter"!

Jag lärde mig att filtret kräver tätare lite koll efter denna lilla episod:
Innan jag gasade ner till Alperna brukade jag kolla över hojen så allt var på topp, inkl. göra rent luftfiltret. Det här året var det så in i helv... med flugor/knott över norra halvan av Tyskland, fick tvätta visiret varje tankning. I Zell am see tyckte jag att det var lite märkligt att R6:an inte ville hjula när jag gasade iväg, men relaterade det till byns höjd över havet (ca 750m).

På hemvägen hade jag stämt träff på Ringen med RRRRR och Hayabusaking. Efter första
följa john-varvet tillsammans, skrek de i kör att "-Det var det jävl... Den ryker ju kolsvart!!"
På kvällen när vi kollade tillståndet på filtret, var det täckt med en hel matta nordtyska knott.:zpy Inte konstigt att hojen kändes lite seg i Österrike!

Av detta lärde jag mig att filtret kräver tätare renskrubbning än det årliga vinterbadet, kanske redan efter ett par hundra mil. :tummenupp
 
Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Tack detsamma, och kul att få uppföljningen på "Projekt filter"!

Jag lärde mig att filtret kräver tätare lite koll efter denna lilla episod:
Innan jag gasade ner till Alperna brukade jag kolla över hojen så allt var på topp, inkl. göra rent luftfiltret. Det här året var det så in i helv... med flugor/knott över norra halvan av Tyskland, fick tvätta visiret varje tankning. I Zell am see tyckte jag att det var lite märkligt att R6:an inte ville hjula när jag gasade iväg, men relaterade det till byns höjd över havet (ca 750m).

På hemvägen hade jag stämt träff på Ringen med RRRRR och Hayabusaking. Efter första
följa john-varvet tillsammans, skrek de i kör att "-Det var det jävl... Den ryker ju kolsvart!!"
På kvällen när vi kollade tillståndet på filtret, var det täckt med en hel matta nordtyska knott.:zpy Inte konstigt att hojen kändes lite seg i Österrike!

Av detta lärde jag mig att filtret kräver tätare renskrubbning än det årliga vinterbadet, kanske redan efter ett par hundra mil. :tummenupp


Ja mitt var inte det finaste jag sett. Massor av flugor mm. Men nu rent och fint. Blir tätare rengöring för min del nu oxå.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top