R1 och R6-tråden!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Nån som har koll på ett depåstöd fram som funkar till R6 08 ? (förmodligen så är det samma för åtminstone 06 och framåt).

Har ett biltema nu, och har kört med de där "rullarna" som följer med till det, och det lirar ju, men är ostadigt.

Så vill köra med de där fasta piggarna som fäster i hålet under gafflarna. Köpte såna till mitt biltema-stöd men vinkeln jag får på piggarna passar inte alls med hålen i gafflarna, så det lirar inte. Det KAN vara så att ett nyare biltemastöd passar, men mitt gör det inte.

Så frågan är, nån som har ett depåstöd med "piggar" som passar till R6, och isåfall, vart har ni köpt det?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Nån som har koll på ett depåstöd fram som funkar till R6 08 ? (förmodligen så är det samma för åtminstone 06 och framåt).

Har ett biltema nu, och har kört med de där "rullarna" som följer med till det, och det lirar ju, men är ostadigt.

Så vill köra med de där fasta piggarna som fäster i hålet under gafflarna. Köpte såna till mitt biltema-stöd men vinkeln jag får på piggarna passar inte alls med hålen i gafflarna, så det lirar inte. Det KAN vara så att ett nyare biltemastöd passar, men mitt gör det inte.

Så frågan är, nån som har ett depåstöd med "piggar" som passar till R6, och isåfall, vart har ni köpt det?

Biltemas "nya" som lyfter i kronan är riktigt bra, kostar inte mer än annan tillverkares som lyfter i benen heller så det är ett riktigt bra, stadigt alternativ. :)

Från 03 är uds gaffel och annan sving.
Minst gaffelkronor och fälg måste bytas ihop med gaffdlben från nyare
Med tande på org uppstick av gaffeln genom kronan på 99-02 så gör det ju inget om ersättningsgaffel är lite kortare...

-05 va?
USD och sving alltså, kallas även R6S på andra marknader då den fortsatte tillverkas efter -05 så man inte förväxlade den med "nya" modellen som fick heta R6R.

Många klassade den som en ny modell då uppdateringarna var så omfattande när den kom, riktigt bra hoj iaf. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som har koll på om en framgaffel från en nyare r6:a, säg 06 och uppåt passar på en äldre? (99-02 t.ex)
jag förstår ju att jag kommer få bygga om en del, men tänker mest på om det är samma längd osv på gafflarna? någon kanske t.om. har gjort liknande byte tidigare och kan svara exakt på hur man kan gå tillväga?

// hagerr

http://sv.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R6
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nån som har koll på ett depåstöd fram som funkar till R6 08 ? (förmodligen så är det samma för åtminstone 06 och framåt).

Har ett biltema nu, och har kört med de där "rullarna" som följer med till det, och det lirar ju, men är ostadigt.

Så vill köra med de där fasta piggarna som fäster i hålet under gafflarna. Köpte såna till mitt biltema-stöd men vinkeln jag får på piggarna passar inte alls med hålen i gafflarna, så det lirar inte. Det KAN vara så att ett nyare biltemastöd passar, men mitt gör det inte.

Så frågan är, nån som har ett depåstöd med "piggar" som passar till R6, och isåfall, vart har ni köpt det?

Kan bara svara för R1 -09 men jag har Biltemas kraftigare piggstöd. Fungerar utmärkt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fanns tydligen alla varianter med olika tilläggsnamn, 50anniversary är -05:an


R6 - YZFR6V


R6 - YZFR6VC


R6 50th Anniversary - YZFR6SPV


R6 50th Anniversary - YZFR6SPVC


R6S - YZFR6SV


R6S - YZFR6SVC

Jag har fått för mig att allt med ett C efter gäller Californien, vet inte om det stämmer? De har väl ganska hårda ljud- och avgaskrav, om det kan vara därför de har "egna" modeller isf?
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Biltemas "nya" som lyfter i kronan är riktigt bra, kostar inte mer än annan tillverkares som lyfter i benen heller så det är ett riktigt bra, stadigt alternativ. :)

Grymt! Ska kika på det.. De där rullarna ligger ju halvt mot bromsoken, så det kan bli onödigt spännande när man lite snabbt behöver ta loss hjulet för att byta däck t ex... Stabilt är bra :)

Tackar!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Grymt! Ska kika på det.. De där rullarna ligger ju halvt mot bromsoken, så det kan bli onödigt spännande när man lite snabbt behöver ta loss hjulet för att byta däck t ex... Stabilt är bra :)

Tackar!

Gör det, köpte ett förra sommaren för tjejen hade svårt att få upp hojen på det andra vi hade och körde resten av säsongen på det och det var helt felfritt. :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har fått för mig att allt med ett C efter gäller Californien, vet inte om det stämmer? De har väl ganska hårda ljud- och avgaskrav, om det kan vara därför de har "egna" modeller isf?

Troligen, får väl inte köra 2-takt där en gång. :) R6R fick han väl inte heta förrän 08 heller om jag minns rätt när jag tänker efter.
 
Last edited:

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Hur kommer det sig att vissa -98 modeller av r1 är reggade typ 55kw? Är dessa äldre maskiner ofta sönderkörda? Jag är lite sugen på en sådan då jag inte kan hitta en vettig försäkring till en streetfighter..

Till exempel:
http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_R1_52159956.htm?ca=20&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Yamaha_YZF_R1_51277958.htm?ca=20&w=3&last=1

I princip alla svensksålda -98 är reggade med 55kw pga en miss. De som är reggade på full effekt är importerade.

R1 -98 är vid det här laget 16 år gamla. Det är troligen få som köpt en R1 för att finköra till kyrkan med. Åldern, ihop med det låga registrerade kw talet gör att "18 åringarna" har råd med dom. Vilket fördomsfullt kan sägas vara negativt för en hoj. Så ja tyvärr är många sönderkörda.

Dock såklart inte alla och visst bör du kunna hitta på en i dugligt skick att bruksa bara du letar lite. Det är fantastiskt kul hojar, och dom hänger med fint än i dag.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Är själv lite i valet och kvalet om jag ska försöka luska fram en fin -98:a så original som möjligt, för runt 25-30, som inte busats runt av några fjuniga ungdomar. Känns som att för varje år som går minskar chansen att få tag på ett vettigt exemplar för någon klåpare sätter klorna i dem istället....

Tips på vad man ska kolla på första årsmodellen, förutom 2:ans växel som inte ska hoppa ur?
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Är själv lite i valet och kvalet om jag ska försöka luska fram en fin -98:a så original som möjligt, för runt 25-30, som inte busats runt av några fjuniga ungdomar. Känns som att för varje år som går minskar chansen att få tag på ett vettigt exemplar för någon klåpare sätter klorna i dem istället....

Tips på vad man ska kolla på första årsmodellen, förutom 2:ans växel som inte ska hoppa ur?

Det gjordes en återkallelse på dom för utbyte av kopplingskorgen. När den var utförd så stansades en andra stjärna in före och efter ramnr framme vid styrhuvudet. Där ska alltså finnas dubbla stjärnor både före och efter.

Dock har jag sett exemplar som inte haft stjärnorna, men som verkar gå hur fint som helst så man kanske inte ska ta så alvarligt på det. Eller så är det vid det här laget bytt i alla fall, men inte markerat.

I övrigt finns det inte något specifik svaghet med modellen. Kontroll av alla slitdelar och att det inte glappar någonstans. Tidiga R1 or drar ofta lite olja (ska dock inte läcka). Men överlag så är nog det absolut viktigaste att se till skicket i sin helhet. Mil verkar inte vara något problem. Finns gott om långmilare som går felfritt.
 

bellukka

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2012
Ort
va?
Hoj
YZF600R Thundercat -97 SÅLD, Husaberg FS 650 e -06
Är ute efter en R1 årsm -01, -02. PMa om du har något.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top