R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Bikedagarna på Gelleråsen 06 - jag tror att alla rullande 98-03 var där :rolleyes:

:D

/ Micke

Haha, ok. Men jag ska höra mig för & se vad man kan knåpa ihop, vore kul om man kunde samla så många som möjligt & få till något slags rekord:) Kanske tom hamnar i Bike som ett reportage:näsblod
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Har beställt att Akrapovic Slipon till min Retta, men börjar vela om jag köpt rätt, har så svårt att bestämma mig...:va
Det på Bild 1, är det jag beställt....
Vad tycker ni är snyggast, det är på en svart hoj systemet ska sitta på..

MVH Roothen

Ruskigt snyggt svart retta! Klockrent på de slipon som sitter på. :tummenupp
Är den svart orginal? Eller har du lackat om den från rött? (Minns inte att de svarta orginalhojarna kom med guldlackerade framdämpare).

/Olzki
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ruskigt snyggt svart retta! Klockrent på de slipon som sitter på. :tummenupp
Är den svart orginal? Eller har du lackat om den från rött? (Minns inte att de svarta orginalhojarna kom med guldlackerade framdämpare).

/Olzki

Ingen av hojarna på bilderna är hans skulle jag tro.
Men den svarta är i orginallack. Det är en R1 LE 2006 med bl a Öhlinsdämpare.

Men den vanliga R1:an 2006 fanns även i den färgen & med guldeloxerade framdämpare.
 

hanseno

Tänk efter före
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
*Såld*
Ang. växlingstekniker

Hejsan allihopa :tummenupp

Först vill jag säga att jag kör en R1 01 sedan 05, är ny här på forumet och tycker att denna tråd är bra och intressant. Har sökt på tråden men ej hittat något om växlingsteknik. Så min fråga till er därute är:

1. Om ni växlar utan att använda kopplingen, vad är tekniken?
2. Sliter det mycket på lådan?
3. Måste man bygga om kopplingen på något sätt för att kunna växla utan användning av koppling? Någon form av RR koppling?

Tacksam för svar av er som har erfarenhet. /hanseno
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
Ang. växlingstekniker

Hejsan allihopa :tummenupp

Först vill jag säga att jag kör en R1 01 sedan 05, är ny här på forumet och tycker att denna tråd är bra och intressant. Har sökt på tråden men ej hittat något om växlingsteknik. Så min fråga till er därute är:

1. Om ni växlar utan att använda kopplingen, vad är tekniken?
2. Sliter det mycket på lådan?
3. Måste man bygga om kopplingen på något sätt för att kunna växla utan användning av koppling? Någon form av RR koppling?

Tacksam för svar av er som har erfarenhet. /hanseno

Välkommen till forumet!

1. Vid uppväxling, lägg lite tryck på spaken och slå av/på snabbt så ploppar nästa i.
Vid nedväxling, använd kopplingen.

2. Tror inte det. På gata kan jag tycka att det är lite onödigt att 'crossväxla'.

3. Nä.

Kör försiktigt!
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ang. växlingstekniker

Hejsan allihopa :tummenupp

Först vill jag säga att jag kör en R1 01 sedan 05, är ny här på forumet och tycker att denna tråd är bra och intressant. Har sökt på tråden men ej hittat något om växlingsteknik. Så min fråga till er därute är:

1. Om ni växlar utan att använda kopplingen, vad är tekniken?
2. Sliter det mycket på lådan?
3. Måste man bygga om kopplingen på något sätt för att kunna växla utan användning av koppling? Någon form av RR koppling?

Tacksam för svar av er som har erfarenhet. /hanseno

Hej & välkommen!

Varför vill du växla utan att koppla?
Men ok...

1. Vid uppväxlingar. Växla vid det varvtal som du normalt brukar växla med kopplingen vid. Slå av på gasen en tiondels sekund & i med nästa växel.
2. Ja, det sliter betydligt mer än om du kopplar iaf.
3. Du kan köpa en quickshifter. Den klipper tändningen precis innan växeln petas i.
 

hanseno

Tänk efter före
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
*Såld*
Hej & välkommen!

Varför vill du växla utan att koppla?
Men ok...

1. Vid uppväxlingar. Växla vid det varvtal som du normalt brukar växla med kopplingen vid. Slå av på gasen en tiondels sekund & i med nästa växel.
2. Ja, det sliter betydligt mer än om du kopplar iaf.
3. Du kan köpa en quickshifter. Den klipper tändningen precis innan växeln petas i.

Okej, jag har förstått principerna. Tackar för svaren. Har även hittat lite info om detta i andra trådar på forumet.:)

/hanseno
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Idag skaffade jag min första Yamaha. En R1 -98 som ska fixas till sommaren :)
 

Bifogat

  • IMG_0033liten.JPG
    IMG_0033liten.JPG
    126.3 KB · Visningar: 110

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
Försäkringen...R1-06

Ja ha, då ligger man hemma i influensan, tänkte att det var dags att kolla upp försäkringen på hojen jag köpt ( klart man ska göra det innan, men...)
Visste att det skulle vara riktigt dyrt, men inte riktigt så dyrt, om jag ska vara ärlig!

Folksam skulle ha för Halv 1900:- i månaden samt 5020:- för Hel i månaden, avställd vintertid garageförsäkring 1152:- i månaden.

IF skulle ha för Halv 3360:- i månaden samt 6034:- för Hel i månaden.

Trygg-Hansa låg på samma pris som IF, men fördelen med IF var att man kunde ställa av och på, som man ville, men det gick ej på Trygg-Hansa.

Länsförsäkringar, Bilsport & Mc vill inte ens försäkra hojen.

Gamla Rettan jag hade betalade jag 2600:- för halv, men vet ej om jag vågar göra det med den här, som jag köpt sprillans ny....

Ni andra som kör med nya hojar, vågar ni chansa och köra med Halv?


MVH Roothen
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ja ha, då ligger man hemma i influensan, tänkte att det var dags att kolla upp försäkringen på hojen jag köpt ( klart man ska göra det innan, men...)
Visste att det skulle vara riktigt dyrt, men inte riktigt så dyrt, om jag ska vara ärlig!

Folksam skulle ha för Halv 1900:- i månaden samt 5020:- för Hel i månaden, avställd vintertid garageförsäkring 1152:- i månaden.

IF skulle ha för Halv 3360:- i månaden samt 6034:- för Hel i månaden.

Trygg-Hansa låg på samma pris som IF, men fördelen med IF var att man kunde ställa av och på, som man ville, men det gick ej på Trygg-Hansa.

Länsförsäkringar, Bilsport & Mc vill inte ens försäkra hojen.

Gamla Rettan jag hade betalade jag 2600:- för halv, men vet ej om jag vågar göra det med den här, som jag köpt sprillans ny....

Ni andra som kör med nya hojar, vågar ni chansa och köra med Halv?


MVH Roothen

Nu bor ju jag iofs inte i Sthlm utan på vischan.
Men jag är 33 år, haft KK sedan jag var 16 år, full bonus & betalade 2006 1354:-/månad för helförsäkring i Folksam för min -05:a.

I september 2006 gick jag SMC´s "sporthojskurs" på Sviestad-banan och då sjönk premien till 800:-/månad för helförsäkring. (Året runt försäkring då iofs).
 

Roothen

Suzuki GSX-R 1000 K7
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Såld R1-06 Stulen R1-03
X-up.......

X-up, Är du lika snabb på att köra hoj, som du är på att svara på inlägg i denna tråden? :tummenupp Gillar snabba svar...

Det var ju riktigt bra priser du hade, kul för dig..:)

Ska hämta ut hojen i april, så jag har lite mer tid att kolla runt lite, och bestämma om det blir hel, eller halvförsäkring..


MVH Roothen
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
X-up, Är du lika snabb på att köra hoj, som du är på att svara på inlägg i denna tråden? :tummenupp Gillar snabba svar...

Det var ju riktigt bra priser du hade, kul för dig..:)

Ska hämta ut hojen i april, så jag har lite mer tid att kolla runt lite, och bestämma om det blir hel, eller halvförsäkring..


MVH Roothen

Nä...men jag jobbar på det! :rodnar

Jag har gjort en lista i excel för många år sedan, där har jag alla Förs.bolag & telefonnummer. Sedan ringer jag runt varje år & fyller i vad respektive bolag vill ha. Då får jag en bra bild över utvecklingen från år till år samtidigt som jag kan välja lite lättare.
 

hanseno

Tänk efter före
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Uppsala
Hoj
*Såld*
Betalar 5.200:- helår halvförsäkring hos Folksam för min R1-01. Bytte förra året från Länsförsäkringar som ville ha 2.000:- mer för samma försäkring.

I priset från Folksam ingår 40+, SMC och sen bor jag ju inte i Stockholm.....
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Folksam skulle ha 34000 helår för min, 27 år, kk sen 2002, bor i lilla Piteå. Självklart har jag anmält mig till sporthojskurs med SMC och då ska de ha 13700 helår, dock utan avställningsmöjlighet. Kanon!
 

panter

Fan va snabbt det går ibland....
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Borås
Hoj
Ombyggd R1-98...snart en sprajlans ny -07:)
lager r1-98

Tjenare!
Har lackat om mina fälgar och behöver nya lager o packningar...tyvär så slängdes de gamla:huvet . Därför behöver jag veta nr. på dessa! Ngn som har dessa? Lite hjälp vore kanon:) .
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top