R1 och R6-tråden!

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Hepp, efter en tids torka (dvs. tid som man inte ens varit ned i garaget och klappat nya bettan) så tog jag mig i kragen nu i helgen och började mecka inför sommaren. som jag skrev i denna tråd så skulle jag juh vända vxl-lägena och frågade om nån visste ett smart sätt utan att köpa nya prylar.
det va fan så mycke enklare än jag trodde.

Lyckades med några manövrar att vända lägena utan att använda annat än orginaldelarna.. det va himla simpelt.
Gjorde helt enkelt så som det va gjort på min förra 02:a.

vände på armen som sitter fast på växel axeln i motorn, och på den armen vänder man då oxå hmm... kul länkaget så att det sitter på andra sidan, så att det hamnar utåt, dvs. den del som skruvas in i länkarmen som kommer upp genom ramen. Sen flyttar man bara länkarmen så den löper utanför ramen.
tog sen 4 små brickor och la 2 var innanför fästningen av hela fotpinne staget så att det kom ut lite, detta för att länkarmen skall löpa fritt utanför ramen.
Skar sen lite i hälplattan och bockade den lite så att den inte heller tog i staget. sen va det bara att hitta rätt inställning på växelpeten.. klart!

fungerade asbra.

Å tänka sig att jag höll på att köpa rearsets å skit bara för detta, kan vara bra att prova vissa saker innan man handlar... hehe.

*nöjd* Om nån vill se så kan jag slänga upp en bild eller 2 på spektaklet.

tjing
 

TRoos

Systemutvecklare
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
R6
Tack för ett jätte vettigt svar
Hitecfrollo skrev:
2073777 Eller så tänker du helt fel :tungan
Större fram =slöare större bak = starkare
Dvs sätt dit ett 16 , tror jag blir bäst för dig.
Sen byter du bakdrev om du behöver justera mindre än en hel kugg fram.Lycka till :)


Håller med dig ibörjan att det skiljer sig en hel del och svaret på att de skulle byta modell är ju att även de som har kvar sitt gamla slipon behöver köpa nytt DVS mer försäljning för dem.
:)
:yoparty
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Canoli skrev:
2073896 Kaz,

Har du en bild på 02ans lösning ?`

Mvh,
C

*letar*

hittar några bilder där man kan se... men inte så himla tydligt.

*letar vidare*

Haha... ja ibland är det tur att man klotar, iofs inte jag som klotade denna gång, det va min team-kollega som tyckte det va fiffigt att lägga en lowsider i depåkurvan på gelleråsen, sista passet på sista träningen innan ERF:et den 23:e juli förra året. Gissa om vi fick mecka hela den veckan innan rejset :brinnerup :D (la till en bild så ni oxå ser resultatet av själva klotningen! =)
 

Bifogat

  • Växellänkage 02.jpg
    Växellänkage 02.jpg
    57.2 KB · Visningar: 115
  • klotning.jpg
    klotning.jpg
    77.6 KB · Visningar: 140
Last edited:

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Hystar upp en färsk bild från dagens körning:
 

Bifogat

  • Chirres R1_2wtmk.jpg
    Chirres R1_2wtmk.jpg
    88.8 KB · Visningar: 242

YZFR1

er-6n
Gick med
6 Apr 2006
Ort
LANDSKRONA [häljarp]
Hoj
2008 ER-6N GRÖN
r6

Blajjarn skrev:
2057032 Har läst att r6:an fått lite kritik för körställningen, samt att den inte är ngt vidare bekväm för långturer.. vad säger ni som vet? Jag funderar på att byta hoj oxh är 185cm pendlar ganska många mil i veckan till jobbet.
undar hur långa ni som kör R6 är. jag själv är 186cm undrar om det är för långt :banana
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
YZFR1 skrev:
2079825 undar hur långa ni som kör R6 är. jag själv är 186cm undrar om det är för långt :banana

är runt 180 och jag sitter då perfekt, tror inte 186 är problem men det är väll inte svårare än att du åker till yamahacenter och testar
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Idag stryptes min räsääxsa ner till 25kw inför typbesiktningen.
Till min förvåning var hojen vääldigt körbar med fint register och helt okej drag med tanke på 25kw. Så att den skulle gå skit verkar bara vara en myt i mina ögon. Andra kanske har fått annat resultat, men för min del blev den helt OK.

Edit: undviker hellre moralsnack
 
Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Ännu en medlem i YZF-klubben... köpte R6an igår o fick en hyffsat underbar tur från västerås till sthlm på köpet...(Finns en rätt låång raksträcka några mil från v-ås :D :yoparty)
 

Bifogat

  • R6frontlow.jpg
    R6frontlow.jpg
    138.8 KB · Visningar: 77
  • R6low.jpg
    R6low.jpg
    138.6 KB · Visningar: 81

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Mr_Malossi skrev:
2080009 Idag stryptes min räsääxsa ner till 25kw inför typbesiktningen.
Till min förvåning var hojen vääldigt körbar med fint register och helt okej drag med tanke på 25kw. Så att den skulle gå skit verkar bara vara en myt i mina ögon. Andra kanske har fått annat resultat, men för min del blev den helt OK.

Edit: undviker hellre moralsnack

jo håller med dig men du kanske inte gasat med den tidigare för det märks först över ca 10000rpm men annars kändes den som vanligt:)

kiwimaddog skrev:
2080859 Ännu en medlem i YZF-klubben... köpte R6an igår o fick en hyffsat underbar tur från västerås till sthlm på köpet...(Finns en rätt låång raksträcka några mil från v-ås :D :yoparty)

Grattis :tummenupp

Å den gick bra vid v-ås?
 

chomme

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2006
Ort
bagdad
Hoj
r6 2004
Mr_Malossi skrev:
2045518 Vilket slip-on ska man satsa på för göttast ljud till sin r6a? :Bugar
Är väldigt sugen på micron slipon eh främst för polaren har ett underbart vackert sådant fast i helsystem :tuttar
micron rockar fett :yoparty :yoparty :yoparty
 

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
ingen förtillfället
Mr Helmut skrev:
2080900 jo håller med dig men du kanske inte gasat med den tidigare för det märks först över ca 10000rpm men annars kändes den som vanligt:)

Joddå det har jag och det är en jävla skillnad med fullpower :tungan
Gäller att ta det lugnt med gasen.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Mr Helmut skrev:
2080900
Å den gick bra vid v-ås?

Jepp, drog ur den på femman o mätaren visade 255... verklig fart har jag givetvis ingen aning om, & just då var jag för mesig för att slänga i sexan.. räckte iaf för mig just då....o lyckoruset sitter kvar än :tungan :banana

chomme skrev:
2080954 micron rockar fett :yoparty :yoparty :yoparty

GO Micron!! har ett på min.
Killen jag köpte hojen av hade besiktigat den dagen innan med burken på & besiktningsmannen hade inte sagt ett ljud... o när han frågade så menade b-snubben att det var acceptabel ljudnivå så det var lugnt.
I mina ögon en klar fördel att slippa byta rör vid varje besiktning...
 

Sniper

Guest
Mr_Oniel skrev:
2082504 Snygg hoj!!

Håller på o rensa upp bakänden på min R1:a.
En fråga: hur har du fäst nr-skylten?

Tillverkade ett eget fäste och satte i hålen till bakpinnarna.
 

Cagiva_mito

Love your bike like you love your girl
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Karlskoga
Hoj
Yamaha r6 Yzf -02
Heej jag har precis köpt en r6.a en -02.a men jag bara undrar över vilket hel-avgassystem som ger ut bäst effekt? :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top