R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Har varit och köpt mig en R6:a. :hej

Det är ett litet stenskott(?) i tanken, bör jag göra något åt det? Risk för rostangrepp?

Någon som genom att kolla på bilderna kan uppskatta hur många mil mina däck har kvar i livet? Jag har noll koll, kanske bättre att byta till nya nu så jag slipper göra det under säsongen.

Jag behöver få tag på de fjärdrar som håller ihop ljuddämparen och röret till ett Acrapovic slipon. Var får jag tag på fjädrar?

Du har racedäck på hojen, var försiktig när du kör eftersom det krävs att du ligger på en hög arbetstemperatur för att få fullt grepp. Dessutom är de lömska vid vått underlag eftersom de är omönstrade på sidorna.

Huruvida däcken är bra eller dåliga är svårt att avgöra på de korten du har tagit. Du måste kolla hur profilen ser ut på däcken. Är det ojämn profil så är det inga däck du ska köra aktivt med. Du lär säkert få ut ca 200 mil med dem vid vanlig körning. Men är du inte van att köra på racedäck, speciellt om du är nybörjare på hoj, så skulle jag satsa på att byta däck även om det är dyrt.

Fjädrarna till Akrapovic-pipan kan du säkerligen beställa hem via www.allright.fi som säljer dessa pipor.

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
Grattis då till Dr Korken samt hellla som tjöpet varsin fin fin R6! :tummenupp
Grattis till mig som tillslut lyckats montera en Rumble undertail på min R1, tog sissådär fyra timmar bara men e d perfect fit så e d....... Trodde nästan d va fel best av mig för d va ju inte lätt o få på den trotts man följde instruktionerna man fick med..... Men på e den iaf ska bara lösa elbiten imon oxå sen kommer d nod ev upp en liten före o efter bild. :D

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
Grattis då till Dr Korken samt hellla som tjöpet varsin fin fin R6! :tummenupp
Grattis till mig som tillslut lyckats montera en Rumble undertail på min R1, tog sissådär fyra timmar bara men e d perfect fit så e d....... Trodde nästan d va fel best av mig för d va ju inte lätt o få på den trotts man följde instruktionerna man fick med..... Men på e den iaf ska bara lösa elbiten imon oxå sen kommer d nod ev upp en liten före o efter bild. :D

schysst! lust att slänga upp en bild?? lite fusk med bara fyra timmar! håller på o gör en egen undertail till min r1:a men nu är det nästan så man ångrar att man inte köpte en färdig...mycket spackla o slipa när man inte e proffs på att plasta! får väl se hur slutresultatet blir:gnissla

Pjatte 2

cascada in my heart.....
Gick med
1 May 2006
Hoj
R1 99
schysst! lust att slänga upp en bild?? lite fusk med bara fyra timmar! håller på o gör en egen undertail till min r1:a men nu är det nästan så man ångrar att man inte köpte en färdig...mycket spackla o slipa när man inte e proffs på att plasta! får väl se hur slutresultatet blir:gnissla

Funderade själv på o göra en egen först då jag tyckte d som fanns o köpa va lite i överkant dyra. Men tog förnuftet tillfånga o tjöpte mig en, fick ju riktigt najsa LED - ljus till den med.
Har ingen bild ikväll på den men ser ut så här fast min e svart :) Kan lösa orginalbild imon. :) Hur har du löst form osv på din du bygger då? ngn mall du hittat eller freebasar du? ;) I vilket fall så lycka till :tummenupp

Bifogat

• ru25007_a.jpg
    ru25007_a.jpg
    30.8 KB · Visningar: 85

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Akrapovic helsystem?

Håller på med vissa modifieringar av min R1,a -06 i vinterkylan.
Har bokat en mappning av hojen i Maj.
Har köpt insugstrattar från Factory Pro.
Nytt framdrev (en kugge mindre)
K&N Luftfilter
Rensat orginal ljuddämparen sen tidigare ( A&R Motorsport buffelkits )

Inför mappningen sägs det att ett helsystem blir den bästa lösningen
alt att man pluggar Exup ventilen samt AIS systemet, men helsystemet kommer att bli helt överlägset.

Har kanske lite svårt att förstå varför ett helsystem kan göra en sådan stor nytta när man har en burk som i prinsip saknar motstånd och plockar man dessutom bort Exup ventilen och ev Y-röret så borde det inte vara sådan stor skillnad.

Har dock tittat på Akrapovic helsystem på www.hardracing.com och de har en del alternativ.

Evolution & EVO2 Carbon 424-6766 1625$ (10107kr)
eller titanium 424-6767 för samma pris. (hm vad är det för skillnad mellan dessa carbon & titanium?)

Racesystem stainnless system Carbon 424-6526 eller Titanium 424-6527
för 1325$ (8241kr)

Vad tycker ni att man skall satsa på? och är det värt att lägga pengar på ett helsystem?

Hur mycket kommer det till i ev moms och tullavgifter på USA priserna?

Last edited:

marsva83

I bury those cock-a-roaches!
Gick med
8 Oct 2005
Hoj
långsammast i ledet
Funderade själv på o göra en egen först då jag tyckte d som fanns o köpa va lite i överkant dyra. Men tog förnuftet tillfånga o tjöpte mig en, fick ju riktigt najsa LED - ljus till den med.
Har ingen bild ikväll på den men ser ut så här fast min e svart :) Kan lösa orginalbild imon. :) Hur har du löst form osv på din du bygger då? ngn mall du hittat eller freebasar du? ;) I vilket fall så lycka till :tummenupp

oki, jag gjorde en form av wellpapp och frigolit..skulle nog varit lite mera noggrann med formen för den blir inte helt symmetrisk men va faan:rolleyes:

började bygga ett eget bakljus med dioder också men va svårt att få det snyggt så jag har beställt ett billigt diodbakljus istället...
va oxå sugen på att köpa en färdig men alltid roligt att ha lite att att greja med!

vad kosta din undertail? får väl hoppas att min inte blir dyrare än en "riktigt" men man vet aldrig med mej!:huvet

Brink_of_Sweden

All.Cops.Are.Bastards
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
Yamaha YZF R1 -08
K&N Luftfilter

alt att man pluggar Exup ventilen samt AIS systemet, men helsystemet kommer att bli helt överlägset.

Har kanske lite svårt att förstå varför ett helsystem kan göra en sådan stor nytta när man har en burk som i prinsip saknar motstånd och plockar man dessutom bort Exup ventilen och ev Y-röret så borde det inte vara sådan stor skillnad.

Har dock tittat på Akrapovic helsystem på www.hardracing.com och de har en del alternativ.

eller titanium 424-6767 för samma pris. (hm vad är det för skillnad mellan dessa carbon & titanium?)

för 1325$ (8241kr)

Vad tycker ni att man skall satsa på? och är det värt att lägga pengar på ett helsystem?

Det är LÄTT värt det...har haft Akrapovic Carbon (Slipon) på min gamla R1 -03 o har nu Yoshimura Tri-Oval Carbon Helsys på min R1 -06 o ja föredrar lätt helsys framför slipon... TVEKA INTE!! :tummenupp +ljud-skillnaden är MKT större med helsys...

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Funderar på att köpa en ny R6.a

Har idag en mkt fin r6:a -00 med 4500 mil. Hojjen är i princip i nyskick såväl mekaniskt som kosmetiskt efter en renovering i vinter.

Ramen och kåpor samt motor är tvättade med syra och maskinpolerade. Däck och drev samt bromsar och alla vätskor är helt nya (bara startad). har även bytt oljepump, kopplingskorg med lameller och kopplingslager samt hela växellådan ink lager, kan tilläggas att den växlar utan minsta kärvhet. Allt är i fullgott skick.

Har anonserat men inte fått ett enda svar. Funderar nu på att köpa en 1-2 åring istället och behålla den gamla. Vad tror ni om det.
Ny 105.000kr Den gamla begärde jag 35.000 för (renoverad) och då till knäckfrågan, kan man få en 06:a för 70.000 i bra skick. Det borde gå men är lite osäker. Summan blir isåfall samma viket gör att det är ett acceptabelt byte om 06:an är i gott skick. Vd kostade era beg 06:resp 07:eek:r

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
K&N Luftfilter

för 1325$ (8241kr)

Köp mitt!

Är det någon med R1 98-99 som vill ha helt nya enkelcuts till ett bra pris?
Finns en vit och fyra blåa.

Även en olackad cuts till R6 01-02.

Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
KRASCHPUCKAR!

Har letat på diverse sidor men dom flesta har bara till R6:an eller vill ha guld för sina puckar!:mad:

Har nån tips på bra och prisvärda kraschpuckar, behöver inte vara nåt bling bling!

Henkepenk

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
-
Tjing tjong, då har man lagt handpenning på nya hojen.

Blev en R1 -01 uttagen -02 som bara haft två ägare, är grymt glad!

Har också tänkt på kraschpuckar, vilka SH-medlemmar tillverkar själva?
På Ebay finns bra priser, men måste man inte tulla för dem?

Letar också efter nån hyfsat billig begagnad undertail (tailguard?) så om ni vet nåt så skicka ett PM...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0