R1 och R6-tråden!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tidiga rettor är kända för att dricka olja va? Med andra ord, börjar tryckmätaren lysa är det bara att fylla på och fortsätta..? Vill inte rasa nått här nu. :tungan

Det är inte helt ovanligt nej. :) För övrigt indikerar lampan bara att oljenivån är låg, så det är inte riktigt så illa att du tappar oljetrycket. Fyll på så snart som möjligt bara.

Upptäckte en grej när jag bytte olja sist föresten. Hade tidigare OK/Q8 SBK 10W50 (tror jag den heter) och bytte till Biltmeas nya Racing-hojolja märkt 10W40. Resultatet blev att hojen drog betydligt mindre olja efter bytet. Fint att slippa fylla på så ofta. :tummenupp
 

Dark_Messenger

Guest
Det är inte helt ovanligt nej. :) För övrigt indikerar lampan bara att oljenivån är låg, så det är inte riktigt så illa att du tappar oljetrycket. Fyll på så snart som möjligt bara.

Upptäckte en grej när jag bytte olja sist föresten. Hade tidigare OK/Q8 SBK 10W50 (tror jag den heter) och bytte till Biltmeas nya Racing-hojolja märkt 10W40. Resultatet blev att hojen drog betydligt mindre olja efter bytet. Fint att slippa fylla på så ofta. :tummenupp

Ok! Det låter bra. Fyllde f.ö på med statoils 10W40-variant så nu kanske den går ännu bättre då. :)
 

Pegan

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2006
Ort
Skövde
Hoj
R1-04
Du behöver byta som minst gaffel samt 2:ans drev... (ca 4500 i delar) Med ite otur så är alla galar skadade samt axlar och trumma, då kostar det nästan 8000 i delar. 4500 gaflar ,2500 drev, 1000?? för trumman.

Passa även på att kolla kopplingens tjocklek vid demonteringen.

Har du plats att meka? Såg att du bor i Göteborg... Kontakta Chalmers motorklubb om du berhöver hyra billig plats att demontera din motor..

Hänger på i den här frågeställningen då jag har liknande problem. R1a från 1999, vid kraftigt gaspådrag på tvåan så känns det som att det kuggar över, växeln hoppar ej ur! Har även upptäckt att detta händer på treans växel då jag skjutsar, någon som vet vad som troligtvis är kajko? Symptomen inträffar endast när jag haft ettans växel i före tvåans, ej om jag kör på trean och växlar ner...
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Tidiga rettor är kända för att dricka olja va? Med andra ord, börjar tryckmätaren lysa är det bara att fylla på och fortsätta..? Vill inte rasa nått här nu. :tungan

Svar ja!
Min 99:a tar rätt duktigt med olja, var och körde på gotland förra helgen och då gick det från fullt i fönstret på motorkåpan till under minimum på 1,5 dag bana ca 20 mil.

Försöker vara petig och kolla nivån då man ju inte vill att nåt rasar, men de är lätt att glömma bort sig.
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Hänger på i den här frågeställningen då jag har liknande problem. R1a från 1999, vid kraftigt gaspådrag på tvåan så känns det som att det kuggar över, växeln hoppar ej ur! Har även upptäckt att detta händer på treans växel då jag skjutsar, någon som vet vad som troligtvis är kajko? Symptomen inträffar endast när jag haft ettans växel i före tvåans, ej om jag kör på trean och växlar ner...

Du har med stor sannolikhet en krokig gaffel till skillnad från föregående skribent som även har trasigt drev. I ditt fall är det nog så att gaffeln inte trycker ihop dreven nog vid uppväxling men väl vid nedväxling. Detta kommer sig av att den är just krokig. Tror jag....
 

Dark_Messenger

Guest
Svar ja!
Min 99:a tar rätt duktigt med olja, var och körde på gotland förra helgen och då gick det från fullt i fönstret på motorkåpan till under minimum på 1,5 dag bana ca 20 mil.

Försöker vara petig och kolla nivån då man ju inte vill att nåt rasar, men de är lätt att glömma bort sig.

Hmm lite lustigt är det. Oljetryckslampan verkar leva sitt eget lilla liv. Jag fyllde på vad jag tyckte var en ordentlig slurk olja pga det jag skrev tidigare. Körde ett par mil på e4 när jag ska hem från jobbet för några timmar sedan och den fan börjar att lysa igen. Testar o hoppa lite mellan växlar och varvtal men det verkar inte ha någon betydelse. Ända gången det blir skillnad är om jag låg och vaggade fram och tillbaka ett tag. Eller om det gick i lite uppförslut.

Ska det vara såhär på gammelrettor eller är det bara jag som hade rekordlåg oljenivå eller wtf? Nu har jag tryckt i närmare en liter iaf. Undrar vad som händer nästa gång jag tar ut den. :D :va
 

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Ort
Skutskär
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Hejsan.
Jag tänkte köpa en x-a tank till min R1-98. Passar en tank från 00-01 på min gamla bajk ?
Har hört att dem småa plastskydden är annorlunda och inte passar årsmodellerna emellan ? Stämmer det :confused:
Anyone...

/Peter
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ska det vara såhär på gammelrettor eller är det bara jag som hade rekordlåg oljenivå eller wtf? Nu har jag tryckt i närmare en liter iaf. Undrar vad som händer nästa gång jag tar ut den. :D :va
Jag brukar gå efter hur nivån är i nivåfönstret, oljelampan tänds iaf bara på min hoj när de är riktigt dåligt med olja i hojen :)
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Du har med stor sannolikhet en krokig gaffel till skillnad från föregående skribent som även har trasigt drev. I ditt fall är det nog så att gaffeln inte trycker ihop dreven nog vid uppväxling men väl vid nedväxling. Detta kommer sig av att den är just krokig. Tror jag....

Som föregående skribent måste jag påpeka att jag aldrig skrev att min växel hoppar ur, varken vid pådrag eller avslag.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Kör du med det kan du knäcka eller stuka gafflarna i lådan. När tvåans drev släpper från sexans pressas det ut mot gaffeln som skjuter in dreven i varandra vid växling. Fixa innan det blir det mycket mer å fixa.
Om det inte är mycket slitet och sexans drev ser ok ut räcker det med att undrecutta, annars byt.
Ska du köra med det så undvik kraftigt gaspådrag på tvåan.

Ja, köra med det skall jag, orkar inte göra nåt denna sesongen. Särskilt efersom jag inte lider så mycket av det.

Vad kostar det att undercutta då, vem gör?
 

Dark_Messenger

Guest
Jag brukar gå efter hur nivån är i nivåfönstret, oljelampan tänds iaf bara på min hoj när de är riktigt dåligt med olja i hojen :)

Jo det brukar ju vara så. :)

Jaja, jag kollade ärligt talat inte nivån så jättenoga för det var hyfsat mörkt när jag kom hem. Är säker inget fel förutom att den är oljetörstande då. Bra klös är det i den iaf. :D

Det är på något sätt mer rejs med gamla sporthojar. Det rasslar och skramlar och lever rövare. Det är fränt. :yoparty
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Du behöver byta som minst gaffel samt 2:ans drev... (ca 4500 i delar) Med ite otur så är alla galar skadade samt axlar och trumma, då kostar det nästan 8000 i delar. 4500 gaflar ,2500 drev, 1000?? för trumman.

Passa även på att kolla kopplingens tjocklek vid demonteringen.

Har du plats att meka? Såg att du bor i Göteborg... Kontakta Chalmers motorklubb om du berhöver hyra billig plats att demontera din motor..

Aj, det låter ju inte så kul. Som sagt är det ett senare projekt, får väl helt enkelt ta det lungt med 2:an :gnissla

Jo, har haft funderingar på att gå med i motorklubben, men jag har ju aldrig behöft göra stora grejer förut.
Har hört att det inte skall vara så svårt, gillar sådana utmaningar så det gör man väl hemma i köket? :tungan

hm, börjar bli dyrt med retta, trots att det är den nyaste hoj jag ägt :va
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag hade en R6 -01 förut och min oljelampa hade med ett eget liv, men sen fick jag berättat för mig att det är ett vanligt fel på R1/R6 av dom tidigare modellerna, så bara hålla koll på nivån och inte bry sig om lampan...
X-up har skrivit flera ggr ganska nyligen om detta fenomen, det kan ha o göra med att kylvätskenivån är för låg också.
 

Dark_Messenger

Guest
X-up har skrivit flera ggr ganska nyligen om detta fenomen, det kan ha o göra med att kylvätskenivån är för låg också.

Hmm, visst är det samma lampa? Eller är kylvätskan den röda runda medan oljetrycket är den blinkande "kannan"? Ja vet jag kan läsa i manualen men den är i garaget. :tungan
 

milarte

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2000 Yamaha Yzf r6
Som föregående skribent måste jag påpeka att jag aldrig skrev att min växel hoppar ur, varken vid pådrag eller avslag.

Det är inte så att det är drevytorna som saknas eller kuggar över utan de klackar som greppar i varandra på sidorna. Detta upplevs som ett överkugg,,, händer när de blivit rundde eller inte når varandra riktigt som vid en sned gaffel..

men du är fri att tro vad du vill. jag hade inte kört med det...
 

Heartbeach

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Ort
Örebro
Hoj
Harley Davidson Sportster 883, Yamaha R6 -99
Funderar på att kugga ner en kugg på mitt framdrev på min R6-99:a för att få mer vrid i lägre varv.

Vad är orginal o nån som kan rekomendera nått drev som är bra o vart man kan inhandla det?

Undrar oxå om det är svårt att göra själv??
Har bara mekat 2-takts moppe när jag var 15.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top