R1 och R6-tråden!

chylle

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
1999, Yamaha R6
Nu vet jag inte hur gammal du är, men med tanke på ditt första inlägg så antar jag att du har begränsad behörighet. Att då plocka bort begränsningen på din motorcykel gör dig inte riktigt till min favorit om jag säger så. Inte för att vara dryg på något vis, men det finns ju en anledning till varför strypningen sitter där.

Ursäkta för mitt första svar.

För övrigt så är R6 99-02 identiska i utförande bortsett från färger och några få förändringar såsom tanklock & baklyse.

Jo ja jag har begränsad behörighet. Nä jag är medveten om att inte alla gillar de kanske. Jo har lagt märke till de, efter 02 är de väl inte förgasare längre utan direktinsprut istället. Ursäkten godtagen iaf :)

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Jo ja jag har begränsad behörighet. Nä jag är medveten om att inte alla gillar de kanske. Jo har lagt märke till de, efter 02 är de väl inte förgasare längre utan direktinsprut istället. Ursäkten godtagen iaf :)

stämmer...

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Jag vet, gammalt inlägg, men stämmer detta? Vad jag fick fram så är det 600 mils intervaller i manualen? :confused:
Frågar igen, då jag är riktigt sugen på en R6 -03 som strax gått 1000 mil.

Enligt manualen det länkas till är serviceintervallet 600 mil, men vad jag hört på flera andra håll så är intervallet för -03 1000 mil? Vilket stämmer? :va

Och vad skulle isåfall göras vid en 1000 mils service?

Mycket tacksam för svar. :)

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
Frågar igen, då jag är riktigt sugen på en R6 -03 som strax gått 1000 mil.

Enligt manualen det länkas till är serviceintervallet 600 mil, men vad jag hört på flera andra håll så är intervallet för -03 1000 mil? Vilket stämmer? :va

Och vad skulle isåfall göras vid en 1000 mils service?

Mycket tacksam för svar. :)

03 servar du var 1000:e mil,
1000-mila service är den lilla, 2000 dyr, 3000 liten och 4000 svindyr

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Om klackarna på dreven är kass spelar det mycket riktigt ingen roll vilken växel man kommer ifrån, men samtidigt verkar det vara ett vanligt problem på R1-lådorna så jag skulle nog tippa på att rundade klackar i alla fall är ett av dina problem.

Om du skulle dra fullt på tvåan, hoppar växeln ur då?

Den har aldrig hoppat ur på de 300milen jag kört iaf.
Har visserligen aldrig dragit den till rödmarkeringen på 2:an, (gillar inte att slanga) men efter att den kuggat över har jag iaf dragit den en bit till på fullgas utan att något hänt.

Menmen, får väl satsa på en renovering i vinter då. Kamkedjan rasslar ju och ventiljusteringen vid 4200 är inte gjord så stackarn behöver väl lite kärlek.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Den har aldrig hoppat ur på de 300milen jag kört iaf.
Har visserligen aldrig dragit den till rödmarkeringen på 2:an, (gillar inte att slanga) men efter att den kuggat över har jag iaf dragit den en bit till på fullgas utan att något hänt.

Menmen, får väl satsa på en renovering i vinter då. Kamkedjan rasslar ju och ventiljusteringen vid 4200 är inte gjord så stackarn behöver väl lite kärlek.

OK, om du kan leva med det så länge så är det väl bara att köra.

Ett litet rasslande/tickande ljud från toppen nånstans är det alltid på dessa hojar (jag har haft några stycken nämligen). Kan det vara det du hör?

Bra grej att göra ventilkollen, men ofta behöver man tydligen inte justera en enda ventil vid 4200. :tummenupp

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Beror väl lite på hur mycket olja man häller i, stuntfolket kan ju köra med +0,5 L utan större problem så jag tror de är rätt lugnt!

Du bor lite långt bort men har ja vägarna förbi nån gång i sommar får du gärna provköra min hoj :)

PM:a om du någon gång under sommaren ska till Västerås :tummenupp. Det är såna som du som får världen att må bra :)

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 -98
När min hoj har inte har blivit körd på någon vecka, utan bara stått i garaget så är det kört att få igång den. Batteriet orkar inte dra startmotorn mer än några sekunder innan det börjar rassla. Ger man sig på att rullstarta den så startar den utan några som helst problem, sedan är den lika lättstartad dagen efter, men väntar man någon vecka med att starta den igen så är det kört. Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri, eller ska man lägga pengarna på en c-tek laddare och underhållsladda batteriet när man inte kör?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
OK, om du kan leva med det så länge så är det väl bara att köra.

Ett litet rasslande/tickande ljud från toppen nånstans är det alltid på dessa hojar (jag har haft några stycken nämligen). Kan det vara det du hör?

Bra grej att göra ventilkollen, men ofta behöver man tydligen inte justera en enda ventil vid 4200. :tummenupp

Det rasslar väldigt under ~2500varv vid gaspådrag och sedan försvinner det helt.
Dessutom låter den nästan lika illa på tomgång, något som försvinner när man höjer tomgångdvsrvarvtalet lite (till 1500-200rpm).

Kan inte tänka mej att det skall vara så här :va

Skönt att höra att ventilerna brukar vara stabila, då kan man ju lugna sig lite med det :tummenupp

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
När min hoj har inte har blivit körd på någon vecka, utan bara stått i garaget så är det kört att få igång den. Batteriet orkar inte dra startmotorn mer än några sekunder innan det börjar rassla. Ger man sig på att rullstarta den så startar den utan några som helst problem, sedan är den lika lättstartad dagen efter, men väntar man någon vecka med att starta den igen så är det kört. Är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett nytt batteri, eller ska man lägga pengarna på en c-tek laddare och underhållsladda batteriet när man inte kör?

Batteriet som sakta men säkert håller på att dö.
Köp genast en C-teK laddare & låt den vara ikopplad när du inte kör under en period. Jag har fortfarande samma batteri i min R6 -00 som när jag köpte den ny -00. Dock alltid underhållsladdat när jag ej kör.

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Skall köpa nytt drivpkt men vet varken ut eller in.
-520 lr 530 kedja ? För och nackdelar ?
/Peter

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
R1 -98
Batteriet som sakta men säkert håller på att dö.
Köp genast en C-teK laddare & låt den vara ikopplad när du inte kör under en period. Jag har fortfarande samma batteri i min R6 -00 som när jag köpte den ny -00. Dock alltid underhållsladdat när jag ej kör.

Tackar. En sån får det bli :tummenupp

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Frågan har säkerligen varit uppe tidigare, men vad skulle det innebära om jag slänger på ett 120/70-däck fram på min R6-00? Sitter ett 120/60 på nu. Får det inte plats under skärmen?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det rasslar väldigt under ~2500varv vid gaspådrag och sedan försvinner det helt.
Dessutom låter den nästan lika illa på tomgång, något som försvinner när man höjer tomgångdvsrvarvtalet lite (till 1500-200rpm).

Nu har jag ju inte hört ljudet men när man vrider fullt på rullen under de där 2500 varven ungefär, så låter motorn inte som den mår riktigt bra, men så "ska" det vara. Kan dock tänkas bli värre om kamkedjan av någon anledning är dåligt sträckt.

Dark_Messenger

Guest
Den r1 -98 jag har harvat runt på de sista dagarna tickar också något förjävligt. Förresten hörs alla motorljud ganska markant på den hojen så det låter ju inte som du är unik i det avseendet.

Växellådan ska vi inte tala om. Rassel, pang, tjoff, klonk! :D

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Skall köpa nytt drivpkt men vet varken ut eller in.
-520 lr 530 kedja ? För och nackdelar ?
/Peter

520 kedjan är bra om du kör bana & vill lätta hojen. Finns dock en liten risk att kedjan kan gå av lättare. 530 kedjan är dimensionerad att stå emot accelerationskrafterna.

Frågan har säkerligen varit uppe tidigare, men vad skulle det innebära om jag slänger på ett 120/70-däck fram på min R6-00? Sitter ett 120/60 på nu. Får det inte plats under skärmen?

Det innebär att du kommer ha en trasig framskärm om ett tag. Anledningen är att -70 däcket är högre och att däcket växer när det blir varmt & utav cetifugalkraften. Dvs när du kör fort.

Jag har provat så jag vet.:näsblod

Vad du kan göra om du tycker att det är svårt att hitta ett vettigt -60 däck, är att du tar av framskärmen & tar en dremel & slipar upp skruvhålen till ett avlångt spår, då kan du höjdreglera skärmen efter framhjulet.

Last edited:

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Hoj
R6-00, M1-03
Det innebär att du kommer ha en trasig framskärm om ett tag. Anledningen är att -70 däcket är högre och att däcket växer när det blir varmt & utav cetifugalkraften. Dvs när du kör fort.

Jag har provat så jag vet.:näsblod

Vad du kan göra om du tycker att det är svårt att hitta ett vettigt -60 däck, är att du tar av framskärmen & tar en dremel & slipar upp skruvhålen till ett avlångt spår, då kan du höjdreglera skärmen efter framhjulet.

Tack för svaret. Misstänkte att det kunde vara så. Utbudet med 70-däck är bra mycket större, så det kanske kan vara värt att fräsa upp skruvhålen lite..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati