R1 och R6-tråden!

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Låter som det är dags att byta hoj igen då. Fan, jag som tänkt avsluta min hojkarriär efter denna säsongen..
 

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Såhär kommer den nya att se ut :arsele
 

Bifogat

  • 200807125531.JPG
    200807125531.JPG
    185.1 KB · Visningar: 103
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Känns tryggt med seatpipes!

Projektorlysen?

Kort och gott; Är den snygg? Jag tycker att R1 07-08 är tidernas snyggaste hoj, kommer jag att gilla nya Rettan?

EDIT: Vilka färger? Vit/röd, Blå och svart?

Ja jag tror nog att du kommer att gilla den, den lär nog falla många i smak skulle jag tro!:)
Vilka samtliga färger det blir vet jag inte men den kommer säkert i de gamla vanliga kulörerna.

*Host host* Posör :huvet *host host*

Det är jävlar inga posör-handtag din gringo!:mad:

Ska åka å kolla på en R1:a 02:a i helgen.....
Ngt speciellt man skall tänka/titta på??:va

Det gamla vanliga, att skicket överensstämmer med miltalet. Kolla om den vart omkullagd, rejsad, lagad med mera.

Sök bakåt i tråden så finns det inlägg med vad man ska kika på generellt. (Förstår om du inte orkar, då det är en del inlägg):)
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nu har jag felsökt lite!

Om man startar hojen och låter den gå på tomgång ca 2 min börjar del # 31 (se min tidigare sprängskiss) slå till/från snabbt samtidigt som lampor och instrumentbelysning börjar svaja. Någon form av elektriskt tickande hörs också ifrån motorn. Om man gasar till försvinner symptomen för att dyka upp efter ytterligare 2 min på tomgång.

Vet inte om det har med mitt problem, att oljelampan börjar lysa efter några minuters körning utan anledning, men tänkte bara tillägga det här ifall någon känner igen det.

Ska idag prova med polarens del # 31 för att se om det är fel på relät, annars börjar väl en jävla felsökning av elsystemet... Suck.

Hur har det gått? Fungerade det med polarens relä?

Edit: Du var snabbare med svaret än min fråga!:)
 

"t.FOGGY"

ixen ska sponsra
Gick med
27 Aug 2003
Ort
ronneby
Hoj
ducati 848,cbr 929rr-01
så har man köpt retta igen.sålde min cbr1000rr o köpte en r1 -07.orkar inte bläddra igenom hela tråden,så tänkte höra vilket avgassystem som har bästa soundet?på cbr tyckte jag att yoshimura rs-5 lät bäst.vilket ska man köpa till r1.
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Det gamla vanliga, att skicket överensstämmer med miltalet. Kolla om den vart omkullagd, rejsad, lagad med mera.

Sök bakåt i tråden så finns det inlägg med vad man ska kika på generellt. (Förstår om du inte orkar, då det är en del inlägg):)
Ja jo det är ju en del att läsa.
:rolleyes:
 

vwmartin

Rookie
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Floda
Hoj
Ingen just nu..
Är helnöjd med min i alla fall. Jag har kört (dock inte ägt) både Kawwa, Blade, Suzuki, Ducati, KTM och you name it men det har alltid vart något som jag inte riktigt kommit överens med.

Jag provkörde nya CBR 1000 RR senast idag och visst trivdes jag på den men inte en chans att jag skulle byta. Bromsarna var gudomligt bra men för övrigt inget som vinner över mig till Honda-sidan.:)

Nu är jag ju iofs Yamaha-nörd sedan barnsben men bortsett från det så är det just Yamaha som tillfredställer alla mina sinnen. Så som design, känsla, detaljarbete & körglädje.

Kanske inte ett bra svar på din fråga direkt, men jag tror jag vågar påstå att den är en bra hoj:)



Snigg!:tummenupp

Tackar för svaret =)
Bara kört en 03.a innan och den trivdes man vldigt på..man måste ju testa alla märken innan man kan avfärda dom eller hur? :)
Är ute efter en ny hoj bara..sen vad det blir vet jag inte ännu :)

/Martin
 

Loke

Master
Gick med
12 Jul 2004
Ort
Skövde
Hoj
Sportster 1200
Söker en Europeisk Service Manual till en R1 2004-2006.
Jag lyckas endast få tag i USA Manualen (YZF-R1S/ YZF-R1SC).

Vad har dom Europeiska modellerna för modell-beteckning?
 

NenneR1

Skynda Långsamt .
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Göteborg/ Hisings Backa
Hoj
2007, Yamaha, R1.
Hej . Jag är en nybliven R1 -07 ägare köpte den splitter ny från Yamaha center i Göteborg,Gick in i butiken med kusinen såg Rettan och föll direkt fantastisk hoj måste jag säga. Jag håller på med den lite grann just nu så håller jag på med Systemet byter till Akrapovic Y pipe och gör en egenversion på orginala slipons, blir billigare effektivare och ljudet blir racing stuk men ändå diskret , och så behåller man orginala utseendet på slutburkarna. bilder kommer inom kort detaljerat för dom som vill göra samma sak,
tog ut innehållet från slutburkarna lindade in ett titaniumrör i samma material som den gamla var lindad i + att jag tog ett extra lager med Vance & Hines glasfiber ull just för ljuddämpare det var bara lite kort om vad jag håller på med just nu , som sagt bilder kommer om några dagar när jag laddat upp dom i datorn .

Annat godis jag har till den som jag fått hem i brevlådan är PowerCommander 3, K&N sportluftfilter, Glasfiberdetaljer, miniblinkers mm så den lär bli lite fräckare . ;-) kan inte låta bli att göra om lite eftersom jag gjort om mycket och hållit på med mina bilar så det är som en sjukdom man kan inte låta bli . :)

Ha en trevlig fortsatt helg på er .

MVH / Nenne Från Göteborg .
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej . Jag är en nybliven R1 -07 ägare köpte den splitter ny från Yamaha center i Göteborg,Gick in i butiken med kusinen såg Rettan och föll direkt fantastisk hoj måste jag säga. Jag håller på med den lite grann just nu så håller jag på med Systemet byter till Akrapovic Y pipe och gör en egenversion på orginala slipons, blir billigare effektivare och ljudet blir racing stuk men ändå diskret , och så behåller man orginala utseendet på slutburkarna. bilder kommer inom kort detaljerat för dom som vill göra samma sak,
tog ut innehållet från slutburkarna lindade in ett titaniumrör i samma material som den gamla var lindad i + att jag tog ett extra lager med Vance & Hines glasfiber ull just för ljuddämpare det var bara lite kort om vad jag håller på med just nu , som sagt bilder kommer om några dagar när jag laddat upp dom i datorn .

Ha en trevlig fortsatt helg på er .

MVH / Nenne Från Göteborg .

Hej Välkommen & grattis!

Ska bli intressant att se din lösning, men bara så du vet så finns det färdiga "baffle-kit" med perforerade rör kapade i rätt längd & profil, ljuddämparull samt popnitar för 845kr

Länk
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Söker en Europeisk Service Manual till en R1 2004-2006.
Jag lyckas endast få tag i USA Manualen (YZF-R1S/ YZF-R1SC).

Vad har dom Europeiska modellerna för modell-beteckning?

YZF-R1S är samma som i Europa medan YZF-R1SC är för Kalifornien med vissa förändringar pg a miljökrav.

Du kan köpa & ladda ner manualer här: Länk

Finns även en här: http://yzf-r1forum.net/manuals/index.html

Annars så kan du köpa en Haynes-manual som är helt suveräna. Finns på www.motorboken.se eller på eBay för ca 500kr respektive 300kr.

Föressten, det är ju du med den coola Virgin-R1:an. Jag tror du bor typ 500 meter från mig på Östermalm. :)
 
Last edited:

NenneR1

Skynda Långsamt .
Gick med
21 Oct 2007
Ort
Göteborg/ Hisings Backa
Hoj
2007, Yamaha, R1.
Hej Välkommen & grattis!

Ska bli intressant att se din lösning, men bara så du vet så finns det färdiga "baffle-kit" med perforerade rör kapade i rätt längd & profil, ljuddämparull samt popnitar för 845kr

Länk

Hej .

Ja just som du skrev så kommer mitt vara som ett baffle kit, Jag ville behålla det orginala utseendet på slutdämparna.
Det var billigt men men nu är det påbörjat kanske lite för mycket jobb när man tänker att man kan köpa det färdigt för 845 kr.

Föresten har tänkt på att montera diod mini blinkers, vet någon om vad man behöver göra för att blinkningen ska vara normal och inte blinka så snabbt just för Rettan typ vart man ska montera och var ?

MVH/ Nenne
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej .

Ja just som du skrev så kommer mitt vara som ett baffle kit, Jag ville behålla det orginala utseendet på slutdämparna.
Det var billigt men men nu är det påbörjat kanske lite för mycket jobb när man tänker att man kan köpa det färdigt för 845 kr.

Föresten har tänkt på att montera diod mini blinkers, vet någon om vad man behöver göra för att blinkningen ska vara normal och inte blinka så snabbt just för Rettan typ vart man ska montera och var ?

MVH/ Nenne

Nej det är ju inte lätt att veta:) Jag har själv valt att modifiera orginalen då jag tycker de är rätt snygga som de är.

Angående hastigheten på diod-blinkers så måste du montera motstånd som gör att de blinkar i rätt takt. Det finns en specifik tråd kring detta här på Sporthoj.

Men köper du tex en baklampa med integrerade blinkers från www.clearalternatives.com (finns även hos Yamaha-Center i Hbg) så får du med motstånd alternativt att du väljer till en "Flasher unit" så är det bara att koppla ihop sladdarna så fungerar det.
 
Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91

CLIFFER

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
s-vall
Hoj
TBA
Tja, ny här på forumet och har en fråga angående årsmodeller och längd. Har läst runt lite och sett att de flesta långa personer verkar välja R1 (jag är 199cm).

Jag undrar om det är någon skillnad mellan olika årsmodeller, och om så är fallet vilken som är störst :)
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tja, ny här på forumet och har en fråga angående årsmodeller och längd. Har läst runt lite och sett att de flesta långa personer verkar välja R1 (jag är 199cm).

Jag undrar om det är någon skillnad mellan olika årsmodeller, och om så är fallet vilken som är störst :)

Hej & Välkommen!

Klicka på länken nedan så har jag ställt upp en jämförelse mellan de flesta av modellerna genom åren. Där har du all specifikation gällande längd, vikt & sitthöjd med mera.

Jämförelse
 

CLIFFER

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2008
Ort
s-vall
Hoj
TBA
Hej & Välkommen!

Klicka på länken nedan så har jag ställt upp en jämförelse mellan de flesta av modellerna genom åren. Där har du all specifikation gällande längd, vikt & sitthöjd med mera.

Jämförelse

Tack för snabbt svar.
Gör dom extra centimetrarna stor skillnad just för hur man sitter? Har mest spanat runt på 02-03or och dom verkar ju tyvärr vara minst.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tack för snabbt svar.
Gör dom extra centimetrarna stor skillnad just för hur man sitter? Har mest spanat runt på 02-03or och dom verkar ju tyvärr vara minst.

Nej det gör de faktiskt inte. Är man lång så man når ner till marken så har de ingen betydelse. Det som påverkar är själva körställningen, dv s förhållandet mellan fotpinnarnas höjdplacering och avståndet till handtagen.

Snabbt beskrivet så kan modellerna beskrivas som följande:

R1 98-99 Extrem körställning. (Mer racemässig)
R1 00-01 Något bättre körställning.
R1 02-03 Betydligt bättre körställning (Mer bekväm för gata).
R1 04-06 Extrem körställning.
R1 07-08 Extrem körställning.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top