R1 och R6-tråden!

damv

OjOj va de svängeer
Gick med
5 Oct 2004
Ort
stockholm
Hoj
Yamaha R1 50th
Försäkringar

Du får ringa eller lägga ett mail, prova insplanet också så har du mer att jämföra med.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
jo det får jag göra . trodde att jag skulle få ett snabbt svar här

Försäkringspremier generellt och motorcyklar specifikt varierar så mycket från individ till individ beroende på förutsättningar i form av:

- Kön
- Ålder
- Körkortstid
- Bonusklass
- Zon
- Försäkringsform (Året runt, 35+, 40+ premiekund och allt vad det kallas).

Så att du inte får ett svar eller ens riktlinje beror nog inte på folks illvilja att svara utan enklast är faktiskt att kolla runt bland bolagen själv hur tråkigt det än är.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
i mitt nuvarande läge spelar inte bonus och körkortstid nån roll, bara ålder och trafikzon. Jag ska kolla själv, tack.
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Har sonderat en massa sidor samt ebay men hittar inga svarta kåpskruvar.
Var f-n hittar jag såna?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Nån som vet vad det är för skillnad på följande modeller av R1 07-08?

4C8-17411-00
4C8-17151-00-00
4C8-17402-00-00
4C8-17221-00-00
4C8-17261-00-00

Ska köpa ny växellåda till min men har ju f-n inte en aning om den passar eller inte?! Har tyvärr inte manualen att tillgå, för det står väl på framsidan vilken "4C8"-modell man har? Är det nån med en Svensksåld (...) som har sin handbok nära till hands och kolla vad er bok säger om typ av modell?

*EDIT* När man googlar dom där koderna så verkar det vara artikelnummer till olika delar i lådan, eller?
Är det nån som med säkerhet vet att växellådan till R1 07-08 är likadan oavsett om hojen är såld i EU, USA eller Asien??

*EDIT* Det är olika delar i själva lådan, som för övrigt är samma mellan YZF-R1W & YZF-R1WC..

Dock blev jag nu lite nyfiken på vad det är för skillnad på W & WC? Nån som vet?
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Nån som vet vad det är för skillnad på följande modeller av R1 07-08?

4C8-17411-00
4C8-17151-00-00
4C8-17402-00-00
4C8-17221-00-00
4C8-17261-00-00

Ska köpa ny växellåda till min men har ju f-n inte en aning om den passar eller inte?! Har tyvärr inte manualen att tillgå, för det står väl på framsidan vilken "4C8"-modell man har? Är det nån med en Svensksåld (...) som har sin handbok nära till hands och kolla vad er bok säger om typ av modell?

*EDIT* När man googlar dom där koderna så verkar det vara artikelnummer till olika delar i lådan, eller?
Är det nån som med säkerhet vet att växellådan till R1 07-08 är likadan oavsett om hojen är såld i EU, USA eller Asien??

*EDIT* Det är olika delar i själva lådan, som för övrigt är samma mellan YZF-R1W & YZF-R1WC..

Dock blev jag nu lite nyfiken på vad det är för skillnad på W & WC? Nån som vet?

YZF-R1W är den vanliga modellen och YZF-R1WC är modellen avsedd för försäljning i Californien då de har mycket stränga emissonskrav.

Det mesta är likadant på bägge modellerna, dock så finns det tekniska skillnader, för att efterleva kraven i C(K)alifornien.

Te x skall skvallerslangar inte ledas ut fritt mot marken, lite annan tändförställning med mera. R1 2012 för Californien/USAhar ju 2st fler effektlägen än resten av Världen, sannolikt just beroende på emissionskraven.

Jag vet väl med 90% säkerhet att te x växellåda är samma oavsett marknad.
 
Last edited:

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Hur i helvete sitter styrändar fast?! En tians incestnyckel passar ju som handen i handsken men jag har ju för bövelen dragit o dragit tills hojjen nästan lättade där bak!!

Ska jag sätta ett långt rör på nyckeln o dra kanske? risken för att jag drar av nyckeln är ju ifs rätt stor då... blir galen!!

Nej jag e inte klen!

En till fråga; gör en sån här kraschpuck mer skada än nytta? http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303
 
Last edited:

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Hur i helvete sitter styrändar fast?! En tians incestnyckel passar ju som handen i handsken men jag har ju för bövelen dragit o dragit tills hojjen nästan lättade där bak!!

Ska jag sätta ett långt rör på nyckeln o dra kanske? risken för att jag drar av nyckeln är ju ifs rätt stor då... blir galen!!

Nej jag e inte klen!

En till fråga; gör en sån här kraschpuck mer skada än nytta? http://www.hojstyling.se/product.php?id_product=303

Gängar den överhuvudtaget? Annars så är vissa styrändar lite cp och glappar lite fast man skruvat åt till max.
Hur skulle krashpucken göra mer skada än nytta? Krashpuckar är en väldigt billig "försäkring". Det kan rädda mycket, men sen är det tillräckligt hård vurpa så spelar de kanske inte så mycket större roll, men vid de flesta vurpor räddar de mycket på hojjen. 500 kr istället för totalskrapad sida på motorcykeln = pajjat bromsgrepp/kopplingsgrepp, repade motorkopor, totalkrashade kåpor, avgasrör osv...
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Gängar den överhuvudtaget? Annars så är vissa styrändar lite cp och glappar lite fast man skruvat åt till max.
Hur skulle krashpucken göra mer skada än nytta? Krashpuckar är en väldigt billig "försäkring". Det kan rädda mycket, men sen är det tillräckligt hård vurpa så spelar de kanske inte så mycket större roll, men vid de flesta vurpor räddar de mycket på hojjen. 500 kr istället för totalskrapad sida på motorcykeln = pajjat bromsgrepp/kopplingsgrepp, repade motorkopor, totalkrashade kåpor, avgasrör osv...

Styrändarna sitter stenhårt, dom rör sig inte en mille när jag försöker skruva. Ska man banka lite på dom?

Det jag menade med dessa kraschpuckar var att dom har ett vinkeljärn som kanske försvagar dom avsevärt? Kraschpuckar med en rak bult känns ju säkrare men det hade varit väldigt skönt att slippa såga sönder originalkåpor :)

Tack för svaret.
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Dom kan slå av motorfästen osv där dom är infästa!

Sant, men den risken tar jag istället för helt uppskrapad/skadad sida av hojen. Dock har jag aldrig hört att det hänt med krashpuckar, skruven ska inte vara starkare än fästet. sen beror det ju på hur hård smällen är.

Jasså du vill få av styrändarna. Istället för å dra så sätt på nyckeln å pröva med att knacka med en hammare på nyckeln så kanske de lättar, å spruta in lite 5/56 också.

Ja du mena så tim. Ja helst skulle jag föredra krashpuckar som går rakt ut från skruven, men de bör funka ungefär lika bra skulle jag tro, i värsta fall så kanske vinkeljärnet böjs osv men krashpuckarna kommer göra sitt jobb...
 

ASheik

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R1 - 2008
Tack alla ni som gav er åsikt igår angående en R1 2004 årsmodell jag hade tänkt köpa idag! Speciellt med tanke på att jag postade mina frågor i fel forum, som sagt jag är en ny medlem här på sporthoj..

Det blev iallafall en ny hoj :) lite nyare, men så mycket Grymmare!

Min R1 2008.jpg
 

TimR

Ny medlem
Gick med
25 May 2011
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6 -01 | Kawasaki kx 250 -03
Sant, men den risken tar jag istället för helt uppskrapad/skadad sida av hojen. Dock har jag aldrig hört att det hänt med krashpuckar, skruven ska inte vara starkare än fästet. sen beror det ju på hur hård smällen är.

Jasså du vill få av styrändarna. Istället för å dra så sätt på nyckeln å pröva med att knacka med en hammare på nyckeln så kanske de lättar, å spruta in lite 5/56 också.

Ja du mena så tim. Ja helst skulle jag föredra krashpuckar som går rakt ut från skruven, men de bör funka ungefär lika bra skulle jag tro, i värsta fall så kanske vinkeljärnet böjs osv men krashpuckarna kommer göra sitt jobb...

Det ska jag testa!

Jag testar att köpa puckarna. Vi får se om dom håller när jag kraschar :D
 

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Ort
Norrsidan
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
Har lite ideer på hojen. Vad tycks? Ska det genomföras?
406306_10150534921710498_621960497_10906122_2093871381_n.jpg
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top