Blackbetty
Ny medlem
Jag har fått problem med min R1 -06.
Under vintern stog hojjen utan laddare och när jag då skulle starta nu i vår så var batteriet sten dött. Det verkade inte som det gick att väcka så jag köpte ett nytt batteri på mekonomen. Det är ett Global YTZ10-S som skall vara i samma klass med original Yuasa. Det som skiljer är att Yuasa har 190 CCA och Global batteriet har 195 CCA. Detta är ju då till Globals fördel.
Nu till problemet: Jag körde med det nya batteriet två gånger utan problem. Startmotorn gick runt och hojjen startade. Dock när jag skulle starta den 3:e gången startade den inte. Lägger man då på startkablar så startar den direkt. Tiden mellan gång 2 och 3 var 5 dagar. Så detta tyder på att batteriet skall ha laddat ur så pass på bara 5 dagar.
Vad jag har kollat så fungerar laddning. Jag mätte under drift och jag hade 14.3 volt över batteriet vid 5000 rpm. Detta faller ju inom vad som skall vara ok.
För att då få reda på vad det var som tömde batteriet så kopplade jag upp en strömlogger. När jag kopplade på amp-metern hade jag 12.8V (dock hade jag tagit av laddaren ifrån batteriet precis innan). I alla fall loggade jag förbrukningen under 12 timmar. Under denna tid pendlade förbrukningen mellan 13-16 mAmp. När jag sedan tog bort loggern ifrån batteriet mätte jag spänningen och då hade den sjunkit till 8.5V.
Är 16 mAmp förbrukning när hojjen är avstängd normalt? Någon som känner igen sig i detta problem och kan komma med lite hjälp?
Hur länge kan ni ha hojjen ståendes utan att ladda och ändå kunna starta?
Under vintern stog hojjen utan laddare och när jag då skulle starta nu i vår så var batteriet sten dött. Det verkade inte som det gick att väcka så jag köpte ett nytt batteri på mekonomen. Det är ett Global YTZ10-S som skall vara i samma klass med original Yuasa. Det som skiljer är att Yuasa har 190 CCA och Global batteriet har 195 CCA. Detta är ju då till Globals fördel.
Nu till problemet: Jag körde med det nya batteriet två gånger utan problem. Startmotorn gick runt och hojjen startade. Dock när jag skulle starta den 3:e gången startade den inte. Lägger man då på startkablar så startar den direkt. Tiden mellan gång 2 och 3 var 5 dagar. Så detta tyder på att batteriet skall ha laddat ur så pass på bara 5 dagar.
Vad jag har kollat så fungerar laddning. Jag mätte under drift och jag hade 14.3 volt över batteriet vid 5000 rpm. Detta faller ju inom vad som skall vara ok.
För att då få reda på vad det var som tömde batteriet så kopplade jag upp en strömlogger. När jag kopplade på amp-metern hade jag 12.8V (dock hade jag tagit av laddaren ifrån batteriet precis innan). I alla fall loggade jag förbrukningen under 12 timmar. Under denna tid pendlade förbrukningen mellan 13-16 mAmp. När jag sedan tog bort loggern ifrån batteriet mätte jag spänningen och då hade den sjunkit till 8.5V.
Är 16 mAmp förbrukning när hojjen är avstängd normalt? Någon som känner igen sig i detta problem och kan komma med lite hjälp?
Hur länge kan ni ha hojjen ståendes utan att ladda och ändå kunna starta?