R1 och R6-tråden!

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jupp, på R1var de med fram till -03 men fanns kvar inom Yamahafamiljen längre än så :)

Saknades båda eller har du en du kan mäta på?

Screenshot_20200531-232857_Samsung Internet_compress31.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Båda saknas.
Enligt väderprognosen ska det bli mer eller mindre storm och rejält skyfall när jag skulle kört så nu känns det lite mindre kass.. :brynad
Positivt tänkande i eländet :tummenupp
Fast det är bra surt att bli hängande på en skitgrej.
Nu har du ju redan beställt men annars brukar dessa vara hyggligt snabba, förutsatt att de har tillgång till grejorna förstås.

https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/yamaha-spare-parts?itemid=4XV231420000
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Positivt tänkande i eländet :tummenupp
Fast det är bra surt att bli hängande på en skitgrej.
Nu har du ju redan beställt men annars brukar dessa vara hyggligt snabba, förutsatt att de har tillgång till grejorna förstås.

https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/yamaha-spare-parts?itemid=4XV231420000
Tack för länken! Har aldrig kört Skramlaha/japanskt innan, så mina standard-ställen funkar inte.
Just den delen jag saknar är ju tyvärr en del som normalt sett aldrig behövs (såvida man inte slarvar bort den) så jag antar att det kommer ta lika lång tid för alla eftersom den måste beställas från tillverkaren. Som handlaren sa, det är en reservdel som inte lagerförs av någon..
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Jo det lär ju vara samma ursprungsleverantör :)
Hoppas de dyker upp skapligt snabbt ändå.

Egentligen funkar sätena mest som styrning för fjädrarna så de är inte speciellt avancerade, tänkte om du känner någon som har svarv?

Fast blir vädret skit är det lite lättare att vänta på de rätta grejorna :)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jo det lär ju vara samma ursprungsleverantör :)
Hoppas de dyker upp skapligt snabbt ändå.

Egentligen funkar sätena mest som styrning för fjädrarna så de är inte speciellt avancerade, tänkte om du känner någon som har svarv?

Fast blir vädret skit är det lite lättare att vänta på de rätta grejorna :)
Har tyvärr ingen tillgång till svarv, och iom vädret hade jag inte kört ändå, så kan lika gärna vänta på de riktiga grejerna :tummenupp
Synd, hade 200+ mil planerat. Men det är ingen idé att gråta över spilld kossa eller hur man nu säger :brynad
 

Burzum81

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2020
Ort
Vänersborg
Hoj
2002 Yamaha R1
Hej är ny på forumet så kanske ställer frågan på fel ställe ber om ursäkt isåfall...köpt mig en R1 2002 igår va jag ute åkte pressa den lite helt plötsligt tappa den kraft lät som den misstände men ibland kom den tillbaka igen nån sekund går mac varva 6-7 tusen varv.... nån som har ett hum vad det kan vara???
Mvh Burzum81
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har någon här behövt justera ventilspelet nån gång? Eller om det inte behöver justering, vad brukar spelet ligga på? Tänker såklart på 4000-mila. :) Körde en R6 -99 i fem år som jag kollade spelet på varje vinter, mest för att hålla spökena borta, och har inget minne av nån justering. Har iofs inget minne av spelen heller...
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Har någon här behövt justera ventilspelet nån gång? Eller om det inte behöver justering, vad brukar spelet ligga på? Tänker såklart på 4000-mila. :) Körde en R6 -99 i fem år som jag kollade spelet på varje vinter, mest för att hålla spökena borta, och har inget minne av nån justering. Har iofs inget minne av spelen heller...


jag och kompisen kontrollerade spelet på hans R1-00 vid 4000 mil, inget som behövdes chimsas & allt såg bra ut.
det är just ventilspelskontroll inte ventiljustering som det är... väldigt få fall det behövs justeras
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma med min, inom intervallet, har nu gått 5-6000 nånting(orkar inte leta upp vad det stod sist jag hade mätare och plussa på det jag kört...)det mesta bana/race.

Har bytt olja emellanåt men inte som andra racers då jag ju kör orginal så typ var 15 bandag/race eller så, varit mer att när han börjar ta olja så blir det byte och givetvis varje säsong, det jag varit noga med är att inte övervarva eller att ligga och "stampa" i varvstoppet, det tror jag är något som inte uppskattas av ventilerna...

Fortfarande orginalkoppling förresten, låg inom spec. sist jag kollade för fyra år sen så den nya ligger fortfarande i lådan jag fick den i, håller bra de här mopparna om man inte misshandlar de trots att man använder dom på riktigt! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
jag och kompisen kontrollerade spelet på hans R1-00 vid 4000 mil, inget som behövdes chimsas & allt såg bra ut.
det är just ventilspelskontroll inte ventiljustering som det är... väldigt få fall det behövs justeras

Samma med min, inom intervallet, har nu gått 5-6000 nånting(orkar inte leta upp vad det stod sist jag hade mätare och plussa på det jag kört...)det mesta bana/race.

Har bytt olja emellanåt men inte som andra racers då jag ju kör orginal så typ var 15 bandag/race eller så, varit mer att när han börjar ta olja så blir det byte och givetvis varje säsong, det jag varit noga med är att inte övervarva eller att ligga och "stampa" i varvstoppet, det tror jag är något som inte uppskattas av ventilerna...

Fortfarande orginalkoppling förresten, låg inom spec. sist jag kollade för fyra år sen så den nya ligger fortfarande i lådan jag fick den i, håller bra de här mopparna om man inte misshandlar de trots att man använder dom på riktigt! :tummenupp


Tack för svaren, bojs!

Jag kanske lever kvar på skruv- och muttertiden, men hur får de grejorna att hålla? Var ligger varvbryt på en R1, 12-13.000? Och senare R6 bryter vid 15.900, iaf gjorde min -06 det vid bänkning.
Nu är jag lite osäker, men då runt 98-99, var inte Yamaha rätt ensamma om detta? Vad var det som gjorde skillnaden jmf med andra tillverkare? :va
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack för svaren, bojs!

Jag kanske lever kvar på skruv- och muttertiden, men hur får de grejorna att hålla? Var ligger varvbryt på en R1, 12-13.000? Och senare R6 bryter vid 15.900, iaf gjorde min -06 det vid bänkning.
Nu är jag lite osäker, men då runt 98-99, var inte Yamaha rätt ensamma om detta? Vad var det som gjorde skillnaden jmf med andra tillverkare? :va
Vill mnnas att min R1:a (-06) har varvstopp vid 14000 ungefär. Väldigt sällan jag varit där uppe och petat dock. Eftersom effektkurvan sjunker något mot slutet så är det väldigt lätt att känna att det är dags att växla innan man hamnar så högt.

Om jag ska gissa på en anledning så är det väl bra materialval, rätt toleranser och introduktionen av insprutning.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Tack för svaren, bojs!

Jag kanske lever kvar på skruv- och muttertiden, men hur får de grejorna att hålla? Var ligger varvbryt på en R1, 12-13.000? Och senare R6 bryter vid 15.900, iaf gjorde min -06 det vid bänkning.
Nu är jag lite osäker, men då runt 98-99, var inte Yamaha rätt ensamma om detta? Vad var det som gjorde skillnaden jmf med andra tillverkare? :va

Stämmer bra med min R6:a -05, den bryter vid ca 16.000.
Händer ibland att man hamnar där på grund av "fel bakom styret", men mest i början av säsongen, innan man fått in ljudet i kroppen.
Har kollat ventilerna på mon, och det var ok, har dock bara gått 3500mil.
Men jag tror du har rätt att dessa konstruktioner med schimsade ventiler och överliggande kamaxel är bra.
Antingen är dom inom specifikationen, eller så har det hänt någonting som föranleder med än att justera ventilspelet (kamaxeln sliten, eller att ventilen satt sig).
Och annat var det nog på "skruv och mutter" tiden, fler saker som kunde ge sig (vipparmar och kanske stötstänger).

Trist att dom slutar med R6:an :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har någon lust att kolla ett mått åt mig; hur lång är en R1/R6, inkl depåstöd?
 

MrE

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2021
Ort
S.A
Hoj
2002, Yamaha och R1
Tjohopp! Läste typ 250 eminenta sidor här innan jag fick se en R1 '02 på blocket, det, kombinerat med dålig impulskontroll gjorde att jag drog iväg och köpte den. Vägrar fejsbok f.ö så är oerhört tacksam över SH forumet =)

Har dock sett nu i efterhand att den vält omkull åt både höger och vänster, fick bara med en nyckel och inga böcker.
Det är väl nackdelarna med det köpet men bara känslan av att ha den stående i sovrummet, att det finns billiga eftermarknadsprylar att tillgå fortfarande och att lappen ska tas i vår väger upp tycker jag.

Har redan lagt beställning på låskit, släta framblinkers och baklampa med inbyggda blinkers.

Men var sitter blinkreläna? Och hur ser dem ut? Tänkte att man borde kunna modda dem direkt eller byta ut istället för att löda in motstånd som smälter allt i sin närhet. Vill iallafall kunna blinka i laglig takt

Och kan man byta tändningslås utan krusiduller? Har ingen röd nyckel och är osäker på om det finns nån immobolizer eller motsvarande som kan ställa till det

Tack o hej!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Har dock sett nu i efterhand att den vält omkull åt både höger och vänster, fick bara med en nyckel och inga böcker.
Det är väl nackdelarna med det köpet men bara känslan av att ha den stående i sovrummet, att det finns billiga eftermarknadsprylar att tillgå fortfarande och att lappen ska tas i vår väger upp tycker jag.

Har redan lagt beställning på låskit

Och kan man byta tändningslås utan krusiduller? Har ingen röd nyckel och är osäker på om det finns nån immobolizer eller motsvarande som kan ställa till det

Tack o hej!

Köp kinakåpor, är billigare än att lackera

Ang. nyckel. imobilizer kom inte förrän 2004 på R1, så det är bara att gå och kopiera nyckeln som du har, behöver inte byta hela tändningslåset
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top