R1 Prisvärd?

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Hej!

Har tänkt mej o köpa en R1:a nu te våren/sommaren.

Men min fråga är, vilken av modellerna från 98 och uppåt är prisvärdast i dagsläget? Kostar alla lika mycke o serva på verkstad tex? Eller är de så att dom lite äldre är billigare? Är de någon spec årsm som de va mycke probs me?

Mvh Andreas
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Hej!

Har tänkt mej o köpa en R1:a nu te våren/sommaren.

Men min fråga är, vilken av modellerna från 98 och uppåt är prisvärdast i dagsläget? Kostar alla lika mycke o serva på verkstad tex? Eller är de så att dom lite äldre är billigare? Är de någon spec årsm som de va mycke probs me?

Mvh Andreas

Sålde min R1 -01 som jag ver helnöjd med för 52 papperslappar. 1880 mil på mätaren. Begärde 59' för den så räkna med att det är viss prutmån på hojarna som är ute på annons.
vad du ska köpa för hoj är ju helt beroende på hur mycket du är beredd att lägga. Om du sätter gränsen till 60 papp så kan du kanske få tag i en 02:a (första R1:an med insprut) skulle jag tro.
 

gullepojken

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Yamaha R1 -01
Sålde min R1 -01 som jag ver helnöjd med för 52 papperslappar. 1880 mil på mätaren. Begärde 59' för den så räkna med att det är viss prutmån på hojarna som är ute på annons.
vad du ska köpa för hoj är ju helt beroende på hur mycket du är beredd att lägga. Om du sätter gränsen till 60 papp så kan du kanske få tag i en 02:a (första R1:an med insprut) skulle jag tro.

Aha oki.. Ja har tänkt lägga mellan 50-65000:- på hojen. Är de någon stor skillnad på dom med insprut mot dom utan? För och nackdelar?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har en R1-01 och min kompis har en R1-03. Någon praktisk skillnad kommer du knappast att märka av men givetvis bör en insprutare ge en mer optimal bränsletillförsel. 01:an och de tidigare modellerna är sannolikt mer tillförlitliga precis som bilar utan för mycket elektronik. Å andra sidan verkar det sällan vara klabb med insprutningen....ja som sagt...skit samma praktiskt sätt.Har även hört att 98:an och 99:an har lite klabb med växellådan men vet inte exakt när det löste sig.

R1:an har så mycket effekt att du skall vara jäkligt skicklig innan du kan utnyttja den optimalt. I praktiken känns det lite löjligt att köpa en 04:a bara för att få 22 hk till som du bara betalar mer för och sällan kan utnyttja men som sagt mycket vill ha mer och vi är alla lite skadade i det hänseendet. Min 01 har "bara" 127 bakhjulshästar men det räcker mer än väl. Ändå höll jag på att köpa en 05:a för en vecka sedan bara för att möjligheten fanns:rolleyes: .
Tog dock mitt förnuft tillfånga och insåg att de 35000 kr extra gav mig en R1:a i sämre skick än min egen och med 22 extra hk som jag bara betalar extra för och inte kan utnyttja. Logiken vann denna gång men vad som händer i framtiden kan jag inte garantera.

Är du förnuftig köper du en 00-03:a i bra skick och slutar fundera på att ha mera hästar på bakslangen. Som tur är sätter din budget stop för idiotiska utsvävningar som man annars tenderar ge sig ut på:D .

Lycka till! R1:an är en underbar hoj, snäll om man vill det och vass om man råkar vara på det humöret...

/D.
 

IronMike

Guest
finns ju några billiga på blocket, typ neråt 35... bra pris jämfört med dom andra. för de flesta verkar annars vara övervärderade?

äsch jag vet inte, kollar annonser dagligen, jag begriper mig inte på priserna alls. cbr1000rr för typ 85, men gamla modellen innan den som gått betydligt mer osv för 79. alla nya tycks rasa till 80 första året. sen tar det 10 år innan dom kommer ner strax under 50. och 20 år gamla hojjar kostar som 9 år gamla av samma modeller :huvet
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82

...
R1:an har så mycket effekt att du skall vara jäkligt skicklig innan du kan utnyttja den optimalt. I praktiken känns det lite löjligt att köpa en 04:a bara för att få 22 hk till som du bara betalar mer för och sällan kan utnyttja men som sagt mycket vill ha mer och vi är alla lite skadade i det hänseendet. Min 01 har "bara" 127 bakhjulshästar men det räcker mer än väl. Ändå höll jag på att köpa en 05:a för en vecka sedan bara för att möjligheten fanns:rolleyes: .
/D.

...

Jag hade 135 bakhjulshästar på min R1-01. Allt beror ju på hur mycket extra utrustning man slänger på! Man får ju mer godis på en 00-01 för 55 papp än om man köper en 03 för 65 t.ex. Beror på hur mycket man väl lägga ut på att utsmycka sin ögonsten. Vad skiljer det egentligen i hästkrafter på en 00-01 vs 02-03 :va

Jag sålde min hoj bara för att min polare började kolla på hoj. Blev också sugen på att köpa nytt. Helt idiotiskt egentligen. men man lever bara en gång! :tummenupp
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag hade 135 bakhjulshästar på min R1-01. Allt beror ju på hur mycket extra utrustning man slänger på! Man får ju mer godis på en 00-01 för 55 papp än om man köper en 03 för 65 t.ex. Beror på hur mycket man väl lägga ut på att utsmycka sin ögonsten. Vad skiljer det egentligen i hästkrafter på en 00-01 vs 02-03 :va

Jag sålde min hoj bara för att min polare började kolla på hoj. Blev också sugen på att köpa nytt. Helt idiotiskt egentligen. men man lever bara en gång! :tummenupp

På veven:

01=150 hk
02=152 hk
04=172 hk
06=175 hk
07=180 hk

Har jag för mig. /D.
 

morrra

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
lund
Hoj
ktm exc 525 04
Har haft en 98s r1 och en r1 00. Tyckte 00 var trevligare vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag trivdes helt enkelt bättre med den. Hade inte problem med någon av dem. Möjligen drog 00an mindre soppa. Hur som helst är det en kanonhoj, riktigt lättkörd och snäll, och helt grym när du vrider på ordentligt. Det sura är försäkringen. Lycka till!
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
finns ju några billiga på blocket, typ neråt 35... bra pris jämfört med dom andra. för de flesta verkar annars vara övervärderade?

äsch jag vet inte, kollar annonser dagligen, jag begriper mig inte på priserna alls. cbr1000rr för typ 85, men gamla modellen innan den som gått betydligt mer osv för 79. alla nya tycks rasa till 80 första året. sen tar det 10 år innan dom kommer ner strax under 50. och 20 år gamla hojjar kostar som 9 år gamla av samma modeller :huvet

Har också reflekterat över detta. Och inte blir man klokare för det :huvet
 

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Gislaved
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Skulle jag av någon konstig anledning få för mig att köpa en r1 så skulle jag nog hoppas över 98 99 pga de kända fel som fanns. Köp en 00 01 med lite utrustning på så har du nog en bra hoj! :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hej!

Har tänkt mej o köpa en R1:a nu te våren/sommaren.

Men min fråga är, vilken av modellerna från 98 och uppåt är prisvärdast i dagsläget? Kostar alla lika mycke o serva på verkstad tex? Eller är de så att dom lite äldre är billigare? Är de någon spec årsm som de va mycke probs me?

Mvh Andreas

Jag är sugen på att köpa den här, den skulle jag putsa upp & placera i vardagsrummet! http://www.blocket.se/vi/10451275.htm?ca=13_s

Just en röd/vit R1 -98 i bra orginalskick står med på listan "Future Classic Bike" i engelska tidningen "Superbike Magazine". Alltså, har man en sådan i bra skick så spås den bli en sann klassiker i framtiden.
 
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Sverige
Hoj
japp
Jag är också ute efter en r1:a 01-03

Har dock tröttnat på alla ögonstens/pärla/annonser med fantasipriser.
Jag skiter i om det e någons ögonsten eller ej, med 3000 mil på mätaren och 5år på nacken så ska det till bra mycket mer än fin lack och "min pärla" för att motivera vissa priser.:va
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Jag är också ute efter en r1:a 01-03

Har dock tröttnat på alla ögonstens/pärla/annonser med fantasipriser.
Jag skiter i om det e någons ögonsten eller ej, med 3000 mil på mätaren och 5år på nacken så ska det till bra mycket mer än fin lack och "min pärla" för att motivera vissa priser.:va


:klappar
Håller helt och hållet med!
Ska till en JÄVLIGT fin 01:a för att man ska betala 65000,- Eller har de en prutmån på 15000,- kanske?
 

IronMike

Guest
:klappar
Håller helt och hållet med!
Ska till en JÄVLIGT fin 01:a för att man ska betala 65000,- Eller har de en prutmån på 15000,- kanske?

Jag sålde min R1 -01 i höstas ..blå, felfri, med vanligt lull lull. Ca 3000 mil = 42,000:- det tycker jag är rimligt pris.

Kikar jag idag, ett halvår senare. Så är många R1or som va till salu då, även till salu nu fortfarande. Prissänkta 2000:-

Att folk orkar hålla på. Är det generellt så att sporthojåkare är av samma virke, snåla hantverkare från västerhaninge, ska ha allt gratis..köpa svinbilligt å pruta å jävlas, sen när de själva säljer - nej dåfan ska det inte prutas en krona, då ska det tjänas på affären. Camprad-fasoner :huvet

R1or i all ära när det gäller beg marknaden, men gamla cbr'er måste nog va värst, där många gamla häckar från 96 kostar mer än 929a 01 på runt 50. Skrattretande.

sånt här är ingen ovanlig syn:

http://www.blocket.se/vi/8696967.htm?ca=11_s
-om dom delar priset i 3 möjligtvis
 
Last edited:

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Jag är sugen på att köpa den här, den skulle jag putsa upp & placera i vardagsrummet! http://www.blocket.se/vi/10451275.htm?ca=13_s

Just en röd/vit R1 -98 i bra orginalskick står med på listan "Future Classic Bike" i engelska tidningen "Superbike Magazine". Alltså, har man en sådan i bra skick så spås den bli en sann klassiker i framtiden.

Vanligtvis brukar inte R1 falla i min smak, lite för mycket "svensson-hoj" över den... Men den färgkombinationen är bara så snygg! :kär
 

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Kinna
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Svenssonhoj? Det finns redan nu rätt få kvar...

Syftade mer på icke-hojåkarnas kommentarer.. Enda hojen mina kompisar kan namnet på är R1 :D

Är klot-faktorn för stor på dessa hojarna? :va Eller finns det någon annan orsak till detta fenomen?
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
:klappar
Håller helt och hållet med!
Ska till en JÄVLIGT fin 01:a för att man ska betala 65000,- Eller har de en prutmån på 15000,- kanske?

Betalade själv 65000 sek för min R1-01 med 3000 mil på mätaren. Den är otroligt nog i nyskick(ingen överdrift), iallafall exteriört. Anade att det var lite mycket men så köpte jag den också på ett Yamaha center, som tur var...redan vid första rejäla rundan nu i februari märkte jag att lådan inte riktigt var som den skulle. Den är nu på YC efter en växelådsrenovering. Hade jag köpt den privat hade pengarna nog varit de samma vid detta laget och nu har jag fortfarande 6 månaders garanti kvar.

/D.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Betalade själv 65000 sek för min R1-01 med 3000 mil på mätaren. Den är otroligt nog i nyskick(ingen överdrift), iallafall exteriört. Anade att det var lite mycket men så köpte jag den också på ett Yamaha center, som tur var...redan vid första rejäla rundan nu i februari märkte jag att lådan inte riktigt var som den skulle. Den är nu på YC efter en växelådsrenovering. Hade jag köpt den privat hade pengarna nog varit de samma vid detta laget och nu har jag fortfarande 6 månaders garanti kvar.

/D.

så det var du som köpte den... den röda ?

själv köpte jag min R1 -04 för "bara" 20' mer än dig, men endast 740 mil på mätaren.. också i nyskick, knappt skitig :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top