R1-sugen men vågar man?

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Snyggt, jag litar inte på verkstäder längre och servar själv...skriver i boken vad jag gör men har inga stämplar. Vågar ändå påstå att mina hojjar är bättre omhändertagna är flertalet där ute!

Exakt! Å dom som inte ser det kan jag avstå att sälja hoj till!
 

2B

...is just enough!
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Inte nu längre...
Eller köp min - Inte den billigaste men med mycket grejor på och väldigt välskött!
Visserligen körd en hel del på bana, men mest som instruktör i måttligt "gubbtempo"... Jag tillhör klientelet som tycker att däck är dyra (inga burnisar) och att en hoj ska framföras med båda hjulen i backen (no stunts - törs inte :rodnar)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=62389

Skulle kunna plocka bort Öhlinsgrejorna och sänka priset en hel del, men varför köpa en "halvfärdig" hoj?

/BosseB
 

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Därför man även vill se på kvitton, Alternativt ringa upp firmanamnena som är stämplade i boken.
Om en 10 år gamal hoj bara har "Färska" stämplar och bara från en och samma firma så krävs det inget geni för att lista ut att något är lurt?


Den hojen jag bytte in var bara några år och hade gått 2000 mil.
Inte så mkt men jävligt fult av handlaren att efterfabricera en servicebok.
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Många stirrar sig blinda på huruvida den är bankörd eller inte.
Jag köper hellre en bankörd hoj än en med samma mil som gått fram och tillbaka efter Sveavägen.
Åtminstone jag har servat hojarna betydligt bättre när jag kört dem på bana.
Sen kan man förstås inte förbise ev. kraschskador, men de kan ju även finnas på gatkörda hojar.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Man ska nog inte alltid lita på serviceböcker.
Jag bytte in en hoj som jag inte hade ngn servicebok på.
Jag råkade träffa nästkommande ägare och frågade om serviceboken.
Då fanns det plötsligt en fullstämplad servicebok ifrån firman som bytte in den...

Finns ju historik på varje hoj i Yamahas system. Det flyttade troligen bara den infon till en servicebok. Inget direkt märkvärdigt.

\Masonit
 
Last edited:

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Finns ju historik på varje hoj i Yamahas system. Det flyttade troligen bara den infon till en servicebok. Inget direkt märkvärdigt.

\Masonit


Nej så var inte fallet.
Jag hade hojen från att den var ny till drygt 2000 mil.
Eftersom jag servade den själv så fanns ingen servicebok.

Men efter att jag hade bytt in den så efterfabricerade dom en servicebok.
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Alla R1 har ju rullat i slöddetälje på varvstoppet så nej..man ska inte köpa skramlaha som beg..
 

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
Absolut är det så, jag bor i Södertälje, har en kamel i koppel, och börnar med min R1:à för att jag tycker det är roligare än att lägga pengarna på service. ...NOT

snacka om att ni ger ordet "fördom" ett ansikte...:zpy
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Absolut är det så, jag bor i Södertälje, har en kamel i koppel, och börnar med min R1:à för att jag tycker det är roligare än att lägga pengarna på service. ...NOT

snacka om att ni ger ordet "fördom" ett ansikte...:zpy

uppfatta ironi var inte din starka sida idag..testa imorgon och se om det går bättre..
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har ingen erfarenhet av R1 eller det påstådda "klientelet"...tycker det låter som (yngre) sporthojs/motardpiloter i allmänhet.:D:D Ok Ducatiägare är ju ett släkte för sig....

Folk som köper en sporthoj gör det för att kunna gasa. punkt! Det är liksom hela poängen och ja ofta går de i backen då och då. Vill du ha en gubbkörd hoj är det nog något annat du ska leta efter.

Det är det "klientelet" som bara gasar och inte orkar/har råd med att serva man ska akta sig för. En R1 tål att piskas, även på bana -om den sköts om. En servicebok behöver inte betyda ett skit men sätter mer tilltro till en sån än "hemmaservade" hojar utan ett kvitto på någonting med "borttappade" serviceböcker.
På motardsidan verkar det enormt vanligt "jamen det är ju så enkelt. Har kört enduro i xx år, har alltid servat grejorna själv och ALLTID med tätare intervaller. Man e ju rädd om grejorna...."

På en 10 år gammal hoj är skicket och historiken viktigare än milen (som många är så jävla nojiga över). Ju mer original desto bättre. Ägaren och ägarhistoriken brukar kunna ge en viss känsla för hur livet varit för just den hojen. Det är små grejor..är hojen skitig när du åker och kollar på den? Har den varmkörts innan? Verkar säljaren ha koll på modellen eller hojar rent allmänt?

Lovar att det massor av fina Rettor därute så var selektiv och undvik liken. Samtliga har säkert fått visa vad de går för men med rätt ägare så håller hojarna för det.

Eller satsa på kvalitet och köp en gixxer 1000 eller en Blejd. Bara hyvens folk som kör såna... ;-)

Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Jag är inte orolig för en sporthoj som är använd som den är tänkt. Det är att den inte är servad som det är tänkt som oroar mig. Och där hittar man nog många rettor.

Den typiska R1-ägaren: HÄR.
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Jag är inte orolig för en sporthoj som är använd som den är tänkt. Det är att den inte är servad som det är tänkt som oroar mig. Och där hittar man nog många rettor.

Ärligt talat nu. Med en första ventiljustering vid 4000 mil så är servicebehovet relativt litet på en R1. I princip behövs bara olja/filterbyte samt se över luftfiltret någon gång, resten är ju slitdelar. Hur många finns det egentligen som inte ens byter olja.

Sluta nojja. Leta upp en hoj som du vill ha och har råd med. Sen köper du den och har troligen inga problem.
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Köp en Bruno Matssonfåtölj, måla den i Yamahas snyggaste färgschema...sen kan du montera hjul på den och bara gliad runt och knäskrappa lite fint.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Tror de flesta R1 inte är körda på något annat sätt än annan sporthoj. Bara för en halvgalen dalmas har förstört försäljningsutsikterna för vinröda R1:eek:r, med tanke på den IQ befriande filmen där det gör ont i hjärtat då man plågar en 04(?) R1 på varvstoppet och man slutar inte ens direkt när den pissar ut sig kylarvätska, från Lelleträffen på Gotland så kan man inte generallisera. Dåligt servad?? Varför skulle de vara sämre servade än andra märken, myt...

Min är aldrig burnad på varvstop och är mer än välservad och aldrig slarvigt servad, och med tanke på hur fina de som är till salu är så framförs de flesta med förstånd.

Tror detta är en provocerande tråd bara för att reta oss R1 ägare:hihi
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag har haft nästan alla literhojar man kan ha:rodnar
Kan med gott samvete säga att R1:an är den roligaste maskinen i världen (enligt mig):)
Jag kör mycket hellre en R1:a än tar en latina B-----N:arsele
Sen om du får tag en på billig R1 så behöver du oftast bara oroa dig för att växlarna hoppar ur, men du kommer att lära dig vilket varvtal växeln hoppar ur ut så det är bara att växla precis före:yoparty
 
Last edited:

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Vad menar du med satsa på blade eller gixxer om du vill ha kvalité?
Jag har aldrig haft problem med en R1:a:yoparty
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top