R1-turbo !

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Blev lite meck efter jobbet idag!
Lite fix med toppen, tänkte slipa in ventilerna när den ändå är lös.
Ska även göra en distans för att kompsänka. Blir av 2 mm aluplåt.
Sedan ska kamdreven fräsas upp, men är osäker på hur mycket det behövs för att få rätt gradtal på kamarna. Någon som vet hur mycket det behövs ? Är ju inte jättemycket gods att ta på.
Någon som kan ge mer info om detta!:va

Slänger med ett par bilder!
 

Bifogat

  • Picture 005.jpg
    Picture 005.jpg
    238.9 KB · Visningar: 154
  • Picture 006.jpg
    Picture 006.jpg
    232.4 KB · Visningar: 152
  • Picture 008.jpg
    Picture 008.jpg
    236.9 KB · Visningar: 173

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Blev lite meck efter jobbet idag!
Lite fix med toppen, tänkte slipa in ventilerna när den ändå är lös.
Ska även göra en distans för att kompsänka. Blir av 2 mm aluplåt.
Sedan ska kamdreven fräsas upp, men är osäker på hur mycket det behövs för att få rätt gradtal på kamarna. Någon som vet hur mycket det behövs ? Är ju inte jättemycket gods att ta på.
Någon som kan ge mer info om detta!:va

Slänger med ett par bilder!

Se så där ja nu blev det lite gjort när vi hetsar dig:D:D:D
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Se så där ja nu blev det lite gjort när vi hetsar dig:D:D:D

Hmmm det kanske är det som behövs!
Men man har ju tyvärr pissiga arbetstider och jobbar minst varannan helg och nu i princip alla helger utom en i sex veckor. Det gör det inte lättare.
Fick hem mina kåpor från skåneland idag. De såg bra ut !
Dina hemtrakter ju!:yoparty
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Blev lite meck efter jobbet idag!
Lite fix med toppen, tänkte slipa in ventilerna när den ändå är lös.
Ska även göra en distans för att kompsänka. Blir av 2 mm aluplåt.
Sedan ska kamdreven fräsas upp, men är osäker på hur mycket det behövs för att få rätt gradtal på kamarna. Någon som vet hur mycket det behövs ? Är ju inte jättemycket gods att ta på.
Någon som kan ge mer info om detta!:va

Slänger med ett par bilder!


Ta en 2 - 2,5 mm åt varje håll så räcker det gott

Tänk på att 2mm spacer ger 5-6 graders förskjutning

Det är 2mm på den yttre radien, vid fästhålen ger det betydligt mer
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ta en 2 - 2,5 mm åt varje håll så räcker det gott

Tänk på att 2mm spacer ger 5-6 graders förskjutning

Det är 2mm på den yttre radien, vid fästhålen ger det betydligt mer

Tack Andersson !
Precis ett sådant svar jag önskade :Bugar :Bugar:Bugar
Fösstod dock inte riktigt vad du menade med:

(Det är 2mm på den yttre radien, vid fästhålen ger det betydligt mer)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tänk dig en linje från mittpunkten i kamaxeldrevet som går ut till kamdrevets tänder. Flyttar du linjen 2 mm vid omkretsen/periferin blir således "flyttning" inte 2 mm vid skruvhålen utan mindre.
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Hmmm det kanske är det som behövs!
Men man har ju tyvärr pissiga arbetstider och jobbar minst varannan helg och nu i princip alla helger utom en i sex veckor. Det gör det inte lättare.
Fick hem mina kåpor från skåneland idag. De såg bra ut !
Dina hemtrakter ju!:yoparty

de e fint de:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Tänk dig en linje från mittpunkten i kamaxeldrevet som går ut till kamdrevets tänder. Flyttar du linjen 2 mm vid omkretsen/periferin blir således "flyttning" inte 2 mm vid skruvhålen utan mindre.

Tack Anders !:Bugar
Då förstår jag precis, var ju inte så svårt. Då får det bli fräsning av kamdrev på Fredag då.
Kanon!:tummenupp
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Blev lite meck efter jobbet idag!
Lite fix med toppen, tänkte slipa in ventilerna när den ändå är lös.
Ska även göra en distans för att kompsänka. Blir av 2 mm aluplåt.
Sedan ska kamdreven fräsas upp, men är osäker på hur mycket det behövs för att få rätt gradtal på kamarna. Någon som vet hur mycket det behövs ? Är ju inte jättemycket gods att ta på.
Någon som kan ge mer info om detta!:va

Slänger med ett par bilder!

Se där, själv så lämnade jag min motor till RaceRepairs.com och det är jag väldigt glad över, för ventilerna läckte regält och dåliga kolvringar var det med....
Så du gör helt rätt i att kolla över toppen, tur jag inte bara slängde i maskinen, men det börjar bli grymt stressigt nu, har jag tur så kommer kolvringarna i slutet av veckan, men nu är det bara 14 dagar kvar innan avfärd mot Funäsdalen.....

Pratade med Marklund om utfräsning av kamdreven, men nu har jag ju kanske inte lika mycket mellan min topp som du, (3 topp packningar) men till det så sa han att dom vred kammarna 0.8mm så vi fräser hålen ca 1.6-2.0mm men då blir det nog som sagt bra om du tar 2-2.5mm

Jobba på nu, sommaren är här snart:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Se där, själv så lämnade jag min motor till RaceRepairs.com och det är jag väldigt glad över, för ventilerna läckte regält och dåliga kolvringar var det med....
Så du gör helt rätt i att kolla över toppen, tur jag inte bara slängde i maskinen, men det börjar bli grymt stressigt nu, har jag tur så kommer kolvringarna i slutet av veckan, men nu är det bara 14 dagar kvar innan avfärd mot Funäsdalen.....

Pratade med Marklund om utfräsning av kamdreven, men nu har jag ju kanske inte lika mycket mellan min topp som du, (3 topp packningar) men till det så sa han att dom vred kammarna 0.8mm så vi fräser hålen ca 1.6-2.0mm men då blir det nog som sagt bra om du tar 2-2.5mm

Jobba på nu, sommaren är här snart:tummenupp

Tjena Quaden!
Hur mycket bygger dina tre packningar? Har ni räknat på vilket komp du får och hur mycket ska du ladda? Fick feedback av Andersbrink och Andersson och de rekomenderade ca 2 mm på radien så det får bli 2mm+ så är det inte för lite . Ska bli sjukt kul att se hur det går för dig. Tyvärr så är det för långt till Funäs annars skulle jag garanterat va där för att suporta din repa. Se nu till att filma ordentligt så vi som bor i bebodda områden i vårt avlånga land också får se.
Keep it up!:tummenupp
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tjena Quaden!
Hur mycket bygger dina tre packningar? Har ni räknat på vilket komp du får och hur mycket ska du ladda? Fick feedback av Andersbrink och Andersson och de rekomenderade ca 2 mm på radien så det får bli 2mm+ så är det inte för lite . Ska bli sjukt kul att se hur det går för dig. Tyvärr så är det för långt till Funäs annars skulle jag garanterat va där för att suporta din repa. Se nu till att filma ordentligt så vi som bor i bebodda områden i vårt avlånga land också får se.
Keep it up!:tummenupp

Ärligt talat så vet jag inte hur mycket det bygger, men jag kan ju mäta min gamla pakning i morgon och ta det x 3
Toppen skulle få sig en omgång slipning av ventiler och så var det tydligen någon kant som skulle väck i toppen, en spik fälla:tummenupp
Det bör nog räcka fint med 2mm
Ja, vi får värkligen hoppas att jag får i hop allt, tid för bänkning är bokad till fredag den 19e och jag åker mot Furnäsdalen den 24e
:tungan:tungan:tungan
Börjar bli bra snurrig i huvet av allt som ska ordnas:galen

Klart vi ska filma, hoppas på att få låna en bra kamera av en vän, sedan har jag bjudit med en annan kompis som ska få jobba med det, men han vet inte om det än bara :D

Behöver mer :whip så tack för stödet:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Ärligt talat så vet jag inte hur mycket det bygger, men jag kan ju mäta min gamla pakning i morgon och ta det x 3
Toppen skulle få sig en omgång slipning av ventiler och så var det tydligen någon kant som skulle väck i toppen, en spik fälla:tummenupp
Det bör nog räcka fint med 2mm
Ja, vi får värkligen hoppas att jag får i hop allt, tid för bänkning är bokad till fredag den 19e och jag åker mot Furnäsdalen den 24e
:tungan:tungan:tungan
Börjar bli bra snurrig i huvet av allt som ska ordnas:galen

Klart vi ska filma, hoppas på att få låna en bra kamera av en vän, sedan har jag bjudit med en annan kompis som ska få jobba med det, men han vet inte om det än bara :D

Behöver mer :whip så tack för stödet:tummenupp

Mät gärna din packning men var mest nyfiken på vilket komp du har och vad du kommer ladda, men det ger sig väl efter bänkningen vilket ladd du kommer köra. Men som sagt, jävla fränt bygge om än lite galet men det är ju det som är grejen.:D
Kör på Quaden, du är bevakad av många!:yoparty
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Mät gärna din packning men var mest nyfiken på vilket komp du har och vad du kommer ladda, men det ger sig väl efter bänkningen vilket ladd du kommer köra. Men som sagt, jävla fränt bygge om än lite galet men det är ju det som är grejen.:D
Kör på Quaden, du är bevakad av många!:yoparty

Jag min förvirrade skäll, glömde naturligtvis att mäta packningen, men jag gör ett nytt försök i morgon!
Ja som sagt så har jag ingen koll på vilken komp det blir och du har rätt, bänkningen får utvisa vilket ladd tryck det blir!

Nu till en fråga, behöver man täta förgasarna?
 

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Borlänge
Hoj
R1
Last edited:

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Jag min förvirrade skäll, glömde naturligtvis att mäta packningen, men jag gör ett nytt försök i morgon!
Ja som sagt så har jag ingen koll på vilken komp det blir och du har rätt, bänkningen får utvisa vilket ladd tryck det blir!

Nu till en fråga, behöver man täta förgasarna?

När man kollar konstruktionen på gasarna så tvivlar jag på att man behöver göra någon tätning. Noc har inte tätat sina och jag kollade även på Crazy s gasare och de verkade inte heller åtgärdade på något sätt. Så det är nog lugnt!
Inte funderat nåt mer på att ändra styrutslaget? Det är nog det enda jag tror kan sätta käppar i hjulen för dig. Du ska ju upp i 250 blås, rekordet var väl idag 249,3 eller nåt sådant. Kanske bättre att ha svängradie som en buss än att Quaden börjar kränga i de hastigheterna. Tänker mer på säkerheten där!
Men jag kan ha fel då jag inte kört en Quad i 200 km/h.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tjena Quaden!
Hur mycket bygger dina tre packningar? Har ni räknat på vilket komp du får och hur mycket ska du ladda? Fick feedback av Andersbrink och Andersson och de rekomenderade ca 2 mm på radien så det får bli 2mm+ så är det inte för lite . Ska bli sjukt kul att se hur det går för dig. Tyvärr så är det för långt till Funäs annars skulle jag garanterat va där för att suporta din repa. Se nu till att filma ordentligt så vi som bor i bebodda områden i vårt avlånga land också får se.
Keep it up!:tummenupp

Nu har jag mätt den gamla packningen, den är 0.8mm
Så då blir det 2.4mm höjning för mig med 3st packningar...
 

crazy skåning

SBK #46
Gick med
23 Aug 2008
Ort
vetlanda
Hoj
vtr sp1 (såld) och en husa busa 650 (såld) ktm 660 smc (såld) yamaha yzf r1 turbo (såld) hayabusa turbo ala mums mums (Såld) Suzuki Gsxr 1000 k9 banhoj och en Suzuki Rmz 450
Har förmodligen fixat ett rör till kylvatten mojängen så den blir svetsad inom snar framtid och har klurat lite på ljuddämparen också:tummenupp
 

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Ort
JÖNKÖPING
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Har förmodligen fixat ett rör till kylvatten mojängen så den blir svetsad inom snar framtid och har klurat lite på ljuddämparen också:tummenupp

Tja, Crazy!
Fan va nice! Själv ligger jag toksjuk med feber och skit så här händer inte så mycket. Väntar mest på min bakram och lite löning så jag kan komma vidare. Ang alu rören till ev dämp så har jag 3 eller 4 så går det åt helvete med ett så spelar det kvitta.:yoparty

Tittade på lite turbobygge bilder jag hade på datorn och hittade denna.
Är garanterat din hoj innan du köpte. Kolla vattenröret!:D
 

Bifogat

  • Vatten-ror.jpg
    Vatten-ror.jpg
    56.6 KB · Visningar: 251

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
När man kollar konstruktionen på gasarna så tvivlar jag på att man behöver göra någon tätning. Noc har inte tätat sina och jag kollade även på Crazy s gasare och de verkade inte heller åtgärdade på något sätt. Så det är nog lugnt!
Inte funderat nåt mer på att ändra styrutslaget? Det är nog det enda jag tror kan sätta käppar i hjulen för dig. Du ska ju upp i 250 blås, rekordet var väl idag 249,3 eller nåt sådant. Kanske bättre att ha svängradie som en buss än att Quaden börjar kränga i de hastigheterna. Tänker mer på säkerheten där!
Men jag kan ha fel då jag inte kört en Quad i 200 km/h.

Det låter kanon!
Angående styr utslaget så blir det som det är, har faktiskt minskat det lite tidigare i bygget, men det var för att inte styrleden skulle ta i fälgen
Blir en styrdämpare som Min Hoj har sponsrat med som åker på i morgon

Sedan har du nog missuppfattat rekordet lite, 249 var på asfalt, men visst skulle det vara fint att komma upp i det på isen, :yoparty men risken är nog väldigt liten, i alla fall på flygande km då ska man hålla 250 i genomsnitt i en km och jag tror inte det är möjligt att komma upp i det på isen....

Det finns inget rekord med Quad på is..... (Än)

Så håll tummarna att jag får maskinen att gå innan den 24/3-2010
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top