R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
njo hårdare fjäder lär du nog åka på samma hur man gör det

Men att svetsa i Alu bärarmen är inte tillrådligt då den kommer bli mjuk
och gå sönder under last sen , Den är nog beroende av att den är strukturellt oförändrad ( faan va fint ord):)

Flytta bak dämparfäste och undre bärarmsfästet då kan de funka??

Fy fan, är det ok att jag börjar kalla dig för Doktor Andersson, med tanke på det fina språket :)

Funderar faktiskt helt enkelt att ta bort länkaget helt och köra en dämpare som sitter direkt i svingen i stället, mycket enklare.....

Vad säger du om det Doktor Andersson Turbo :)

Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fy fan, är det ok att jag börjar kalla dig för Doktor Andersson, med tanke på det fina språket :)

Funderar faktiskt helt enkelt att ta bort länkaget helt och köra en dämpare som sitter direkt i svingen i stället, mycket enklare.....

Vad säger du om det Doktor Andersson Turbo :)

Hehe , Nåja

Jo de funkar nog utmärkt om du tar dämpare från nån brandgul KTM

Eller Gul blå Husabergare , Då dessa är gjorda för att gå utan länkage

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Utan länkage blir för tvär vinkel på dämparen, så vi håller på att klurar på en helt ny undre länkarm i stål för att prova lite olika vinklar!

Ramen har blivit helsvetsad och nytt stötdämpar fäste är på G i fram, även där så man kan ändra lite hårdhet och höjd!

Så här lång blev maskinen (24cm längre), jo jag vet att vinter hjuls säsongen är långt bort just nu :)

IMG_0690.JPG

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Bygget ligger nere ett tag pga. tror eller ej men jag har gått och köpt mig en tvåhjuling, blev en Yamaha TDM 850 01a med läckande gaffel och en topp packning som också läckte, men det är fixat, så nu saknas bara att besikta den och ett körkort :)
Ingen raket, men man kan kanske slänga på en turbo till nästa sommar ;)

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Bygget ligger nere ett tag pga. tror eller ej men jag har gått och köpt mig en tvåhjuling, blev en Yamaha TDM 850 01a med läckande gaffel och en topp packning som också läckte, men det är fixat, så nu saknas bara att besikta den och ett körkort :)

Grattis, och lycka till med kortet:tummenupp

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Tusen tack! Undrar varför man inte har tagit mc kort tidigare......

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast

Ha ha ha ha antar att du har småsneglat på denna tråd!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=149427

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Utmärkt val.
Någon turbo skall det dock inte sitta på den motorn.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Motorn svarar bra på vanlig sugtrimmning, men med turbo så är det mycket stor risk att koppling, växellåda och (inte lika stor risk) vevlager totalhavererar.
Vridmomentet maler ner delarna till julgransglitter.

Låter som du har provat turbo matat en TDM 850 redan?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Låter som du har provat turbo matat en TDM 850 redan?

Jag har varit inblandad i ett projekt, men vi blev rådda att byta objekt.
Som du säkert vet, så är det betydligt bättre att satsa på en fyra om man skall turba.
Om du ändå väljer att fösöka få fart på TDMen, så bör du nog försöka begränsa vridmomentet på lägre varv.
Jag tror att det kan fungera, men vem vill ha en gammeldags, omodern, bufflig turbomotor med effektpuckel vid 6000 varv?

Jag vill.
Men inte på en hoj.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har varit inblandad i ett projekt, men vi blev rådda att byta objekt.
Som du säkert vet, så är det betydligt bättre att satsa på en fyra om man skall turba.
Om du ändå väljer att fösöka få fart på TDMen, så bör du nog försöka begränsa vridmomentet på lägre varv.
Jag tror att det kan fungera, men vem vill ha en gammeldags, omodern, bufflig turbomotor med effektpuckel vid 6000 varv?

Jag vill.
Men inte på en hoj.

Det låter som om du kört mycke turbohojar

( på 80 talet)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det låter som om du kört mycke turbohojar

( på 80 talet)

Inte alls.
Turbohojjarna på åttiotalet var skräp.
Men det jag fått påpekat angående turbomatning av TDMmotorer är att om man ökar vridmomentet på låg och mellanvarv, så blir det problem.
På högre varv klarar den pulserna.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inte alls.
Turbohojjarna på åttiotalet var skräp.
Men det jag fått påpekat angående turbomatning av TDMmotorer är att om man ökar vridmomentet på låg och mellanvarv, så blir det problem.
På högre varv klarar den pulserna.

Därför bygger man mer och mer med stora aggregat som ger låga avgasmottryck och bevarar sugmotorns karaktär

Då funkar även vassare kammar och högre komp bra:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Därför bygger man mer och mer med stora aggregat som ger låga avgasmottryck och bevarar sugmotorns karaktär

Då funkar även vassare kammar och högre komp bra:)

Det är just det jag har fått höra är problemet på dessa motorer.
När man turbar en motor nufötin, så vill man ju höja effekten genom hela registret.
Effekthöjningen på låg och mellanvarv ställer till problem.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Det här var intressant, hoppet är det sista som överger mäniskan ;)
Ska väll i första hand lära mig köra utan stödhjul sen får vi se vad det blir! Har ju fortfarande två R1 motorer som kan bli en hel R1 motor med turbo:tummenupp, blir kanske svårt att besikta TDM med R1 motor:va

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ska väll i första hand lära mig köra utan stödhjul sen får vi se vad det blir! Har ju fortfarande två R1 motorer som kan bli en hel R1 motor med turbo:tummenupp, blir kanske svårt att besikta TDM med R1 motor:va

Helt rätt tänkt.
TDM är en utmärkt nybörjarhoj som går att använda till allt.
Om du sedan känner att du vill ha ett "effektmonster", så är det inga jättepengar att byta till en gammal hayabusa eller liknande, som bevisligen tål både effekten och farten.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA