R1 Yamaha Banshee med Turbo......

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Vad sägs om 16/38 ?

Är det någon som kan räkna ut den teoretiska topp farten?

Rallydäckens omkrets som jag ska använda är 180cm och ett 17" hoj hjul är ca 200cm :confused:

Synd att bara changsa, säkert någon som är lite smartare än mig på det där.....:tungan

Har du något varvtal du vill ha hastigheten för eller duger detta?

EDIT: Ändrade skala på varvtalet till 10000 och uppåt
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    108.9 KB · Visningar: 301
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
He he kanske lite, funderar på att montera en feg lampa på styret som tänds så fort man släpper gasen:yoparty

Du ska bromsa i alla fall...

Du vet att bromsen är fartens värsta fiende! :)

Ska kolla om jag får tag i honom i morgon!

Apropå Speed Weekend, har du fått något livstecken från Glenn på senaste?

Det är ju stendött i Landracing-forumet och han svarar inte på mail heller, idag gick dessutom anmälningstiden ut så man börjar ju undra vad karln håller på med egentligen. Vi måste t.ex. veta om vi tar oss ut på sjön med flakväxlaren och det frågade jag i början av januari utan att ha fått något svar än...:gnissla

Kanon!
Då borde 16/38 bli ganska bra, vill man få den lite starkare så kan man ju gå ner ett kug i fram, vad blir skilnaden med som jag har nu 16/54?


Har du något varvtal du vill ha hastigheten för eller duger detta?

EDIT: Ändrade skala på varvtalet till 10000 och uppåt
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag försökte räkna åt dig och kom bara fram till tokvärden men sen kom jag på att jag inte vet primärutväxlingen mellan vev o koppling eller den riktiga utväxlingen på 6an(uppskattade den till ca 1.15).

Men om hjulet är 10% mindre än orginal r1 och allt annat samma så gissar jag på att den går 10% långsammare.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
:banana 10% långsammare är ju tokfort:D
Vad tror ni i praktiken då, Fyra hjul, ca 350kg med förare och Rally däck med Finndubb, ej fulldubbade......
Blir Hundkoje rally däck fram 10" med endurodubb, kanske lite finndubb.

Den som kommer närmas den verkliga farten får jag väll bjuda på något gott att dricka :tummenupp

Jag försökte räkna åt dig och kom bara fram till tokvärden men sen kom jag på att jag inte vet primärutväxlingen mellan vev o koppling eller den riktiga utväxlingen på 6an(uppskattade den till ca 1.15).

Men om hjulet är 10% mindre än orginal r1 och allt annat samma så gissar jag på att den går 10% långsammare.
 
Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
16/54
La maxvarv på 11750, varvräknaren ser ut att vara rödmarkerad där.
 

Bifogat

  • 16_54.jpg
    16_54.jpg
    108 KB · Visningar: 274

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Oj oj det var skillnad det...
Då blir nog 16/38 bra eller vad tror ni?

16/54
La maxvarv på 11750, varvräknaren ser ut att vara rödmarkerad där.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Tyvärr så får jag inte plats med 38 bak, då tar det i skruvarna, men ett 40 är bestält.....
Så då hamnar vi på 16/40 i drevning....
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Då ska det teoretiskt bli så här.

Andra tabellen är +/- 3 kugg fram & bak räknat från 16/40 vid maxeffekt som Yamaha uppger till 10000rpm för 98-00.
 

Bifogat

  • 16_40.jpg
    16_40.jpg
    100.4 KB · Visningar: 255
  • 16_40_10000rpm.jpg
    16_40_10000rpm.jpg
    62.2 KB · Visningar: 196

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Då ska det teoretiskt bli så här.

Andra tabellen är +/- 3 kugg fram & bak räknat från 16/40 vid maxeffekt som Yamaha uppger till 10000rpm för 98-00.

Hehe, det här blir nog en ganska snabb quad tror jag... :tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Då ska det teoretiskt bli så här.

Andra tabellen är +/- 3 kugg fram & bak räknat från 16/40 vid maxeffekt som Yamaha uppger till 10000rpm för 98-00.

Även om orginalet inte orkar knuffa vidare vid 10000varv på sexan så orkar den nog med turbo.

Surbladen eldades ur vid ett tillfälle i somras, den var rödmarkerad till 9500v men när jag kikade ner på mätarn visade den 11500v och 180km/h(framhjulsdriven hastighetsmätare, he he) på 6an.

Därför blir det shiftlight för min del i sommar.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Även om orginalet inte orkar knuffa vidare vid 10000varv på sexan så orkar den nog med turbo.

Surbladen eldades ur vid ett tillfälle i somras, den var rödmarkerad till 9500v men när jag kikade ner på mätarn visade den 11500v och 180km/h(framhjulsdriven hastighetsmätare, he he) på 6an.

Därför blir det shiftlight för min del i sommar.

Ähhhh... det var nog bara kopplingen som slirade. :D
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Vilket monster pass det blev i garaget i dag, 09.30-18.30 Växelspak/länkage, fästen till plast mm blev klart i dag! Så nu ska motorn ur och ramen skall helsvetsas, sedan blästras och pulver lackas... Mer uppdateringar kommer när jag fått lite mat i mig!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Bra jobbat...
Då får man se en snurra snart då.

Ja det ska bli spännande, alla får hålla tummarna att det inte är ett vrak till motor, det ända jag fick veta när jag övertog projektet var att hojen var krachad som motorn satt i.......

Lite bilder från dagens arbete....
Då har man en växelspak med då... Pinnen man växlar med skall bytas till en smidigare med gummi på, för säkerhets skull:D
20100228525.JPG


Lite fästen till plasten har det också blivit
20100228526.JPG


På dessa bilder ser den ju nästan färdig ut
20100228532.JPG

20100228533.JPG


Får väll slänga in en bild på det våldtagna elsystemet, isolerar allt efter första provstarten.....
20100226459.JPG
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Då var nerstrippningen klar, lite helsvettsning, blästring och lack så ser det nog lite bättre ut och naturligtvis så blir det kanon när Kamikaze kid har kollat upp motorn:tummenupp

20100301540.JPG


20100301547.JPG

20100301555.JPG

20100301558.JPG

20100301560.JPG

20100301562.JPG
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Är det någon som har fyra st huvudmunstycken 135 måste vara Yamahas original R1 bör ju gå upp lite eftersom det är vinterkörning, sitter 130 i nu och nålen sitter i läge tre, bör man höja den också? Behöver jag täta förgasarna på något vis?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Är det någon som har fyra st huvudmunstycken 135 måste vara Yamahas original R1 bör ju gå upp lite eftersom det är vinterkörning, sitter 130 i nu och nålen sitter i läge tre, bör man höja den också? Behöver jag täta förgasarna på något vis?

Klart det finns....
Vi ska ju bänka den när den sitter ihop och då ser vi ju hur den går.

Brum brum...
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top