R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
smurfblå..... med Gargamel bakom styret :rolleyes: Fint byggtempo du verkar ha, :tummenupp tänkte snoka förbi idag när jag var å titta på ny motor men blev dåligt me tid....
↲Jasså det blir en Ducati motor nu då ;) he he, har du fått tag i en bättre beg Aprilia? Nä nu vill jag åka hem och sova, ok att det har varit en bra kväll på Ladan i Gimo! Men nu får alla gärna gå hem....
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Är dom inte pressade på cbren?

Inte på 04-07 som jag fortfarande harvar runt med.
Jag skaffar en 08- när jag hittar en för runt 20,000:- så det tar väl nån vecka till innan en sån dyker upp. :D

Skönt att höra (250 blås) :tummenupp
Har ändrat lite i styrvinklarna så den vill sträva att gå mer rakt fram, men utväxlingen är ej ändrad!
Fungerar kanon med min andra Quad GasgasDucati i 175, men en styrdämpare hade suttit fint, ska försöka hinna få tag i en sådan med...

Styrdämpare finns.
En lång en jäkla Öhlinare till min gamla CBR.
Den torde ju gå att använda och den är justerbar samt prisvärd.
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Det får vi titta på!
Alla som har klassat en som dåre under årens lopp borde kolla in min vän Elvis dB Dragracing bil bygge (spela högt i bil)
Var själv djupt nere i dB träsket med en Honda Civic 76a när det var som värst så satt det 6st steg på 6x3000watt och två 15" basar 6st 18volts batterier.......
Men snacka om att det har spårat ur helt nu
DSCN0275.jpg

Ni kan läsa hela tråden här http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2641
På min tid så var 162dB jävligt högt, men i denna bil så kommer han att spela en bra bit över 170dB kanske till och med över 180dB

Så då kan vi nästan friskförklara mig en liten stund:tungan
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det får vi titta på!
Alla som har klassat en som dåre under årens lopp borde kolla in min vän Elvis dB Dragracing bil bygge (spela högt i bil)
Var själv djupt nere i dB träsket med en Honda Civic 76a när det var som värst så satt det 6st steg på 6x3000watt och två 15" basar 6st 18volts batterier.......
Men snacka om att det har spårat ur helt nu
På min tid så var 162dB jävligt högt, men i denna bil så kommer han att spela en bra bit över 170dB kanske till och med över 180dB

Så då kan vi nästan friskförklara mig en liten stund:tungan

Vilket skönt cp.:D
Mer galningar till folket !:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hehe, om man har en sån där bil vill man inte råka låsa in sig...:hihi
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan väl kortfattat berätta att toppen kommer få nyfrästa ventilsäten och slipade ventiler.
samt lite moddade förbränningsrum eftersom R1 toppen har mysiga kanter runt insugsventilerna som är väldigt vassa och perfekta för att skapa spikningar på...
Bort med dem och så blir det lite bättre flöde samtidigt.

Cylindrarna får sig en snabb honing och nya ringar.

Sen jäklar är det bara att gasa!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Hehe, om man har en sån där bil vill man inte råka låsa in sig...:hihi

Exakt, och inte heller vara i när den spelar, då dör man på fläcken:tummenner
Själv rågade min cd slå igång när jag var i bilen och då spelade jag bara 157dB den gången, jag kröp ur bilen och hade grymma problem att andas:va

Kan väl kortfattat berätta att toppen kommer få nyfrästa ventilsäten och slipade ventiler.
samt lite moddade förbränningsrum eftersom R1 toppen har mysiga kanter runt insugsventilerna som är väldigt vassa och perfekta för att skapa spikningar på...
Bort med dem och så blir det lite bättre flöde samtidigt.

Cylindrarna får sig en snabb honing och nya ringar.

Sen jäklar är det bara att gasa!

Tusen tack för hjälpen och för den uppdateringen, Olje retur och matning är fixad, fräsning av kamdreven hoppas jag blir klart i kväll!
20100307622.JPG

20100307623.JPG


Ordnade även till lite special slangklämmor till gummit mellan förgasarna och plenumet
20100307624.JPG


Skruvade även dit ett Bling Bling oljefilter
20100307627.JPG


Läger även upp en bild på min vän Mats projet, är otroligt snällt av honom att låna ut garage och all hjälp, fast han själv har en hel del att stå i.....
Ska bli en Porsche 914/6 GT Replika 72a
20100307626.JPG
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här händer det grejor. Gött :tummenupp

Angående 914/6:an, GE MIG!!! :kär Vilken motor ska han ha? 2,0:an eller kanske som de få specialarna som hade 2,4 och 2,7?
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Här händer det grejor. Gött :tummenupp

Angående 914/6:an, GE MIG!!! :kär Vilken motor ska han ha? 2,0:an eller kanske som de få specialarna som hade 2,4 och 2,7?

Jag skrev nog lite slarvigt, det är inte en äkta 914/6 utan med en lite större motor än vanligt hela 3.6
Blir gatureggad, men byggmäster Mats brinner för konbana och är grymt duktig!
Innan har han åkt delvis med en BMW 2002 med en M3 motor
Matsförarpress.gif
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag skrev nog lite slarvigt, det är inte en äkta 914/6 utan med en lite större motor än vanligt hela 3.6
Blir gatureggad, men byggmäster Mats brinner för konbana och är grymt duktig!
Innan har han åkt delvis med en BMW 2002 med en M3 motor
Matsförarpress.gif

Jaså? Fräsigt ändå! :) 964, 993, 996 eller 997-motor? Överladdat eller sugis? Hmm, ja, jag är Porschefreak :D
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Jaså? Fräsigt ändå! :) 964, 993, 996 eller 997-motor? Överladdat eller sugis? Hmm, ja, jag är Porschefreak :D

Aj aj nu satt du mig på pottan, det är ingen Turbo, och det blir tydligen egna svarvade spjälhus och ställbart sprut.....
Kan ta reda på mer info i morgon!
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
www.minhoj.se=styrdämpare

Fick ett glatt besked från Nicklas på min Hoj i dag:tummenupp
Han bidrar med en styrdämpare till bygget http://www.minhoj.se
logga32.jpg

Grymt trevliga mäniskor på Min Hoj i Sollefteå:Bugar
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Bakslag ett och två....

Skulle lufta bromsarna i fram i kväll..... vad händer jo luftnippeln var av rostad, var bara en tredjedel som var hel....
20100309644.JPG


Bakslag två, när man kom hem från garaget så såg jag att det var läge att kolla Huven till köks fläkten uppe på taket, jävla snö helvete, var redan för sent.....
20100309646.JPG

20100309650.JPG


Men som tur var så var det något som gick bra i kväll, nu har jag en hasplåt under Blå Tåget
20100309640.JPG

Tusen tack för Alu plåten och allt annat material jag har fått av Storms Plåt & Smide i Gimo:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Skulle lufta bromsarna i fram i kväll..... vad händer jo luftnippeln var av rostad, var bara en tredjedel som var hel..
..
Men som tur var så var det något som gick bra i kväll, nu har jag en hasplåt under Blå Tåget
:tummenupp

Bänka 19:e o funäs24:e:gnissla

Det blir inte långt tid att bena ut ev barnsjukdomar på innan maskinen måste prestera:D

Det har gått betydligt bättre för dig än jag trodde från början och du verkar jobba på som en tok, vilket får en slöfock som en annan att skämmas lite.:brinnerup

Jag skulle ju "bara" byta turbo i vinter... Det har tagit 5mån and still counting...
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Bänka 19:e o funäs24:e:gnissla

Det blir inte långt tid att bena ut ev barnsjukdomar på innan maskinen måste prestera:D

Det har gått betydligt bättre för dig än jag trodde från början och du verkar jobba på som en tok, vilket får en slöfock som en annan att skämmas lite.:brinnerup

Jag skulle ju "bara" byta turbo i vinter... Det har tagit 5mån and still counting...

Jo jag vet att det är jävligt tajt....
Så ni får hålla natt jour efter bänkningen:Bugar
Är inne på min 5e månad nu......
 

Rol

kvalitetsolja.se
Gick med
15 Feb 2009
Ort
Göteborg (Torslanda)
Hoj
Husabusa 650 till salu, -98 BUELL S1 TURBO(såld)
Jag skrev nog lite slarvigt, det är inte en äkta 914/6 utan med en lite större motor än vanligt hela 3.6
Blir gatureggad, men byggmäster Mats brinner för konbana och är grymt duktig!
Innan har han åkt delvis med en BMW 2002 med en M3 motor
Matsförarpress.gif

En polare har en M3 E30 med V10, går faktiskt ganska bra.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Bakslag även i dag.....

En polare har en M3 E30 med V10, går faktiskt ganska bra.

Det kan jag tänka mig.....


I dag/kväll så fick vi lös den ena luft nippeln, men den andra fick vi borra ur :huvet så det blir till att leta nipplar i morgon som är 8mm

Bakslag nr två: var att den fina begagnade hydral kopplingen från Magura läkte som ett såll, så det var bara att beställa en ny slavcylinder och en repsats.....
20100310652.JPG


Men en olje retur från turbon blev klar:tummenupp
20100310654.JPG




Är det någon som vet om man behöver täta förgasarna på något vis på R1 vid Turbo montering:va
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Du kan gott prova köra otätat, kommer till 99% fungera fint. Jag kör otätat utan problem. Prova, sen kan du kan kolla efter läckor med såpvatten.

Däremot, ett tips är att när du ska ansluta slangarna till flottörhusen så svarva hylsor som ser ut som rörbitar med en liten krage. Den stoppar du in i anslutningen före du trär dit slangen, på så sätt kan du dra åt klamrena ordentligt så det blir helt tätt. Anslutningarna är nämligen i plast och deforemeras/går sönder/blir otäta om du drar åt för hårt utan stöd(hylsan).

//J

Edit: Jo, angående nippeln...Mekonomen (iaf i Piteå) har ett gediget nippelutbud. En M8-gängad nippel borde inte vara något problem att hitta där.
 
Last edited:

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Du kan gott prova köra otätat, kommer till 99% fungera fint. Jag kör otätat utan problem. Prova, sen kan du kan kolla efter läckor med såpvatten.

Däremot, ett tips är att när du ska ansluta slangarna till flottörhusen så svarva hylsor som ser ut som rörbitar med en liten krage. Den stoppar du in i anslutningen före du trär dit slangen, på så sätt kan du dra åt klamrena ordentligt så det blir helt tätt. Anslutningarna är nämligen i plast och deforemeras/går sönder/blir otäta om du drar åt för hårt utan stöd(hylsan).

//J

Edit: Jo, angående nippeln...Mekonomen (iaf i Piteå) har ett gediget nippelutbud. En M8-gängad nippel borde inte vara något problem att hitta där.

Tusen tack för svaret!:Bugar
Skönt en sak mindre att tänka på!
Rörhylsor är ordnade i dom mjuka plast rören:tummenupp
Då kollar vi på Mekonomen i Uppsala i morgon:Bugar
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top