R1000 bygge för säsong -08

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hur mådde ramen på hojen då? Jag får för mig att dom inte tycker om att frontsmälla. :confused:

Hur mycket bucklor kan man acceptera på en ram? Personligen är det det enda som jag känner mig petig på. Hur svårt är det att svetsa i ramarna på moderna hojar, de är ju svetsade från fabrik så det bör ju gå?

Den mådde finfint.
Hondaramarna är stabila och jag kan då inte se något på den.
Kawor tex viker sig betydligt lättare.

Nu börjar du låta väldigt lik mr fyrschtentjoff ;)

Det är omöjligt.

Ioförsig så...Alltid till bästa pris!

Skall ni gubbar hålla på och tävla får vi skaffa en egen ambulans med rullatorer och hjärtmedicin.......

Pffft.
Vi som käkar viagra behöver inget sånt!
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Nu börjar du låta väldigt lik mr fyrschtentjoff ;)

Alla vet ju att gammal är äldst! Eller?

Ajfan! :D
Då får jag väl ändra mig och erkänna att yngst alltid är bäst :blah

Eller som jag brukade säga till bassarna som var styva i korken:

"Jag är ännu inte tillräckligt ung för att veta allt..."
;)

Kjamiz

Skall ni gubbar hålla på och tävla får vi skaffa en egen ambulans med rullatorer och hjärtmedicin.......

Hehe. Vi (jag) är nog bättre att slänga käft än å köra så softa på du!
Nu är man ju inte helt utan omdöme som i unga (yngre?!) år.
(omdöme för en 40-åring kallas feghet hos en 20 åring. anm.)
Tack för omtanken iaf :tummenupp

Kan man se sånt?

Appselut. Om ramen sviktar (men går tillbaka) får du ju rynkor och/eller veck kring stället där det hände. Visserligen små, men vet man vad man ska titta efter, och var så går de hitta. I västa fall blir det ju även sprickor.
Självfallet kommer ramen ses över/mätas.
JAg ska se om vi inte har magnaflux eller ultraljud på jobbet.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ajfan! :D
Hehe. Vi (jag) är nog bättre att slänga käft än å köra så softa på du!
Nu är man ju inte helt utan omdöme som i unga (yngre?!) år.
(omdöme för en 40-åring kallas feghet hos en 20 åring. anm.)
Tack för omtanken iaf :tummenupp

Högst highsider och längst svandyk ut i Lecan vinner (en gratis op av McDoktorn)........
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan man se sånt?

Se sånt?


Ja om man kikar på ramen så brukar man se om den gett sig iväg åt nått håll.
Små förändringar i materialet och sprickor
Inget sådant kunde hittas.
Men inte fan kan man vara 100% säker förräns det är försent.

En chansning helt enkelt.
Men jag känner mig inte orolig.
 
Last edited:

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Den mådde finfint.
Hondaramarna är stabila och jag kan då inte se något på den.
Kawor tex viker sig betydligt lättare.

Bra att veta att Hondorna är stabila.:tummenupp Blir lite osäker med hojar som ser ut som den du köpte.

Kaworna viker sig rätt lätt, det har jag också sett. Suzukin spricker i svetsen, det går kanske att laga däremot om man hittar rätt svetsare?

Tittar på att göra en liknande affär när tillfälle ges.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Bra att veta att Hondorna är stabila.:tummenupp Blir lite osäker med hojar som ser ut som den du köpte.

Kaworna viker sig rätt lätt, det har jag också sett. Suzukin spricker i svetsen, det går kanske att laga däremot om man hittar rätt svetsare?

Tittar på att göra en liknande affär när tillfälle ges.

Ja då.

Och de jag pratat med säger: Ja ja är det en Honda så är det inga problem.
Men det är ju alltid en risk när det är smällt!
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Ja då.

Och de jag pratat med säger: Ja ja är det en Honda så är det inga problem.
Men det är ju alltid en risk när det är smällt!

Klart det är en risk. Ramen är som jag tidigare nämnde det jag personligen är mest petig med. Framgafflar, motordelar, bakramar och annat kan man byta till vettiga pengar men är ramen körd vill man helst byta till nytt och då blir det dyrt.

Jag skulle köpa en i samma syfte som du, dvs köra bana även om jag inte skulle tävla. Skulle inte renovera för att ha på gata om den var smälld som den du har.

Sen är det ju bra att ha kontakter för att kunna kolla upp om det finns sprickbildningar i den. :D
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Har inte kikat på japsramar men en ram till en ducce är inte så mycket dyrare än en ny komplett framgaffel.

Upp med lite mer bilder då :gnissla
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Appselut. Om ramen sviktar (men går tillbaka) får du ju rynkor och/eller veck kring stället där det hände. Visserligen små, men vet man vad man ska titta efter, och var så går de hitta. I västa fall blir det ju även sprickor.
Självfallet kommer ramen ses över/mätas.
JAg ska se om vi inte har magnaflux eller ultraljud på jobbet.

På jobbet har jag 2st stora Magnaflux-maskiner samt några handhållna portabla Magnafluxlampor, men det är ju bra bit bort så jag tror inte det hjälper er vidare mycket.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur fungerar principen med Magnaflux. Man sprutar på färg och belyser med UV för att se var den fastnar???:va

Jag svarar på frågan om det är ok?:)

Man har en vätska, Magnaglo som består av fina järnpartiklar & en vätska som ger en neon-aktig luminans vid belysning av UV-ljus. Genom att spola vätskan över detaljen som skall kontrolleras, samt tillsätta ström så bildas ett magnetfält.

Järnpartiklarna i vätskan tränger in i de hålrum & krackeleringar som finns i ytan och man kan på så vis se huruvida materialet har sprickor eller indikationer på sprickor.

Finns även en variant med spray som fungerar på samma sätt för mindre kontroller. Men man måste fortfarande köra ström i detaljen & använder sedan en handhållen UV-lampa.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Tack för en utmärkt förklaring. Då kommer bara 1milj frågan, kan mitt garage anses komplett utan åtminstone ett bärbart kit?:va

@X-Up: Tackar. Det var en utmärkt förklaring.

@Boris: Nej, du som fältskär måste ha dessa lite mera avancerade instrument. Annars tappar du i trovärdighet här! :hihi
En annan kan ju alltid ta till "Raggarmagnafluxen" (fungerar faktiskt!)
Vad är det då?
JO t.a.b.m måste man ha ett magnetiskt material, som man dessutom magnetiserar med en bra magnet. (jag har bra magneter från magnetroner...)
Säg en vevstake.
Sen kan man doppa detaljen/strö över järnfilspån.
Finns sprickor i materialet så lägger sg filspånen ner eller lutar åt olika håll på de ställena då magnetfätet inte längre är homogent.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Järnpulver å magneter i all ära...
Jag har jobbat med Magnafluxen på Järn.
Men detta är ju Aluminium funkar den där med eller är det en annan modell av magnaflux?

Är det samma så kan jag spricktesta den genom att låna en "Gaffeltest utrustning" för truckar.
 

Dr.Bike

Guest
Järnpulver å magneter i all ära...
Jag har jobbat med Magnafluxen på Järn.
Men detta är ju Aluminium funkar den där med eller är det en annan modell av magnaflux?

Är det samma så kan jag spricktesta den genom att låna en "Gaffeltest utrustning" för truckar.

Just det ja - det kan du ju.
Och ja, sålänge du har ett elektriskt ledande material funkar det.
Det är ju vätskan i sig som innehåller metallfilspånen som reser sig och berättar om sprickor.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Just det ja - det kan du ju.
Och ja, sålänge du har ett elektriskt ledande material funkar det.
Det är ju vätskan i sig som innehåller metallfilspånen som reser sig och berättar om sprickor.

Då ska Gurra H få komma med Huxflux aparaten i morgon så är den saken ur världen...

Hojen rivs lite raskt i morgon.
Ska ta några bilder då.
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top