R1000 bygge för säsong -08

Dr.Bike

Guest
Se nu till fort fort som fan gå över den där aluklumpen med raspen, så du får tid med mina gobitar !

Jodå jodå, lugn gubbe!
Din tvångsmatade gås kommer gå fort att göra, nu har man x antal BB-toppar "i näven" s.a.s
Här jobbas det även idag på helgdagsaftonen och allt :)
Förbränningsrummen klara. På nästa bild har jag påbörjat insugskanalerna.
Se så raka och fina de är i sin grundform numera :tummenupp
Men - det finns jobb ändå. Bara förbränningsrummen har tagit en handfull timmar att få till.
 

Bifogat

  • Patriks topp 017 liten.jpg
    Patriks topp 017 liten.jpg
    131.6 KB · Visningar: 200
  • Patriks topp 023 liten.jpg
    Patriks topp 023 liten.jpg
    135.9 KB · Visningar: 220

Dr.Bike

Guest
Ser fin fint ut.
Jälar så snabb den kommer bli! :)

You ain't seen noth'in yet!
Insugsdelarna blev så vassa att man skär sig på dem! :D
Har bilder från em/kvällspasset nu i kameran, ska gegga lite i PSP bara... men det ska väl bli några farbröder till där när allt är klart.
Håller på att testa lite ny geometri på kanaler enligt "hemligt" recept. Ska bli kul/nervöst att bänka sen.
Men ok, en liten försmak på det påbörjade tunnelbygget...
 

Bifogat

  • Patriks topp 040 liten.jpg
    Patriks topp 040 liten.jpg
    206.3 KB · Visningar: 186
  • Patriks topp 044 liten.jpg
    Patriks topp 044 liten.jpg
    205 KB · Visningar: 169
  • Patriks topp 029 liten.jpg
    Patriks topp 029 liten.jpg
    217.3 KB · Visningar: 172
Last edited:

Dr.Bike

Guest

Ska du ditcha mig som depåslav? :grina
Kanske ska gå över till Björn.e och ta toppen med mig, så får du en gammal oportad enkelkamstopp! :cdevil HAHA!

Nu är iaf toppen plastad oxå. Och det vet ju alla att bara det ger ju flera hundra hästar... :D
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ska du ditcha mig som depåslav? :grina
Kanske ska gå över till Björn.e och ta toppen med mig, så får du en gammal oportad enkelkamstopp! :cdevil HAHA!

Nu är iaf toppen plastad oxå. Och det vet ju alla att bara det ger ju flera hundra hästar... :D

Du har inte sett håkan i latex...:kär :slicka

FLERAHUNDRAHÄSTAR!!!
Jisses.
Nu kommer jag åkaa fort rak fram. :tummenupp
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
You ain't seen noth'in yet!
Insugsdelarna blev så vassa att man skär sig på dem! :D
Har bilder från em/kvällspasset nu i kameran, ska gegga lite i PSP bara... men det ska väl bli några farbröder till där när allt är klart.
Håller på att testa lite ny geometri på kanaler enligt "hemligt" recept. Ska bli kul/nervöst att bänka sen.
Men ok, en liten försmak på det påbörjade tunnelbygget...

Du verkar grym på sånt'där! Är du det i verkligheter också? :)

Så ställer man sig frågan: Varför kan man inte påkosta motorerna detta arbete redan från fabrik? Kanske inte så extremt perfektionistiskt som du gör, men låt säga 70% av det du gör?

Är det förenat med stora svårigheter i gjutprosessen? Eller varför kan man inte bearbeta efteråt? En CNC fräs kan väl jobba på tiondelar (säkert 100 och 1000 delar också, men då tar det väl oändligheter av tid) vilket borde räcka för att få till '70%' nivån jag talar om? :confused

Tack.

/E
 

Dr.Bike

Guest
Du verkar grym på sånt'där! Är du det i verkligheter också? :)

Så ställer man sig frågan: Varför kan man inte påkosta motorerna detta arbete redan från fabrik? Kanske inte så extremt perfektionistiskt som du gör, men låt säga 70% av det du gör?

Är det förenat med stora svårigheter i gjutprosessen? Eller varför kan man inte bearbeta efteråt? En CNC fräs kan väl jobba på tiondelar (säkert 100 och 1000 delar också, men då tar det väl oändligheter av tid) vilket borde räcka för att få till '70%' nivån jag talar om? :confused

Tack.

/E

Du har gissat helt rätt. Det är produktionsteknik i första hand som gör att en så komplex form som en insugskanal inte kan göras perfekt direkt. Dels som du säger gjutmetoder, där man måste ta hänsyn till alltifrån att formar måste kunna släppa till minsta möjliga godstjocklekar för att gjutningen ska lyckas mm.
Men även pga att man oxå måste bearbeta området där ventilsätet pressas in med fräsning. En fräsprocess där sätena som ju är stålringar skall på plats där kanalen möter förbränningsrummet.
Här blir en del mismatch oxå.
Ibland kan man tro att det är två olika skiftlag som jobbat från varsitt håll och att det blev lunchrast när de möttes...

Allt detta parat med ekonomiska krav från grynräknarna gör att "det får bli så bra det kan".
Och här finns alltså utrymmet att vinna fler hästar.

Sen går ju utveckling av gjutmetoder, materialval samt även design av kanaler stadigt framåt.
MEn det kommer alltid finnas att göra i alla fall.

De sista handportade toppar som seriemässigt lämnade fabrik var Kawas GpZ750 toppar i mitten på 80-talet när effektkampen i 750-klassen var som störst.
Inte ekonomiskt försvarbart visade det sig och det blev oxå sista gången man gjort detta uppstädningsjobb på fabrik. Iaf i större serier.
Och sen var det inte en regelrätt portning de utförde, utan var just en "grovstädning" av devärsta grejerna.

Vissa fabriker låter ju CNC-fräsa sina toppar (läs Ducati) men även där finns det fortfarande utrymme för förbättringar då vissa övergångar m.m inte är helt såsom gud avsåg dem... ;)

Hoppas det klarnade lite?
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Vissa fabriker låter ju CNC-fräsa sina toppar (läs Ducati) men även där finns det fortfarande utrymme för förbättringar då vissa övergångar m.m inte är helt såsom gud avsåg dem... ;)

Hoppas det klarnade lite?


Lysande Tack!

Aha, det var lite så jag tänkte. En robotarm med ett fräsmunstycke borde kunna köra runt i en repetativ fräsprocedur efter "du" visat roboten hur det skall va (typ). Ok. Ducati har det. Men såklart, jag inser att det alltid finns lite radier att slipa bort för en med rätta FingerspritzGefuhlen.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Laptimern skall vara på väg enligt Bingo :)

HRC kit härvan och Boxen är lagd på posten denna vecka så jag kan börja montera saker och ting.
Ska bygga en ny lättare bakram i alu så man slipper den helgjutna klossen.

Ramen är lackad och ser fin fin ut.

Kikar på saker att lätta.
Någon som vet om man vågar ta lite på svingaxeln?
Den väger ju satan.
Ytterdiametern är 25mm och innerdiametern är 14 mm.
Om man borrar upp axelröret till tex 19 mm så är det fortfarande 3mm gods jämfört med 5,5mm
Är det ok tro?

Dr.Bike har överträffat sig själv i sin roll och meddelade 00:54 i natt att nu är epoxyn härdad. :tummenupp

Ska köpa en ny kamera...:rolleyes:
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
You ain't seen noth'in yet!
Insugsdelarna blev så vassa att man skär sig på dem! :D
Har bilder från em/kvällspasset nu i kameran, ska gegga lite i PSP bara... men det ska väl bli några farbröder till där när allt är klart.
Håller på att testa lite ny geometri på kanaler enligt "hemligt" recept. Ska bli kul/nervöst att bänka sen.
Men ok, en liten försmak på det påbörjade tunnelbygget...

På just denna motorn, har ni bänkat den innan du började hyvla av alu? Är väldigt nyfiken på vad sådana här arbeten kan ge. Mycket snack har man hört men bänkade före/efter värden har jag aldrig sett/hört.
Om du inte bänkade just denna innan kanske du gjort det någon annan gång?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
JAg ska se om vi inte har magnaflux eller ultraljud på jobbet.
Med tanke på Självmordspojkens tidigare (nuvarande?) tjänst så borde den mannen ha fri tillgång till magnaflux. :D

@ Dr.Bike.
Är det mycket mek att byta topp från en motor till en annan?
Vi har rivit ur vår -98:a motor ur R1:an (vi byter på grund av stor oljetörst) och den är portad och har andra kammar än orginal (enligt utsago trimmad för att gå i IDM när den var ny).

Nu har vi en orginal motor som gått mindre och som förhoppningsvis inte är lika törstig. Frågan är, kan man bara plocka av topparna och byta rakt av?
Är inte så hemma på motormek och har bara kommit till sidan 7 i Haynesmanualen... :näsblod
 
Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
På just denna motorn, har ni bänkat den innan du började hyvla av alu? Är väldigt nyfiken på vad sådana här arbeten kan ge. Mycket snack har man hört men bänkade före/efter värden har jag aldrig sett/hört.
Om du inte bänkade just denna innan kanske du gjort det någon annan gång?

Den var inte bänkad innan tyvärr.
Om du kikar på första inlägget i tråden så ser du varför.

Men det hade varit trevligt med en referens så klart.
Effektsiffror kastade rakt ut i luften brukar sällan vara intressanta.
Ska se om jag kan köra en liknande hoj i min bänk så får vi i alla fall en fingervisning.
Har även för mig att det finns några körningar i historiken i datorn med CBR 1000 som man kan jämföra med. (från samma bänk så klart)

Sen så konner det inte bara vara resultatet av aluhyvlandet som kommer visas.
Det tillkommer hetare kammar och kolvar med högre komp helsystem och HRC ecu.

Med tanke på Självmordspojkens tidigare (nuvarande?) tjänst så borde den mannen ha fri tillgång till magnaflux. :D

@ Dr.Bike.
Är det mycket mek att byta topp från en motor till en annan?
Vi har rivit ur vår -98:a motor ur R1:an (vi byter på grund av stor oljetörst) och den är portad och har andra kammar än orginal (enligt utsago trimmad för att gå i IDM när den var ny).

Nu har vi en orginal motor som gått mindre och som förhoppningsvis inte är lika törstig. Frågan är, kan man bara plocka av topparna och byta rakt av?
Är inte så hemma på motormek och har bara kommit till sidan 7 i Haynesmanualen... :näsblod


JAg har lämnat truckbranchhelvetet efter 24a år.
Jobbar nu på IRM med helt nya grejjor och kunder.
Men en Magnaflux kan jag nog snoo ihop om jag vill.
Har ju bara 1 km till närmsta Atletanstälde och 100 meter till Dahls där både Linde, Junheinrich och Atlet jobbar konstant (sicka skitgrejjor dom måste sålt)

Ang R1 motorn så ska du kunna byta toppen rakt av om det är samma modell på motorerna.
MEN.
DTM motorn kan ju ha andra kolvar för högre komp som kammarna säkelrigen önskar för att göra någon egentlig nytta.
Alternativt planad topp som och då är problemet löst.
Skicka hit skrotet så fixar vi det. :)
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har lämnat truckbranchhelvetet efter 24a år.
Jobbar nu på IRM med helt nya grejjor och kunder.
Men en Magnaflux kan jag nog snoo ihop om jag vill.
Har ju bara 1 km till närmsta Atletanstälde och 100 meter till Dahls där både Linde, Junheinrich och Atlet jobbar konstant (sicka skitgrejjor dom måste sålt)

Ang R1 motorn så ska du kunna byta toppen rakt av om det är samma modell på motorerna.
MEN.
DTM motorn kan ju ha andra kolvar för högre komp som kammarna säkelrigen önskar för att göra någon egentlig nytta.
Alternativt planad topp som och då är problemet löst.
Skicka hit skrotet så fixar vi det. :)
Grattis till nya jobbet :pannkyss
Vi som är totala nollor på sånt här har problem att plocka av o sätta dit en komplett motor. Att tro att vi skulle kunna kolla kolvar, kammar o sånt skit är en utopi! Vi får konsultera er innan vi skickar nåt till norrland. :tummenupp
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Grattis till nya jobbet :pannkyss
Vi som är totala nollor på sånt här har problem att plocka av o sätta dit en komplett motor. Att tro att vi skulle kunna kolla kolvar, kammar o sånt skit är en utopi! Vi får konsultera er innan vi skickar nåt till norrland. :tummenupp

Det är bara att slå en signal när ni har alla delar utspridda på garagegolvet! :D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Det är bara att slå en signal när ni har alla delar utspridda på garagegolvet! :D

Ska bli kul att se framstegen i helgen.

Börjar bygga Hyllorna och pallarna till din motorförvaring nästa vecka.
Lådor och hyllfack till Docktorns portningshörna åker med av bara farten !

Boink
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sen så konner det inte bara vara resultatet av aluhyvlandet som kommer visas.
Det tillkommer hetare kammar och kolvar med högre komp helsystem och HRC ecu.

Sant. Att bara porta en topp och sedan bänka är ju ett prov utan värde, det är ju en helhet med kammar och komp osv man är intresserad av.
Har för mig att man förr i tiden hade flödesbänkar där man kollade förbättringar i flöde... Är det något som görs nuförtiden?
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top