Dr.Bike
Guest
På just denna motorn, har ni bänkat den innan du började hyvla av alu? Är väldigt nyfiken på vad sådana här arbeten kan ge. Mycket snack har man hört men bänkade före/efter värden har jag aldrig sett/hört.
Om du inte bänkade just denna innan kanske du gjort det någon annan gång?
Jodå - det har hänt.
JAg hade nyss en debatt i mekforumet om just detta, för folk vill ju ha "bevis" s.a.s
Och summa summarum av den debatten är väl att det alltid är bäst för alla (både kund och portare) med en bänkning innan.
Personligen behöver jag inga såna papper. jag vet vad jag kan åstadkomma, och har halvhygglig koll på vad olika åtgärder ger.
Och ffa INTE ger.
Det största "problemet" ligger oftast i vad många tror att deras hoj ger på slangen innan bänkning.
"För det stod minsann i reklambroschyren att... osv"
Och att förklara att det är stor skillnad på vevaxeleffet och bakhjulseffekt kan vara nog så svårt, samtidigt som den eventuelle kunden inte ska tappa ansiktet iom att han förstod att hans zx9:a från sent 90-tal faktiskt inte alls drar en hayabusa, rent effektmässigt alltså, utan att det berodde på att han var en bättre förare, på en därför mer lämpad väg.
Osv osv, så det finns väldigt många pedagogiska fallgropar.
Bara det här med slipon...
Det är ju dels nåt man SER med egna ögon, och HÖR. Alltså nåt konkret.
Bara dessa intryck skapar ju ett placebo, som de flesta kan gå ed på att deras hoj "fick minst tolv hästar till" efter montaget.
I bänk visade det sig att det i bästa fall var fem.
Men! fem hästar ÄR mycket. Faktiskt. Och de flesta upplever redan en sån relativt liten effektökning som "en ny cykel".
Varför då? Jo det har med ökad fyllnadsgrad av cylindern att göra, och en såpass liten effektökning på topp, kanske i realiteten har en helt annan effektkurva på vägen upp dit, så att vid säg 10k rpm, så har man just tio tolv hästar mer än man hade innan.
Men folk pratar ju enbart toppeffekt.
Och då är det siffran fem som gäller, och plötsligt så var det inte så imponerande längre.
Men när man förklarar att: Jodå vi kan trimma din motor så du (i princip) inte får mer toppeffekt, men en trevligare effektkurva och ett gäng extra häst i de rätta varvtalen, ja det kan de flesta förstå, men är allmänt skeptiska till, då det ju på nåt märkligt sätt ändå är slutsiffran för toppeffekt som allting konar in på.
Trots att det, enligt mig då - är fel.
Det är ju arean under (effekt)kurvan som är intressant, och att denna (givetvis) är så stor som möjligt i det vartalsintervall man använder.
Men du sätter fingret på en bra fråga. Dels av rena kvalitets-säkrings skäl, men oxå av rena nyfikenhetsskäl.
Men ett exempel jag brukar ta upp (för att det finns här på SH) är en trimning av en Blackbirdmotor som jag gjorde åt en kille här.
Den gav innan trimning 135 pållar på slangen.
Målet var 155.
Vi landade in på 152,8
Och då var det portning, planing 0,5 samt borttagandet av ett lager i toppackningen. En mycket snäll kam från KentCams i England (Ingen Seven-Elevenkam direkt... dvs öppet nästan jämt).
Ett helsystem, samt ett "bättre" luftfilter tror jag.
Summa sumarum upp 15% i effekt.
PÅ toppen alltså...
Låter kanske inte SÅ imponerande.
Men tittar man på kurvorna före och efter och jämför med exvis en R1:as verkliga värden så låg birden skyhögt över långt upp i registret.
Men det trevligaste var att den gav runt 22 hästar mera i det andvändbara området.
Ägaren har dessutom en gixxer 1000 att jämföra med och det var ju helt plötsligt så att en sävlig gammal gatsoffa plötsligt bliva responsiv och snärtig i motorn som den. Att han sedan matchade chassiet med riktiga fjädringskomponenter var ju smakfullt. Vridet hoppade upp rejält, och där kommer jag in med mina åsikter igen - det är ju det viktigaste. Det är ju vridet som tar dig fort ut ur kurvor på bana t.ex.
Kamikazes förra räserblejd är ett annat exempel, som förviso inte bänkades innan, men jag med erfarenhet av just dessa kan säga följande:Att den trots originalkammar hoppade upp från 125 (gissningsvis, det är vad en original gammelblejd ger ung.) bakhjulshästar till 143.
Där var det portning samt mer kubik. Inga kammar. Ingen planing/högkompkolvar, bara ett lager ut ur packningen. Ett dassigt 4-2-1 med skarpa vinklar (som nu ska bytas).
Vridet däremot. det blev fullt i paritet med moderna litermaskiner: 110 Nm.
Helt okey om man säger.
Alla siffror bänkade i Ronnys erkänt restriktiva bänk hos NC-Racing i Enköping.
(kan nämna en R6:a vi portade. Den visade 96 nånting i en bänk efter förgasarjustering. Därefter for vi till Ronny, och då visade den 89 häst utan något var gjort, och när Ronny var klar så var den uppe i 94 nånting, dvs ytterligare 5 hästar hittades efter att den skulle varit "klar" hos den tidigare bänkaren...) Jag kan minnas siffrorna lite fel här, men lärdomen var i detta fall att:
a. det skiljer rätt rejält mellan vissa bänkar
b. det gäller att ha en bra bänkoperatör som kan justera in en motor
Effekten ökade alltså i bägge bänkarna. MEn där den förste ansåg sig klar, så fanns det lika många häst till kvar.
Välj alltså din bänkare med omsorg. Skit i princip i vad bänkens siffror visar.KOlla HUR kurvorna ser ut, och kolla Air/Fuel genom registret.
Ägaren (som först inte visste om att vi tjyvtrimmat hans hoj! *mkt skoj practical joke faktiskt!
Var väl inte SÅ nöjd med just...slutsiffran i bänken...
Men men... sen blev det annat ljud i skällan efter körning!
Telefonen ringde och ungerfär följande sades:
"Vaffaaan har ni gjort! förra året hängde de yaste maskinerna av mig på rakan. Men inte nu!" osv Nåväl, slutet gott. Hoppas att du förlåtit oss detta busstreck Penguin!
En annan som bänkat både före och efter är en känd SMC-instruktör.
Ringde från "kullen" och samma typ av samtal utspelade sig.
Såna samtal är kul!
Sensmoralen: Höga siffror i bänk är inte alltid guld som glimmar.