R1000 bygge för säsong -08

Dr.Bike

Guest
På just denna motorn, har ni bänkat den innan du började hyvla av alu? Är väldigt nyfiken på vad sådana här arbeten kan ge. Mycket snack har man hört men bänkade före/efter värden har jag aldrig sett/hört.
Om du inte bänkade just denna innan kanske du gjort det någon annan gång?

Jodå - det har hänt.
JAg hade nyss en debatt i mekforumet om just detta, för folk vill ju ha "bevis" s.a.s
Och summa summarum av den debatten är väl att det alltid är bäst för alla (både kund och portare) med en bänkning innan.

Personligen behöver jag inga såna papper. jag vet vad jag kan åstadkomma, och har halvhygglig koll på vad olika åtgärder ger.
Och ffa INTE ger.
Det största "problemet" ligger oftast i vad många tror att deras hoj ger på slangen innan bänkning.
"För det stod minsann i reklambroschyren att... osv"
Och att förklara att det är stor skillnad på vevaxeleffet och bakhjulseffekt kan vara nog så svårt, samtidigt som den eventuelle kunden inte ska tappa ansiktet iom att han förstod att hans zx9:a från sent 90-tal faktiskt inte alls drar en hayabusa, rent effektmässigt alltså, utan att det berodde på att han var en bättre förare, på en därför mer lämpad väg.
Osv osv, så det finns väldigt många pedagogiska fallgropar.

Bara det här med slipon... :rolleyes:
Det är ju dels nåt man SER med egna ögon, och HÖR. Alltså nåt konkret.
Bara dessa intryck skapar ju ett placebo, som de flesta kan gå ed på att deras hoj "fick minst tolv hästar till" efter montaget.
I bänk visade det sig att det i bästa fall var fem.

Men! fem hästar ÄR mycket. Faktiskt. Och de flesta upplever redan en sån relativt liten effektökning som "en ny cykel".

Varför då? Jo det har med ökad fyllnadsgrad av cylindern att göra, och en såpass liten effektökning på topp, kanske i realiteten har en helt annan effektkurva på vägen upp dit, så att vid säg 10k rpm, så har man just tio tolv hästar mer än man hade innan.
Men folk pratar ju enbart toppeffekt.
Och då är det siffran fem som gäller, och plötsligt så var det inte så imponerande längre.

Men när man förklarar att: Jodå vi kan trimma din motor så du (i princip) inte får mer toppeffekt, men en trevligare effektkurva och ett gäng extra häst i de rätta varvtalen, ja det kan de flesta förstå, men är allmänt skeptiska till, då det ju på nåt märkligt sätt ändå är slutsiffran för toppeffekt som allting konar in på.
Trots att det, enligt mig då - är fel.

Det är ju arean under (effekt)kurvan som är intressant, och att denna (givetvis) är så stor som möjligt i det vartalsintervall man använder.


Men du sätter fingret på en bra fråga. Dels av rena kvalitets-säkrings skäl, men oxå av rena nyfikenhetsskäl.

Men ett exempel jag brukar ta upp (för att det finns här på SH) är en trimning av en Blackbirdmotor som jag gjorde åt en kille här.
Den gav innan trimning 135 pållar på slangen.
Målet var 155.
Vi landade in på 152,8

Och då var det portning, planing 0,5 samt borttagandet av ett lager i toppackningen. En mycket snäll kam från KentCams i England (Ingen Seven-Elevenkam direkt... dvs öppet nästan jämt).
Ett helsystem, samt ett "bättre" luftfilter tror jag.
Summa sumarum upp 15% i effekt.

PÅ toppen alltså...

Låter kanske inte SÅ imponerande.

Men tittar man på kurvorna före och efter och jämför med exvis en R1:as verkliga värden så låg birden skyhögt över långt upp i registret.
Men det trevligaste var att den gav runt 22 hästar mera i det andvändbara området.
Ägaren har dessutom en gixxer 1000 att jämföra med och det var ju helt plötsligt så att en sävlig gammal gatsoffa plötsligt bliva responsiv och snärtig i motorn som den. Att han sedan matchade chassiet med riktiga fjädringskomponenter var ju smakfullt. Vridet hoppade upp rejält, och där kommer jag in med mina åsikter igen - det är ju det viktigaste. Det är ju vridet som tar dig fort ut ur kurvor på bana t.ex.

Kamikazes förra räserblejd är ett annat exempel, som förviso inte bänkades innan, men jag med erfarenhet av just dessa kan säga följande:Att den trots originalkammar hoppade upp från 125 (gissningsvis, det är vad en original gammelblejd ger ung.) bakhjulshästar till 143.
Där var det portning samt mer kubik. Inga kammar. Ingen planing/högkompkolvar, bara ett lager ut ur packningen. Ett dassigt 4-2-1 med skarpa vinklar (som nu ska bytas).
Vridet däremot. det blev fullt i paritet med moderna litermaskiner: 110 Nm.
Helt okey om man säger.

Alla siffror bänkade i Ronnys erkänt restriktiva bänk hos NC-Racing i Enköping.
(kan nämna en R6:a vi portade. Den visade 96 nånting i en bänk efter förgasarjustering. Därefter for vi till Ronny, och då visade den 89 häst utan något var gjort, och när Ronny var klar så var den uppe i 94 nånting, dvs ytterligare 5 hästar hittades efter att den skulle varit "klar" hos den tidigare bänkaren...) Jag kan minnas siffrorna lite fel här, men lärdomen var i detta fall att:
a. det skiljer rätt rejält mellan vissa bänkar
b. det gäller att ha en bra bänkoperatör som kan justera in en motor

Effekten ökade alltså i bägge bänkarna. MEn där den förste ansåg sig klar, så fanns det lika många häst till kvar.
Välj alltså din bänkare med omsorg. Skit i princip i vad bänkens siffror visar.KOlla HUR kurvorna ser ut, och kolla Air/Fuel genom registret.

Ägaren (som först inte visste om att vi tjyvtrimmat hans hoj! *mkt skoj practical joke faktiskt! :)) fick väl sedermera veta om detta iaf, då han var nere på Linköping för att kvala och tävla.
Var väl inte SÅ nöjd med just...slutsiffran i bänken...
Men men... sen blev det annat ljud i skällan efter körning!
Telefonen ringde och ungerfär följande sades:
"Vaffaaan har ni gjort! förra året hängde de yaste maskinerna av mig på rakan. Men inte nu!" osv Nåväl, slutet gott. Hoppas att du förlåtit oss detta busstreck Penguin! ;)

En annan som bänkat både före och efter är en känd SMC-instruktör.
Ringde från "kullen" och samma typ av samtal utspelade sig.
Såna samtal är kul! :) Det är de stunderna man lever för!

Sensmoralen: Höga siffror i bänk är inte alltid guld som glimmar.
 

Dr.Bike

Guest
Med tanke på Självmordspojkens tidigare (nuvarande?) tjänst så borde den mannen ha fri tillgång till magnaflux. :D

@ Dr.Bike.
Är det mycket mek att byta topp från en motor till en annan?
Vi har rivit ur vår -98:a motor ur R1:an (vi byter på grund av stor oljetörst) och den är portad och har andra kammar än orginal (enligt utsago trimmad för att gå i IDM när den var ny).

Nu har vi en orginal motor som gått mindre och som förhoppningsvis inte är lika törstig. Frågan är, kan man bara plocka av topparna och byta rakt av?
Är inte så hemma på motormek och har bara kommit till sidan 7 i Haynesmanualen... :näsblod

5 skiftnycklar i Haynes! :D

Närå - det är en baggis att switcha topparna mot varann.
I teorin går det på en timme när motorerna är lösa.
Men i praktiken vill man kolla upp saker, kanske "titta tillát lite" i förbränningsrum, kolla av/anpassa och göra rent, montera och tajma kammarna, vilket gör att det nog kan ta en eftermiddag.

Sant. Att bara porta en topp och sedan bänka är ju ett prov utan värde, det är ju en helhet med kammar och komp osv man är intresserad av.
Har för mig att man förr i tiden hade flödesbänkar där man kollade förbättringar i flöde... Är det något som görs nuförtiden?

Inte så mycket mer än i just laboratoriemässiga test av nya ideér osv, för det statiska flöde som blir fallet i en bänk kan ändå inte reproducera verkligheten med alternerande över och undertryck i kanalen, ram-effekter och andra dynamiska resonanseffekter.
Men visst är det en bra grund, och det är en absolut nödvändighet om man vill få ut maximalt flöde.
Men återigen, vi talar enbart toppeffekt och då talar vi (i princip) dragracing.
Jag har själv fluktat in en fldesbänk i närområdet, och kommer snika till mig lite provtid för just "före och efter". Alltså inte att leta maxflöde i, utan se hur stor flödesökning i realiteten som blir effekt i bänken osv.
(tror jag skrev detta nån annanstans)
Men även sånt vet man rätt väl via tumregler oxå, och vetskapen är av rent akademisk karaktär.
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Jodå - det har hänt.
JAg hade nyss en debatt i mekforumet om just detta, för folk vill ju ha "bevis" s.a.s
Och summa summarum av den debatten är väl att det alltid är bäst för alla (både kund och portare) med en bänkning innan.

Personligen behöver jag inga såna papper. jag vet vad jag kan åstadkomma, och har halvhygglig koll på vad olika åtgärder ger.
Och ffa INTE ger.
Det största "problemet" ligger oftast i vad många tror att deras hoj ger på slangen innan bänkning.
"För det stod minsann i reklambroschyren att... osv"
Och att förklara att det är stor skillnad på vevaxeleffet och bakhjulseffekt kan vara nog så svårt, samtidigt som den eventuelle kunden inte ska tappa ansiktet iom att han förstod att hans zx9:a från sent 90-tal faktiskt inte alls drar en hayabusa, rent effektmässigt alltså, utan att det berodde på att han var en bättre förare, på en därför mer lämpad väg.
Osv osv, så det finns väldigt många pedagogiska fallgropar.

Bara det här med slipon... :rolleyes:
Det är ju dels nåt man SER med egna ögon, och HÖR. Alltså nåt konkret.
Bara dessa intryck skapar ju ett placebo, som de flesta kan gå ed på att deras hoj "fick minst tolv hästar till" efter montaget.
I bänk visade det sig att det i bästa fall var fem.

Men! fem hästar ÄR mycket. Faktiskt. Och de flesta upplever redan en sån relativt liten effektökning som "en ny cykel".

Varför då? Jo det har med ökad fyllnadsgrad av cylindern att göra, och en såpass liten effektökning på topp, kanske i realiteten har en helt annan effektkurva på vägen upp dit, så att vid säg 10k rpm, så har man just tio tolv hästar mer än man hade innan.
Men folk pratar ju enbart toppeffekt.
Och då är det siffran fem som gäller, och plötsligt så var det inte så imponerande längre.

Men när man förklarar att: Jodå vi kan trimma din motor så du (i princip) inte får mer toppeffekt, men en trevligare effektkurva och ett gäng extra häst i de rätta varvtalen, ja det kan de flesta förstå, men är allmänt skeptiska till, då det ju på nåt märkligt sätt ändå är slutsiffran för toppeffekt som allting konar in på.
Trots att det, enligt mig då - är fel.

Det är ju arean under (effekt)kurvan som är intressant, och att denna (givetvis) är så stor som möjligt i det vartalsintervall man använder.


Men du sätter fingret på en bra fråga. Dels av rena kvalitets-säkrings skäl, men oxå av rena nyfikenhetsskäl.

Men ett exempel jag brukar ta upp (för att det finns här på SH) är en trimning av en Blackbirdmotor som jag gjorde åt en kille här.
Den gav innan trimning 135 pållar på slangen.
Målet var 155.
Vi landade in på 152,8

Och då var det portning, planing 0,5 samt borttagandet av ett lager i toppackningen. En mycket snäll kam från KentCams i England (Ingen Seven-Elevenkam direkt... dvs öppet nästan jämt).
Ett helsystem, samt ett "bättre" luftfilter tror jag.
Summa sumarum upp 15% i effekt.

PÅ toppen alltså...

Låter kanske inte SÅ imponerande.

Men tittar man på kurvorna före och efter och jämför med exvis en R1:as verkliga värden så låg birden skyhögt över långt upp i registret.
Men det trevligaste var att den gav runt 22 hästar mera i det andvändbara området.
Ägaren har dessutom en gixxer 1000 att jämföra med och det var ju helt plötsligt så att en sävlig gammal gatsoffa plötsligt bliva responsiv och snärtig i motorn som den. Att han sedan matchade chassiet med riktiga fjädringskomponenter var ju smakfullt. Vridet hoppade upp rejält, och där kommer jag in med mina åsikter igen - det är ju det viktigaste. Det är ju vridet som tar dig fort ut ur kurvor på bana t.ex.

Kamikazes förra räserblejd är ett annat exempel, som förviso inte bänkades innan, men jag med erfarenhet av just dessa kan säga följande:Att den trots originalkammar hoppade upp från 125 (gissningsvis, det är vad en original gammelblejd ger ung.) bakhjulshästar till 143.
Där var det portning samt mer kubik. Inga kammar. Ingen planing/högkompkolvar, bara ett lager ut ur packningen. Ett dassigt 4-2-1 med skarpa vinklar (som nu ska bytas).
Vridet däremot. det blev fullt i paritet med moderna litermaskiner: 110 Nm.
Helt okey om man säger.

Alla siffror bänkade i Ronnys erkänt restriktiva bänk hos NC-Racing i Enköping.
(kan nämna en R6:a vi portade. Den visade 96 nånting i en bänk efter förgasarjustering. Därefter for vi till Ronny, och då visade den 89 häst utan något var gjort, och när Ronny var klar så var den uppe i 94 nånting, dvs ytterligare 5 hästar hittades efter att den skulle varit "klar" hos den tidigare bänkaren...) Jag kan minnas siffrorna lite fel här, men lärdomen var i detta fall att:
a. det skiljer rätt rejält mellan vissa bänkar
b. det gäller att ha en bra bänkoperatör som kan justera in en motor

Effekten ökade alltså i bägge bänkarna. MEn där den förste ansåg sig klar, så fanns det lika många häst till kvar.
Välj alltså din bänkare med omsorg. Skit i princip i vad bänkens siffror visar.KOlla HUR kurvorna ser ut, och kolla Air/Fuel genom registret.

Ägaren (som först inte visste om att vi tjyvtrimmat hans hoj! *mkt skoj practical joke faktiskt! :)) fick väl sedermera veta om detta iaf, då han var nere på Linköping för att kvala och tävla.
Var väl inte SÅ nöjd med just...slutsiffran i bänken...
Men men... sen blev det annat ljud i skällan efter körning!
Telefonen ringde och ungerfär följande sades:
"Vaffaaan har ni gjort! förra året hängde de yaste maskinerna av mig på rakan. Men inte nu!" osv Nåväl, slutet gott. Hoppas att du förlåtit oss detta busstreck Penguin! ;)

En annan som bänkat både före och efter är en känd SMC-instruktör.
Ringde från "kullen" och samma typ av samtal utspelade sig.
Såna samtal är kul! :) Det är de stunderna man lever för!

Sensmoralen: Höga siffror i bänk är inte alltid guld som glimmar.

ÄNTLIGEN tackar trodde nästan jag var ensam om detta tänkande. Jag tycker det är bättre med ett rejält register än spetsig toppeffekt. =Mera lättkört.
Sorry för trådstölden men var bara tvungen att hålla med.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
ÄNTLIGEN tackar trodde nästan jag var ensam om detta tänkande. Jag tycker det är bättre med ett rejält register än spetsig toppeffekt. =Mera lättkört.
Sorry för trådstölden men var bara tvungen att hålla med.


Det går att korta ner citaten... :D

Nu så ramlade mätaren in.
Jäklar så smutt.
Vetetusan hur jag ska se varvräknaren men förlitar mig nog på lysdioderna och motorörat för växling
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sensmoralen: Höga siffror i bänk är inte alltid guld som glimmar.

Sant!! Samtidigt är jag förvånad över hur många här på racerforumet som snackar mellanregister... Fattar inte vad man ska ha det till! På min R6a har jag ställt lampan som blinkar när man ska växla så att den blinkar mellan 12000 och 17000. Målet är att den alltid ska blinka och det lyckas jag ganska så bra med. Mellanregister för mig på en R6a är mellan 7000 och 12000 och vad ska jag med 12 hästar till där? Ligger jag där med full gas och tycker att jag har för lite effekt så visar ju det bara att jag har fel växel i!
Sen ska givetvis hojen vara mysig och ryckfri och smooth att köra vid alla varv och kan trimningen bidra till detta är det gott.

För gata är givetvis diskussionen en helt annan och mellanregister är guld. Men på bana...:va

Tack för en kanongenomgång! Intressant. Den där delen med bänkning, och att en dålig "bänkare" kan skruva bort många hästar, måste väl ändå gälla mest på förgasarmotorer. Var med när Rikard på RG Engineering bänkade min 06 R6:a och det var ju datorn som skötte det mesta. När den var klar kunde man beskåda finfina kurvor från lambdasonden, och det var inte mycket att snacka om efteråt. Perfekt var bra nog!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
ÄNTLIGEN tackar trodde nästan jag var ensam om detta tänkande. Jag tycker det är bättre med ett rejält register än spetsig toppeffekt. =Mera lättkört.
Sorry för trådstölden men var bara tvungen att hålla med.

Sedan beror det på till vilken bana man bygger motorn :)

Ska du köra irländska (eller andra landsvägsbanor) så är 2 topphästar på bekostnad av register värt det då du ligger på toppvarv och sexans växel 25 sekunder kanske.
 

Ak

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2006
Ort
Finland Ekenäs
Hoj
ktm 450 exc
Yoshimura avgassystem APE kamkedjesträckare prostreetportning av topplock timning av original kammar kn filter PC-3 25-30 hk på hjulet setup till en Suzuki gsxr 1000 06 har kikat på mp racings hemsida kan effekt ökningen stämma
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Vad är det för lambdasonder man använder i bänkning och vad är det för lambda värden man eftersträvar vid fullt spett?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det för lambdasonder man använder i bänkning och vad är det för lambda värden man eftersträvar vid fullt spett?

Vanlig bredbandslambda har de flesta bänkar är man lyxig så är en 4gas mätare the shit...

Lambda 0,85 är ett riktvärde för fullt spett men vad som är optimalt varierar lite mellan motorer.
 

Dr.Bike

Guest
Sant!! Samtidigt är jag förvånad över hur många här på racerforumet som snackar mellanregister... Fattar inte vad man ska ha det till! På min R6a har jag ställt lampan som blinkar när man ska växla så att den blinkar mellan 12000 och 17000. Målet är att den alltid ska blinka och det lyckas jag ganska så bra med. Mellanregister för mig på en R6a är mellan 7000 och 12000 och vad ska jag med 12 hästar till där? Ligger jag där med full gas och tycker att jag har för lite effekt så visar ju det bara att jag har fel växel i!
Sen ska givetvis hojen vara mysig och ryckfri och smooth att köra vid alla varv och kan trimningen bidra till detta är det gott.

För gata är givetvis diskussionen en helt annan och mellanregister är guld. Men på bana...:va

Tack för en kanongenomgång! Intressant. Den där delen med bänkning, och att en dålig "bänkare" kan skruva bort många hästar, måste väl ändå gälla mest på förgasarmotorer. Var med när Rikard på RG Engineering bänkade min 06 R6:a och det var ju datorn som skötte det mesta. När den var klar kunde man beskåda finfina kurvor från lambdasonden, och det var inte mycket att snacka om efteråt. Perfekt var bra nog!

Haha - perfekt är bra nog! Min nya devis :D

Däremot delar jag inte din uppfattning om att man inte behöver det övre mellanregistret, och/eller att du skulle legat på fel växel om du råkade hamna under ditt blink. Men visst, vad är ett mellanregister?
På din hoj börjar ju mellanregistret vid pass 11k och sträcker sig til cirkus 15, under 11 är den helt tom, så vi menar nog samma sak men använder olika terminologi/definitioner på vad ett mellanregister är. (man är väl fast i gamla konventioner när man tänker antar jag?)
Jag menar iaf "allt under toppregistret och neråt tills maskinen inte drar vettigt" när jag talar mellanregister, och därför kan mellanreg i min värld börja väldigt högt upp.
Mellanregistret är ju ett effektband som inte heller det är alltför brett på en spetsig tävlingsmaskin. Och som du själv kallade det när du kom under 12k. Men då är du i min värld nere på lågvarv...hur galet det än kan låta med traditionella måttstockar.
Motorn är ju useless under 12, alltså inget register. VI kallar det låg, om än bara för att få en rimlig diskussion om vilka användbara effektband vi har.

Men oavsett det, så vill jag påstå att du inte kan ligga på högvarvsregistret i alla lägen, ffa inte i en kurva, och därför måste det finnas jämn men hög effekt även längre ned, just som du sa, "smooth" dvs lättkontrollerad. När du ligger där på gränsen till sladd så vore det ju trist med en ketchupeffekt helt plötsligt... ;)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Men visst, vad är ett mellanregister?
På din hoj börjar ju det vid pass 11-12k och sträcker sig til cirkus 15, så vi menar nog samma sak men använder olika terminologi/definitiner på vad ett mellanregister är. (man är väl fast i gamla konventioner när man tänker antar jag?)
Jag menar iaf "allt under toppregistret och neråt tills maskinen inte drar vettigt" när jag talar mellanregister.

Vi verkar vara HELT överens!:tummenupp
 

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hockeyhög med män i skinnställ ! :pannkyss :D
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top