R36 passat och alternativ

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Den ena är väldigt liten. Men det är samma bilder som vi använde oss av på föreläsningen.

Detta är OT, men det är en viktig aspekt med bil ägande. Föraren överlevde helt utan skråmor/skador. Bilen är en Audi rs4.

Bifogat

• audi crash 1.jpg
    audi crash 1.jpg
    7.2 KB · Visningar: 1,228
  • audi crash 2.JPG
    audi crash 2.JPG
    24.2 KB · Visningar: 442

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja den är gammal, Och? Presterar motormässigt lika bra som en ny bil och det vet jag. Krocksäkerheten spelar också in. Men då ska man ju åka Renault..

Jag menar bara att ts säkerligen inte vill ha en gammal racklig rs2:a, utan en nyare bil. Jag skulle inte vilja ha en gammal audi åtminstone oavsett hur rolig den är. Eller rättelse; Jag skulle kunna tänka mig ha den till iskörning. Skulle jag vilja ha en gammal bil med pulver så finns det ju andra bilar än rs2, även om den var jävligt grym när den kom.

Edit/ Audi är jävligt säkra men det är de andra också. Få bilar idag i detta segment är dåliga när det gäller krocksäkerhet. Sen kan man gå uteslutande på EuroNcap eller gå på statistik, båda vägarna visar vilka bilar som är bra. VAG använder sig uteslutande av samma säkerhet inom sina märken, det är inte så att de gör skodorna sämre bara för att de inte ska konkurrera med Audi när det gäller säkerhet. Allt det andra spar dom dock in på.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hade en passat higline ( diesel iofs men endå ) och har en s6a idag.. Audin är äldre men endå så betydligt mycket trevligare bil! ( innan man ens startat motorn )

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Hade en passat higline ( diesel iofs men endå ) och har en s6a idag.. Audin är äldre men endå så betydligt mycket trevligare bil! ( innan man ens startat motorn )

Mmm.. gången i 1,9 TDI gör ju inte att det blir blött i trosan precis

Den ena är väldigt liten. Men det är samma bilder som vi använde oss av på föreläsningen.

Detta är OT, men det är en viktig aspekt med bil ägande. Föraren överlevde helt utan skråmor/skador. Bilen är en Audi rs4.

Passageraren på den första bilden skulle inte mått så bra..

Last edited:

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Hoj
Se bild
Nope, du har inga Torsen på VW, endast Audi med längsmonterade motorer som kör Torsen.
Passaten är knappt någon skillnad på 2 & 4hjulsdrift i förbrukning.

ALLA Bilar med längsmonterad motor har Torsen diffar.
Dvs Passat 97-05 (3B/G).

eller missförstod jag din förklaring

/F

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag menar bara att ts säkerligen inte vill ha en gammal racklig rs2:a, utan en nyare bil. Jag skulle inte vilja ha en gammal audi åtminstone oavsett hur rolig den är. Eller rättelse; Jag skulle kunna tänka mig ha den till iskörning. Skulle jag vilja ha en gammal bil med pulver så finns det ju andra bilar än rs2, även om den var jävligt grym när den kom.

Edit/ Audi är jävligt säkra men det är de andra också. Få bilar idag i detta segment är dåliga när det gäller krocksäkerhet. Sen kan man gå uteslutande på EuroNcap eller gå på statistik, båda vägarna visar vilka bilar som är bra. VAG använder sig uteslutande av samma säkerhet inom sina märken, det är inte så att de gör skodorna sämre bara för att de inte ska konkurrera med Audi när det gäller säkerhet. Allt det andra spar dom dock in på.
Att köpa en passat visar bara att du är för snål/ointresserad för att köpa en audi.

köper hellre en ett år gammal audi än en ny passat.

Ser jag nån i en ny passat tänker man oh han har köpt en ny bil, men kunde han inte kosta på sig den den riktiga?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Kan bara hålla med.
Ibland funderar jag på att byta bort min passat TDI -02 mot en S6 från mitten 90-tal.

Färnbo skrev:
Motorn är ju längsmonterad i dessa och det är ju inte syncro på denna är du säker att det inte är torsen? Eller de kanske är haldex i dessa? Vet inte skillnaden på dem.
ALLA Bilar med längsmonterad motor har Torsen diffar.
Dvs Passat 97-05 (3B/G).

eller missförstod jag din förklaring

/F
Sorry, fel av mig. Tydligen hade dom torsen även i passat fram till B6-modellen.
Då kan du dra av knappt 1 dl/mil pga 4hjulsdriften. Men 0,9 e mycket. Iofs med en snittfart på 115+, det är ju inte 130PD-motorns snålaste läge direkt.
Upplever en markant ökning när man kommer upp till 110+.
ligger man i 90 så kör jag min på 0,45. I 110 så 0,57.
Men för att snitta 115+ så måste du ligga och marscha i typ 150 - 170km/h !? och då drar ju den lilla motorn en hel del.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Kan bara hålla med.
Ibland funderar jag på att byta bort min passat TDI -02 mot en S6 från mitten 90-tal.

Sorry, fel av mig. Tydligen hade dom torsen även i passat fram till B6-modellen.
Då kan du dra av knappt 1 dl/mil pga 4hjulsdriften. Men 0,9 e mycket. Iofs med en snittfart på 115+, det är ju inte 130PD-motorns snålaste läge direkt.
Upplever en markant ökning när man kommer upp till 110+.
ligger man i 90 så kör jag min på 0,45. I 110 så 0,57.
Men för att snitta 115+ så måste du ligga och marscha i typ 150 - 170km/h !? och då drar ju den lilla motorn en hel del.

Nejdå inte så fort ligger som jag sa tidigare precis runt 30+. det är gynnsam väg och jag svänger precis innan köerna börjar.

Har aldrig orkat åka 90 så länge, men på måndag ska jag försöka att köra enligt begränsningarna hela vägen för att få ett bra jmf resultat.

Med samma snitt fart 30+ drack R36:an (CC n de hade ingen R36 att låna ut)
1,25 på hemvägen drack den 0,95 gick bara att köra 30+ på motorvägen för mycket trafik på 90 sträckan för att hålla 30+.

Jag märker hur jag själv bygger upp argument att det egentligen ite kostar så mycket mer att åka 300hk bensin:D:D:D

Ja runt decilitern kostar 4WD jag gissar nog att det är närmare 1,5 men jag har inte jmf. Jag åker bara 4Wd

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att köpa en passat visar bara att du är för snål/ointresserad för att köpa en audi.

Ser jag nån i en ny passat tänker man oh han har köpt en ny bil, men kunde han inte kosta på sig den den riktiga?

Fast det där är ju bara skitsnack av en som inte köper nyare bilar. Vadå ointresserad av att köpa Audi? Klart som fan det är ointressant, det fattar du väl? Du åker omkring i en gammal ådi 80 och är audi-bög, kom igen nu :brinnerup
Du talar som om det vore ett premiummärke, vilket det inte är. Det är en bil som du ska färda arslet i från punkt A till punkt B. Ok om du springer och köper en R8 eller RS6:a, då gäller kanske inte mitt resonemang.
OCH merparten av nybilsköparna köper en förmånsbil/företagbil och köper således inte en BEGAGNAD bil av naturliga orsaker. Då gör det jävligt stor skillnad på att köpa en fullutrustad Passat 2.0tdi för 7,5 basbelopp som kanske är vad du har att röra dig med på en normal tjänstemannalön. För samma pengar får du en mycket sämre utrustad Audi men du åker knappast så mycket bättre.
Jag har kört jävligt många bilar, köpt & sålt många bilar, jobbat som bilansvarig med en stor bilpark etc så jag kan med torra fötter säga att Audi är inte värd dessa extra kronor förrän de har några år på nacken.
OM du inte har mycket pengar att göra av med, för en snål jävel som mig så kör jag hellre en Lada Niva och investerar pengarna istället dock.
Vi behöver inte en en märkesbögs-diskussion här, jag tipsade honom om att provköra en subba och påstod att rs2 är en gammal bil, vilket det är.

Jagga har väl en 4wd med kompressor, det kanske kan vara något om inte kvalité är på agendan :gnissla

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj

Det är just prisvärdheten som är en del av det vi pratar om, kanske kan en ett år gammal audi vara ett bättre val.

Själv tänker jag aldrig så när jag ser en ny folkvagn eller skoda för den delen heller. Jag tänker överhuvudtaget inte på vilka grunder andra köper sina bilar.

Jag har inte provat någon nyare S6 som ju är en klasskamrat till R36. jag har bara kört en några år äldre S6 4,2 och den kändes framför allt chassimässigt sämre än CCn ( fanns ju ingen R36 att låna). Även motormässigt kändes Passaten mer allert. Vi ska ändå tänka på att detta är bilar som motsvarar ett vikt effekt som om jag hade ca 50 hk i gixxr 750in istället för 230 hk eller vad det nu är.

Mmm måste nog försöka få låne en sån en dag oxå:tummenupp

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Mmm.. gången i 1,9 TDI gör ju inte att det blir blött i trosan precis

Passageraren på den första bilden skulle inte mått så bra..

Säkerligen inte. Dock var det ingen passagerare i bilen vid detta tillfälle. Chansen att ha livet i behåll vid en sådan olycka är nästan lika med noll. bilen klövs på mitten och blev dubbelt så bred. Den är konstruerad för att göra så. Tack vare det så överlevde föraren.

Och dessutom mitt förslag att köpa Audi rs2 var ingen seriös grej. Så smutskastningen kan vi faktiskt lägga ner nu.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jagga har väl en 4wd med kompressor, det kanske kan vara något om inte kvalité är på agendan :gnissla

Jaguar är etta på JD Powers senaste lista, kritiken mot Jaguars kvalitet är totalt obefogad om man ser till ca 1990 och framåt och brukar komma från folk som haft en grannes granne som ägt en Jaguar 1967.

Jag hade alla dagar i veckan istället för en uppskrämd folka köpt en Jaguar XJR X308 och samtidigt sparat 2-300 tusen och fått något idag så sällsynt som en bil med själ.

Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
Jaguar är etta på JD Powers senaste lista, kritiken mot Jaguars kvalitet är totalt obefogad om man ser till ca 1990 och framåt och brukar komma från folk som haft en grannes granne som ägt en Jaguar 1967.

Jag hade alla dagar i veckan istället för en uppskrämd folka köpt en Jaguar XJR X308 och samtidigt sparat 2-300 tusen och fått något idag så sällsynt som en bil med själ.

2-300 tusen?

Säkerligen inte. Dock var det ingen passagerare i bilen vid detta tillfälle. Chansen att ha livet i behåll vid en sådan olycka är nästan lika med noll. bilen klövs på mitten och blev dubbelt så bred. Den är konstruerad för att göra så. Tack vare det så överlevde föraren.

Och dessutom mitt förslag att köpa Audi rs2 var ingen seriös grej. Så smutskastningen kan vi faktiskt lägga ner nu.

Jag har inte alls menat att smutskasta, de där om passageraren var bara ett rått (opassande) skämt.

Last edited:

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk

Hur skulle du kunna spara 2-300 tusen genom att köpa en jagga XJR istället för ex: S6, S8 ??
Väljer vi exempelvis årsmodell -08 så kostar en S6 ( V10 ) knappt 600tkr
Motsvarande XJR hamnar på knappt 700tkr.
Prisbilden är den samma under hela 2000-talet iaf, Jaggan ÄR dyrare i inköp.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Hur skulle du kunna spara 2-300 tusen genom att köpa en jagga XJR istället för ex: S6, S8 ??
Väljer vi exempelvis årsmodell -08 så kostar en S6 ( V10 ) knappt 600tkr
Motsvarande XJR hamnar på knappt 700tkr.

XJR X308 (vilket jag skrev) får du från ca 80 k. Sportfolkan som åsyftades var Passat R36 (som är trådens ämne). Nya Jaggor är för all del bra, men har tappat mycket i känsla och utseende jämfört med X308, X300 och framförallt XJ40.

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
XJR X308 (vilket jag skrev) får du från ca 80 k. Sportfolkan som åsyftades var Passat R36 (som är trådens ämne). Nya Jaggor är för all del bra, men har tappat mycket i känsla och utseende jämfört med X308, X300 och framförallt XJ40.

Är Jaggan en lämplig bil att åka med 5-6 tusen mil om året sommar som vinter?

Vilken årsmodell pratar du om?

Finns den som kombi ?

Pips

Guest
Varför inte en BMW 325/330xd? En sån med M-paket är ju hur snygg som helst. Toppfarten lär garanterat räcka. Finns en kille på garaget som chipat sin 325d till drygt 290hp. Bränsleekonomin du får är ju inte direkt en nackdel IOM att du kör ganska långt varje år.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati