R36 passat och alternativ

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kolla in en VW Tiguan om du inte måste köpa en standard kombi!

Bra val, sådan köpte jag nästan nyligen men avstod då de var extremt snåla med utrustningen. Man måste handla för 400K för att den ska bli vettig och förmånsvärdet på allt över 7½pbb är i princip omöjliga att motivera. :(
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vad har din pung med saken att göra:confused:

Du har inte varit här så länge, det finns vissa ord som stavas speciellt men det kommer du märka. Försök skriva ordet kätting seriöst, då har du snart taket på bilen förstört :mad:

Edit/ Vilket fult namn och avatar du har, men man kommer ju ihåg dig :D
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Ny intressant utmanare har jag fått upp ögonen för 335Xi. Det skiljer inte så mycket i pris jmf med en R36 har bett om servickostnaden upp till 25000mil, vad värdemiskningen blir vet ju ingen.

Finns det någon som har vettiga och nyanserade kommentarer?

motorn i 335 är helt underbar, grymt med vrid!

men, när du ändå är och sniffar på BMW, varför inte 335d. en KCR-box i den och bilen går tamejfan som ett spjut!

Edit: kolla in effektsiffrorna:
http://www.kcr.se/render_page_vs.asp?pageid=33&vehicleid=1728
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
ALLA Bilar med längsmonterad motor har Torsen diffar.
Dvs Passat 97-05 (3B/G).

eller missförstod jag din förklaring

/F

Nej!
Dom passater som heter 4motion har haldex även om motorn sitter på längden... gamla syncro har torsen.
Har inte helt koll på generationerna men i 03 sitter haldex 2 och den är ganska trist att köra.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
WTF.. mer pulver i dieselsnurran än bensinfläkten?

Hmm.. att fundera på kanske...

provkör och du kommer bli såld


edit: sen när du köpt den (för det kommer du vilja) så skickar du ett PM till mig så skickar jag en box till dig.
 
Last edited:

bondenpaavo

Dekaltrimmare utav rang...
Gick med
2 Feb 2009
Ort
HereSneezeDuck
Hoj
HD Road Glide CVO -19 samt en CBR 1100 XX Super Blackbird -01
Nej!
Dom passater som heter 4motion har haldex även om motorn sitter på längden... gamla syncro har torsen.
Har inte helt koll på generationerna men i 03 sitter haldex 2 och den är ganska trist att köra.

STOP.

Vad grundar du det där påståendet på?

Längsmonterad motor i VW samt Audi ger Torsen då Haldex inte är konstruerad för längsmonterade motorer utan endast för tvärställt montage.

Så oavsett det står syncro eller 4-motion på bakluckan så är det torsensystem om motorn är längsmonterad.

Eller?
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Är inte KCR-box ett jävla fulmeck som bara ändrar in-värden?

I teorin, ja. I verkligheten nej.
med en KCR-box kan du i princip styra alla funktioner på motorn. du kan styra vid vilket varvtal boxen går in, vid vilken belastning, hur mycket den skall öka effekten osv. boxen i sig är programmerad till bilmodellen och i vissa avvikande fall så kan man optimera boxen till just den bilen.

fördelen med boxen är många: du sparar bränsle, ökar effekten, du kan flytta med dig boxen mellan olika bilmodeller enbart en omprogrammering krävs (inte möjligt med t.ex. chiptrimmning/BSR), den är mycket driftsäker(jag har taxikunder som kört 40 000 mil några bekymmer) mm.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
STOP.

Vad grundar du det där påståendet på?

Längsmonterad motor i VW samt Audi ger Torsen då Haldex inte är konstruerad för längsmonterade motorer utan endast för tvärställt montage.

Så oavsett det står syncro eller 4-motion på bakluckan så är det torsensystem om motorn är längsmonterad.

Eller?

Morsan hade en passat 03 och den hade jag för mig att det var haldex i men för att va säker googlade jag något i stil med "passat 03 haldex"
Jag fick bland annat detta foruminlägg bland dom första träffarna
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&p=582319#p582458
Jag fick även någon annan träff som bekräftade som jag inte orkar leta upp igen..

Då antog jag att det stämde men du har ju såklart rätt, dom gamla passaterna är ju baserade på audi/VW B5 med motorn på längden och torsen

Dock har Bugatti veyron både motor på längden och haldex
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
provkör och du kommer bli såld


edit: sen när du köpt den (för det kommer du vilja) så skickar du ett PM till mig så skickar jag en box till dig med SH-rabatt (är ÅF för KCR).

stora diseln finns inte som 4wd tyvärr..

Men de kanske finns boxar för att stresa 335 bensinarn?

Det sitter en 3 liters motor med dubbla fläktar på 300 hk (vilket ju i princip är otrimmat)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
330d finns väl med 4wd och den är ju inte direkt slö heller :)

stora diseln finns inte som 4wd tyvärr..

Men de kanske finns boxar för att stresa 335 bensinarn?

Det sitter en 3 liters motor med dubbla fläktar på 300 hk (vilket ju i princip är otrimmat)
 

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Nej!
Dom passater som heter 4motion har haldex även om motorn sitter på längden... gamla syncro har torsen.
Har inte helt koll på generationerna men i 03 sitter haldex 2 och den är ganska trist att köra.


Nej
(från vwpc.se)
ALLA Bilar med längsmonterad motor har Torsen diff.
Dvs Passat 97-05 (3B/G), Audi A4 A6 bara för att nämna några.

har själv en v6 4motion och den har torsen ;), däremot har "icke v6" modellerna haldex (viskokoppling innan 00 tror jag det var)
finns mer att läsa här

http://vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=8&t=3800

EDIT: stavfel

/F
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Nej
(från vwpc.se)
ALLA Bilar med längsmonterad motor har Torsen diff.
Dvs Passat 97-05 (3B/G), Audi A4 A6 bara för att nämna några.

har själv en v6 4motion och den har torsen ;), däremot har "icke v6" modellerna haldex (viskokoppling innan 00 tror jag det var)
finns mer att läsa här

/F

Jo jag har koll på det nu, :tummenupp jag svarade längre upp i tråden! Men vad skriver du sist? att icke v6 modellerna har haldex

Vilka skulle det va?


Ursäkta att jag har så dålig koll på gamla bilar, har inte jobbat med VAG bilar i mer än fyra år och redan då började vi köra med B8, något så gammalt som B5 har jag tyvärr inte koll på. Därför sökte jag lite innan jag svarade men tydligen hade jag otur i vilka träffat ja klickade på..
 

[F]redde

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2006
Ort
Umeå
Hoj
Se bild
Såg för sent att du redan hade svarat på det, men iaf

har ingen större koll på dom andra modellerna förrutom v6´an men bensin 4´an och oljebrännaren hade viskokoppling innan 00, efter det har dom haldex

ex nyare tdi sitter det haldex på, samma som audi a3,TT osv.

så för att förtydliga så har motsvarande årsmodell av min (00´a) diesel el bensin 4´an haldex medans min har torsen(och alla v6 modellerna hittils)


pinsamt att viskon körden till 99 på passat eftersom den är mer el mindre värdelös även v70 (XC) hade fram till 01 hade viskoppling

Annars finns alla svar på vwpc forumet

mvh /Fredde

Jo jag har koll på det nu, :tummenupp jag svarade längre upp i tråden! Men vad skriver du sist? att icke v6 modellerna har haldex

Vilka skulle det va?


Ursäkta att jag har så dålig koll på gamla bilar, har inte jobbat med VAG bilar i mer än fyra år och redan då började vi köra med B8, något så gammalt som B5 har jag tyvärr inte koll på. Därför sökte jag lite innan jag svarade men tydligen hade jag otur i vilka träffat ja klickade på..
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
I teorin, ja. I verkligheten nej.
med en KCR-box kan du i princip styra alla funktioner på motorn. du kan styra vid vilket varvtal boxen går in, vid vilken belastning, hur mycket den skall öka effekten osv. boxen i sig är programmerad till bilmodellen och i vissa avvikande fall så kan man optimera boxen till just den bilen.

fördelen med boxen är många: du sparar bränsle, ökar effekten, du kan flytta med dig boxen mellan olika bilmodeller enbart en omprogrammering krävs (inte möjligt med t.ex. chiptrimmning/BSR), den är mycket driftsäker(jag har taxikunder som kört 40 000 mil några bekymmer) mm.

Sen får man leva med det faktum att man får en ofullständig förbränning och svartrök vid kraftigt gaspådrag...

En diesel kräver mycket syre för fullständig förbränning.
En KCR ändrar väl inte luften utan ökar "bara" bränsletillförsel?

Det är möjligt att de nyare boxarna blivit bättre. Men de äldre jag stött på sotade duktigt när man var tung på foten.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Sen får man leva med det faktum att man får en ofullständig förbränning och svartrök vid kraftigt gaspådrag...

En diesel kräver mycket syre för fullständig förbränning.
En KCR ändrar väl inte luften utan ökar "bara" bränsletillförsel?

Det är möjligt att de nyare boxarna blivit bättre. Men de äldre jag stött på sotade duktigt när man var tung på foten.

jo det är sant på en gammal bil kanske, men riktigt så funkar det inte på en modern BMW-diesel med ett superkänsligt partikelfilter och stränga avgaskrav. lite mer sofistikerade än så är dom!

Edit: tycker vi lägger ner diskussionen om KCR, swedie verkar inte gilla det :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top